سپیدار خبر
 

ختم قرآن,معنای قرآن,معنی قرآن

قرآن پدیده ایست که تلاوت آن مایه اجر و ثواب است

 

هر یک از این چهار برخورد به گونه ای خاص به سراغ قرآن رفته اند و هر کدام با قرآن شناسی مخصوص به خود، نظامی خاص را برای «ارتباط با قرآن» و «استفاده» از آن پیشنهاد کرده اند که عبارتند از: الف) اصالت کمیت ب) اصالت کیفیت ج) کمیت گرایی د) کیفیت گرایی.


الف) اصالت کمیت:
در این دیدگاه، قرآن پدیده ایست که تلاوت آن مایه اجر و ثواب است و اساساً برای این نازل شده است که افراد آن را بخوانند و به «ثواب و اجر» قرائت قرآن نایل شوند.


در این دیدگاه، راه ارتباط با قرآن، قرائت آن می باشد و تنها حاصل آن، اجر و ثواب مترتب بر آن است. کسی که با این دیدگاه به سراغ قرآن می رود، انتظاری جز کسب ثواب ندارد و تصوّری غیر از این که قرآن خواندن، مستحب مؤکّد و موجب اجر «کثیر» است، در ذهن او نیست؛ بنابراین کاملاً طبیعی است که در این دیدگاه خواندن زیاد قرآن مورد تشویق است و هر چه بیشتر بتوان قرآن خواند، بیشتر از آن استفاده شده است و ختم قرآن نیز کمال مطلوب شمرده می شود.


این دیدگاه با نزول وحی شکل گرفته است و در عهد نبوی نیز ملاحظه می شود که عده ای از صحابه، خواندن زیاد قرآن را کمال مطلوب می انگارند و به گونه ای جدّی اصرار می کنند که حتی در کمتر از هفت یا سه روز، قرآن را ختم کنند که با برخورد جدی پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) مواجه می گردند. (ک. علوم القرآن عند المفسرین. ج2، ص 326، 327، 330، 331)


ب) اصالت کیفیت:
این دیدگاه نقطه مقابل دیدگاه اصالت کمیت است. در این دیدگاه، خواندن زیاد قرآن امری ممدوح و نیک تلقّی نمی شود و هیچ تشویقی در جهت تلاوت حجم زیادی از قرآن و یا ختم قرآن صورت نمی گیرد.

این دیدگاه با نزول وحی شکل گرفته است و در عهد نبوی نیز ملاحظه می شود که عده ای از صحابه، خواندن زیاد قرآن را کمال مطلوب می انگارند و به گونه ای جدّی اصرار می کنند که حتی در کمتر از هفت یا سه روز، قرآن را ختم کنند که با برخورد جدی پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) مواجه می گردند

در این دیدگاه، قرآن «جلوه خدا» ست که یک آیه نیز، مظهر کامل این تجلّی است و می توان در آیینه تنها یک آیه، جمال دوست را دید و کمال رب را کشف و شهود کرد.


این دیدگاه با دیده تحقیر و نقد، به دیدگاه پیشین می نگرد و هیچ گاه توصیه نمی کند که زیاد قرآن بخوانید و این تصور را که قرآن برای نیل به ثواب نازل شده است، تصوری قشری می شمارد و انتظاری جز ثواب، از تلاوت قرآن نداشتن را نگرشی کودکانه و جاهلانه می پندارد.


آنچه در این دیدگاه قابل توجه است، این است که: «کمیتش ابداً و اساساً اهمیت ندارد و برای ارتباط با قرآن حتی می توان روزها و هفته ها و ماهها، تنها و تنها به یک آیه اکتفا کرده و یا تنها یک سوره را برگزید و آن را خواند و بدین وسیله به جلوات الهی و عالم غیب متصل گردید و از آن بهره برد.


در این دیدگاه، مهم نیست که کسی، هیچ گاه قرآن را ختم نکند و یا تنها با معدودی آیات آشنا باشد و به همین آیات اکتفا کند؛ بلکه این مهم است که بتوان به بطون آیات رسید؛ بنابراین در این دیدگاه هیچ تشویق و توصیه ای بر یادگیری آیات بیشتر و انس با تعداد بیشتر آیات، نمی توان یافت. این دیدگاه را می توان در آرا و افکار برخی متصوفه و عرفا مشاهده کرد.


ج) کمّیت گرایی:
این برخورد، رایج تر از بقیه برخوردها و دیدگاههاست. در این دیدگاه، کیفیت نیز، امری مهم و معتنابه (قابل اعتنا) شمرده می شود و در استفاده از قرآن و ارتباط با کلام اللّه مورد توجه و توصیه است؛ ولی همه این توجه ها و توصیه ها در مرحله تئوری و نظری باقی می ماند و در مرحله عمل آنچه که «فدا» می شود و عملاً بدان توجهی نمی شود «مسأله کیفیت» است.


د) کیفیت گرایی:
این دیدگاه و برخورد، تنها در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) مشاهده می شود و می توان همه دیدگاهها و برخوردهای سه گانه پیش را انشعاب و انحرافی از این مکتب اصلی، که «صراط مستقیم» است، دانست. روشها و شیوه هایی که در تعلیم و تلاوت قرآن توسط این مکتب ارائه می شود، به گونه ای است که در آن، هم کمیت و هم کیفیت لحاظ شده است و از افراط و تفریط در کمیت و کیفیت خبری نیست؛ ولی آنچه مهم تر است و گرایش روشها و اسوه های این مکتب به سمت و سوی آن است، «گرایش به کیفیت» است، نه کمیت.


به عبارت دیگر؛ در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) کمیت نیز، جایگاهی بس مهم دارد و بدان توصیه و تشویق هم می گردد، ولی همیشه این «کیفیت» است که «محور» آن روشها، اسلوبها و اسوه ها و توصیه هاست و «کمیت» تا آنجا مورد توصیه و توجه است که «کیفیت» نیز موجود باشد و اگر قرار است که یکی از کمیت و کیفیت فدا شود؛ این «کمیت» است که فدای «کیفیت»می گردد.


توجّه به كیفیّت، بیش از كمیّت
 هر چند كه زیاد قرآن خواندن و ختم قرآن، یك فضیلت است و پیشوایان دین، چنین می كرده اند؛ چنانچه برخی آثار قرائت را كه در روایات بدان ها اشاره شده، ذكر می كنیم:


1. خداوند، به قرائت كننده قرآن پاداش عظیمی خواهد داد:
پیامبراكرم (صلی الله و علیه و آله)  فرمود: "هر كس برای رضای خدا و آگاهی عمیق در دین، قرآن بخواند، ثواب ملائكه و انبیا و رسولان را خواهد داشت ."؛(وسایل الشیعة ، حرّ عاملی ، ج6، ص 184، مؤسسه آل البیت .)


2. بالا رفتن مقام و درجه قاری در بهشت:
حفص گوید: از امام كاظم (علیه السلام)  شنیدم كه می فرمود: درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است. به قاری گفته می شود: بخوان و (در مراتب بهشت ) بالا برو. سپس می خواند و مقامش بالا می رود؛ (وسائل الشیعة ، همان ، ص 187.)


3. طولانی شدن عمر بینایی:
امام صادق (علیه السلام)  فرمود: هركس قرآن را از رو (با نگریستن بر آیات )، بخواند، از بینایی اش برای مدت طولانی لذت خواهد برد؛ (بحارالأنوار، علامه مجلسی ؛، ج 89، ص 202، داراحیاء التراث)


4. نورانی شدن خانه:
پیامبراكرم (صلی الله و علیه و آله)  فرمود: "خانه هایتان را با تلاوت قرآن نورانی كنید...."؛(بحارالأنوار، علامه مجلسی؛، ج 89، ص 200، داراحیاء التراث .)


5. زیاد شدن بركت خانه:
در این دیدگاه، مهم نیست که کسی، هیچ گاه قرآن را ختم نکند و یا تنها با معدودی آیات آشنا باشد و به همین آیات اکتفا کند؛ بلکه این مهم است که بتوان به بطون آیات رسید؛ بنابراین در این دیدگاه هیچ تشویق و توصیه ای بر یادگیری آیات بیشتر و انس با تعداد بیشتر آیات، نمی توان یافت. این دیدگاه را می توان در آرا و افکار برخی متصوفه و عرفا مشاهده کرد

امام صادق (علیه السلام)  از امیر مؤمنان علی(علیه السلام)  چنین نقل می كند: "خانه ای كه در آن قرآن تلاوت و یادی از خدا شود، بركتش زیاد شده، ملائكه در آن جا حاضر می شوند و شیاطین را دور می كنند...."؛(كافی ، همان ، ص575.)


همه ی این حرف ها درست و به جای خود اما، از طرف دیگر از آداب باطنی تلاوت قرآن است كه به كیفیّت، بیش از كمیّت توجّه شود. «چگونه خواندن»، مهم تر از «چه قدر خواندن» است. ائمّه در عین آن كه كثرت تلاوت داشتند، تدبّر در آیات هم داشتند و قرآن با دل و جانشان همنوا و عجین می شد.


حضرت علی (علیه السلام) توصیه كرده است كه: قرآن را روشن و استوار بخوانید و با ضربه های اثرگذار قرآن، بر دلهای سنگی و قساوت گرفته خویش بكوبید، باشد كه تكان بخورد و اثر پذیرد و همه فكر و همّت شما این نباشد كه به آخر سوره برسید: «وَلكِنِ اقْرَعُوا بِهِ قُلُوبَكُمُ الْقاسیَّةَ وَلایَكُنْ هَمُّ أحَدِكُمْ آخِرَالسُّورَةَ». ( كافی، ج 2، ص 99)


متاسفانه گاهی از سر بی حوصلگی قرآن تلاوت می کنیم و دائم به شماره آیات نگاه می کنیم که کی به انتهای سوره می رسیم و فقط همّ و تلاشمان بر این است که سوره به اتمام برسد و یا در جزء خوانی، جزء به اتمام برسد و هیچ توجهی به مفهوم و باطن آیات نداریم و این آفت بزرگی در تلاوت قرآن می باشد.


اسلام از مسلمانان، اعمال زیاد نخواسته است، بلکه اعمال خالص خواسته، عمل به اندازه توان خواسته است؛ لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها.(286 سوره بقره) بدین جهت در روز قیامت، گاهی کوهی از اعمال را در ترازوی سنجش اعمال می نهند، ولی هیچ وزنی ندارد.


ارزش هر عملی به کیفیت بیشتر و بهتر آن است، مثلاً در همین نماز که رکعات آن مشخص شده است حضور قلب و کیفیت آن نیز مورد تأکید است.


هرگاه ذکر و یا تلاوت قرآن با فکر و کیفیت همراه شد، آثار و برکات خاصی را در پی خواهد داشت. اخلاص روح عبودیّت و بندگی است و عبادت جز با اخلاص مفهومی ندارد. به فرمایش امام صادق (علیه السلام): «نیّت برتر از عمل است و آگاه باشید که نیّت، حقیقت عمل است.» (لکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص: 16)

منابع:
حوزه
مجله بشارت

تبیان

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 فروردين 1395برچسب:قرآن پدیده ایست که تلاوت آن مایه اجر و ثواب است,قرآن پدیده ایست, که تلاوت آن ,مایه اجر و ثواب است,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

 

یکی از حقوق فرزندان، تعلیم قرآن به آنهاست

 

یکی از نعمت های خدای سبحان فرزندان پاک و معصوم هستند که خداوند به بشر عنایت کرده است.


کودکان زمینه تربیتی بالایی دارند و هر آنچه به آنها آموزش دهیم فرا می گیرند.


یکی از راه های سپاسگزاری و شکرگزاری از خداوند برای این نعمت های با صفا تربیت درست ایشان است.


یکی از مواردی که در مورد فرزندان به ما توصیه شده است  آموزش قرآن کریم به آنها است.


تلاوت قرآن در خانه بر سایر افراد خانواده اثر دارد، پدر و مادری که خواندن قرآن جزو برنامه زندگی آنان است فرزندانشان نیز به فراگیری و خواندن قرآن علاقه مند می شوند و این خود یکی از راه های تعلیم قرآن به فرزندان است، زیرا کودک و نوجوان به طور عمده تحت تأثیر سخنان والدین، معلمان و دوستان است و این تأثیرپذیری در کودکی بیشتر از پدر و مادر است.

 

مادر سید محمدحسین (علم الهدی) معمولاً او را با خود به جلسات حفظی که اداره برگزار می کرد می برد، در سن 2.5 سالگی پدرش دریافت که علم الهدی با خود آیاتی از قرآن را زمزمه می کند، لذا با فراست دریافت که او استعداد و آمادگی لازم برای حفظ قرآن را دارد و زمزمه آیاتی از جزء 30 به خاطر حضور او در جلسات حفظ قرآن به همراه مادرش بوده، آیاتی را که شاگردان حفظ کرده و در جلسه تحویل می دادند شنیده و حفظ کرده است.


پس به صورت منسجم حفظ قرآن را با او شروع کرد و نتیجه ای بسیار عالی از موقع شناسی خود در استعدادیابی کودکش به دست آورد که اکنون اثرات آن در داخل و خارج کشور باعث رونق بخشیدن به محافل حفظ قرآن شده است...


 بنابراین محیط را برای کودک قرآنی کنید و منتظر باشید او پیشقدم شود...


مهم ترین حق فرزند بر پدر و مادر
یکی از حقوق فرزندان، تعلیم قرآن به آنهاست؛ امیرالمۆمنین علی (علیه السلام) در این باره می فرماید: فرزند را بر پدر حقی است و پدر را بر فرزند حقی، حق پدر بر فرزند آن است که فرزند در هر چیز جز نافرمانی خدای سبحان او را فرمان برد و حق فرزند بر پدر آن است که او را نام نیکو نهد و نیکو تربیت کند و قرآنش تعلیم دهد.


این تعلیم قرآن می تواند توسط خود پدر به طور مستقیم صورت گیرد و یا اینکه برای فرزندش معلم قرآن بگیرد که در این رابطه اکثر مسلمین غافل بوده و پدران به این حق عمل نمی کنند.


در روایتی است که اگر معلمی به کودکی بسم الله الرحمن الرحیم یاد دهد خداوند آن کودک و آن معلم و پدر و مادر کودک را از دوزخ نجات می دهد. (تفسیر منهج الصادقین ذیل یه اول حمد)

پدر و مادری که در خانه با صدای بلند قرآن می خوانند اثر تربیتی در روح و جان فرزندانشان می گذارد و آنان را به قرآن علاقمند می کنند.


شیوه های آموزش قرآن به کودکان
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید: "هیچ مردی فرزند خود را قرآن نیاموزد مگر این که خداوند پدر و مادر کودک را در روز قیامت تاج پادشاهی عطا کند و دو لباس بهشتی به آنان بپوشاند که هرگز مردم مانند آن را ندیده باشند". (وسائل الشیعه، ج 4، ص 825)


در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است که می فرماید: "فرزندانتان را بر سه ویژگی تربیت کنید: محبت پیامبرتان، محبت اهل بیت علیهم السلام و قرآن".(کنز العمال، ج 16، ص 456)


ائمه معصومین (علیهم السلام) پدران و مادران را  برای انجام این مهم، فراوان تشویق كرده و اجر و پاداش معنوی خداوند را در قبال این عمل یادآور شده اند .امام حسن عسكری (علیه السلام)  فرمودند: خدواند به پدر و مادر پاداش فراوانی را عنایت می كند. آنان با شگفتی سؤال می كنند: پروردگارا ! این همه تفضل درباره ما در قبال چیست؟ اعمال ما شایسته چنین پاداشی نبوده است. در جواب آنها گفته می شود: هذه بتعلیم كما ولد كما القرآن و تبصیر كما ایه بدین الاسلام. این همه عنایت و نعمت، پاداش شماست كه به فرزند خود كتاب خدا، قرآن را آموختید و او را در آیین اسلام بصیر و بینا تربیت كردید. (جمعی از استادان ،1382 ص 182)


سوره ای که آموزش آن به کودک سفارش شده است
در مورد اهمیت تعلیم قرآن، از امام صادق (علیه السلام) روایت شده: «سوره ی یس را به فرزندان خود بیاموزید؛ «فانها ریحانة القرآن؛ زیرا که آن گل خوشبوی قرآن است» (کتاب شریفه ی «فضائل القرآن و العترة»، تألیف مرحوم آیة اللّه حاج میرزا ابوالفضل نجفی قدسی اصفهانی(ره))


سوره یس یکی از زیباترین سوره های قرآن کریم است که برکات و مزایای بسیاری در مورد این سوره در روایات ذکر شده است.


همچنین بزرگان و علما هم توصیه بسیار برای تلاوت این سوره به ما داشته اند. از جمله ایشان آیة الله وحید خراسانی است که سیره عملی خودشان اینست که هر صبح این سوره تلاوت می کنند و توصیه کرده اند که هر صبح است سوره تلاوت شود و به صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا علیهماالسلام هدیه شود.


عنایاتی خاص در قبال آموزش قرآن به فرزندان
از پیامبر بزرگوار و اهل بیت عصمت - علیهم السّلام - روایات زیادى وارد شده كه خداوند در برابر آموزش قرآن به فرزندان عنایت خاصى در روز قیامت به پدران و مادران دارد.


الف - تاج گذارى پدران و مادران از طرف خداوند
معاذ گوید از رسول خدا (صلی الله و علیه و آله ) شنیدم مى فرمود: هیچ مردى فرزند خود را قرآن نیاموزد مگر اینكه خداوند پدر و مادر كودك را در روز قیامت تاج پادشاهى عطا كند و دو لباس بهشتى به آنان بپوشاند كه هرگز مردم مانند آن را ندیده باشند. (وسائل الشیعه ، ج 4، ص 825)


ب - لباس بهشتى جایزه تعلیم قرآن:
امام صادق (علیه السلام ) فرمود: هر كس به فرزند خود قرآن یاد دهد روز قیامت پدر و مادرش را فراخوانند و دو لباس ٍ بهشتى به آنان بپوشانند كه از نور آن چهره بهشتیان روشن و پر فروغ گردد. ( عده الداعى ، ص 79؛ وسائل الشیعه ، ج 15، ص 194)


ج - پاداش شگفت انگیز:
عایشه از رسول خدا (صلی الله و علیه و آله ) نقل كند كه فرمود: هر كه فرزند خود را قرآن بیاموزد خداوند روز قیامت حلقه افتخارى به گردن او آویزد كه باعث حیرت اوّلین و آخرین شود. (كتاب العیال ، ج 1، ص 478)


د - سیماى اخروى آموزش قرآن:


امام صادق (علیه السلام ) فرمود:
قرآن را بیاموزید زیرا روز قیامت قرآن به صورت جوانى زیبا و سفید روى به سوى صاحبش آمده به او مى گوید: من همان قرآنى هستم كه شبهایت را به بیدارى كشانده و در وسط روز تشنه ات گذاشته و آب دهانت را خشك كرده و اشك چشمت را جارى ساخته بودم. پس (امروز) شاد و مسرور باش، سپس تاجى بیاورند و بر سر او بگذارند و برات رهایى از آتش جهنم را به دست راست او و جاودانگى در بهشت را به دست چپش بدهند، و دو لباس بهشتى به او بپوشانند و به او گفته شود بخوان و بالا برو، و او به هر آیه اى كه بخواند درجه اى بالاتر رود، سپس اگر پدر و مادرش مومن بوده اند دو لباس بهشتى بر آنان بپوشانند و به آنان گفته شود این پاداش براى آن است كه به فرزندتان قرآن یاد دادید. (كافى ، ج 2، ص 441)


ه - سنگینى نامه عمل و تذكره عبور از صراط
رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمود: هر كس به فرزند خود قرآن تعلیم دهد... (همان قرآن) نامه عملش را (در روز قیامت) سنگین كند و او را از پل صراط همانند برق جهنده عبور دهد و هیچ گاه از او جدا نگردد تا از طرف خداوند بهترین چیزى كه آرزو مى كرد بر او نازل شود. (مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 290)

منبع:
برگرفته از کتاب شریف «فضائل القرآن و العترة»، تألیف مرحوم آیت اللّه حاج میرزا ابوالفضل نجفی قدسی اصفهانی(ره) 
تبیان

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 

 

 

من اصلا نمی فهمم كه چرا باید قرآن به عربی خوانده شود؟ بله خداوند متعال  فرموده است كه قرآن را به عربی فرستادیم تا در آن بیاندیشید اما آیا اگر قرآن را فارسی بخوانیم نمی توانیم در آن بیاندیشیم؟
خواندن قرآن به زبان فارسی هم به این معنا كه انسان ترجمه آن را بخواند نه تنها اشكال ندارد بلكه چه بسا در مواردی نیز ترجیح دارد. اینكه انسان معنای آیات قرآن را بخوبی درک كند تا بتواند هر چه بهتر و بیشتر از آن برای بهتر زیستن بهره گیرد بسیار شایسته و ارزشمند است.
اصولا هدف اساسی نزول آیات برای همین است و اگر به قرائت قرآن نیز تاكید شده برای رسیدن به فهم آیات قرآن و به كار گیری آن در زندگی است. قرآن برای آن نازل نشده كه در كنج خانه ها گذاشته شده یا صرفا از رو خوانده شود. بلكه قرآن كتاب هدایت و برنامه زندگی سالم و خوشبخت است و این هدف زمانی محقق می شود كه انسان معنا و حتی تفسیر آیات را درك نماید.
بنابر این خواندن آن به همان لفظ عربی كه نازل شده مانع از خواندن ترجمه آن و فهم و تدبر در آیات آن نیست.
حتی برخی گفته اند كه برای فهم بهتر آیات بهتر است كه انسان زبان عربی و یا قواعد آن را یاد گیرد. در هر حال این آیات به زبان عربی نازل شده و خداوند فرموده است برای تدبر در آیات آن را به زبان عربی نازل كردیم.(یوسف /آیه2)
اینكه توصیه به قرائت الفاظ قرآن به صورتی عربی شده می تواند دلائل مختلفی داشته باشد.
 دلایل و امتیاز تلاوت قرآن به زبان عربی
اصرار بر تلاوت قرآن به زبان عربى، دلایل و حكمت‏هاى گوناگونى دارد؛ از جمله:
 1. ایجاد زبانى مشترك در میان همه پیروان و فراهم سازى نوعى وحدت و پیوند جهانى، باعث تأكید بر قرائت و حفظ زبان عربى شده است.
 2. روح و محتواى هر پیام و سخنى، در قالب زبان خاص خود، عمیق‏تر درك مى‏گردد تا زمانى كه به زبان‏هاى دیگر برگردانده شود و قرآن - كه داراى مضامین بسیار بلند و عالى هرگز قابل ترجمه دقیق و كامل به هیچ زبانى نیست.
همه ترجمه‏هاى قرآن، براى رسیدن به معارف بلند و درك زیبایى متن اصلى نارسا است. كافى است اندكى در مباحث مربوط به زبان‏شناسى، فن ترجمه و تئورى‏هاى مربوط به آن مطالعه كنید؛ آن گاه خواهید یافت كه فرق بین قرآن و ترجمه‏هایش، همان فرق بین كتاب الهى و بشرى است.
 3. قرآن علاوه بر محتواى مطالب، از لطافت ویژه و نكات ادبى برخوردار است كه خود، بخشى از اعجاز قرآن است و در قالب هیچ ترجمه‏اى بیان شدنى نیست. براى آگاهى بیشتر ر.ك: مجله بینات و مجله مترجم (ویژه نامه قرآن).
 4. تشویق و ترغیب بر استفاده از همان الفاظى كه جبرئیل بر پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله نازل فرموده، یكى از شیوه‏هاى حفظ قرآن از تحریف است.
وقتى مطلبى نزد همگان با یك قرائت معیّن ثابت شود، تحریف آن مشخص خواهد شد و لذا در تاریخ اسلام، وقایعى نقل شده كه مسلمین حتى نسبت به جابه جایى یا حذف یك «واو»، حساسیت نشان داده‏اند. بنا بر آنچه گفته شد، تلاش و همت ما، باید بر آن باشد كه تلاوت قرآن را به زبان عربى پیگیرى كنیم و هر چه بیشتر با ترجمه آن آشنا شویم. حتى اگر كمتر بخوانیم؛ اما با توجّه به معنا و ترجمه تلاوت كنیم، بهره ما بیشتر خواهد بود و رفته رفته تسلّط ما بیشتر خواهد شد.
زبان عربی بنا به آنچه در روایات آمده است برترین و بهترین زبانها است، و همین که زبان وحی خداوند است و تنها کتاب معجز الهی که الفاظ آن دارای اعجاز است، به این زبان نازل شده در برتر بودن آن کافی است، حتی بنا به آنچه در روایتی آمده است وحی از جانب خداوند برای تمامی انبیاء به زبان عربی نازل می شود و برای پیامبران به زبان قومشان ترجمه می شود. (بحار 11 و 42) در روایت مشابهی آمده است: خداوند نازل نکرد کتابی و نه وحیی را مگر به زبان عربی و در گوش انبیا به زبان قوم آنان قرار می گرفت ولی در گوش پیامبر به زبان عربی قرار می گرفت.

بنابراین قطعا انتخاب این زبان به عنوان زبان وحی خداوند، دلالت بر برتری و جامعیت این زبان نسبت به دیگر زبانها دارد. (بحار 16 و 134)در روایت دیگری زبان عربی به عنوان زبان اهل بهشت معرفی شده است. (بحار 8 و 286) هم چنین از امیر المومنان (علیه السلام) در خطبه ای که در مورد انتقال نور پیامبر در اصلاب آباء طاهرین آن حضرت است، خطاب به خداوند این گونه آمده است ... سپس آن نور را اختصاص دادی به اسماعیل و نه دیگر فرزندان ابرهیم و زبان او را (اسماعیل) به عربی گشودی که آن را بر دیگر زبان ها برتری دادی ... (بحار 25 و 29)
راغب اصفهانی در مفردات می گوید: «العربی الفصیح من الکلام؛ عربی سخن فصیح و آشکار را می گویند». بنابراین عربی بودن صرف نظر از کیفیت زبان به معنی فصاحت و بلاغت است. بنابراین زیباست چون آشکار و رسا است. به علاوه زبان عربی از کامل ترین زبان ها، و از پربارترین و غنی ترین ادبیات، مایه می گیرد.
ظرفیتی که در زبان عربی است که در عین کوتاهی لفظ معانی زیادی را تحمل می کند در سایر زبان ها نیست. عربی زبانی است که در الفاظ آن ظرفیت نمایش معانی گسترده و پر دامنه ای هست. یکی از وجود اعجاز قرآن اعجاز لفظی است که از لطافت ها و نکات ادبی عجیبی برخوردارست و در قالب هیچ ترجمه و زبانی بیان شدنی نیست.
منبع: اسک قرآن
سایت پرسمان



محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 

 

 

من اصلا نمی فهمم كه چرا باید قرآن به عربی خوانده شود؟ بله خداوند متعال  فرموده است كه قرآن را به عربی فرستادیم تا در آن بیاندیشید اما آیا اگر قرآن را فارسی بخوانیم نمی توانیم در آن بیاندیشیم؟
خواندن قرآن به زبان فارسی هم به این معنا كه انسان ترجمه آن را بخواند نه تنها اشكال ندارد بلكه چه بسا در مواردی نیز ترجیح دارد. اینكه انسان معنای آیات قرآن را بخوبی درک كند تا بتواند هر چه بهتر و بیشتر از آن برای بهتر زیستن بهره گیرد بسیار شایسته و ارزشمند است.
اصولا هدف اساسی نزول آیات برای همین است و اگر به قرائت قرآن نیز تاكید شده برای رسیدن به فهم آیات قرآن و به كار گیری آن در زندگی است. قرآن برای آن نازل نشده كه در كنج خانه ها گذاشته شده یا صرفا از رو خوانده شود. بلكه قرآن كتاب هدایت و برنامه زندگی سالم و خوشبخت است و این هدف زمانی محقق می شود كه انسان معنا و حتی تفسیر آیات را درك نماید.
بنابر این خواندن آن به همان لفظ عربی كه نازل شده مانع از خواندن ترجمه آن و فهم و تدبر در آیات آن نیست.
حتی برخی گفته اند كه برای فهم بهتر آیات بهتر است كه انسان زبان عربی و یا قواعد آن را یاد گیرد. در هر حال این آیات به زبان عربی نازل شده و خداوند فرموده است برای تدبر در آیات آن را به زبان عربی نازل كردیم.(یوسف /آیه2)
اینكه توصیه به قرائت الفاظ قرآن به صورتی عربی شده می تواند دلائل مختلفی داشته باشد.
 دلایل و امتیاز تلاوت قرآن به زبان عربی
اصرار بر تلاوت قرآن به زبان عربى، دلایل و حكمت‏هاى گوناگونى دارد؛ از جمله:
 1. ایجاد زبانى مشترك در میان همه پیروان و فراهم سازى نوعى وحدت و پیوند جهانى، باعث تأكید بر قرائت و حفظ زبان عربى شده است.
 2. روح و محتواى هر پیام و سخنى، در قالب زبان خاص خود، عمیق‏تر درك مى‏گردد تا زمانى كه به زبان‏هاى دیگر برگردانده شود و قرآن - كه داراى مضامین بسیار بلند و عالى هرگز قابل ترجمه دقیق و كامل به هیچ زبانى نیست.
همه ترجمه‏هاى قرآن، براى رسیدن به معارف بلند و درك زیبایى متن اصلى نارسا است. كافى است اندكى در مباحث مربوط به زبان‏شناسى، فن ترجمه و تئورى‏هاى مربوط به آن مطالعه كنید؛ آن گاه خواهید یافت كه فرق بین قرآن و ترجمه‏هایش، همان فرق بین كتاب الهى و بشرى است.
 3. قرآن علاوه بر محتواى مطالب، از لطافت ویژه و نكات ادبى برخوردار است كه خود، بخشى از اعجاز قرآن است و در قالب هیچ ترجمه‏اى بیان شدنى نیست. براى آگاهى بیشتر ر.ك: مجله بینات و مجله مترجم (ویژه نامه قرآن).
 4. تشویق و ترغیب بر استفاده از همان الفاظى كه جبرئیل بر پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله نازل فرموده، یكى از شیوه‏هاى حفظ قرآن از تحریف است.
وقتى مطلبى نزد همگان با یك قرائت معیّن ثابت شود، تحریف آن مشخص خواهد شد و لذا در تاریخ اسلام، وقایعى نقل شده كه مسلمین حتى نسبت به جابه جایى یا حذف یك «واو»، حساسیت نشان داده‏اند. بنا بر آنچه گفته شد، تلاش و همت ما، باید بر آن باشد كه تلاوت قرآن را به زبان عربى پیگیرى كنیم و هر چه بیشتر با ترجمه آن آشنا شویم. حتى اگر كمتر بخوانیم؛ اما با توجّه به معنا و ترجمه تلاوت كنیم، بهره ما بیشتر خواهد بود و رفته رفته تسلّط ما بیشتر خواهد شد.
زبان عربی بنا به آنچه در روایات آمده است برترین و بهترین زبانها است، و همین که زبان وحی خداوند است و تنها کتاب معجز الهی که الفاظ آن دارای اعجاز است، به این زبان نازل شده در برتر بودن آن کافی است، حتی بنا به آنچه در روایتی آمده است وحی از جانب خداوند برای تمامی انبیاء به زبان عربی نازل می شود و برای پیامبران به زبان قومشان ترجمه می شود. (بحار 11 و 42) در روایت مشابهی آمده است: خداوند نازل نکرد کتابی و نه وحیی را مگر به زبان عربی و در گوش انبیا به زبان قوم آنان قرار می گرفت ولی در گوش پیامبر به زبان عربی قرار می گرفت.

بنابراین قطعا انتخاب این زبان به عنوان زبان وحی خداوند، دلالت بر برتری و جامعیت این زبان نسبت به دیگر زبانها دارد. (بحار 16 و 134)در روایت دیگری زبان عربی به عنوان زبان اهل بهشت معرفی شده است. (بحار 8 و 286) هم چنین از امیر المومنان (علیه السلام) در خطبه ای که در مورد انتقال نور پیامبر در اصلاب آباء طاهرین آن حضرت است، خطاب به خداوند این گونه آمده است ... سپس آن نور را اختصاص دادی به اسماعیل و نه دیگر فرزندان ابرهیم و زبان او را (اسماعیل) به عربی گشودی که آن را بر دیگر زبان ها برتری دادی ... (بحار 25 و 29)
راغب اصفهانی در مفردات می گوید: «العربی الفصیح من الکلام؛ عربی سخن فصیح و آشکار را می گویند». بنابراین عربی بودن صرف نظر از کیفیت زبان به معنی فصاحت و بلاغت است. بنابراین زیباست چون آشکار و رسا است. به علاوه زبان عربی از کامل ترین زبان ها، و از پربارترین و غنی ترین ادبیات، مایه می گیرد.
ظرفیتی که در زبان عربی است که در عین کوتاهی لفظ معانی زیادی را تحمل می کند در سایر زبان ها نیست. عربی زبانی است که در الفاظ آن ظرفیت نمایش معانی گسترده و پر دامنه ای هست. یکی از وجود اعجاز قرآن اعجاز لفظی است که از لطافت ها و نکات ادبی عجیبی برخوردارست و در قالب هیچ ترجمه و زبانی بیان شدنی نیست.
منبع: اسک قرآن
سایت پرسمان



محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 


 

 

ختم قرآن,معنای قرآن,معنی قرآن

قرآن پدیده ایست که تلاوت آن مایه اجر و ثواب است

 

هر یک از این چهار برخورد به گونه ای خاص به سراغ قرآن رفته اند و هر کدام با قرآن شناسی مخصوص به خود، نظامی خاص را برای «ارتباط با قرآن» و «استفاده» از آن پیشنهاد کرده اند که عبارتند از: الف) اصالت کمیت ب) اصالت کیفیت ج) کمیت گرایی د) کیفیت گرایی.


الف) اصالت کمیت:
در این دیدگاه، قرآن پدیده ایست که تلاوت آن مایه اجر و ثواب است و اساساً برای این نازل شده است که افراد آن را بخوانند و به «ثواب و اجر» قرائت قرآن نایل شوند.


در این دیدگاه، راه ارتباط با قرآن، قرائت آن می باشد و تنها حاصل آن، اجر و ثواب مترتب بر آن است. کسی که با این دیدگاه به سراغ قرآن می رود، انتظاری جز کسب ثواب ندارد و تصوّری غیر از این که قرآن خواندن، مستحب مؤکّد و موجب اجر «کثیر» است، در ذهن او نیست؛ بنابراین کاملاً طبیعی است که در این دیدگاه خواندن زیاد قرآن مورد تشویق است و هر چه بیشتر بتوان قرآن خواند، بیشتر از آن استفاده شده است و ختم قرآن نیز کمال مطلوب شمرده می شود.


این دیدگاه با نزول وحی شکل گرفته است و در عهد نبوی نیز ملاحظه می شود که عده ای از صحابه، خواندن زیاد قرآن را کمال مطلوب می انگارند و به گونه ای جدّی اصرار می کنند که حتی در کمتر از هفت یا سه روز، قرآن را ختم کنند که با برخورد جدی پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) مواجه می گردند. (ک. علوم القرآن عند المفسرین. ج2، ص 326، 327، 330، 331)


ب) اصالت کیفیت:
این دیدگاه نقطه مقابل دیدگاه اصالت کمیت است. در این دیدگاه، خواندن زیاد قرآن امری ممدوح و نیک تلقّی نمی شود و هیچ تشویقی در جهت تلاوت حجم زیادی از قرآن و یا ختم قرآن صورت نمی گیرد.

این دیدگاه با نزول وحی شکل گرفته است و در عهد نبوی نیز ملاحظه می شود که عده ای از صحابه، خواندن زیاد قرآن را کمال مطلوب می انگارند و به گونه ای جدّی اصرار می کنند که حتی در کمتر از هفت یا سه روز، قرآن را ختم کنند که با برخورد جدی پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) مواجه می گردند

در این دیدگاه، قرآن «جلوه خدا» ست که یک آیه نیز، مظهر کامل این تجلّی است و می توان در آیینه تنها یک آیه، جمال دوست را دید و کمال رب را کشف و شهود کرد.


این دیدگاه با دیده تحقیر و نقد، به دیدگاه پیشین می نگرد و هیچ گاه توصیه نمی کند که زیاد قرآن بخوانید و این تصور را که قرآن برای نیل به ثواب نازل شده است، تصوری قشری می شمارد و انتظاری جز ثواب، از تلاوت قرآن نداشتن را نگرشی کودکانه و جاهلانه می پندارد.


آنچه در این دیدگاه قابل توجه است، این است که: «کمیتش ابداً و اساساً اهمیت ندارد و برای ارتباط با قرآن حتی می توان روزها و هفته ها و ماهها، تنها و تنها به یک آیه اکتفا کرده و یا تنها یک سوره را برگزید و آن را خواند و بدین وسیله به جلوات الهی و عالم غیب متصل گردید و از آن بهره برد.


در این دیدگاه، مهم نیست که کسی، هیچ گاه قرآن را ختم نکند و یا تنها با معدودی آیات آشنا باشد و به همین آیات اکتفا کند؛ بلکه این مهم است که بتوان به بطون آیات رسید؛ بنابراین در این دیدگاه هیچ تشویق و توصیه ای بر یادگیری آیات بیشتر و انس با تعداد بیشتر آیات، نمی توان یافت. این دیدگاه را می توان در آرا و افکار برخی متصوفه و عرفا مشاهده کرد.


ج) کمّیت گرایی:
این برخورد، رایج تر از بقیه برخوردها و دیدگاههاست. در این دیدگاه، کیفیت نیز، امری مهم و معتنابه (قابل اعتنا) شمرده می شود و در استفاده از قرآن و ارتباط با کلام اللّه مورد توجه و توصیه است؛ ولی همه این توجه ها و توصیه ها در مرحله تئوری و نظری باقی می ماند و در مرحله عمل آنچه که «فدا» می شود و عملاً بدان توجهی نمی شود «مسأله کیفیت» است.


د) کیفیت گرایی:
این دیدگاه و برخورد، تنها در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) مشاهده می شود و می توان همه دیدگاهها و برخوردهای سه گانه پیش را انشعاب و انحرافی از این مکتب اصلی، که «صراط مستقیم» است، دانست. روشها و شیوه هایی که در تعلیم و تلاوت قرآن توسط این مکتب ارائه می شود، به گونه ای است که در آن، هم کمیت و هم کیفیت لحاظ شده است و از افراط و تفریط در کمیت و کیفیت خبری نیست؛ ولی آنچه مهم تر است و گرایش روشها و اسوه های این مکتب به سمت و سوی آن است، «گرایش به کیفیت» است، نه کمیت.


به عبارت دیگر؛ در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) کمیت نیز، جایگاهی بس مهم دارد و بدان توصیه و تشویق هم می گردد، ولی همیشه این «کیفیت» است که «محور» آن روشها، اسلوبها و اسوه ها و توصیه هاست و «کمیت» تا آنجا مورد توصیه و توجه است که «کیفیت» نیز موجود باشد و اگر قرار است که یکی از کمیت و کیفیت فدا شود؛ این «کمیت» است که فدای «کیفیت»می گردد.


توجّه به كیفیّت، بیش از كمیّت
 هر چند كه زیاد قرآن خواندن و ختم قرآن، یك فضیلت است و پیشوایان دین، چنین می كرده اند؛ چنانچه برخی آثار قرائت را كه در روایات بدان ها اشاره شده، ذكر می كنیم:


1. خداوند، به قرائت كننده قرآن پاداش عظیمی خواهد داد:
پیامبراكرم (صلی الله و علیه و آله)  فرمود: "هر كس برای رضای خدا و آگاهی عمیق در دین، قرآن بخواند، ثواب ملائكه و انبیا و رسولان را خواهد داشت ."؛(وسایل الشیعة ، حرّ عاملی ، ج6، ص 184، مؤسسه آل البیت .)


2. بالا رفتن مقام و درجه قاری در بهشت:
حفص گوید: از امام كاظم (علیه السلام)  شنیدم كه می فرمود: درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است. به قاری گفته می شود: بخوان و (در مراتب بهشت ) بالا برو. سپس می خواند و مقامش بالا می رود؛ (وسائل الشیعة ، همان ، ص 187.)


3. طولانی شدن عمر بینایی:
امام صادق (علیه السلام)  فرمود: هركس قرآن را از رو (با نگریستن بر آیات )، بخواند، از بینایی اش برای مدت طولانی لذت خواهد برد؛ (بحارالأنوار، علامه مجلسی ؛، ج 89، ص 202، داراحیاء التراث)


4. نورانی شدن خانه:
پیامبراكرم (صلی الله و علیه و آله)  فرمود: "خانه هایتان را با تلاوت قرآن نورانی كنید...."؛(بحارالأنوار، علامه مجلسی؛، ج 89، ص 200، داراحیاء التراث .)


5. زیاد شدن بركت خانه:
در این دیدگاه، مهم نیست که کسی، هیچ گاه قرآن را ختم نکند و یا تنها با معدودی آیات آشنا باشد و به همین آیات اکتفا کند؛ بلکه این مهم است که بتوان به بطون آیات رسید؛ بنابراین در این دیدگاه هیچ تشویق و توصیه ای بر یادگیری آیات بیشتر و انس با تعداد بیشتر آیات، نمی توان یافت. این دیدگاه را می توان در آرا و افکار برخی متصوفه و عرفا مشاهده کرد

امام صادق (علیه السلام)  از امیر مؤمنان علی(علیه السلام)  چنین نقل می كند: "خانه ای كه در آن قرآن تلاوت و یادی از خدا شود، بركتش زیاد شده، ملائكه در آن جا حاضر می شوند و شیاطین را دور می كنند...."؛(كافی ، همان ، ص575.)


همه ی این حرف ها درست و به جای خود اما، از طرف دیگر از آداب باطنی تلاوت قرآن است كه به كیفیّت، بیش از كمیّت توجّه شود. «چگونه خواندن»، مهم تر از «چه قدر خواندن» است. ائمّه در عین آن كه كثرت تلاوت داشتند، تدبّر در آیات هم داشتند و قرآن با دل و جانشان همنوا و عجین می شد.


حضرت علی (علیه السلام) توصیه كرده است كه: قرآن را روشن و استوار بخوانید و با ضربه های اثرگذار قرآن، بر دلهای سنگی و قساوت گرفته خویش بكوبید، باشد كه تكان بخورد و اثر پذیرد و همه فكر و همّت شما این نباشد كه به آخر سوره برسید: «وَلكِنِ اقْرَعُوا بِهِ قُلُوبَكُمُ الْقاسیَّةَ وَلایَكُنْ هَمُّ أحَدِكُمْ آخِرَالسُّورَةَ». ( كافی، ج 2، ص 99)


متاسفانه گاهی از سر بی حوصلگی قرآن تلاوت می کنیم و دائم به شماره آیات نگاه می کنیم که کی به انتهای سوره می رسیم و فقط همّ و تلاشمان بر این است که سوره به اتمام برسد و یا در جزء خوانی، جزء به اتمام برسد و هیچ توجهی به مفهوم و باطن آیات نداریم و این آفت بزرگی در تلاوت قرآن می باشد.


اسلام از مسلمانان، اعمال زیاد نخواسته است، بلکه اعمال خالص خواسته، عمل به اندازه توان خواسته است؛ لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها.(286 سوره بقره) بدین جهت در روز قیامت، گاهی کوهی از اعمال را در ترازوی سنجش اعمال می نهند، ولی هیچ وزنی ندارد.


ارزش هر عملی به کیفیت بیشتر و بهتر آن است، مثلاً در همین نماز که رکعات آن مشخص شده است حضور قلب و کیفیت آن نیز مورد تأکید است.


هرگاه ذکر و یا تلاوت قرآن با فکر و کیفیت همراه شد، آثار و برکات خاصی را در پی خواهد داشت. اخلاص روح عبودیّت و بندگی است و عبادت جز با اخلاص مفهومی ندارد. به فرمایش امام صادق (علیه السلام): «نیّت برتر از عمل است و آگاه باشید که نیّت، حقیقت عمل است.» (لکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص: 16)

منابع:
حوزه
مجله بشارت

تبیان

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 فروردين 1395برچسب:قران,قرآن پدیده ایست که تلاوت آن مایه اجر و ثواب است,قرآن ,پدیده ایست ,که تلاوت آن ,مایه اجر و ثواب است, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

 

شاید به ذهن بیاید که ما وقتی فارسی ‌زبانیم ، چه لزومی دارد که قرآن‌ کریم را به زبان عربی بخوانیم؟ با وجود ترجمه‌های زیادی که بر این کتاب آسمانی شده آیا بهتر نیست که یکی از ترجمه‌ها را انتخاب کنیم و به جای خواندن کلمات عربی قرآن، از همان ترجمه‌ها استفاده کنیم؟


 

قرآن

 

پاسخ قرآن به سۆال مذکور:

قرآن، در پاسخ به سۆالی که مطرح شد می‌فرماید، خداوند که مرا به زبان عربی نازل فرمود هدف داشته؛ چرا که فرمود: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون‏ [یوسف/2] ما آن را قرآنى عربى نازل كردیم، تا شما درك كنید (و بیندیشید)! » [1]

عربی بودن قرآن یا به این معناست که قرآن به زبان عرب است كه از گسترده‌‏ترین و کامل‌ترین زبانهاى جهان است، و یا به معنای «فصیح و آشکار» است، یعنی قرآن را در نهایت فصاحت قرار دادیم. [2]

در این آیه می‌توان به نکاتی رسید:

اول اینکه: قرآن، کلام خداست و اوست که بر کلامش، لباس عربی پوشانده و بر پیامبرش نازل فرموده و این کلام عربی، هرچند قابل ترجمه است؛ اما هرچه ما کوشش کنیم که ترجمه‌ی کاملی از قرآن، بنویسیم باز هم نمی‌توانیم همه‌ی ابعاد کلام خداوند را ترجمه کنیم.

چنان‌که امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ لَا تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِی غَرَائِبُهُ وَ لَا تُكْشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِهِ [نهج‌البلاغه، خطبه18]  همانا قرآن داراى ظاهرى زیبا و باطنى ژرف و ناپیداست، مطالب شگفت‌آور آن تمام نمى‏‌شود، و اسرار نهفته آن پایان نمى‌‏پذیرد و تاریكى‏‌ها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد»، و این در صورتی است‌که ما خود قرآن را به عربی بخوانیم و به اسرار آن پی ببریم، و اگر قرآن به زبان عربى نازل نمى‌‏شد و یا رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) آن را به لغت دیگرى ترجمه مى‏‌كرد قسمتی از اسرار آیات و معارف قرآن، بر عقل و فهم مردم مخفى مى‏‌ماند. [3]

و دوّم اینکه:‌ با توجه به اینکه «عربی بودن» قرآن کریم، غیر از این آیه در ده جای دیگر از قرآن،‌ آمده است می‌توان فهمید که مسلمانان، بکوشند که زبان عربی را به عنوان زبان دوم خود، یاد بگیرند. [4]

 

 

خواندن ترجمه‌ی قرآن کافی نیست

دلیل اول: هیچ شخصی نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند قرآن را به گونه‌ای ترجمه کند که از هر نظر کامل باشد و هیچ نقصی نداشته باشد (چنانکه می‌دانیم، هر کلمه‌ای از قرآن می‌تواند معانی متعددی داشته باشد پس چگونه همه‌ی آن معانی در یک ترجمه می‌آید و چه کسی می‌تواند ادعا کند که همه‌ی معانی کلمات قرآنی را می‌داند و چه بسا بعضی از کلمات قرآن، در ترجمه نمی‌آیند.)

امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) هم در این‌مورد می‌فرماید: « ...هم به خواندن قرآن بها دهیم و هم به خواندن ترجمه و هم به یادگیری ترجمه و... هیچ کدام ما را از دیگری باز ندارد، اگر هم ساعتی بخواهیم فقط با خواندن ترجمه، پیام های بیش تری از قرآن در یابیم و استفاده بیش تر ببریم، هیچ منعی ندارد

 

 

دلیل دوم: خداوند، قرآن کریم را به «نور» معرفی می‌کند و می‌فرماید:‌ «أَنْزَلْنا إِلَیْكُمْ نُوراً مُبیناً [نساء/174] ما نورى آشكار به سوی شما نازل كردیم‏» و می‌دانیم که نور، خاصیت مخصوص به خود را دارد و نور بودن ترجمه‌ی قرآن ثابت نیست و هرچه باشد به نورانیت خود قرآن نمی‌رسد.

 

دلیل سوم: الفاظ و آیات قرآن کریم، به گونه‌ای است که خواه‌، ناخواه در شنونده تأثیر می‌گذارد و نمونه‌های این تأثیرگزاری‌ها از تاریخ نزول قرآن تا اکنون‌، کم نیستند.

 

نمونه‌هایی از تأثیر‌گزاری‌هایی که در خود قرآن آمده‌ است:

خداوند در آیه‌ای می‌فرماید: «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدیثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلینُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلى‏ ذِكْرِ اللَّه‏ [زمر/23] خداوند بهترین سخن را نازل كرده، كتابى كه آیاتش (در لطف و زیبایى و عمق و محتوا) همانند یكدیگر است آیاتى مكرّر دارد (با تكرارى شوق‌‏انگیز) كه از شنیدن آیاتش لرزه بر اندام كسانى كه از پروردگارشان مى‏‌ترسند مى‏‌افتد سپس برون و درونشان نرم و متوجّه ذكر خدا مى‌‏شود

و در آیه‌ای دیگر در مورد تأثیر‌گذاری شنیدن آیات الهی بر مسیحیان زمان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌فرماید: «وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرى‏ أَعْیُنَهُمْ تَفیضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ یَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدین‏» [مائده، 83] و (آن مسیحیان) هنگامی‌که آیاتى را كه بر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نازل شده مى‏‌شنوند، مى‏‌بینى كه چشمانشان از اینكه حقّ را شناخته‏‌اند از اشك لبریز مى‌‏شود و مى‏‌گویند: پروردگارا! ما ایمان آوردیم، پس نام ما را در زمره‏‌ى گواهى‏‌دهندگان (به حقّ) بنویس.‏»

حفظ

 

دلیل چهارم: دعوت به حفظ قرآن، روایاتی که به حفظ قرآن دعوت می‌کنند دلیل دیگری بر توجه و اهمیت به الفاظ و کلمات خود قرآن هستند: امام صادق (علیه‌السلام) در روایتی می‌فرمایند: «الْحَافِظُ لِلْقُرْآنِ الْعَامِلُ بِهِ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ [5] حافظ قرآن كه به آن عمل كند در آخرت رفیق با فرشتگان پیغام‌برنده و نیك‌رفتار خداوند است

و پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمودند:‌ «إِنَّ أَكْرَمَ الْعِبَادِ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى بَعْدَ الْأَنْبِیَاءِ الْعُلَمَاءُ ثُمَّ حَمَلَةُ الْقُرْآنِ [6] گرامی‌ترین بندگان نزد خداوند؛ بعد از پیغمبران عالمانند و سپس، حاملان و حافظان قرآن

دلیل پنجم: توصیه به خواندن قرآن، توصیه‌ای که در قرآن به قرائت آن شده مسلماً خواندن خود قرآن است که فرمود: «فَاقْرَۆُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن‏ [مزّمّل/20] هر مقدار كه برایتان میسر است از قرآن بخوانید

دلیل ششم: توصیه به خواندن قرآن به لحن عربی، در مورد خواندن قرآن، سفارش شده‌ایم که قرآن را با لحن عرب بخوانیم و خواندن به فارسی؛ فقط و یا زبان دیگر با این سفارش نمی‌سازد: امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) اقْرَءُوا الْقُرْآنَ بِأَلْحَانِ الْعَرَبِ وَ أَصْوَاتِهَا وَ إِیَّاكُمْ وَ لُحُونَ أَهْلِ الْفِسْقِ وَ أَهْلِ الْكَبَائِرِ [7] رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمود: قرآن را با لحن‌ها و اصوات عرب بخوانید، و از لحن فاسقان و گنهكاران دورى كنید

دلیل هفتم: روایات نگاه به قرآن، روایات زیادی داریم که ما را سفارش به نگاه کردن به خطوط قرآن می‌کنند، در یکی از روایات؛ امام رضا (علیه‌السلام) فرمود: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) النَّظَرُ إِلَى الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ [8] نگاه کردن به قرآن، عبادت است.

اسحاق‌بن‌عمار از امام صادق (علیه‌السلام) پرسید: قربانت گردم من قـرآن را حـفـظ دارم آن‌را از حـفـظ بخوانم بهتر است یا از روى قرآن؟ امام (علیه‌السلام) فرمود: «بـَلِ اقـْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِی الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِی الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ [9] بلكه آن‌را بـخـوان و نـگـاه بقرآن كن كه بهتر است، آیا ندانسته‌اى كه نگاه كردن در قرآن عبادت است؟ »

خداوند، قرآن کریم را به «نور» معرفی می‌کند و می‌فرماید:‌ «أَنْزَلْنا إِلَیْكُمْ نُوراً مُبیناً ما نورى آشكار به سوی شما نازل كردیم‏» و می‌دانیم که نور، خاصیت مخصوص به خود را دارد و نور بودن ترجمه‌ی قرآن ثابت نیست و هرچه باشد به نورانیت خود قرآن نمی‌رسد

دلایل بسیار دیگری وجود دارد که مشخص می‌کند که خواندن ترجمه‌ی تنهای قرآن، کافی نیست. اما این موضوع، به این معنا نیست که فقط خواندن قرآن هم درست باشد در حالی که از معنای آن بی‌اطلاع باشیم، زیرا خواندن قرآن برای یادگیری است و یادگیری، مقدمه‌ی عمل است، پس خواندن قرآن؛ لازم است ولی بدون یادگیری ترجمه و تفسیر، کافی نیست.

 

 

کلام امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) در مورد نحوه‌ی استفاده از قرآن

امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) هم در این‌مورد می‌فرماید: « ...هم به خواندن قرآن بها دهیم و هم به خواندن ترجمه و هم به یادگیری ترجمه و... هیچ کدام ما را از دیگری باز ندارد، اگر هم ساعتی بخواهیم فقط با خواندن ترجمه، پیام های بیش تری از قرآن در یابیم و استفاده بیش تر ببریم، هیچ منعی ندارد.

 

 

از ترجمه، بی‌نیاز نیستیم

پس تأثیر و نورانیتی که در کلمات قرآن‌کریم و معصومین (علیهم‌السلام) وجود دارد در ترجمه نیست، اما از ترجمه هم بی‌نیاز نیستیم، پس ترجمه لازم است اما کافی نیست و مطالب و منابع دینی ما که به زبان عربی هستند را باید با کمک ترجمه و تفسیر، یاد بگیریم تا انشاءالله، مقدمه‌ای برای عمل و رسیدن به تکامل و سعادت باشند.

 

 

پی‌نوشت ها :

[1]. در سوره زخرف آیه 3 هم آمده با اندکی تغییر

[2]. با استفاده از: تفسیر نمونه، ج‏21، ص8 - المفردات فی غریب القرآن، ص557

[3]. با استفاده از ترجمه‌ی المیزان، ج‏11، ص101

[4]. با استفاده از:‌ تفسیر نمونه، ج‏9، ص300

[5]. اصول‌کافی، ج2، ص603

[6]. جامع‌الاخبار، ص40

[7]. اصول‌کافی/ج2، ص614

[8]. بحارالانوار، ج1،‌ ص204

[9]. همان

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 فروردين 1395برچسب:قران,ترجمه قران,عطرت,بیداری اسلامی,,,,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
 
سرمربی تیم ملی ایران این روزها حال خوبی ندارد و به خاطر استرسی که به او وارد شده راهی بیمارستان شده است.

به گزارش سپیدار خبر، کارلوس کروش این روزها حال چندان مساعدی ندارد. او که در هفته گذشته به اوج مشکلاتش با اسدی رسید، به خاطر استرس و فشار های وارد شده راهی بیمارستان شد. علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال شب گذشته در آخرین مصاحبه خود از حال بد کروش خبر داد. او گفت:« کروش به خاطر استرس مشکلاتی داشته و مریض شده است.»

کارلوس کروش و علیرضا اسدی این روزها برای همدیگر شمشیر را از رو بسته اند.این دو بیانیه و مصاحبه های زیادی علیه هم کرده اند که علی کفاشیان به کروش نسبت به این مصاحبه ها تذکر داد.کفاشیان حتی کروش را هم تهدید به اخراج کرد.

گویا پزشکان به کروش توصیه کرده اند که به هیچ وجه نباید استرس داشته باشد. حال جسمانی سرمربی ایران زیاد خوب نیست و باید ازفضای حاشیه ای دور باشد.

منبع: خبرآنلاین
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 15 آبان 1394برچسب:کی روش,منتقل,کی روش به بیمارستان رفت!,سپیدار خبر,خبرآنلاین,کروش,اسدی,مشکلاتش با اسدی, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

ایشان رسما با قراردادی ۲ ساله به استقلال پیوست تا این تیم را در لیگ پانزدهم همراهی کند.

بانک ورزش – روزبه چشمی رسما با قراردادی ۲ ساله به استقلال پیوست تا این تیم را در لیگ پانزدهم همراهی کند. چشمی از صبای قم به جمع آبی‌های پایتخت ملحق شد.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


تیم جدید پیام صادقیان

 

پیام صادقیان، یکی از جنجالی‌ترین بازیکنان سال‌های اخیر فوتبال ایران در آستانه پیوستن به نفت تهران است.

گروه ورزش؛ او که در پرسپولیس روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت در نهایت نتوانست در این تیم بماند.

به گزارش سپیدار خبر؛ از بولتن؛ صادقیان البته اصرار زیادی برای ماندن داشت، اما برانکو ایوانکوویچ علاقه‌ای به این بازیکن نداشت. سرمربی کروات پرسپولیس با حاشیه‌های این بازیکن به خوبی آشنا بود و از همان ابتدا گفت که صادقیان را نمی‌خواهد.

پیام صادقیان نیز بیشتر فصل گذشته را به دلیل محرومیت و مصدومیت از دست داد و نتوانست آن طور که باید و شاید در پرسپولیس بازی کند. او قصد داشت در فصل پانزدهم جبران کند، اما برانکو حاضر نیست بازیکنی با ویژگی‌های پیام صادقیان در ترکیب تیمش داشته باشد. به همین دلیل، صادقیان ناچار شد به تیم دیگری برود.

اکنون گفته می‌شود صادقیان با نفت تهران به توافق رسیده و به زودی با این تیم قرارداد می‌بندد. این انتقال البته به سود این بازیکن خواهد بود، اگر قدر این موقعیت را بداند. زیرا نفت تهران سال قبل در لیگ برتر یکی از مدعیان اصلی قهرمانی بود و در جام حذفی نیز به نایب قهرمانی دست یافت. در لیگ قهرمانان نیز به مرحله یک چهارم نهایی رسیده و هنوز در این رقابت‌ها حضور دارد. در عین حال، نفت با حفظ علیرضا منصوریان و بازیکنان تاثیرگذاری مانند علیرضا بیرانوند تقریبا اسکلت فصل قبل خود را در اختیار دارد. به همین دلیل احتمال موفقیت دوباره نفت تهران در فصل جدید بسیار است؛ البته اگر صادقیان قدر این موقعیت را بداند.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 تير 1394برچسب: یاغی سرخ‌ها ,به نفت تهران می‌رود,تیم جدید پیام صادقیان,سپیدار خبر,سپیدار آنلاین, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

تیم ملی کشتی آزاد ایران با برتری مقابل آمریکا قهرمان جام جهانی ۲۰۱۵ شد.

به گزارش سپیدار خبر"ملی پوشان کشتی آزاد ایران در دیدار فینال مسابقات لس آنجلس مقابل تیم ملی آمریکا قرارگرفتند و در عین شایستگی موفق شدند در این دیدار با نتیجه 5-3 به پیروزی برسند.

در پی قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی آزاد جمهوری اسلامی ایران در این رقابت‌ها، حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیام تبریک، از کشتی‌گیران و مربیان تیم ملی کشتی آزاد تقدیر کردند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

کسب مقام قهرمانی جام جهانی را به کشتی‌گیران و دست اندرکاران تیم ملی کشتی آزاد کشور عزیزمان ایران تبریک میگویم و از اینکه فرزندانمان توانستند بار دیگر در عرصه بین المللی برای این ملت شریف افتخار آفرینی کنند خدا را شکر می کنم.

سیّد علی خامنه‌ای
24 فروردین 1394

ملی پوشان ایران در این مسابقات در دیدار اول بلاروس را شکست دادند و در دیدار دوم نیز ترکیه را از پیش رو برداشتند. تیم ملی ایران در دیدار سوم مقابل جمهوری آذربایجان پیروز شد.

کشتی گیران ایران در دیدارهای فینال هم امریکا، میزبان مسابقات را شکست دادند.

نتایج انفرادی دیدار فینال ایران و آمریکا از این قرار است:

57 کیلوگرم: حسن رحیمی 5 (برنده) - تونی راموس 5

61 کیلوگرم: بهنام احسان پور 9 - کلمن اسکات 7

۶۵ کیلو گرم: مسعود اسماعیل پور 1 - برنت مت کالف 3

۷۰ کیلوگرم: حسن یزدانی 3 - نیکلاس مارابل 1

۷۴ کیلو گرم: مرتضی رضایی قلعه صفر - جردن باروفس 10

۸۶ کیلوگرم: میثم مصطفی جوکار 12 - کلیتون فاستر 2

۹۷ کیلو گرم: محمدحسین محمدیان 3 - جک وارنر 3 (برنده)

۱۲۵ کیلوگرم: کمیل قاسمی 3 - زاچ ری 1

این ششمین قهرمانی ایران در جام جهانی کشتی آزاد و چهارمین قهرمانی پیاپی آزادکاران کشورمان در این رقابت‌ها محسوب می شود که در خاک آمریکا رقم خورد.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 فروردين 1394برچسب:تیم ملی ,کشتی آزاد ,ایران با برتری مقابل آمریکا ,قهرمان جام جهانی ۲۰۱۵ ,سپیدار خبر,سپیدار آنلاین, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 رییس فدراسیون فوتبال:

علی کفاشیان در نشست خبری پس از مذاکره امروزش با کارلوس کی‌روش که در حضور حسنی‌خو مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: 7 ساعت جلسه داشتیم و به سمت مسائلی پیش رفتیم که کی‌روش تا حدی آن‌ها را قبول کرد که با ما همکاری کند و کار را ادامه دهد.

رییس فدراسیون فوتبال پس از چند روز مذاکره و پایان جلسه 7 ساعته با کی‌روش، می‌گوید هنوز نتیجه صددرصدی مذاکرات‌ با سرمربی تیم ملی مشخص نیست.

به گزارش سپیدار خبر، علی کفاشیان در نشست خبری پس از مذاکره امروزش با کارلوس کی‌روش که در حضور حسنی‌خو مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: 7 ساعت جلسه داشتیم و به سمت مسائلی پیش رفتیم که کی‌روش تا حدی آن‌ها را قبول کرد که با ما همکاری کند و کار را ادامه دهد.

وی ادامه داد: دغدغه‌هایی که ایشان از نظر مالی و امکانات داشت و نیز مشکلات مدیریتی که در فدراسیون وجود دارد را مورد بحث قرار دادیم و قرار شد آن‌ها را حل کنیم.

کفاشیان ادامه داد: در جلسه‌ای که ما داشتیم، به سمتی رفتیم که خیلی مسائل قابل حل شد و کی‌روش تا حدی پذیرفته است که با تیم ملی همکاری‌اش را ادامه دهد. مشروط به اینکه یک سری دغدغه‌های مالی و امکانات تدارکاتی که مربوط به تیم ملی است نه شخص خود کی‌روش و همچنین مشکلات مدیریتی که کی‌روش در فدراسیون با آن درگیر است، مرتفع شود. به طور کلی تفاهمی حاصل شد که ما بتوانیم این مذاکرات به علاوه یک را ادامه دهیم و طبق توافقات کلی و دیدگاه‌های کلی که از طریق وزارت ورزش و نماینده آن یعنی حسنی‌خو صورت گرفت، امیدواری زیادی هست که همکاری ما با سرمربی تیم ملی ادامه پیدا کند.

رییس فدراسیون فوتبال احتمال ماندن کی‌روش را بیش از پیش دانست و افزود: در نشست خبری پیشین من به شما گفته بودم که 80 درصد احتمال رفتن کی‌روش خواهد بود اما الان باید بگویم که آن 80 درصد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و احتمال ماندن او بیشتر شده است. هرچند به طور قطع نمی‌توان گفت کی‌روش می‌ماند یا خیر اما با توجه به جلسه‌ای که امروز داشتیم و کمک‌هایی حسنی‌خو انجام داد تا دغدغه‌های‌ کی‌روش کاهش پیدا کند، تا میزان زیادی مشکلات حل شد.

کفاشیان در ادامه و در پاسخ به سوال مکرر خبرنگاران درباره اینکه نظر قطعی فدراسیون درباره کی‌روش چیست، گفت: از نظر من کی‌روش سرمربی تیم ملی است.

وی هم‌چنین درباره دیدارهای دوستانه تیم ملی در آینده گفت: فعلا نمی‌توانم چیزی بگویم اما قرار است با چند تیم آسیایی بازی کنیم.

کفاشیان در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت آلشپورت باید تا مردادماه کارش را با تیم ملی ادامه دهد، اظهار کرد: ما از کیفیت کار این شرکت راضی هستیم اما اگر پیشنهاد بهتری داشته باشیم به آن فکر می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درست است که کی‌روش همکاری با شرکت آدیداس را به جای آلشپورت پیشنهاد داده است، کفاشیان پاسخ داد: ما در این جلسه درباره جزئیات حرف نزدیم و فقط مسائل کلان را بررسی کردیم.

رییس فدراسیون فوتبال در پایان از شکایت کی‌روش از عباس ترابیان به کمیته انضباطی اظهار بی‌اطلاعی کرد.
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 24 فروردين 1394برچسب:مشکلات ,حل شد؛, کی روش, احتمالا می ماند,کیروش ماند,سپیدار خبر,سپیدارآنلاین, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

نتیجه تصویری برای به دلیل آنلاین بودن سایت

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 19 فروردين 1390برچسب:, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بازی و پیروزی برابر شیلی را افتخار بزرگی دانست و گفت: این بازی فرصت مناسبی بود برای تیم ملی ایران تا پیشرفت کند. بازیکنان تیم ملی بهترین مردانی هستند که در عمرم داشته‌ام.

به گزارش سپیدار خبر, کارلوس کی روش پس از پیروزی دو بر صفر تیم ملی ایران برابر شیلی ضمن بیان این مطلب افزود: در درجه اول تاکید می کنم که بازی کردن برابر شیلی افتخار بزرگی بود. از صمیم قلب تشکر می کنم از تیم شیلی که آماده بازی با ما شدند.

وی افزود: در درجه دوم فرصت بسیار خوبی بود برای تیم ملی ایران تا بتواند از جهت حرکات فوتبالی و سرعت و فشار بازی پیشرفت کند. در درجه سوم تشکر می کنم از تک تک بازیکنانم که یکبار دیگر نشان دادند با روحیه ای کاملا جنگجویانه و خاضعانه و با دوری از هر گونه غرور برای موفقیت تیم ملی کشورشان می جنگند. به خاطر عملکردی که در دیدار برابر شیلی داشتند به آنها تبریک می گویم.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: امیدوارم بازیکنانم با نمایشی که برابر شیلی داشتند یک بار برای همیشه مورد توجه بیشتری از سوی مسئولان ورزش ایران قرار بگیرند. بازیکنانم ثابت کردند مستحق احترام بیشتر از سوی مسئولان فوتبال ایران هستند.

کی روش در پاسخ به این پرسش که آیا فکرش را می کردید روزی ایران بتواند برابر تیمی مثل شیلی به پیروزی برسد گفت: بله من به بازیکنانم ایمان داشتم. وقتی بازیکنانم در تیم ملی برای هم در زمین می میرند و همه چیز را به صورت متحد انجام می دهند این اتفاق می افتد.

وی افزود: من این افتخار را داشته ام که در تیم ها و کشورهای مختلفی مربیگری کنم اما در اینجا گروهی از بازیکنان فوتبال ایران را در اختیار دارم که مطمئنا در طول دوران مربیگری من بازیکنانی هستند که خارق‌العاده بوده‌اند و فوق العاده ظاهر شدند. اینها بهترین بازیکنانی بودند که من در طول عمر مربیگری ام داشته ام.

کی روش در پاسخ به این پرسش که آیا در نهایت در ایران خواهد ماند یا می رود گفت: تصمیم گرفته شده است. تصمیمی که از سوی رئیس فدراسیون فوتبال اعلام شد خواسته بنده نبود. چیزی که من در ذهن داشتم برنامه دو ساله ای بود که برای تیم ملی در نظر گرفته بودم و می خواستم با قدرت در رقابت های مقدماتی جام جهانی ظاهر شویم و به جام جهانی صعود کنیم اما مسئولان اداری جدیدی در فدراسیون فوتبال تصمیم می گیرند. من هم یک مربی هستم و کار بیشتری از دستم برنمی آید.

وی تاکید کرد: این خواسته من نبوده است. اما ظاهرا هر کاری که ما انجام می دهیم راضی کننده نبوده است و مسئولان جدید فدراسیون در صورت من برگشتند گفتند که از عملکردم راضی نبوده اند.

سرمربی تیم ملی فوتبال تاکید کرد: ما یک بازی برابر تیم قدرتمند شیلی را پشت سرگذاشتیم که بازیکنانش در تیم های بزرگ بازی می کنند. این تجربه بزرگی بود برای بازیکنان ایران که یک میدان بین المللی را تجربه کنند. حسن برگزاری این بازیها این است که شما با تمام پتانسیل فوتبال حضور داشته باشید از حیث بازیکنان و مسئولان . اما ما اینجا یک گروه از افراد هستیم که داریم به کشور خدمت می کنیم و وظیفه مان را به خاطر هواداران انجام دادیم با توجه به اینکه توجه لازم هم به ما نمی شود.

کارلوس کی روش با تسلیت درگذشت دو خبرنگار ورزشی ایران در سقوط هواپیما گفت: به نمایندگی از تیم ملی می خواهم زحمتی که امشب بازیکنان تیم ملی کشیدند را به خانواده دو خبرنگاری تقدیم کنم که جان خودشان را از دست دادند. همچنین این پیروزی و زحمت را به قربانیان دیگر این پرواز تقدیم می کنیم. ولی بار دیگر تکرار می کنیم که زندگی ادامه پیدا می کند و باید رو به جلو حرکت کنیم. این عزیزان باید امشب اینجا می نشستند و از نظر فیزیکی حضور پیدا می کردند اما هر چند فیزیک شان نبود اما روح شان اینجا بود.

وی همچنین به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور به خاطر از دست دادن خواهر و مادر گرامی شان تسلیت گفت.

 
منبع: مهر
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ شنبه 8 فروردين 1394برچسب: کی‌روش, بهترین بازیکنان, عمرم را دارم ,کی, روش, تیم ملی ,شیلی,سپیدارآنلاین,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

 

درخواست رئیس فیفا از رئیس جمهور ایران؛

 

به گفته سپ بلاتر، ممنوعيت ورود زنان به استاديوم‌ها پس از آن سفر نيز تغيير نکرد: «اين وضعيت نمی‌تواند ادامه پيدا کند. من از حکومت ايران می‌خواهم که درهای استاديوم‌های کشور را بر روی زنان باز کند.»

سرویس ورزشی سپیدار خبر: از تابناک. آقای سپ بلاتر در مقاله‌ای برای مجله هفتگی فیفا نوشته که در سال ۲۰۱۳ وقتی به ایران سفر کرد، تنها با «شور و شوق عظیم عمومی» نسبت به فوتبال مواجه نشده، بلکه «قوانینی که زنان را از حضور در ورزشگاه‌ها منع می‌کند» نیز دیده است.

درخواست رئیس فیفا از رئیس جمهور ایران؛

رئیس فیفا افزوده که او در جریان ملاقات با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز این موضوع را مطرح کرده و گفته که «وضعیت غیر قابل تحمل» فعلی می‌تواند در «میان‌مدت تغییر کند».

درخواست رئیس فیفا از حسن روحانی:به زنان هم اجازه دهید در ورزشگاه ها بیایند

به گفته سپ بلاتر، ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌ها پس از آن سفر نیز تغییر نکرد: «این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند. من از حکومت ایران می‌خواهم که درهای استادیوم‌های کشور را بر روی زنان باز کند.»

 

 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 امیر قلعه نویی:

امیر قلعه‌نویی

سرمربی تیم فوتبال استقلال گفت: بازی خوبی را از سوی هر دو تیم شاهد بودیم اما تیم ما در دقایق پایانی بدشانس بود که نتوانست به گل تساوی برسد. البته دروازه بان تیم نفت هم عملکرد خوبی داشت.

به گزارش سپیدار خبر از مهر, امیر قلعه نویی پس از شکست یک بر صفر روز پنجشنبه تیمش برابر نفت تهران به خبرنگاران حاضر در سالن کنفرانس ورزشگاه آزادی گفت: فکر می کنم بازی خوبی بود و هر دو تیم فوتبال خوبی را ارائه کردند. ما از روی همان نقطه که در تمرینات کار کرده بودیم گل خوردیم. ما برنامه های نفت را می دانستیم ولی کمی بدشانس بودیم و چند موقعیت داشتیم که از آنها استفاده نکردیم.

وی افزود: باید به مسئولان نفت، منصوریان و بیرانوند تبریک بگویم. اگر بیرانوند نبود ما چند گل می زدیم. البته آنها هم می توانستند تعداد گل هایشان را بیشتر کنند. ما هم دو بازیکن خود را نداشتیم. ما هنوز در کورس هستیم و فقط چهار امتیاز از صدر عقب هستیم و باید برویم نقاط ضعف را برطرف کنیم و برای بازی‎های آینده آماده شویم.

قلعه نویی در مورد رابطه اش با منصوریان گفت: این برد مبارک منصوریان و تیمش باشد. این فوتبال است و تمام شد. خودم توصیه کردم که منصوریان بیاید دنبال مربیگری. متاسفانه برخی‌ها فضاسازی می کنند که اتفاق درستی نیست.

سرمربی تیم فوتبال استقلال با رد اظهار نظر مسئولان باشگاه در مورد انتخاب داور این بازی گفت: نمی دانم این شایعات از کجا مطرح شده بود. این مسائلی غیر اخلاقی است که از سوی افرادی مطرح شده و نباید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

وی در مورد حضور کم تعداد تماشاگران در ورزشگاه گفت: شاید شب عید است و مردم به فکر خرید عید هستند. شاید هم مشکلات اقتصادی دارند و نمی توانند به ورزشگاه بیایند. امیدوارم بعد از این تعداد تماشاگران حاضر در ورزشگاه ها بیشتر شود.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 22 اسفند 1393برچسب:مقابل نفت بدشانس, بودیم,خودم گفتم ,منصوریان برود ,دنبال مربیگری,سپیدار خبر,سپیدار آنلاین, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

باشگاه استقلال هافبک عراقی تیمش را از گفت‌وگو با رسانه‌ها منع کرد.
به گزارش سپیدار خبر، از مشرق. پس از اظهارات کرار جاسم هافبک عراقی استقلال و انتقادات او از فدراسیون فوتبال و باشگاهش، محسن بزرگی معاون حقوقی و انضباطی باشگاه استقلال از طریق مدیربرنامه‌های کرار جاسم به وی در عراق پیغام داد که نباید با رسانه‌ها گفت‌وگو کند.

بزرگی این خبر را تایید کرد.

باید دید کرار که از سوی باشگاه استقلال ممنوع‌المصاحبه شده، به دستور باشگاهش توجه می‌کند یا نه.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:باشگاه استقلال, هافبک عراقی تیمش را ,از گفت‌وگو با رسانه‌ها ,منع کرد, ,کرار جاسم ممنوع‌,المصاحبه شد, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند


امسال تاج حمایت خوبی از تیم‌هایی آسیایی می‌کند، اما از استقلال این‌گونه حمایت نشد


سرمربی تیم فوتبال استقلال گفت: کرار باید در حد خودش صحبت کند و ما هم مقابل او موضع خواهیم گرفت.

خبرگزاری فارس: قلعه‌نویی: کرار باید در حد خودش حرف بزند/ وکیلم از فردوسی‌پور شکایت کرده و من هم پیگیرم
سپیدار خبر: قلعه‌نویی: کرار باید در حد خودش حرف بزند/ وکیلم از فردوسی‌پور شکایت کرده و من هم پیگیرم

به گزارش سپیدارخبر، از فارس. امیر قلعه‌نویی در پایان تمرین امروز استقلال در رابطه با وضعیت استقلال گفت: خیلی خوشحالم امسال سازمان لیگ همه گونه همکاری با نماینده‌های ایران داشته است. سال قبل در بازی با بوریرام  تایلند خواهش کردیم دیدار ما مقابل ذوب‌آهن لغو شود اما این اتفاق نیفتاد. از تاج تشکر می‌کنم که این عنایت و لطف را امسال به نماینده‌های ما در آسیا دارد ولی با ما نداشتند.

وی افزود: هر دو هفته یکبار بازی می‌کنیم و در این شرایط سخت است که تیم را روی یک روند حفظ کنیم. در این شرایط کار کردن سخت است و نتوانستیم در تبریز آن‌طور که باید و شاید خوب عمل کنیم. در مجموع تیم خوبی داریم اما حالا داستان جاسم کرار اتفاق افتاده که برای ما جای تعجب دارد.

سرمربی استقلال در رابطه با محرومیت سه جلسه‌ای کرار جاسم و اینکه او اعلام کرده باشگاه استقلال در این رابطه عملکرد خوبی نداشته و دیگر به ایران بازنمی‌گردم خاطرنشان کرد: بازیکن نمی‌تواند برای باشگاه تعیین‌تکلیف کند و یک بازیکن باید در حد بازیکنی صحبت کند. فقط باید تاکید کنم که مردم خیلی چیزها را می‌فهمند. آنها قلم‌های آلوده و میکروفن‌های معروف را می‌شناسند. دیدید بازیکنانی که از استقلال رفتند چه جوسازی را به وجود آوردند و همه این کارها به خاطرقلعه‌نویی بود که او نتواند نتیجه بگیرد. برای من مهم مردم هستند و آنها همه چیز را به خوبی متوجه می‌شوند.

سرمربی استقلال تاکید کرد: هزار داستان برای ما به وجود آمده است. قانون قضایی، قانون داخلی، قانون فیفا و ... می‌گوید اگر حکمی تعلیق شود یا از بین می‌رود و یا اینکه آن را کم می‌کنند نه اینکه حکم اولیه شدت پیدا کند. من قضاوت در این مورد را به عهده مردم می‌گذارم که با قلعه‌نویی چه می‌شود اگر هر مربی دیگری به جز من بود این رای‌ها داده نمی‌شد.

امیر قلعه‌نویی در مورد اینکه کرار در مصاحبه‌ای تند علیه فدراسیون و فوتبال ایران موضع گرفته است، گفت:‌ اگر او به ایران، فدراسیون و باشگاه توهین کرده باشد با او برخورد می‌کنیم، تمام 10-12 سال دعوای من با این میکروفن‌ها و قلم‌های عمر و عاصی این است که کسی حق ندارد ایران و ایرانی را باور نداشته باشد. ما هم مقابل کرار موضع می‌گیریم اگر به باشگاه توهین کند یا حرفی علیه فدراسیون بزند. کرار یک بازیکن است و باید در حد بازیکن حرف بزند.

سرمربی استقلال در مورد غیبت هاشم بیک‌زاده در تمرین و مشکلات مالی فراوان باشگاه گفت: بله، مشکل مالی زیاد داریم اما ما آدم‌هایی هستیم که همه مشکلات را درون خودمان می‌ریزیم و دوست نداریم که مشکلات‌مان به بیرون از خانواده درز پیدا کند و می‌خواهیم مشکل را درون خانواده حل کنیم. من امروز به نظرجویباری زنگ زدم و به او گفتم پیگیر باشد و ببیند بیک‌زاده کجاست.

قلعه‌نویی در مورد شکایتش از عادل فردوسی‌پور گفت: وکیلم شکایت کرده و خودم هم پیگیر موضوع هستم اگر لازم باشد من هم در دادگاه حاضر می‌شوم، هرکسی باید حد و حدود خود را بداند. من هم از طریق وکیلم پیگیر شکایتم هستم.

انتهای پیام/خ
 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:قلعه‌نویی: کرار, باید در حد خودش حرف بزند/, وکیلم از فردوسی‌پور ,شکایت کرده, و من هم پیگیرم, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند



هفته اول لیگ قهرمانان آسیا


تیم فوتبال پرسپولیس با ارایه یک فوتبال تهاجمی تیم لخویای قطر را شکست داد.

خبرگزاری فارس: پرسپولیس در آسیا پرسپولیس شد/ پیروزی پُرگل مقابل لخویا
سپیدارخبر: پرسپولیس در آسیا پرسپولیس شد/ پیروزی پُرگل مقابل لخویا

-------------------------------

به گزارش سپیدار خبر، از فارس. اولین دیدار پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا مقابل لخویای قطر از ساعت 18 و 30 دقیقه در ورزشگاه آزادی و در حضور 15 هزار تماشاگر( طبق اعلام بلندگوی ورزشگاه) برگزار شد که  بازی با نتیجه3  بر صفر به سود پرسپولیس به پایان رسید.

پرسپولیس بازی را هجومی آغاز کرد. گابریل در دقیقه 10 از پشت محوطه جریمه لخویا شوت زد که توپ با اختلاف کمی از کنار دروازه لخویا به بیرون رفت.

در دقیقه 18 گابریل مهاجم برزیلی پرسپولیس صاحب یک موقعیت عالی گلزنی شد که شوت او از داخل محوطه جریمه لخویا با اختلاف کمی از کنار دروازه تیم قطری به بیرون رفت.

بعد از این صحنه توپ بیشتر در میانه میدان در جریان بود.

در دقیقه 39 ارسال بازیکنان قطری روی دروازه پرسپولیس به سوریا مهاجم لخویا رسید که ضربه سر او را سوشا مکانی دروازه‌بان پرسپولیس مهار کرد.

پرسپولیس در نیمه اول نمایش قابل قبولی ارایه کرد هرچند در گلزنی موفق نبود اما برتری نسبی به حریف قطری داشت.

نیمه دوم پرسپولیس هم بازی کند و آرام آغاز شد.

در دقیقه 57 سوریا پا به توپ وارد محوطه جریمه پرسپولیس شد و ارسال او به نام‌هی بازیکن کره‌ای لخویا رسید که ضربه سر او با اختلاف کمی از کنار دروازه پرسپولیس به بیرون رفت.

گل: در دقیقه 60 اولین گل آسیایی پرسپولیس به ثمر رسید. ضربه کاشته از پشت محوطه جریمه لخویا ارسال کرد و محسن بنگر با یک ضربه سر دقیق دروازه لخویا را باز کرد.

گل دوم: در دقیقه 65 پرسپولیس روی یک کار تیمی گل دومش را به ثمر رساند. گابریل پا به توپ وارد محوطه جریمه شد و توپ را به طارمی پاس داد و این مهاجم هم با یک پاس پشت پای زیبا هادی نوروزی را صاحب توپ کرد تا او با یک ضربه فنی و دقیق برای دومین مرتبه دروازه لخویا قطر را باز کند.

پرسپولیس در این دقایق بازی هجومی و تماشاگر پسندی را ارایه کرد.

در دقیقه 74 بازی‌ خشن بازیکنان قطری باعث شد که بازی به جنجال کشیده شود و بازیکنان دو تیم با یکدیگر درگیر شدند. در این صحنه هم داور به هیچ بازیکنی کارت زرد نشان نداد.

بازیکنان لخویا هرچه به آخر بازی نزدیک‌تر می‌شدند خشن‌تر بازی  کردند.پرسپولیس در این مسابقه فوتبال زیبا و تماشاگر پسندی ارایه کرد و حتی بعد از زدن 2 گل بازهم به سوی دروازه لخویا حمله کرد.

پنالتی و گل سوم: در دقیقه 83 محمد نوری پا به توپ وارد محوطه جریمه شد که با خطای پنالتی سرنگون شد. کاپیتان پرسپولیس خودش این ضربه پنالتی را تبدیل به گل سوم کرد.

بعد از گل سوم هم پرسپولیس بازهم حمله کرد این در حالی بود که پرسپولیس در لیگ برتر ایران در این فصل خوب بازی نکرد و نتایج خوبی نگرفته است.

پرسپولیس بعد از گل سوم هم همچنان حمله می‌کرد تا هواداران این تیم بعد از مدت‌ها پرسپولیس واقعی را ببینند.

در دقیقه 90 امید عالیشاه در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان لخویا قرار گرفت که ضربه او با اختلاف اندکی از کنار دروازه قطر به بیرون رفت.

پریرا از سریلانکا داور مسابقه در دقیقه 75 اولین کارت زردش را به محمد عبدالله از لخویا نشان داد. و جونیور هم دومین بازیکن اخطاری تیم لخویا بود.

دیگر دیدار این گروه از ساعت 20 و 55 دقیقه بین دو تیم النصر عربستان و بنیادکار ازبکستان برگزار می‌شود.

ترکیب پرسپولیس:

سوشا مکانی، محسن بنگر، مایکل اومانا، علیرضا نورمحمدی، بابک حاتمی، محمد نوری (کاپیتان)، احمد نورالهی، امید عالیشاه، هادی نوروزی، فرناندو گابریل و مهدی طارمی( در دقیقه 87 علی علیپور)

سرمربی: حمید درخشان

انتهای پیام/خ

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 5 اسفند 1393برچسب:پرسپولیس در آسیا, پرسپولیس شد/, پیروزی پُرگل مقابل لخویا,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

لیگ قهرمانان آسیا
 

سرمربی دانمارکی لخویا قطر درباره سوالی پیرامون پیروزی احتمالی لخویا مقابل پرسپولیس واکنش جالبی نشان داد.

خبرگزاری فارس: واکنش جالب لادروپ به برد احتمالی لخویا مقابل پرسپولیس+فیلم
  •  

به گزارش سپیدارخبر، نشست خبری دیدار تیم های فوتبال پرسپولیس و لخویا امروز در چارچوب پیکارهای لیگ قهرمانان آسیا در سازمان لیگ برگزار شد و مایکل لادروپ در ابتدا پاسخگوی خبرنگاران شد.

سرمربی دانمارکی تیم فوتبال لخویا در واکنش به سوالی پیرامون پیروزی احتمالی لخویا مقابل پرسپولیس با توجه به نتایج نه چندان خوبی که سرخ پوشان در لیگ ایران کسب کرده اند، واکنش جالبی نشان داد.

برای مشاهده فیلم کلیک کنید
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 اسفند 1393برچسب:واکنش جالب, لادروپ به برد احتمالی ,لخویا مقابل, پرسپولیس+فیلم,سپیدارخبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
پاختاکور ازبکستان را بهتر بشناسید؛

 

تیمی که مقابل نفت قرار می‌گیرد سابقه ثبت 10 قهرمانی در لیگ برتر ازبکستان را دارد و آخرین‌بار فصل قبل بدون قبول حتی یک شکست قهرمان فوتبال ازبکستان شد.
گروه ورزشی سپیدارخبر - پاختاکور اولین حریف نفت در لیگ قهرمانان آسیاست، تیمی باتجربه و قابل احترام که فردا (سه شنبه) در تاشکند میزبان صدرنشین فعلی لیگ برتر ایران است.

دومین تیم پرطرفدار پایتخت ازبکستان از اولین دوره لیگ قهرمانان (سال 2002) پای به این مسابقات گذاشت و به جز فصل قبل در 11 دوره حضور خود تنها سه بار در خانه بازنده شده که جالب اینجاست هر سه بازی هم مقابل حریفان عربستانی بوده است. بهترین مقام این تیم هم در همان 2 دوره اول رقم خورد و تا نیمه نهایی صعود کرد.

کار سخت نفت مقابل گربه سیاه فوتبال ایران

گربه سیاه فوتبال ایران

پاختاکور همچنین 11 مرتبه با تیم‌های ایرانی روبه‌رو شده و طی این مدت فقط 2 بار طعم شکست را برابر تیم‌های اصفهانی سپاهان و ذوب‌آهن و یک‌بار باخت برابر استقلال را تجربه کرده است. در مقابل این تیم 8 مرتبه رقبای ایرانی‌اش را شکست داده تا از این حیث برتری قابل توجهی بر تیم‌های باشگاهی ما داشته باشد.

خط دفاعی که هر 167 دقیقه یک‌بار تسلیم شده
تیمی که مقابل نفت قرار می‌گیرد سابقه ثبت 10 قهرمانی در لیگ برتر ازبکستان را دارد و آخرین‌بار فصل قبل بدون قبول حتی یک شکست قهرمان فوتبال ازبکستان شد. این تیم طی 26 هفته، 23 پیروزی و 3 تساوی را به نام خود سند زد. آن هم در شرایطی که 54 گل زد و تنها 14 مرتبه دروازه‌اش مقابل ضربات رقبا باز شد.
خط دفاعی پاختاکور فصل قبل طی 2340 دقیقه فقط 14 مرتبه تسلیم شده یعنی هر 167.14 دقیقه یک‌بار.

کار سخت نفت مقابل گربه سیاه فوتبال ایران

سال 2015 و ناهماهنگی در قهرمان ازبک‌ها
با این وجود پاختاکور در سال جدید میلادی چندان مقتدر نشان نداده است. تیمی که قهرمان فصل قبل شده در دیدار دوستانه‌اش مقابل کرایووا رومانی 2 بر صفر شکست خورده است. این تیم در بازی‌های پیش از فصل جدید برابر سوگویانا (3 بر صفر) و المالیک (3 بر یک) باخته و این نشان می‌دهد، پاختاکور قدرتمند شاید هنوز به ترکیب ایده‌آل خود دست پیدا نکرده است و امید می رود نفت تهران که در لیگ برتر پدیده شده است در اولین حضور خود در آسیا هم شگفتی سازی کند.

تیمی متمول با نمایندگانی در تیم ملی
پاختاکوری‌ها همچنین از وجود هشت ملی‌پوش فوتبال ازبکستان در تیم خود بهره می‌برند که البته چهار نفر از آنها همراه با تیم ازبکستان در جام ملت‌های آسیا در سال 2015 در کشور استرالیا حاضر شدند.

این تیم یکی از متمول‌ترین تیم‌های کشور ازبکستان به حساب می‌آید که از زمان تأسیس تا به حال هزینه‌های زیادی برای آماده‌سازی و جذب بازیکن در سال‌های مختلف انجام داده است.

کار سخت نفت مقابل گربه سیاه فوتبال ایران
کاخی ماخارادزه بازیکن شماره 7 تیم فوتبال پاختاکور که گرجستانی هم هست بازوبند کاپیتانی این تیم را به بازو می‌بندد و خطرناک‌ترین بازیکن پاختاکور ایگور سرگف بازیکن شماره 11 این تیم است که در تیم ملی ازبکستان هم بازی می‌کند.

با این شرایط به نظر می رسد شاگردان منصوریان که با شکست الجیش قطر در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا راهی مرحله گروهی این رقابت‌ها شده اند در رقابت با تیم‌های پاختاکور ازبکستان، العین امارات و الشباب عربستان کار سختی داشته باشند، به ویژه این که ستون اصلی دفاع این تیم یعنی مرتضی پورعلی گنجی هم از نفت جدا شد و به تانجین چین پیوست.
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 5 اسفند 1393برچسب: کار سخت نفت ,مقابل گربه, سیاه ,فوتبال ایران,سپیدارخبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
همه فصل آینده را نشانه رفته‌اند؛

 

نیمکت استقلال در شرایطی امیر قلعه‌نویی را به عنوان سرمربی خود در چهاردهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر می‌بیند که دو رقیب دیگر حرکتی آرام و البته با برنامه را برای رسیدن به این نیمکت آغاز کرده‌اند.
جنگ زیر پوستی مثلث قدرت در استقلال/ رقابت سه محبوب برای نیمکت آبیویژه لیگ برتر: نیمکت استقلال در شرایطی امیر قلعه‌نویی را به عنوان سرمربی خود در چهاردهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر می‌بیند که دو رقیب دیگر حرکتی آرام و البته با برنامه را برای رسیدن به این نیمکت آغاز کرده‌اند.

به گزارش سپیدار خبر،
از مهر, عدم اطلاع کلیه اعضای هیات مدیره و حتی مدیرعامل باشگاه استقلال از صدور بیانیه چند روز پیش این باشگاه علیه علیرضا منصوریان، پرده از رقابت و حساسیت زیرپوستی شدید قلعه‌نویی و منصوریان برای نیمکت فصل آینده استقلال برداشت.

موضوع بیانیه باشگاه استقلال که حتی روی میز کار جلسه هیات مدیره هم رفت اولین جدل سرمربیان نفت و استقلال نبود آنها حتی در مورد کی روش و تیم ملی هم دقیقا در نقطه مقابل هم قرارداشتند اما نشان از بزرگترین جنگ آینده لیگ برتر در مورد نیمکت مربی‌ساز استقلال داشت. آنجا که منصوریان می داند که آلترناتیو بسیار بزرگی برای امیر قلعه‌نویی شده و البته خود امیر قلعه نویی هم می داند که نزدیکترین گزینه برای جانشینی‌اش برای سال آینده همین علیرضا منصوریانی است که با نفت بسیار جوان در صدر جدول رده بندی قرار گرفته است.

سه ضلعی محبوب
در واقع باوجود تلاش‌های اینستاگرامی مجیدی باید منصوریان را به نیمکت اتمی استقلال نزدیکتر دانست تا فرهادی که تازه از استقلال رفته و هنوز عرقش خشک نشده. نکته اینجاست که این سه ضلعی تفاوت‌های بسیار فاحشی با هم دارند، اگر چه هر سه محبوب هستند اما در جامعه سه طیف متفاوت از مردم را با خود همراه دارند. یک ضلع نسل بسیار جوان و شیک پوش و جذاب رو با خود دارد، ضلع دیگر میان سالهای سختکوش بچه های جنگ را که معرفت دارند، ضلع سوم هم گروهی قدیمی تر که کارنامه‌ها را ترجیح می دهند.

هر سه گروه محترمند اما در استقلال به طرز جالبی این سه گروه رو در روی هم قرار گرفته اند. اگرچه فعلا امیر قلعه نویی با کارنامه ای برتر و تجربه‌ای بالاتر از دو رقیب دیگر در جایگاه خود محکم است، اما واقعیت این است که با قولی که وی در ابتدای فصل داد و به جهت همان قول ماند «بی معرفتی است که بروم، می مانم و استقلال را درست می کنم» حالا نتیجه ای جز قهرمانی برای او می تواند پرهزینه تمام شود به ویژه اگر تیم منصوریان بالاتر از او در جدول قرار بگیرد، آنهم با بازیکنانی که تقریبا هیچکدامشان را هواداران فوتبال در ابتدای فصل نمی شناختند.

منصوریان جواب سرمربی سابق را نمی دهد
امیر قلعه نویی به دلایل ذکر شده روی منصوریان بیشتر حساسیت دارد. او بارها توسط مجیدی مورد حمله قرار گرفته اما سعی کرده جوابی به او ندهد و خودش را با فرهاد رودر رو نکند اما منصوریان ماجرای دیگری دارد. بیانیه اخیر و یکی دو حمله قبل از آن به این مربی جوان نشان از حساسیت در مواضع امیر قلعه‌نویی دارد و بیانیه‌ای که نه اعضای هیات مدیره و نه حتی مدیر عامل از جزییات و حتی کلیات آن خبر نداشتند، به همه نشان داد که شخص امیر قلعه نویی را پشت خود می بیند و موضع رسمی باشگاه محسوب نمی شود.

نکته اما مواضع علیرضا منصوریان است او که خود را همچنان مدیون امیر قلعه نویی می داند که در آستانه سفر به ژاپن برای کار وی را به استقلال برد و در کارخانه یخ عمونصی قراردادش را نوشت با وجود آلترناتیو بودن اما معمولا جواب مستقیمی به سرمربی سابق خود نمی دهد تا احترام ها را حفظ کرده باشد. در واقع منصوریان حرمت نگاه می دارد و هیچ حرف مستقیمی به امیر قلعه نویی یا استقلال تاکنون نسبت نداده و این درحالی است که حملات استقلال هر روز به منصوریان شدید تر و سنگین تر می شود.

مخالفت با آلترناتیوی علیمنصور
بسیاری از نزدیکان منصوریان به او تاکید دارند که اصلا برای استقلال آماده نیست و حتی نباید به استقلال فکر کند. لیدرهای استقلال را کنترل کردن فعلا کار علی‌منصور نیست و باید تجربه بیشتری برای اینکار کسب کند و در مواجهه با هجمه رسانه ای و افکار عمومی هنوز باید کسب تجربه کند. شاید خود منصوریان هم این را بداند که کارکردن با بازیکنان نفت با بازیکنان استقلال و فضای سنگین آن متفاوت است اما انگار فوتبال و اتمسفر موجود و جایگاه وی در نفت و اتفاقا حساسیت های امیر قلعه نویی بیشتر به این موضوع دامن می زند.

اگر چه توپ و میدان در این راه تقریبا در دست امیر قلعه نویی است چرا که با یک قهرمانی می تواند دوباره تخت سلطنت بر استقلال را برای چند سال دیگر محکم کند. با این وجود حساسیت‌های امیر قلعه نویی روی منصوریان کاملا مشهود است و به چشم می آید. باید دید عاقبت این رقابت زیر پوستی و جنگ سرد به کجا می انجامد؟

 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب: جنگ زیر پوستی, مثلث قدرت در استقلال, رقابت سه محبوب, برای نیمکت آبی,استقلال ,آبی پوشان ,سپیدارخبر, لیگ برتر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

فوتبال با وجود جذابیت و هیجانی که دارد، گاهی اوقات حاشیه های آن چهره فوتبال را بسیار زشت می سازد.شهر رم پنجشنبه گذشته (۳۰ بهمن) بعد از پایان دیدار تیم‌های رم و فاینورد شاهد درگیری خونین بین اوباش هلندی و پلیس ضد شورش بود.

به گزارش سپیدار خبر، شهر رم پنجشنبه شب بعد از پایان دیدار تیم‌های رم و فاینورد شاهد درگیری خونین بین اوباش هلندی و پلیس ضد شورش بود. شش هزار هوادار تیم فاینورد که به این شهر سفر کرده بودند، بعد از پایان دیدار دو تیم خیابان‌های شهر را به آشوب کشاندند.


۳۳ نفر در پی این درگیری ها دستگیر شدند که ۱۰ نفر در این بین بلافاصله آزاد شدند و ۳۳ هزار یورو جریمه نقدی برای آنها در نظر گرفته شد. دیدار دو تیم در مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا یک بر یک مساوی خاتمه یافت.

 

زشت ترین تصاویر از فوتبال

زشت ترین تصاویر از فوتبال

زشت ترین تصاویر از فوتبال

 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب: زشت ترین تصاویر, ممکن از فوتبال, زشت ترین, فوتبال ,حاشیه,سپیدارخبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
 
سپیدار خبر: باشگاه پرسپوليس مشكلي براي پرداخت پول برانكو ندارد و حتي وزارت ورزش قصد دارد قسط اوليه براي حضور اين مربي را پرداخت كند. يكي از نزديكان وزارت ورزش فاش كرد مسئولان رده بالاي اين وزارتخانه تمايلي براي ادامه همكاري درخشان و پرسپوليس ندارند.
به گزارش سپیدار خبر, عمر حمید درخشان روی نیمکت لغزان پرسپولیس، شاید به پایان امشب نکشد. شمشیر داموکلس بالای سر اوست و مثل پادشاهی است که هر لحظه ممکن است امپراتوری‌‌اش فروبریزد.
 
او خود، اين را بيش از همه درك مي‌كند. حميد درخشان از تمام جزئيات و اتفاقات باخبر است‌؛ اينكه باشگاه پرسپوليس با برانكو ايوانكوويچ به توافق نهایي رسيده است و اگر ‌نژادفلاح، امضاي پاي قرارداد را بزند، خورشيد غروب نكرده، بايد نيمكت تيم را به او بسپارد. ساعت‌هاي حياتي براي درخشان رو به سپري است و آنچه از برآيند اين اتفاقات حاصل مي‌شود، بستگي به نتيجه بازي امروز او مقابل صبا دارد.
 
پرسپوليسي‌ها اين دست، آن دست مي‌كنند اما آنچه ديروز منابع نزديك به وزارت ورزش فاش كردند، پيش‌قرارداد با برانكو ايوانكوويچ امضا شده و توافق با مربي كروات سريع‌تر از آنچه تصور مي‌شد، به ‌دست آمد. او شرايط پرسپوليس را پذيرفت و پرسپوليس هم شرايط او را؛ تا امروز قرارداد نهايي هم تنظيم شده باشد. برانكو در كرواسي منتظر قرارداد نهايي است و در صورتي كه ‌نژادفلاح آن را در تهران امضا كند، او به فاصله يك روز بعد مي‌‌آيد تا روي نيمكت سرخ‌ها بنشيند. 
 
باشگاه پرسپوليس مشكلي براي پرداخت پول برانكو ندارد و حتي وزارت ورزش قصد دارد قسط اوليه براي حضور اين مربي را پرداخت كند. يكي از نزديكان وزارت ورزش فاش كرد مسئولان رده بالاي اين وزارتخانه تمايلي براي ادامه همكاري درخشان و پرسپوليس ندارند. دو گروه گلرخسار و هدايتي كه قصد دارند حامي مالي اين باشگاه باشند براي ورود به گود، حاضر شده‌اند مبلغ قرارداد برانكو را به طور كامل پرداخت كنند اما وزارتخانه فعلاً ترجيح مي‌دهد تصميم قطعي در اين زمينه نگيرد و خودش پيش‌پرداخت قرارداد برانكو را بدهد.
 
به ادعاي مسئولان وزارت ورزش، در دوره‌اي كه درخشان نتايج بدي در پرسپوليس مي‌گرفت با ۵۰ كارشناس حرف زدند كه ۱۰ كارشناس از پيشكسوت‌هاي بزرگ پرسپوليس بودند. جمع‌بندي اين مشورت‌ها در يك جمله خلاصه شد‌؛ «درخشان اقتدار لازم را براي مربيگري پرسپوليس ندارد.» در كميته فني هم اين موضوع مطرح شد و گفتند برانكو پذيرفته به ايران بيايد. در آنجا كاشاني و زادمهر گفتند: «به ما زمان بدهيد، بالاخره اگر قرار است نظر ما تأثيرگذار باشد، بايد فكر كنيم. چند روز صبر كنيد و به ناگهان تغيير ندهيد.»
 
اما هنوز مقامات پرسپوليس معتقدند درخشان نتوانسته تيم را به طور كامل به ‌دست بگيرد و بازيكنان به حرف‌هايش گوش نمي‌دهند. اين موضوع حتي در هيأت‌مديره پرسپوليس توسط كلاني، كاشاني و زادمهر هم تأييد شده است. در اين شرايط ‌نژادفلاح هم تمايل به تغييرات دارد اما او نمي‌خواهد ماجراي حضورش در پرسپوليس و در رسانه‌ها، زير سايه برانكو قرار بگيرد. 
 
درخشان در اين شرايط خود را آماده رفتن كرده است و اگر امروز مقابل صبا نتيجه نگيرد، از كار بركنار خواهد شد. هرچند مسئولان پرسپوليس گفته‌اند درخشان برايشان اهميت دارد ولي تماس‌هاي خود را با برانكو قطع نكرده‌اند.
 
منبع: خبرورزشی

انتهای پیام

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 1 اسفند 1393برچسب: پرسپولیس و برانکو ,پیش‌قـرارداد ,امضا کردند ,سپیدار خبر,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
رئیس هیئت ورزش های سه گانه خراسان جنوبی خبر داد
رئیس هیئت ورزش های سه گانه خراسان جنوبی گفت: مسعود علیزاده، سعید علیزاده، رضا خسوری و امین نظری شرکت کنندگان تیم جوانان خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی ورزش های سه گانه کشور درخشیدند.

به گزارش sepidarkhabar: ، حسن خسروی رئیس هیئت ورزش های سه گانه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان, از برگزاری مسابقات قهرمانی ورزش های سه گانه کشور خبر داد و اظهار داشت: مسابقات قهرمانی ورزش های سه گانه کشور از 25 بهمن ماه تا 28 بهمن ماه  با شرکت 18 استان در کیش برگزار شد.

 
رئیس هیئت ورزش های سه گانه خراسان جنوبی یادآور شد: از خراسان جنوبی سه تیم نونهالان، نوجوانان و جوانان به این مسابقات اعزام شدند.
 
خسروی با بیان اینکه تیم جوانان خراسان جنوبی مقام اول کشوری را نصیب خود ساختند ابراز امیدواری کرد و گفت: مسعود علیزاده، سعید علیزاده، رضا خسوری و امین نظری شرکت کنندگان تیم جوانان خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی ورزش های سه گانه کشور درخشیدند.
 
رئیس هیئت ورزش های سه گانه خراسان جنوبی ناکید کرد: محسن صالحی و مسلم مهرپویا از داوران استان مسابقات قهرمانی ورزش های سه گانه کشور حضور داشتند.
 
خسروی با اشاره بر اینکه 18 استان در این مسابقات شرکت داشته اند خاطرنشان کرد: از هر استان چهار شرکت کننده در هر رده در مسابقات قهرمانی ورزش های سه گانه کشور داشته اند.
 
وی با توجه به اینکه مسعود علیزاده و سعید علیزاده به مدت دو سال عضو تیم ملی شدند ابراز داشت: مسعود علیزاده و سعید علیزاده در سال آینده به مسابقات آسیایی که در تایوان برگزار خواهد شد شرکت خواهند داشت.
 
رئیس هیئت ورزش های سه گانه خراسان جنوبی با بیان اینکه با حمایت مسئولان توان مقام آوری بیشتری در این رشته را داریم اظهار داشت: ورزش سه گانه یک ورزش پویای ثابت شده است و نیازمند سرمایه گزاری و تلاش مضاعف در این ورزش است.
 
خسروی در پایان تصریح کرد: حضور مسئولان در مراسم اسقبال از ورزش کاران کم رنگ بوده است. 
 
انتهای پیام/ ر

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 1 اسفند 1393برچسب:کسب مقام اول ,کشور توسط تیم جوانان ,ورزش‌های سه گانه خراسان جنوبی,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
کفاشیان در نامه به رئیس صدا و سیما:
رئیس فدراسیون فوتبال در نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما در خصوص پرداخت حق پخش تلویزیونی به نکاتی اشاره کرد.
خبرگزاری فارس: احتمال تعطیلی لیگ به دلیل مشکلات حاد مالی وجود دارد
  •  

به گزارش sepidarnews. و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، در نامه علی کفاشیان به دکتر سرافراز آمده است: از آنجائیکه تا کنون سازمان صدا و سیما نسبت به تعهدات خود برای پرداخت حق پخش تلویزیونی فصل 93-94 اقدام نکرده، این امر مراجعه‌ها و تماس های متولیان باشگاه‌های کشور و سازمان لیگ را به دنبال داشته است. 
لذا مزید امتنان خواهد بود، به منظور جلوگیری از بروز بحران پیش روی فوتبال و تعطیلی احتمالی لیگ با توجه به وضعیت مالی باشگاه‌ها و همچنین جهت رفع بخشی از مشکلات حاد به وجود آمده، دستورات لازم را برای پرداخت وجه مورد نظر صادر فرمائید.

انتهای پیام/ی

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:احتمال تعطیلی لیگ ,دلیل مشکلات حاد مالی,وجود دارد,کفاشیان در نامه ,به رئیس صدا و سیما,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

» سرویس: ورزشي -سپیدار خبر
1421569134584_20150117-635571140655632621w.jpg

سرمربی تیم ملی هندبال ایران در آخرین دیدار در مرحله گروهی مسابقات جهانی قصد دارد از بازیکن جوان خود استفاده کند.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا از دوحه، سرمربی تیم ملی هندبال ایران دومین و آخرین تعویض را از فدراسیون جهانی درخواست کرد و این درخواست مورد موافقت واقع شد.

 

 

به این ترتیب برای بازی فردا (جمعه) مقابل تونس پویا نوروزی نژاد ستاره تیم ملی جوانان ایران جایگزین امین کاظمی خواهد شد. به توجه به این که هر مربی تنها دو بار می تواند در لیست نهایی بازیکنانش تغییر ایجاد کند، ایران تا انتهای مسابقات با همین ترکیب در بازیهای رده بندی به مصاف حریفان خواهد رفت.

 

نوروزی نژاد بازیکن جوان تیم ملی است که در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا که چندی پیش در تبریز برگزار شد عنوان فنی‌ترین هندبالیست مسابقات را از آن خود کرد.

 

به گزارش ایسنا، تیم ملی هندبال ایران که در چهار بازی نخست خود در مسابقات جهانی به ترتیب برابر بوسنی، مقدونیه، کرواسی و اتریش مغلوب شده در آخرین دیدار خود به مصاف تونس خواهد رفت و البته پیروزی در این دیدار نیز نمی تواند زمینه ساز صعود از گروه شود و شاگردان ماچک برای قرار گرفتن در یکی از رده‌های هفدهم تا بیست و چهارم با سایر تیم‌هایی که نتوانسته اند از گروه خود صعود کنند، رقابت خواهد کرد.

 

انتهای پیام

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 

بانک ورزش- اخیرا اعلام شده هلمکه بازیکن جدید استقلال دچار آسیب‌دیدگی شده و حدود شش هفته باید دور از میادین باشد. در مورد او شایعه است که قبل از قرارداد با آبی‌ها، تست پزشکی نداده است. جالب اینکه چند هفته قبل روزنامه پیروزی در این مورد به تیم حریف هشدار داده بود! تصویر مربوط به این موضوع را می‌بینید.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 3 بهمن 1393برچسب:گرفتاری تازه, استقلال, وقتی پرسپولیسی‌ها ,تذکر داده بودند!,تذکر پیروزی,گرفتاری استقلال, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
   

 

گل قوچان نژاد به امارات+فیلم

دیدار تیم‌های ایران و امارات در آخرین دور از مرحله گروهی شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا با نتیجه یک بر صفر به سود و با گلزنی رضا قوچان نژاد ایران خاتمه یافت.

به گزارش سرویس چندرسانه ای سپیدار خبر از راه دانا، دیدار تیم‌های ایران و امارات در آخرین دور از مرحله گروهی شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا با نتیجه یک بر صفر به سود و با گلزنی رضا قوچان نژاد ایران خاتمه یافت.

دانلود

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


سپیدر خبر: امتحانی که آنها بارها پس داده‌اند/

 

استقلال و پرسپولیس نزدیک به 60 میلیون هوادار دارند و واگذاری این 2 به صورت مزایده به معنای تحویل این تعداد هوادار به همراه برند، تاریخچه و اعتبار است.
گروه ورزشی سپیدار خبر، سال هاست که وقتی صحبت از خصوصی سازی دستگاه های مختلف دولتی به میان می آید، نام 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز برای واگذاری به بخش خصوصی مطرح می شود. حالا در شرایطی قرار شده طی یک ماه آینده این 2 باشگاه از دست دولت خارج شوند که در جریان واگذاری سرخابی ها نکات مهمی نهفته است.  
 
استقلال و پرسپولیس به عنوان دو سنبل فوتبال ایران سال های متمادی است که به صورت دولتی اداره می شوند و از آن جهت که این 2 شرکت همواره زیان ده بوده اند، خساراتی نیز توسط این 2 باشگاه به بیت المال وارد می آمد. از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت ورزش تصمیم گرفت تا خصوصی سازی 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس را عملیاتی کند. ابتدا قول هایی در زمینه خصوصی سازی این 2 باشگاه تا پایان سال 92 ارائه شد اما ماجرای خصوصی کردن این 2 باشگاه بعد از کش و قوس های فراوان، حالا به مرحله پایانی خود رسیده است.  
 
290 میلیارد کم است یا زیاد؟
 
اولین روز از هفته جاری بود که وزارت ورزش و جوانان رقم فروش پرسپولیس و استقلال را اعلام کرد و طی آن قیمت 290 میلیارد تومانی برای هر یک از دو باشگاه تعیین و مقرر شد سهام این دو باشگاه به صورت 40 درصد نقد و بقیه اقساط دو ساله به بخش خصوصی واگذار شود که جزئیات واگذاری این دو باشگاه تا پایان دی آگهی شده و مزایده در بهمن امسال برگزار شود.
 
290 میلیارد رقم اعلام شده در شرایطی با مخالفت جمعی از پیشکسوتان و علاقه مندان به خرید 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس مواجه شد که نه تنها این رقم بالا به نظر نمی رسد، بلکه کمترین رقمی است که وزارت ورزش برای سرخابی های پایتخت مقرر کرده است.  
 
استقلال و پرسپولیس امروز در کنار هم نزدیک به 60 میلیون هوادار در کل کشور دارند و واگذاری این 2 تیم به صورت مزایده به معنای تحویل این تعداد هوادار به همراه برند، تاریخچه و اعتبار 2 باشگاه به خریدار است. از همین رو به نظر می رسد رقم اعلام شده برای باشگاهی با این وسعت از نظر برند، سابقه و تعداد هوادار بسیار بیشتر از 290 میلیون تومان نیز می ارزد.  
 
شروط پیشکسوتان برای خرید پرسپولیس
 
پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس در شرایطی به دنبال خریداری این تیم هستند که نقاط ضعف بسیاری در کارنامه آنها وجود دارد و موجب می شود واگذاری سرخپوشان به پیشکسوتان به امری محال و غیرممکن تبدیل شود.
 
در شرایطی که بعید به نظر می رسد هدایت و مالکیت پرسپولیس به پیشکسوتان واگذار شود، تازه پیشکسوتان دست پیش هم گرفته اند و 5 شرط نیز تعیین کرده اند. شرط اول این است که سازمان خصوصی‌سازی باشگاه پرسپولیس را هم مثل سایر نهادهای دیگر واگذار کند یعنی ساختمان و اماکن این باشگاه را بر اساس قیمت کارشناس دادگستری قیمت‌گذاری کنند. شرط دوم این است که برند باشگاه متعلق به پیشکسوتان است و برای پیشکسوتان سهمی قائل شوند و 30درصد سهام را به آنها بدهند. شرط سوم این است که واگذاری به گونه‌ای باشد که پولش 5 ساله پرداخت شود. شرط چهارم این است که برای پیش‌پرداخت 10 درصد یا حداکثر 20 درصد برای خرید سهام پرداخت شود نه چهل درصد. شرط پنجم این است که در کار تعیین هیأت‌مدیره دخالتی انجام نشود.  
 
پیشکستان پرسپولیس در شرایطی این 5 شرط را برای خرید تیم محبوب خود مطرح کرده اند که عملا به نظر می رسد امکان واگذاری سرخپوشان به این جمع چند نفره مقدور نیست. این روزها برای خریداری پرسپولیس افرادی روی کار آمده اند که سابقه چندان درخشانی در گذشته خود ندارند و هر یک به نوعی در دوران فعالیت ورزشی خود، کارنامه ای سیاه تر از دیگری دارند.  
 
حسین هدایتی، علی پروین و امیر عابدینی در شرایطی حاضر شده اند که پرسپولیس و استقلال را خریداری کنند که هر یک از آنها درگذشته امتحان خود را پس داده اند. هدایتی که در ماجرای مالکیت باشگاه استیل آذین چنان عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشت که با مخارج میلیاردی هم نتوانست این تیم را در لیگ برتر نگه داشه و سرانجام به لیگ های پایین تر سقوط کرد. امیر عابدینی نیز همین بلا را در گیلان بر سر داماش آورد و هر روز از مشکلات مالی موجود می نالید تا اینکه بالاخره داماش گیلان با آن همه هوادار به لیگ آزادگان رفت. علی پروین نیز در چند برهه مدیریت سرخپوشان را بر عهده داشته و در هر دوره نیز پرسپولیس عملکردش بدتر شده که بهتر از نشده است.  
 
با توجه به شرایط به وجود آمده به نظر می رسد هدایت سرخابی ها تا یک ماه آینده طی یک مزایده به خریداری دیگر واگذار خواهد شد. این در شرایطی است که پیشکسوتان نیز تمام تلاش خود را انجام می دهند تا بتوانند پرسپولیس را به نام خود سند زده و بعد از آن درخصوص سایر مسائل موجود به شور و مشورت بنشینند. این در شرایطی است که موارد اختلافی گذشته پیشکسوتان با یکدیگر از یک سو و کارنامه مدیریتی آنها از سوی دیگر،  بیم و امیدهایی را برای هواداران به وجود آورده و در این بین بعید به نظر می رسد که با توجه به شروط تعیین شده، پرسپولیس به پیشکسوتان این باشگاه واگذار شود. 
منبع: فردا
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


سپیدار خبر: جام جهانی کشتی آزاد و فرنگی 2015 ؛
مراسم قرعه کشی رقابتهای جام جهانی کشتی آزاد و فرنگي در سال 2015 امروز چهارشنبه در شهر لوزان سوئیس برگزار شد.

به گزارش سپیدار خبر: ، در رقابتهای جام جهانی کشتی فرنگی که روزهای 30 بهمن و یک اسفندماه به میزبانی ایران در سالن 12 هزار نفری مجموعه آزادی تهران برگزار می شود، تیم کشتی فرنگی کشورمان به عنوان سرگروه، در گروه A قرار گرفت و با تیمهای آذربایجان، سوئد و آلمان همگروه شد. در گروه B نیز تیمهای روسیه، مجارستان، ارمنستان و ترکیه حضور دارند.

همچنین در رقابتهای جام جهانی کشتی آزاد نيز که 22 و 23 فروردین ماه در شهر لس آنجلس آمریکا برگزار خواهد شد، ايران  به عنوان سرگروه در گروه B با تیمهای بلاروس، آذربایجان و ترکیه همگروه شد و در گروه A نیز تیمهای روسیه، کوبا، آمریکا و مغولستان قرار گرفتند.

با تصمیم اتحادیه جهانی کشتی، از امسال این رقابتها که پیش از این با 10 تیم برتر رقابتهای جهانی سال برگزار می شد با 8 تیم برگزار خواهد شد.

تیمهای ایران در دوره گذشته عنوان قهرمانی را داشته اند و در این دوره نیز مدعی عنوان قهرمانی هستند.

مراسم قرعه کشی این رقابتها به صورت مستقیم از یکی از شبکه های اجتماعی اینترنتی پخش شد.

منبع:مهر

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 دی 1393برچسب:تیم‌های کشتی, ایران, حریفان ,خود را شناختند, گروه‌بندی ,كامل مسابقات,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

سپیدارخبر:  آمار تقابل‌های پرسپولیس و فولاد؛


رکوردی که جنوبی‌ها در برابر پرسپولیس به ثبت رسانده اند توسط هیچ تیمی در لیگ برتر به دست نیامده است.
گروه ورزشی سپیدار خبر- از مشرقدر ایستگاه 17 لیگ برتر، پرسپولیس در شرایطی میزبان فولاد خوزستان است که بنابر حکم کمیته انضباطی از وجود تماشاگرانش محروم بوده و  در هفته قبل مغلوب نفت شد و فولاد در اهواز تراکتور مدعی را شکست داد تا جدال فردای دو تیم به نحوی تقابل بازنده و برنده های ایستگاه قبل باشد. فولاد و پرسپولیس دقیقا نصف بازی‌های‌ خود در لیگ چهاردهم را با پیروزی پشت سر گذاشته اند و فردا به دنبال پیروزی نهم خود هستند.

این دو تیم پیش تر در ادوار لیگ برتر 25 مرتبه با یکدیگر روبرو شده اند که سهم قرمزها 9 پیروزی بوده و حاصل تلاش خوزستانی ها 8 برد. نکته جالب در خصوص دیدارهای این دو تیم اینکه در تقابل‌های مستقیم دو تیم فولاد موفق شده در مقطعی 5 دیدار پی در پی را به سود خود خاتمه دهد تا از این حیث به رکوردی دست نیافتنی در لیگ برتر دست پیدا کند.

** 12 سال ازاولین برد پرسپولیس گذشت
اولین بار پرسپولیس و فولاد در نخستین بازی لیگ برتری خود برابر یکدیگر قرار گرفتند و این در نوع خود جالب است. در اولین هفته از رقابت‌های لیگ سال 80 پرسپولیس و فولاد به مصاف یکدیگر رفتند که حاصل تلاش دو تیم در 13 آبان آن سال تساوی 1-1 در استادیوم آزادی بود.از آن تاریخ تا به امروز 13 سال و1 ماه و 6 روز می گذرد.
پرسپولیس که در اولین دوره قهرمان لیگ برتر شد، در دور برگشت فولاد را 2-1 شکست داد تا 12 سال و 9 ماه و یک روز قبل(جمعه 17 اسفند 80) اولین پیروزی‌اش بر جنوبی‌ها را در ادوار لیگ برتر جشن بگیرد.

** بازی 6 تایی برنده نداشت
پرگل ترین دیدار پرسپولیس و فولاد، هفته سیزدهم دومین دوره لیگ برتر برگزار شد. در دیدار 27 دی ماه سال 1381 سهم هر کدام از تیم ها در بازی پرهیجان 3 گل بود در شرایطی که پرسپولیسی ها در بازی برگشت فولاد را -یکشنبه اول تیر ماه 82 – دو بر صفر شکست دادند.

فولاد در 5 بازی پی در پی پرسپولیس را شکست داده است

** ثبت نماد 5 به نام فولادی ها

فولاد 8 مرتبه در دیدارهایش برابر پرسپولیس موفق شده این تیم را شکست دهد. حتی آخرین دیدار دو تیم در دور رفت لیگ جاری هم با پیروزی فولاد در استادیوم غدیر اهواز به پایان رسید؛ با این حال رکوردی که جنوبی‌ها در برابر پرسپولیس به ثبت رسانده اند توسط هیچ تیمی در لیگ برتر به دست نیامده است. به عبارت دیگر قبل از اینکه استقلالی‌ها به لطف هنر فرهاد مجیدی برابر پرسپولیس در ثبت پیروزی‌های پی در پی به نماد عدد 4 برسند، جنوبی ها در این بخش از آبی ها سبقت گرفتند، آن هم با نماد 5.

فولاد اولین پیروزی‌اش برابر پرسپولیس را، هفته 26 لیگ سوم جشن گرفت. جنوبی‌ها بعد از شکست دادن 1-0 پرسپولیس در 14 اردیبهشت ماه سال 1383 در هر دو بازی رفت و برگشت لیگ چهارم رقیب پایتخت نشینشان را 3-1 در اهواز و 2-0 در تهران شکست دادند.

در لیگ پنجم هم سریال شکست های قرمزهای تهرانی برابر سرخپوشان اهوازی ادامه یافت. جنوبی ها اول در ایستگاه ششم لیگ پنجم با تک گل دقیقه 47 نادر احمدی پرسپولیس را در اهواز مغلوب کردند و بعد در بازی برگشت قرمزها را پیش چشم تماشاگرانشان 3-2 بردند. 
در بازی جمعه 14 بهمن سال 1384 علی انصاریان از روی نقطه پنالتی(38) گل اول بازی را برای پرسپولیس زد. بعد نوبت به عماد رضا عراقی(45)و حجت چهارمحالی (65) رسید که میزبان را پیش بیندازند. با این حال پرسپولیس برای عدم ثبت پنجمین شکست پی در پی خود با جواد کاظمیان(80) بازی را به تساوی کشاند. و این پایان کار نبود. به واقع پنالتی دقیقه 88 امیدشریفی نسب آب سردی بود بر پیکر قرمزهایی که دقیقا 8 سال و 10 ماه و 6 روز قبل برای پنجمین بار پی در پی محکوم به شکست برابر فولاد شدند. 

** یک استقلالی گل زد اما طلسم پرسپولیس شکست
پرسپولیس بالاخره در بازی برگشت لیگ ششم فولاد را شکست داد. بازی دو تیم بعد از 5 پیروزی پی در پی فولاد، در دور رفت لیگ 0-0 مساوی شده بود که این بار پرسپولیس در خانه 2-1 طلسم نتیجه نگرفتن هایش برابر فولاد را شکست. در دیدار هفته 26 لیگ ششم پرسپولیس با استفاده از حمایت تماشاگرانش با گل‌های دقایق 17 و 40 کعبی و بادامکی از رقیب پیش افتاد. در نیمه دوم فولاد با پژمان منتظری استقلالی(47) به گل رسید و البته این برای فرار از شکست بعد از 6 بازی بدون شکست، کافی نبود.

** 6 کارت زرد و یک اخراجی برای پرسپولیس، 3 امتیاز سهم فولاد

به گزارش مشرق، دیدار آخر دو تیم در ایستگاه دوم لیگ جاری به میزبانی ورزشگاه غدیر اهواز برگزار شد. در این دیدار پر برخورد محمدرضا اکبریان داور دیدار 7 کارت زرد و یک کارت قرمز از جیبش بیرون آورد که سهم میزبان کارت زرد ایوب والی بود و سهم پرسپولیس اخراج دقایق پایانی پیام صادقیان در کنار کارت زرد های خانزاده، حقیقی، نوراللهی، نورمحمدی و بنگر.

در زمین مسابقه هم پرسپولیس برابر فولاد احیا شده توسط دراگان اسکوچیچ آچمز شد. به واقع گل دقیقه پایانی سروش رفیعی در انتهای نیمه نخست شوک اول را به تیم علی دایی داد. سفید پوشان بازی پنجشنبه 16 مرداد هنوز از حال و هوای گل نخست میزبان خارج نشده بودند که اسماعیل شریفات استقلالی در دقیقه 53 گل دوم میزبان را وارد دروازه نیلسون کوریا کرد و تمام.

فولاد در 5 بازی پی در پی پرسپولیس را شکست داده است

** پرسپولیس دو رقمی می شود؟

اگر برنده بازی فردا پرسپولیس میزبان باشد، تعداد پیروزی هایش برابر فولاد در ادوار لیگ برتر در بیست و ششمین دیدار دو تیم به عدد 10 می رسد. قرمزهای پایتخت پیش از این 9 مرتبه فولاد را شکست داده اند و البته 8 مرتبه طعم شکست را برابر جنوبی های خوش تکنیک چشیده اند. در این میان فولادی ها موفق شده اند 28 مرتبه دروازه پرسپولیس را تسخیر کنند و البته قرمزهای پایتخت در همین تعداد بازی(25) توانسته‌اند 31 بار قفل دروازه فولادی ها را بگشایند.
 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 21 آذر 1393برچسب: پرسپولیس,فولاد خوزستان ,سپیدار خبر,رکورد استثنائی ,فولاد برابر پرسپولیس, ثبت نماد ,5 به نام سرخپوشان,جنوب,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
سپیدار خبر: قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا؛
قرعه‌کشی مرحله گروهی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا برگزار شد و تیم‌های ایرانی حریفان خود در این مرحله از مسابقات را شناختند.
به گزارش سپیدار خبر، قرعه کشی مسابقات فصل 2015 - 2016 لیگ قهرمانان آسیا ظهر امروز در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در مالزی برگزار شد و نمایندگان ایران حریفان خود را شناختند.

پرسپولیس، فولاد، تراکتورسازی و نفت تهران 4 نماینده ایران در این رقابت‌ها هستند که البته نفت تهران باید در مرحله پلی‌آف بازی کند.

گروه A
پرسپولیس - النصر عربستان - لخویای قطر - برنده پلی‌آف 3 غرب آسیا (برنده بازی الجزیره امارات و بنیادکار ازبکستان)

گروه B
پاختاکور ازبکستان- الشباب عربستان- العین امارات - برنده پلی‌آف 2 غرب آسیا (برنده بازی نفت تهران با الجیش قطر و النهدا عمان)

گروه C
فولاد خوزستان - لکوموتیو ازبکستان - الهلال عربستان- برنده پلی‌آف 4 غرب آسیا ( برنده دیدار الوحده امارات با برنده بازی ریفا بحرین و السد قطر)

گروه D
تراکتورسازی تبریز - نسف قارشی ازبکستان - الاهلی امارات - برنده پلی‌آف یک غرب آسیا ( برنده دیدار الاهلی عربستان با برنده الوحدت اردن و القادسیه کویت)

گروه E
جئونبوک هیوندای کره جنوبی - شاندونگ لیوننگ چین  - بین دونگ ویتنام - برنده پلی‌آف 2 شرق آسیا

گروه F
گامبااوزاکای ژاپن - سئونگنام کره جنوبی - بوریرام یونایتد تایلند - برنده پلی‌آف 3 شرق آسیا

گروه G
بریسبین رور استرالیا - اوراواردز ژاپن - سوون بلووینگز کره جنوبی - برنده پلی‌آف 4 شرق آسیا

گروه H
گوانگجواورگراند چین - وسترن سیدنی استرالیا - کاشیماآنتلرز ژاپن - برنده پلی‌آف یک شرق آسیا

تیم نفت تهران در دور سوم پلی آف که 28 بهمن 93 برگزار خواهد شد با برنده دیدار الجیش قطر و النهدا عمان که 21 بهمن 93 در دور دوم پلی آف برگزار می‌شود، بازی خواهد کرد و در صورت برتری به گروه B خواهد رفت.

دیدارهای پلی‌آف 28 بهمن برگزار خواهد شد.
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 21 آذر 1393برچسب:لیگ قهرمانان آسیا, تراکتورسازی ,پرسپولیس, نفت تهران, قرعه کشی, فولاد,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 آیت‌اللهی خبر داد:

نایب رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد تنها مربی داخلی می‌تواند تیم را در 50 روز باقیمانده به مسابقات آماده کند.

به گزارش سپیدار خبر" و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، سیدهادی آیت‌اللهی پس از نشست هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، ضمن بیان مطلب فوق گفت: گزارش خود را به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ارائه کردیم و طی آن مقرر شد اگر تا قبل از 24 آذرماه موضوع انتخاب سرمربی حل نشود، کادر قبلی برنامه‌ها را پیش ببرند تا تصمیم گیری نهایی درباره سرمربی تیم امید گرفته شود.

وی در ادامه درباره برنامه‌های تیم امید افزود: تیم امید از 24 آذرماه تا 6 دی‌ماه در جزیره کیش اردوی خود را برگزار می‌کند. همچنین این تیم از 7 تا 24 دی‌ماه در کویت یا امارات اردو می‌زند و اردوی دیگر هم در آنتالیا خواهد بود که طی آن ملی پوشان امید 6 بهمن به مصاف تیم امید دانمارک می‌رود.

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال درباره گزینه‌های تیم امید هم اظهار کرد: نفراتی همچون مهدی تارتار، منصور ابراهیم‌زاده و محمد خاکپور و مربیان دیگری جزو گزینه‌‌های ما بودند که تعدادی از آنها به دلایل مختلف نمی‌توانستند در بین گزینه‌ها باقی بمانند. به طور مثال تارتار با صبای قم قرارداد بست و ابراهیم‌زاده هم نتوانست نظر جمعی را به خودش جلب کند اما قرار شد با توجه به اینکه خاکپور در اردوی قطر مدیریت فنی تیم را بر عهده داشته، فعلا تیم را اداره کند تا کارها به روال خودش برگردد.

وی درباره احتمال حضور مربی خارجی در تیم ملی امید اینگونه پاسخ داد: با توجه زمان اندکی که پیش رو داریم بهتر است تا مربی ایران به دلیل آشنایی کامل با شرایط بازیکنان و تیم ملی امید انتخاب شود تا در 50 روز فرصت باقیمانده مناسب‌ترین آماده‌سازی برای تیم امید انجام شود زیرا از 3 فروردین بازی‌های مقدماتی المپیک شروع می‌شود. از نظر ما خاکپور به شرایط تیم کاملا تسلط دارد و در حال حاضر تیم توسط او اداره می‌شود تا تصمیم نهایی گرفته شود.

آیت‌اللهی در پایان درباره استغفای کاشانی از مدیریت تیم ملی امید گفت: من در جریان استعفای کاشانی نیستم و اطلاعاتم به اندازه دیگران است. آنطور که به ما خبر داده‌اند، کاشانی به کربلا رفته است. ما برای حضور کاشانی در این جلسه پیگیر او بودیم اما به ما اطلاع دادند او صبح امروز عازم کربلا شده است.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:سرمربی, امید, ایرانی , رویارویی ,تیم امید,دانمارک,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

به گزارش خبرنگار سپیدار خبر" پیک نیوز، به احتمال فراوان سه بازیکن تیم استقلال در تعطیلات نیم‌فصل از این تیم جدا خواهند شد.

امیر قلعه‌نویی روز گذشته لیست ورودی‌ها و خروجی‌های خود را به مسوولان باشگاه ارائه کرد، ولی جالب اینجاست که وی هنوز بازیکنانی را که نمی‌خواهد به باشگاه اعلام رسمی نکرده است.

این در حالی است که سرمربی تیم استقلال تصمیم دارد بعد از بازی با استقلال خوزستان نفرات مازاد این تیم را اعلام کند.

میلاد فخرالدینی، داسیلوا، بیگ‌زاده و تیموریان نفراتی هستند که به احتمال فراوان از این تیم خواهند رفت، هر چند سرمربی تیم استقلال دوست ندارد هاشم بیگ‌زاده را از دست بدهد.

آبی‌ها به دنبال حاتمی هستند تا فخرالدینی را به سایپا بدهند و قصد دارند دروازه‌بان سوم را به جای داسیلوا در تیم نگه دارند. باید دید استقلال چقدر ریزش خواهد داشت.

جام نیوز، این درحالی است که شایعاتی پیرامون حضور قاضی هم در لیست مازاد استقلال شنیده می‌شود.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:4 بازیکن, استقلال ,آستانه, جدایی,4,بازیکن,آستانه جدایی, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

به گزارش سپیدار خبر" پیک نیوز، تغییرات پی در پی در ترکیب استقلال از فصل دوازدهم که امیر قلعه‌نویی زمام امور فنی را در دست گرفت محسوس و چشمگیر است.

بازیکنان بسیاری طی دوفصل و نیم گذشته به استقلال آمد و رفت کرده‌اند به طوری که برخی از آنها معلوم نیست الان چه وضعیتی در فوتبال دارند. یکی از این بازیکنان مجید غلام‌نژاد است. بازیکنی که نیم فصل لیگ سیزدهم به استقلال آمد تا گره‌گشای تیم قلعه‌نویی باشد اما اکنون هیچ اثری از او در فوتبال ایران نیست. درست حوالی همین هفته‌ها بود که قلعه‌نویی برای ترمیم نقاط ضعف تیمش رفت سراغ مجید غلام‌نژاد و این بازیکن را به خدمت گرفت. مدافع-هافبک راست تیم سایپا نیز باانگیزه و میل زیاد به استقلال آمد تا شاید دوباره به دوران اوج بازگردد و ملی‌پوش شود اما آنچه رقم خورد با پیش‌بینی‌ها فرسنگ‌ها فاصله داشت و غلام‌نژاد نه تنها به تیم ملی نرسید بلکه تبدیل شد به یکی از بازیکنان ناکارآمد تیم قلعه‌نویی و سرانجام پس از نیم فصل بازی در ترکیب آبی‌ها این تیم را به مقصدی نامعلوم ترک کرد.

اینکه قلعه‌نویی در وضعیت به وجود آمده مقصر است را باید مورد ارزیابی و کنکاش دقیق قرار داد و سیاهه تمام بازیکنانی که او از زمان بازگشت به استقلال فراخوانده و اکنون جایی در تیم‌ها ندارند را در وقت مناسبی روی کاغذ آورد. اشاره به نام غلام‌نژاد در واقع یک نگاه اجمالی به وضعیتی است که در فصول اخیر پیش آمده که علی‌الظاهر تمامی ندارد. در همین فصل چهاردهم میلاد فخرالدینی جانشین مجید غلام‌نژاد شد. بازیکنی که با سر و صدای فراوان به استقلال آمد و عملکرد خوبی هم داشت اما هر چه به پایان نیم فصل و شروع نقل و انتقالات نزدیک شدیم زمزمه جدایی این بازیکن آینده‌دار را از استقلال شنیدیم به طوری که الان گفته می‌شود میلاد به طور قطع نیم فصل دوم برای استقلال بازی نخواهد کرد.

فیفا دی، حتی قلعه‌نویی نام گزینه جانشینی این بازیکن را هم به باشگاه استقلال داده و از کمیته نقل و انتقالات باشگاه خواسته است بابک حاتمی را از سایپا جذب کنند؛ تغییری که روشن نیست با چه اهدافی انجام می‌شود و امیر قلعه‌نویی چرا اینقدر زود از بازیکنانی که خودش به استقلال می‌آورد قطع امید می‌کند و رو برمی‌گرداند؟! موضوع فقط پشیمانی سریع امیر قلعه‌نویی نسبت به خریدها و انتخاب‌های خودش نیست. این وسط باشگاه استقلال با موجی از رفت و آمد مواجه می‌شود که از نظر شخصیتی آسیب‌هایی به مجموعه وارد می‌کند.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:وضعیت, بد , خط ,دفاع, استقلال,وضعیت بد,خط دفاع,بد استقلال, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

محمد رویانیان می گوید چیزی که باعث شد دو سال قبل مارادونا به ایران نیاید نقش دلال ها بوده است.

به گزارش سپیدار خبر" از پیک خبر محمد رویانیان درباره اتفاقی می گوید که دو سال قبل بیفتد اما نیفتاده است. درباره آمدن مارادونا به تهران. او می گوید:« آن موقع همه کارها را کرده بودیم. قرار بود مارادونا بیاید و برای آوردنش هم برنامه داشتیم. تمام مراحل را پیش برده بودیم اما دلال ها همه چیز را خراب کردند. یکدفعه او حرفش عوض شد و رقمی گفت که عملی نبود.»

دلیل این تغییر قیمت چه بود؟ مدیر وقت پرسپولیس می گوید:« بعد از دو سال چه سوژه ای را پیدا کردید و نبش قبر می کنید. راستش نمی دانم چه بود اما یک سری واسطه این وسط بودند که قیمت بالایی را گفتند . ما هم دیدیم با این اعدادی که آنها می گویند ارزش ندارد مارادونا را بیاوریم.»

این بالا رفتن خواسته مارادونا آیا به ماجرای ملاقات با احمدی نژاد ربطی داشته؟ رویانیان تکذیبش می کند اما طرف آرژانتینی این ظن را داشته و اعضای هیات مدیره پرسپولیس هم در ان سال ها همگی از نزدیکان به رئیس دولت بودند. رویانیان اما در این باره می گوید:« شما که می دانید من بعد از اختلاف نظر با یکی از نزدیکان رئیس جمهور در لیست مغضوبین قرار گرفتم. من که به دستور او و هیات مدیره اش برکنار شدم. من اصلا برنامه ای نداشتم که دیداری بین رئیس جمهور و مارادونا بگذارم. برنامه ما برای این سفر ، یک سفر ورزشی بود . هیات مدیره هم معمولا درباره کارهای ورزشی ما دخالتی نمی کرد.»

اما سفر مارادونا به تهران چه آورده ای برای پرسپولیس داشت؟ او در این باره می گوید:« هدف ما تحقق پروژه پرسپولیس جهانی بود. حالا هر کس هر حرفی می تواند بزند اما سفر مالدینی به تهران تا ابد در تاریخ ورزش ایران ثبت شده ، این را که دیگر نمی توانید کتمان کنید. یادتان هست مردم از ان سفر یک روزه به چه شور و هیجانی رسیدند؟ حالا تجسم کن که مارادونا به تهران می آمد. بازیکنی که همه مردم فوتبال دوست عاشقش هستند و بازی های زیباش در یادشان است. حالا از این ها که بگذریم ، او فارغ از سبک زندگی اش که مورد تائید نیست ، ویژگی های شخصیتی خاصی دارد. او یک نماد ضد استکباری است. آمریکایی ها از او بیزارند. آمدن او به تهران در راس اخبار دنیا قرار می گرفت و وقتی لباس پرسپولیس را به تن می گرد ، عکس های او با لباس پرسپولیس یا شال گردن تیم ما عکس یک خیلی از رسانه های دنیا می شد و همه می خواستند درباره این تیم بدانند. بعد تبلیغاتی این کار می دانید چقدر به ما کمک می کرد تا اهداف توسعه و جهانی سازی باشگاه را پیش ببریم. این ها مدیریت توسعه ای است که متاسفانه در ورزش ما درک نمی شود. ما برای آینده برنامه ریزی می کردیم اما این ها همیشه نادیده گرفته می شوند.»

او در پاسخ به این سئوال همراه با شوخی که چرا برای جهانی کردن تیم تان به دنبال آبی ترین ستاره فوتبال دنیا رفته اید، می گوید:«اتفاقا می خواستم لباس قرمز تن مارادونا کنم و استقلالی ترین ستاره فوتبال دنیا را پرسپولیسی کنم تا بمب بزرگی در خانه فتح الله زاده منفجر کنم و او را حسابی حرص بدهم که دلال ها نگذاشتند! البته این ها را برای شوخی با حاجی می گویم. ببین ما دنبال این بودیم که برند جهانی پرسپولیس را بسازیم تا بتوانیم تیم را به درآمدزایی پایدار برسانیم و مستقل شویم اما این اتفاق تداوم پیدا نکرد. من حتی می خواستم ستاره های بزرگ دیگری از فوتبال دنیا را به تهران بیاورم. برنامه دیگرم آوردن فرگوسن به تهران بود. حتی قرار ملاقات مان هم گذاشته شد اما نتوانستیم انجامش بدهیم. خیلی برنامه های دیگر هم بود که عملی نشد. وقتی ما برندی قوی داشتیم که بین المللی بود به راحتی می شد از کنارش به درآمدزایی فکر کرد اما نمی خواستند این مجال در اختیار مدیریت تیم باشد تا بتواند باشگاه را به درآمدزایی برساند و تراز مالی مثبت داشته باشد. این ها چالش های ما بود. ببین بعد از دوسال رفتید چه سوژه ای پیدا کردی تا از ما حرف بکشید!»

خبرآنلاین، او خیلی تمایلی به حرف زدن درباره شرایط این روزهای پرسپولیس ندارد و درباره مناظره جمعه شب گذشته درباره پرسپولیس می گوید:« فقط می گویم خدا جای حق نشسته است. رویانیان که الان رفته پی زندگی خودش اما دوستانی که این همه اتهام زدند ، کدام حرف شان را ثابت کردند. چرا تا بحث رو کردن سند رسمی می شود ، بحث را عوض می کنند. من فقط می گویم دوستان اگر حرفی می زنند روشن سخن بگویند. مثلا وقتی بعد از اتفاقات اخیر می گویند مدیریت پیشین ، بگویند کدام مدیریت تا مشخص شود چه کسی چه کاری کرده است. البته خدا را شکر مردم دارند همه چیز را می بینند و مشخص چه شده و چه اتفاقاتی افتاده است.»

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 آذر 1393برچسب:بمب, بزرگ, رویانیان , پرسپولیس,سرخ پوش, استقلالی ترین ,ستاره ,فوتبال, دنیا؟,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
حبیب کاشانی با انتشار نامه‌ای، کناره‌گیری خود از تیم المپیک را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سپیدار خبر، از شورا آنلاین، متن کامل نامه حبیب کاشانی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

هر چند دلایل ناکامی‌های تیم امید و حسرت 40 ساله صعود به بازی‌های المپیک، حکایت مثنوی هفتاد من کاغذ است و باید ریشه‌های آن را در ساختار فوتبال کشور و نیز مدیریت و نگاه کلان برای موضوع «ورزش» در کشور دانست، اما با علم به همه این واقعیت‌ها، دعوت به همکاری از سوی فدراسیون فوتبال برای حضور در تیم المپیک را به فال نیک گرفتم و مثل همیشه آن را فرصتی برای خدمت به مردم و فوتبال کشورمان دانستم.

فرصتی برای نوکری به مردم. همان‌ها که یکی از بزرگ‌ترین افتخارات و دلخوشی‌هایشان، هرکجای این کره خاکی که باشند و به هر مرام و مسلکی، عِرق به پرچم ایران و پیراهن و هویت ملی و نام ایران اسلامی است و هرکجا که نام کشورشان باشد، با پای دل به سویش می‌روند. در پیشگاه حضرت حق، قلبم گواهی می‌دهد که خدمت و نوکری برای این مردم، برای ایران، لقلقه زبانم نیست و حکایتِ از تو به یک اشاره، از من به سر دویدن است. فرقی هم نمی‌کند. میدان، میدان جنگ باشد و حرف، حرف گلوله و خون و خمپاره، یا صحبت از معلمی باشد و گچ و تخته و نیمکت‌های مدرسه. در همه این موقعیت‌ها و بعدها در پرسپولیس و شورای شهر تهران، همه انگیزه و افتخارم همین بوده و هست.

این بار و با دعوت به تیم امید هم امیدِ به کار کردن برای مردم کشورم و تلاش برای نقش بستن لبخند بر لبانشان من را به میدان کشاند.

از همان ابتدا هم تمام سعی‌ام قدم گذاشتن در بهترین مسیر بود. بهترین مشورت‌ها، بهترین انتخاب‌ها، بهترین پشتیبانی و امکانات با همه بضاعت موجود. برای تیمی که آسیب روحی شدیدی پس از ناکامی بزرگ اینچئون خورده بود. در این راه محمد خاکپور، یک خاک خورده فوتبال را به‌عنوان مدیر فنی و سرپرست، همراه تیم کردم و اردوی قطر را با شرایطی که در تیم‌های پایه و به‌ویژه تیم المپیک، کمتر تجربه‌شده بود برگزار کردیم. با تأمین کامل امکانات و حضور تمام و کمال بازیکنان که برای حضور تک‌تک‌شان دوندگی‌ها و پیگیری‌ها شد. در قطر شرایط خوبی را فراهم کردیم و در دو بازی با تیم میزبان، امیدها زنده شد. آغاز راه، امیدوارکننده بود و همین امیدواری، پیروزی پرگل برابر میزبان و یک تساوی (با بازی فوق‌العاده) را رقم زد.

معتقدم مجموعه‌ای از بهترین انتخاب‌ها در کنار هم است که به نتیجه می‌رسد. لذا در کنار تدارک امکاناتی مناسب برای تیم و اردوها و بازی‌های تدارکاتی، باید گزینه‌ای شایسته برای هدایت تیم هم بر نیمکت بنشیند. این بود که مجموعه‌ای از بهترین و کار بلدترین مربیان داخلی و خارجی در معرض انتخاب قرار گرفتند و جمیع بررسی‌ها، من را به انتخاب آقای کرانچار رساند. یک مربی بزرگ، با کارنامه‌ای روشن و مشخص در داخل و خارج از کشور. با این حال تا همین امروز هم فرصتی بزرگ از دست رفته و زمان، بدون توجه به فرایند پیچیده تصمیم سازی در فوتبال کشورمان، بی‌رحمانه می‌گذرد و به معنای حقیقی کلمه، می‌سوزد.

تردید ندارم موفقیت تیم امید در گرو تعامل بی کم‌وکاست، همکاری و از همه مهم‌تر، همدلی سه ضلع مثلثی است که می‌بایست ارکان موفقیت تیم امید کشورمان باشد. فدراسیون فوتبال، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش. هرچند دخالت‌های خارج از قاعده را مانع تصمیم سازی مدبرانه در این مسیر می‌‎دانم و تشکیل کمیته نظارت بر مربیان خارجی را مخل استقلال فدراسیون فوتبال، اما به تصمیم گرفته‌شده احترام می‌گذارم.

البته در چارچوب همین سازوکار عجیب هم پذیرفته نشدن یک سرمربی موفق و باسابقه، به دلایل «غیر فنی»، بدعت نادرستی است.

پیش از این هم اعلام کرده بودم مسئله انتخاب یک شخص خاص برای مربیگری تیم المپیک نیست. انتخاب آقای کرانچار، تصمیم کمیته فنی و هیئت‌رئیسه فدراسیون بود که البته این انتخاب هم می‌توانست محل بحث کارشناسان امر باشد؛ اما اجالتا این استقلال فدراسیون فوتبال و مسیر پرپیچ‌وخم تصمیم سازی است که گمان می‌کنم در مثلث یادشده، گم‌شده و به بیراهه می‌رود!

حالا بازهم انتخابم همان انتخاب همیشگی است. خدمت به مردم؛ که گویا این بار با کنار کشیدنم از تیم امید، رقم می‌خورد. به این امید که با این تصمیم، تعامل، همکاری و همدلی به این مثلث راه یابد و راهی شود برای راه‌یابی تیم امید به المپیک.

کنار می‌روم و بازهم در کنار مردمی که یکی از بزرگ‌ترین افتخارات و دلخوشی‌هایشان، هرکجای این کره خاکی که باشند و به هر مرام و مسلکی، عِرق به پرچم ایران و پیراهن و هویت ملی و نام ایران اسلامی است، برای اهتزاز پرچم کشورم لحظه‌ها را می‌شمارم و باافتخار، از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنم و خود را همیشه در کنار تیم می‌دانم.

کما اینکه به لطف خدا همه برنامه‌ریزی‌ها جهت راه‌یابی تیم پرامیدمان به المپیک، انجام‌شده و با اعلام هم‌گروه‌های ایران در مرحله اول و میزبانی کشورمان، امید برای شکسته شدن طلسم صعود، دوچندان شده است.

در پایان برخود لازم می‌دانم از همه بزرگوارانی که طی این مدت این حقیر را در راهِ اداره تیم المپیک یاری نمودند به‌ویژه ریاست محترم فدراسیون فوتبال، شهردار محترم تهران، فرماندهی ناجا، فرماندهی سپاه پاسداران و جناب آقای حسین هدایتی و سایر حامیانی که کمک‌های مادی و معنوی خود را از این تیم دریغ نکردند، تقدیر و تشکر نمایم

 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 16 آذر 1393برچسب: استعفا, کاشانی ,تیم امید ,متن‌نامه,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
نماینده اسپانسر پیشین باشگاه پرسپولیس اعلام کرد که برای آزادی مدیرعامل این باشگاه از بازداشت رضایت نخواهد داد.
به گزارش خبرنگار سپیدار خبرm-r-r.loxblog.com/، از تسنیم عبدالله تفرشی نماینده اسپانسر پیشین باشگاه پرسپولیس در خصوص علت بازداشت حمیدرضا سیاسی گفت: شکایت‌های شرکت صدرا سیستم پاسارگاد، کشتی‌گیران و والیبالیست‌های سابق و اسپانسر جدید باعث شد این اتفاق رخ دهد. با توجه به اینکه 70 درصد سهام صدرا سیستم پاسارگاد به نام من است، به مسئولان باشگاه پرسپولیس گفتم که یک نماینده به ما معرفی کنند تا سهام صدرا سیستم را به نام آنها کنم اما از لحاظ قانون نمی‌توانستند این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که هنوز رویانیان، پروین و پنجعلی در باشگاه پرسپولیس صاحب امضاء هستند و به نوعی باشگاه هنوز به نام این سه نفر است! من هم اگر بخواهم سهام صدرا سیستم پاسارگاد را به نام کسی کنم باید به نام این سه نفر کنم.

معاونت پیشین اقتصادی باشگاه پرسپولیس تصریح کرد: خیلی وقت است که در جریان این قضیه قرار دارم. حتی از من به عنوان مطلع دعوت شد تا به کلانتری بروم و در خصوص این مسئله صحبت کنم.

تفرشی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد ارتباط با امیرحسین جهانشاهی باعث بازداشت مدیرعامل پرسپولیس شده باشد، اظهار داشت: من در جریان این مسائل نیستم، چون بحث جهانشاهی یک بحث امنیتی است و باید سیستم‌های امنیتی کشور در این زمینه پاسخگو باشند.

وی در مورد اینکه آیا برای آزادی سیاسی رضایت خواهد داد یا خیر، تاکید کرد: قطعاً برای آزادی سیاسی رضایت نمی‌دهیم تا تمام خسارت‌های‌مان پرداخت شود. اسپانسر پیشین (بهنام پیشرو کیش) 10 تا 12 میلیارد تومان هزینه کرده ضمن اینکه هزینه‌های جانبی هم وجود دارد.

نماینده اسپانسر پیشین باشگاه پرسپولیس در خصوص اینکه منظورش از هزینه‌های جانبی چیست، تصریح کرد: یعنی هزینه‌هایی که در حساب‌ها نیامده مثل هزینه خرید البسه. با توجه به این هزینه‌ها بدهی باشگاه پرسپولیس بالغ بر 17 میلیارد تومان است که بهترین راه برای حل این مسئله تعامل است. خیلی ساده می‌شد این موضوع را ختم به خیر کرد اما آقایان مسئله را پیچاندند تا این اتفاقات رخ دهد.

 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ شنبه 15 آذر 1393برچسب: شاکی, پرسپولیس ,قصد ,رضایت دادن ,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس امروز به صورت موقت بازداشت شد.
به گزارش خبرنگار سپیدار خبر m-r-r.loxblog.com، از تسنیم حمید رضا سیاسی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس امروز به شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه (شعبه ویژه جرائم ورزشی) رفت و پس از تفهیم اتهام بازداشت موقت شد.

در خصوص اتهامات وی اطلاعی منتشر نشده اما وی به صورت موقت بازداشت شده است.

 

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ شنبه 15 آذر 1393برچسب: مدیرعامل ,باشگاه پرسپولیس ,بازداشت,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
کمیته فنی باشگاه پرسپولیس در حالی با اعضای جدید شکل گرفته که حضور مهدی مهدوی‌کیا در این کمیته قطعی بوده ولی حضور علی کریمی مشروط به نظر کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی خواهد بود.
به گزارش خبرنگار سپیدار خبر"m-r-r.loxblog.com به نقل از مهر: بعد از تغییرات هیات مدیره باشگاه پرسپولیس مسئولان باشگاه تصمیم گرفتند تا کمیته فنی را از نو تشکیل داده و با حضور اعضای جدید و پیشکسوتان به آن سر و سامان بدهند. در همین ارتباط حسین کلانی، محمد پنجعلی، محمد کاشانی و ... به عضویت این کمیته درآمدند و کریم باقری هم بعد از آن با نظر حمید رضا سیاسی مدیرعامل باشگاه به جمع این پیشکسوتان اضافه شد.

در همین ارتباط مذاکراتی هم با مهدی مهدوی‌کیا کاپیتان پیشین پرسپولیس صورت گرفته و این بازیکن هم به طور قطع در کمیته فنی حضور خواهد یافت.

حمیدرضا سیاسی با تایید این مطلب درباره حضور مهدی مهدوی‌کیا و محمد خاکپور به خبرنگار مهر، گفت: مهدوی‌کیا که قطعا در کمیته فنی خواهد بود ولی هنوز موفق نشده‌ام با محمد خاکپور صحبت کنم. خاکپور بازیکن بزرگ و با اخلاق فوتبال ایران بوده و اینکه الان در فوتبال ایران نیست از ضعف فوتبال است.

صحبت از حضور علی کریمی هم در کمیته فنی باشگاه پرسپولیس یکی از سوژه‌های داغ این روزهای سرخپوشان است. سیاسی مذاکراتی با علی کریمی در این باره انجام داده ولی حضور کریمی در کمیته فنی مشروط است.

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در این خصوص هم تاکید کرد: من با کریمی صحبت کردم و او هم گفت اگر بتوانم به پرسپولیس کمک کنم قطعا دریغ نخواهم کرد. با این حال چون کریمی در تیم ملی مشغول فعالیت است، حضورش در کمیته فنی مشروط به موافقت کارلوس کی‌روش خواهد بود.

سیاسی ادامه داد: اگر بشود به صورت رسمی از حضور کریمی در کمیته فنی استفاده خواهیم کرد ولی اگر هم چنین چیزی میسر نشد گهگاه از او مشورت می‌گیرم. من با کریمی مشکلی ندارم. کریمی هیچ وقت برای کمک به ما کوتاهی نکرده است.

به گفته سیاسی قرار است جلسه کمیته فنی ظرف روزهای آینده و احتمالا در روز دوشنبه برگزار شود.

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


صفحه قبل 1 صفحه بعد