سپیدار خبر
 

 نابودگر جنگل‌های شمال کشور


به گزارش سپیدار خبر" نابودی جنگل‌های شمال کشور در پی ساخت و ساز بی رویه.
 
 
 

 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:ساخت و ساز ,جنگل , شمال کشور , محیط زیست,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 تولید برق با زباله


به گزارش سپیدار خبر" نیروگاه زباله سوز کهریزک طی چهار ماه آینده به بهره برداری می رسد. این نیروگاه قادر است 200 تن زباله در روز امحا و سه مگاوات برق تولید کند.
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب: تولید برق , زباله ,بازیافت ,نیروگاه,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 مانور عملیات طرح اضطراری فرودگاه امام(ره)


به گزارش سپیدار خبرمانور عملیات طرح اضطراری فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) صبح امروز چهارشنبه در این فرودگاه برگزار شد.
 
 
 

 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:مانور ,طرح اضطراری, فرودگاه امام,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 


فرمانده یگان حفاظت پالایشگاه بیجی تاکید کرد که در طول پنج ماه محاصره پالایشگاه توسط داعش، نیروهای حفاظت از پالایشگاه بیش از ۵۰ حمله عناصر این گروهک را ناکام گذاشته و بیش از ۳۰۰ تن از آنها را به هلاکت رساندند.
به گزارش سپیدار خبر، از مشرق «علی القریشی» فرمانده یگان حفاظت پالایشگاه بیجی در گفت‌‌ در بغداد اعلام کرد: نیروهای امنیتی ارتش عراق، نیروهای واکنش سریع و بسیج مردمی ظهر روز سه شنبه موفق شدند وارد پالایشگاه شوند و این لحظات وصف ناشدنی بود، زیرا شکستن حلقه محاصره داعش کار دشواری به شمار می‌رفت اما عزم و اراده مبارزان ما محکم‌تر از حصار تکفیری‌ها بود و بالاخره به آنها درسی دادیم که در تاریخ ثبت می‌شود.

القریشی افزود: تاخیر در ورود نیروهای امنیتی به پالایشگاه به خاطر کاشته شدن بمب‌های دستی زیادی از سوی داعش در اطراف پالایشگاه بود که نیروهای مهندسی نظامی ما این بمب‌ها را خنثی کردند.

فرمانده یگان حفاظت پالایشگاه گفت: دو تونلی هم که عناصر داعش برای مصون ماندن از حملات ارتش عراق و انتقال سلاح حفر کرده بودند منهدم شد.

وی با اشاره به اینکه نیروی هوایی ارتش عراق نقش بزرگی در مقاومت نیروهای حفاظت از پالایشگاه در برابر داعشی‌ها داشت، گفت: نیروهای حفاظت از پالایشگاه به منظور حفظ امنیت عراق جانفشانی کرده و خون دادند و آزادسازی پالایشگاه بیجی به همت خون شهدای گارد پالایشگاه محقق شد که ماه‌ها نقشه‌های مختلف داعش برای سیطره بر آن را ناکام گذاشتند.

علی القریشی تاکید کرد: عناصر داعش بیش از پنجاه بار پالایشگاه را هدف حملات خود قرار دادند که برخی از این حملات توسط عامل انتحاری یا خودروهای بمب گذاری شده بود که در همه آنها شکست خوردند.

فرمانده نیروهای حفاظت از پالایشگاه بیجی گفت: در این پنجاه مورد حمله، ما بیش از 300 تن از عناصر داعش را به هلاکت رساندیم تا که امروز توانسته‌ایم، برادران خود که بیجی را از لوث تروریست‌های داعش پاکسازی کردند ملاقات کنیم.

قریشی در پایان با تمجید از پنج ماه مقاومت نیروهای حفاظت از پالایشگاه در برابر حملات تروریست‌های داعش گفت: امروز پیروزی برای همه عراقی‌ها و همه کسانی است که ما را در آزادسازی پالایشگاه کمک کردند.
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:پالایشگاه ,بیجی ,گورستان,داعش ,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 گزارش ویژه؛


انتقال پایتخت در جهان چه سابقه‌ای دارد؟ چرا کشورها مجبور به انتقال پایتخت می‌شوند؟ کدام کشور برای اولین بار پایتختش را به شهر دیگری منتقل کرد؟آیا انتقال‌پایتخت در جهان تجربه‌موفقی بوده است؟ آیا طرح انتقال پایتخت کشورمان قابل اجراست؟ گزارش ویژه مشرق تاریخچه انتقال پایتخت در جهان را بررسی کرده است.
گروه گزارش ویژه سپیدار خبر - از مشرق نه تنها دولت‌های مدرنی که سه چهار قرن است بر سیاست جهان سایه افکنده‌اند، بلکه امپراتوری‌های باستان، نیز برای خود شهری را از قلمرو کوچک یا بزرگشان برمی‌گزیدند تا از آن مرکز بر قلمرو خود حکمرانی کنند. حتی قلمروهای دینی مانند امپراتوری مسیحی رم و خلافت اسلامی نیز همین سیاست را دنبال کردند. امپراتور، شاه، پاپ، خلیفه و رئیس جمهور معمولاً پایتخت خود را از میان شهرهای بزرگ و دارای دسترسی به سراسر مملکت انتخاب می‌کردند.

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

نکته جالب اینجاست که معمولاً کسی از میان آنان پایتخت را انتقال نمی‌داده مگر بخاطر ضرورت نظامی (مثلاً امیرالمؤمنین علیه‌السلام تخت خلیفه را از مدینه به کوفه بُرد تا کنترل فتوحات خلفای پیشین به ویژه شام راحت‌تر باشد؛ شاه طهماسب و شاه عباس صفوی نیز پایتخت ایران را به نقاط مرکزی‌تر و دور از دسترس عثمانی منتقل کردند) یا پس از فتح یک کشور و سقوط رژیم گذشته (تا نشانی از تغییر سیاست رژیم جدید و همچنین دوری از خطر هواداران رژیم گذشته باشد که عمدتاً در پایتختش گرد آمده بودند). اما در عصر جدید به ویژه از ابتدای قرن 20، بسیاری از کشورها اقدام به تغییر پایتخت خود کرده‌اند به گونه ای که این امر به گزینه‌ای همواره محتمل در پیشِ روی سیاست مداران تبدیل شده است. 

چرا پدیده انتقال پایتخت به امری شایع تبدیل شده است؟ در کدام مناطق جهان بیشتر شاهد این رخداد هستیم؟ چرا دولت‌ها مجبور می‌شوند با صرف هزینه های فراوان به تأسیس مجدد ادارات و نهادهای حاکمیتی اقدام کنند؟ دولت‌ها با این کار به دنبال چه هستند؟ آیا هر مشکلی در پایتخت را می‌توان با تغییر جای آن درمان کرد؟ آیا دولت‌هایی که پایتخت خود را تغییر داده‌اند به اهداف خود رسیده‌اند؟ و از همه مهمتر، آیا می‌توان از این تجربیات جهانی برای بحث تغییر پایتخت ایران بهره گرفت و به تصمیم درستی رسید؟ در گزارش حاضر با مرور برخی از مهمترین و جدیدترین تجربیات جهانی، در پیِ یافتن سرنخ‌هایی برای پاسخ به این سؤالات هستیم.

 

پایتخت‌ها چرا انتقال می‌یابند؟

برخی از پایتخت‌ها به یک دلیل و برخی به دلایل متعدد تغییر کرده‌اند با این حال در مورد گروه دوم نیز یک دلیل، نقش اصلی را بازی می‌کند. مسائل فراوان و متنوعی در زمانه ما وجود دارد که منجر به چنین اقدامی شده است:


تجربیات جهانی در تغییر پایتخت
 
تسخیر پاریس در جنگ جهانی دوم، فرانسوی‌ها را راهی ویشی کرد

1دلایل نظامی و بین‌المللی

بسیاری از کشورها به دلایل نظامی مجبور به انتقال موقت یا دائم پایتخت خود شده‌اند. برای مثال مارشال پِتَن پایتخت فرانسه را در دوران جنگ جهانی دوم به ویشی منتقل ساخت زیرا پاریس توسط نازی‌ها اشغال شده بود. گاهی نیز به دلیل تقسیم یک کشور بر اثر جنگ و منازعات دوقطبی، بخشی از کشور پایتخت دیگری برای خود برمی‌گزیند، مانند سایگون پایتخت ویتنام جنوبی، عَدَن پایتخت یمن جنوبی و بُن پایتخت آلمان شرقی که همه در دوران جنگ سرد تشکیل شدند اما یک به یک منحل شده و در بخش دیگر از کشورشان ادغام شدند.

 

2- دلایل سیاسی

 

  • آمریکا

ساختمان‌های واشگتن دی.سی. بیش از 200 سال است که مقر حکمرانی سیاستمداران آمریکا است. نمایندگان ایالات آمریکا در جریان استقلال از بریتانیا، ابتدا در فیلادلفیا جلسه می‌گرفتند اما پس از حمله گروهی از سربازان به کنگره کنفدراسیون در تالار استقلال در 1983 و حمایت جان دیکینسون فرماندار پنسیلوانیا از این اقدام، کنفدراسیون در 1987 تصمیم گرفت اصلی را در این رابطه به تصویب برساند. در بخش هشتم از فصل نخست قانون اساسی آمریکا این حق انحصاری به کنگره داده شده است که منطقه‌ای خودمختار با حداکثر مساحت 10 مایل مربع را از ایالات به عنوان مقر دائمی دولت فدرال تعیین کند. این منطقه در مرز ایالت مریلند و ویرجینیا در کنار رود پوتوماک تعیین شد و در 1788 و 1789 مورد تصویب مجالس ایالتی مریلند و ویرجینیا قرار گرفت. جورج واشنگتن فرمانده نظامی که نقش محوری را در کسب استقلال از انگلیس و همچنین اتحاد ایالات تحت عنوان فدراسیون را داشت، در این زمان نخستین رئیس جمهور آمریکا شد و از آنجا که در قانون مصوب کنگره، اختیار تعیین نهایی مکان پایتخت و تأسیس آن به رئیس جمهور داده شده بود، وی شورایی را برای این کار تعیین کرد. این شورا منطقه خودمختار را «کلمبیا» و شهر لازم‌التأسیس را «واشنگتن» نامید. در 1800 میلادی پس از ساخت شهر جدید، پایتخت آمریکا رسماً از فیلادلفیا به واشنگتن منتقل شد. همچنین قانونی در کنگره تصویب شد که انتخاب فرماندار منطقه کلمبیا را به رئیس جمهور وقت تفویض کرد.

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

واشنگتن سال 1800 میلادی به عنوان پایتخت دولت فدرال آمریکا افتتاح شد

 

  • ژاپن

کیوتو از سال 794 تا انقلاب میجی (با فراز و نشیب هایی) پایتخت ژاپن بود اما با وجود اعتراضات مردمی، این جایگاه را از دست داد. داستان از آنجا شروع شد که از 1192 امپراتوران ژاپن با تعیین فردی با عنوان سردار (که به ژاپنی شوگون گفته می شود)، اداره امور کشور را به وی می‌سپردند. این سرداران از 1590 که توکوگاوا ایه یاسو سردار ژاپن بود، پایگاه اصلی خود را در شهر ساحلی اِدو قرار دادند. در نیمه قرن 19 میلادی، آمریکا و سپس هلند، بریتانیا، فرانسه و حتی روسیه توانستند با تهدیدات نظامی، سرداران را مجبور به امضای قراردادهای تجاری به نفع کشورهای خود کنند. در نتیجه نارضایتی‌ها بالا گرفت و عده‌ای خواستار پایان دادن به وضعیت اسفبار اقتصادی و سیاسی ژاپن توسط امپراتور شدند. نهایتاً در سال 1868 میلادی نیروهای طرفدار امپراتور میجی بر نیروهای هوادار سردار توکوگاوا شینوبو پیروز شدند و به سرعت در طول چند دهه چنان کشور عقب‌افتاده ژاپن را به کشوری صنعتی و پیشرفته تبدیل کردند که در ابتدای قرن 20 توانستند روسیه را در یک جنگ نظامی شکست دهند. 

امپراتور میجی پس از پیروزی بر سردار، پایتخت رسمی را از شهر کیوتو به شهر اِدو که دیگر از شهرهای بزرگ ژاپن و حتی جهان با ساکنانی تحصیلکرده شده بود، منتقل کرد و نام آن را به توکیو (به معنای پایتخت شرقی) تغییر داد. در واقع با حذف سرداران و انتقال پایتخت امپراتور به توکیو، دو مرکز سیاسی و نظامی کشور در هم ادغام شدند. امپراتور این ادغام را در اِدو انجام داد زیرا زیرساخت های مدیریت کشور عملاً در آنجا شکل گرفته بود، مسیرهای عبور و حمل و نقل عموماً در اِدو به هم می‌رسید، برعکس کیوتو خودش بندر بزرگی داشت و به تاهاکو که گروه‌های مخالف امپراتور در آن قرار داشتند، نزدیکتر بود.

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

توکیو با الکتریسیته رنگ‌آمیزی شده است

جالب است بدانید از آن زمان تا کنون شهر توکیو بارها دچار زمین لرزه های مخرب و عظیم شده است اماژاپنی ها که تقریباً هیچ جای کشورشان از زمین لرزه ایمن نیست، تلاش کردند از طریق ابتکارات علمی در ساخت وساز، تلفات زمین لرزه را به حداقل برسانند. البته بارها به ویژه در سال 1964 (میزبانی بازی های المپیک) و 1990 میلادی (مصوبه پارلمان) ژاپنی ها به تغییر پایتخت خود اندیشیده‌اند. توکیو هم اکنونهفتمین شهر گران در جهان و یکی از شلوغ ترین مناطق روی زمین است.

 

  • هند

دهلی نو در همسایگی شهر قدیمی دهلی که زمانی پایتخت مغولان بوده است، در طول دهه 1910 و 1920 میلادی توسط انگلیسیها ساخته شده است. علت اصلی تغییر پایتخت، بروز شورش هایی علیه استعمار انگیس در شهر کلکلته بود که پادشاه وقت انگلیس یعنی جرج پنجم را مجبور کرد تا با حضور در دهلی در سال 1911، آن را پایتخت جدید هند معرفی کند. ساخت پایتخت جدید به دلیل بروز جنگ جهانی اول تا 1931 به طول انجامید.

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

دهلی نو در دهه 1920 میلادی توسط انگلیسی‌ها ساخته شد

 

  • روسیه

پایتخت امپراتوری روسیه شهر مسکو بود. با این حال از آنجا که امپراتور پتر کبیر از بسیاری سنت‌های روسی (مانند تاریخ روسی و لقب سزار) دل بریده بود و قصد رقابت با اروپای غربی در علم، فناوری و نظامیگری را داشت، در سال 1712 میلادی پایتخت خود را به شهری جدید که به نام خودش سن پترزبورگ نامیده شد،‌ تغییر داد. وی این شهر را در ساحل دریای بالتیک که به تازگی از سوئد گرفته بود به شیوه‌ای جدید بنا کرد. پتر کبیرٰ‌ و وصیت‌هایش مقتدای نسل‌های متوالی از سزارهای روس قرار گرفت. پس از انقلابِ بلشویک ها، بار دیگر پایتخت کشور به مسکو بازگشت تا هم به اروپای شرقی نزدیکتر باشد و هم نشان‌دهنده مخالفت رهبران جدید با تمایلات غربگرایانه پتر کبیر و پیروان وی باشد. سن‌پطرزبورگ نیز از آن تاریخ تا 1991 میلادی،‌ لنینگراد (به معنای شهر لنین) نامیده شد تا نشان دهد لنین و وصیت‌هایش،‌ راهنمای جدید رهبران اتحاد جماهیر شوروی خواهد بود. ظاهراً نام این شهر پیوندی ویژه با مرام رژیم‌ حاکم دارد.

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

نمایی از سن‌پترزبورگ، پایتخت پیشین روسیه

 

  • استرالیا

سیدنی و ملبورن دو شهر بزرگ و ساحلی استرالیا بوده و هستند. در اوایل قرن 20 میلادی سیدنی با پایتختی ملبورن به مخالفت پرداخت و نهایتاً توافق کردند منطقه‌ای دیگر را با نام «منطقه پایتخت استرالیا» برای طراحی و ساخت یک پایتخت زیبا در نظر بگیرند. نام پایتخت یعنی «کانبرا» از یک زبان قدیمی در منطقه گرفته شده و به معنای «محل ملاقات» است. کار ساخت شهر به دو معمار از شیکاگو سپرده شد و حدود 20 سال طول کشید. نهایتاً در 1927 میلادی، کانبرا پایتخت رسمی استرالیا شد.

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

ساختمان‌های دولتی کانبرا در دایره‌ای دور پرچم استرالیا گردآمده‌اند

 

3- دلایل اقتصادی و اجتماعی

 

  • برزیل

در 1960 ریودوژانیرو که به شدت شلوغ شده بود ( و هنوز هم هست) و همواره به دلیل ساحلی‌بودن، خطر تهدید نظامی از دریا را بالای سر خود داشت، پایتختی برزیل را به شهری پیش‌ساخته و مرکزی تر به نام برازیلیا واگذار کرد تا شاید مشوقی برای کاهش شتاب افزایش جمعیت در سواحل برزیل نیز باشد. کوبیچک رئیس جمهور وقت برزیل به قول خودش 50 سال عمران و آبادی را در عرض 5 سال محقق ساخت. اُسکار نیه مِیِر از معماران معروف برزیل نقش محوری را طراحی و ساخت برازیلیا داشته است. مرکزی‌تر‌شدن پایتخت آن‌قدر برای برزیلی‌ها خواستنی بود که در قانون اساسی خود نیز گنجانده بودند.

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

برازیلیا نماد رؤیای توسعه برزیل است
 

 

به نظر می رسد تغییر پایتخت در برزیل عمدتاً جزئی از پروژه برزیلی ها برای ساخت یک کشور توسعه یافته بوده است. از این رو بزازیلیا را بسیاری نماد موفق‌ترین انتقال پایتخت به یک شهر پیش‌ساخته دانسته اند اما این تصور چندان درست نیست. ساخت برازیلیا حدود 2 تریلیون دلار هزینه داشت و همین دولت را مشکلات متعددی در تنطیم بودجه سال‌های بعد روبرو ساخت. قرار بود اختلاف طبقاتی در پایتخت نباشد و مانند سایر شهرهای برزیل، خیابان‌ها پر از کارتن خواب نباشد، اما حتی قبل از تکمیل ساخت پایتخت نیز محلات فقیرنشین تشکیل شده بود. نهایتاً اینکه قرار بود نقشه پایتخت به شکل یک هواپیمای بزرگ باشد، اما در این کار نیز توفیق چندانی حاصل نشده است.

 

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

 

پایتخت جدید برخلاف عمده شهرهای بزرگ برزیل، ساحلی نیست

 

  • پاکستان

اسلام‌آباد در دهه 1960 با دقت و به شیوه‌ای مدرن ساخته شد تا در 1974 رسماً جایگزین کراچی شود. یکی از اهداف این کار که عمدتاً توسط ایوب‌خان رئیس جمهور وقت پاکستان شکل گرفت، توزیع ثروت در همه پاکستان و کاهش تمرکز بر جنوب کشور به ویژه شهر کراچی بود ضمن اینکه کراچی به دلیل ازدحام وحشتناک جمعیت، تقریباً غیرقابل‌سکونت شده است. همچنین از آنجا که پاکستانی‌ها به شدت با هند منازعه داشته و دارند، اسلام‌آباد را از این رو برگزیدند که هم در معرض خطر حملات دریایی نبود و هم در کنار شهر نظامی راولپندی قرار داشت. بگذریم که چون دهلی نو پایتخت هند، پیش‌ساخته بود، پاکستان هم در رقابت با هند دوست داشت یک پایتخت بسازد!

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

هتل سنتاروس پس از تکمیل، چهره اسلام‌آباد را مدرن‌تر خواهد داد

 

  • نیجریه

ابوجا به دلیل موقعیت مرکزی، دسترسی آسان، آب و هوای عالی، تراکم جمعیتی اندک و امکان گسترش آن به اطراف در سالهای آتی، در 1991 میلادی جایگزین لاگوس شد که داشت از افزایش بی رویه جمعیت در پرجمعیت ترین کشور آفریقایی می‌رنجید. پیشنهاد تغییر پایتخت در 1975 از رأس هرم سیاسی یعنی ژنرال محمد داده شد و نهایتاً پس از تکمیل پایتخت جدید، ژنرال ابراهیم بابانجیدا رئیس جمهور وقت نیجریه حکومت را به ابوجا منتقل کرد. ابوجا که در 480 کیلومتری شمال شرق لاگوس قرار دارد، به دلیل ارتفاع 260 متری از دریا، هوای خنکتر و رطوبت کمتری نسبت به پایتخت سابق داشته و از همه اینها مهمتر، موقعیت آن به گونه‌ای است که اقوام سه گانه «یُروبا، ایگبو و هاسافولانی» کمتر احساس تبعیض می‌کنند. 

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

مسجد ملی ابوجا یکی از اماکن دیدنی نیجریه است

ابوجا در طول دهه 1980 میلادی برای اسکان جمعیت اولیه 25000 نفری در دو بخش توسط مهندسان دانشکده معماری دانشگاه «احمدو بلو» (واقع در شهر شمالی زاریا در نیجریه) ساخته شد. پارلمان، ادارات دولتی، دیوان عالی، شهرداری و ... در مرکز شهر قرار دارند و مناطق مسکونی، فروشگاه ها، دانشگاه و فرودگاه ابوجا در اطراف این ناحیه مرکزی ساخته شده که از زیباترین نقاط آن، مسجد ملی و کلیسای ملی نیجریه است. برق شهر از رود نیجر در 75 کیلومتری جنوب ابوجا از طریق خطوط فشار قوی منتقل می شود. اکنون تپه‌های سرسبز چوکوکو  به یکی از پایتخت‌های پیش‌ساخته جهان تبدیل شده است.

 

  • مالزی

پایتخت رسمی مالزی همچنان کوالالامپور است اما به دلیل شلوغی بیش از حد این شهر و ترافیک سرسام آور (که بخشی از آن به دلیل حضور گردشگران است)، از سال 2002 میلادی ادارات دولتی، نخست وزیری و مراکز قضایی به منطقه‌ای در حاشیه آن یعنی پاتروجایا منتقل شد تا هم مدیریت شهر آسان‌تر شود و هم مراجعه به ادارات دولتی و نهادهای قضایی ممکن شود. پاتروجایا منطقه‌ای پیشرفته از نظر فناوری ساختمانی و صنایع ارتباطی و الکترونیک است. پارلمان همچنان در کوالالامپور تشکیل می‌شود.

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

کوالالامپور شلوغ ولی زیباست

 

4- دلایل طبیعی

 

  • بلیز

در سال 1961 میلادی طوفان مهیب هَتی پایتخت هندوراسِ انگلیس (این گونه گفته می شد تا با هندوراسِ اسپانیا اشتباه نشود) یعنی شهر بِلیز را به شدت به هم ریخت. بسیاری از اسناد مملکتی نابود شد و کشور عملاً دچار تعلیق سیاسی شد. در نتیجه سیاستمداران در 1970 تصمیم گرفتند به شهر بِلموپان که در ناحیه مرکزی کشورشان قرار داشت مهاجرت کنند. این کشور کوچک که در آمریکای مرکزی قرار دارد، در 1973 به بلیز تغییر نام داد و در 1981 استقلال یافت. 

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

طوفان «هتی» چیز زیادی از شهر بلیز باقی نگذاشت

 

  • قزاقستان

آستانه مدت زیادی نیست که مسکن شهریاران قزاق شده است. پیش‌تر آلماتی در جنوب این کشور به عنوان پایتخت برگزیده شده بود. فروپاشی شوروی و استقلال قزاقستان بهانه خوبی بود تا پایتخت کشور در 1997 میلادی به آق ملا منتقل شود که برخلاف آلماتی، فضای بیشتری در اطراف خود برای رشد دارد، زلزله های کمتری را تجربه کرده است، فاصله بیشتری با تلاطمات سیاسی آن دوره در همسایگان جنوبی قزاقستان داشت و به مسکن روس تباران در قزاقستان نزدیک‌تر است. نام شهر را نیز به «آستانه» به معنای پایتخت تغییر دادند. تغییر پایتخت همچنین کمک زیادی به رشد اقتصادی شمال قزاقستان کرد که پیشتر به آن کم‌توجهی شده و نارضایتی‌هایی را برانگیخته بود. با این حال آب و هوای آستانه چندان مساعد نیست. پایتخت جدید در زمستان با سرمای سیبری پوشانده می شود و در تابستان مورد هجوم پشه‌های غول پیکر قرار می گیرد.

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

قزاق‌ها پایتخت جدید خود را به معماران خوش‌سلیقه‌‌ای سپردند

 

 

پایتخت‌هایی که شاید عوض شوند

 

علاوه بر ایران که بدان خواهیم پرداخت،‌‌ سران برخی کشورهای جهان اعلام کرده‌اند در حال بررسی تغییر پایتخت خود هستند:
  • اندونزی

اولین بار اوایل قرن 20 بود که سخن از تغییر پایتخت اندونزی به میان آمد و آخرین بارِ آن در سال 2010 میلادی. با این حال هنوز که هنوز است جاکارتا این شهر پرجمعیت، پایتخت کشور 13 هزار جزیره‌ای اندونزی است.

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

جاکارتا زندگی‌های متفاوتی را در خود جای داده است

 

  • تایلند

بانکوک به سختی با سیل‌های متوالی دست و پنجه نرم می‌کند. شرکتهای خارجی به ویژه چینی که در بانکوک دفتر و کارخانه دارند، شرکت‌های ماشین‌سازی، صنایع رایانه، همه و همه بارها آسیب دیده‌اند و تداوم این وضعیت موجب کاهش سرمایه‌گذاری در تایلند می‌شود. علاوه بر این بیماری‌های زیادی در نتیجه ماندگاری آب های متعفن در بانکوک و اطراف آن به وجود آمده است. بدتر از همه اینکه به دلیل تغییرات آب و هوایی در جهان و افزایش سطح آب‌های آزاد، بخش اعظم بانکوک در چند دهه آتی زیر آب خواهد رفت. از این رو ظاهراً در بلندمدت راهی جز انتقال پایتخت باقی نمی‌ماند. متاسفانه اختلافات سیاسی در میان نخبگان تا کنون مانع از تصمیم‌گیری قاطع در این زمینه شده است. شاید یکی از علل این تعلل را بتوان قدمت بانکوک به عنوان پایتخت دانست. بانکوک بیش از 230 سال است که پایتخت تایلند بوده است. پیش از بانکوک، سوخاتای، چیانگ مای و اَیوتایا هر یک به مدت چند قرن پایتخت تایلند (پادشاهی سیام سابق) بوده‌اند.

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

مردم بانکوک به سیل و آب‌گرفتگی عادت کرده‌اند

 

  • سودان جنوبی

سه سال پیش بود که تقریباً همزمان با استقلال سودان جنوبی، سخن از تغییر پایتخت به میان آمد. دولت این کشور تصمیم خود را مبنی بر انتقال پایتخت از جوبا به شهری پیش‌ساخته در مرکز کشور به نام رامشیل اعلام کرد اما همان زمان نیز به نظر می‌رسید این کشور با مشکلات بسیار مهمتری روبرو است به گونه ای که این پروژه‌های پرهزینه را نمی‌تواند نهایی کند.

 

  • آرژانتین

سنتیگو دِل استرو قدیمی‌ترین شهر آرژانیتن است با حدود 25 هزار نفر جمعیت در حدود 1000 کیلومتری شمال غرب بوینس‌آیرس. فرندانز رئیس جمهور فعلی چندی پیش در شهر حضور یافته و گفت شاید به زودی اینجا پایتخت آرژانتین شود زیرا کنگره چنین پیشنهادی را به من مطرح کرده، شاید هم منطقه دیگری را به شیوه ای مدرن طراحی کرده و بسازیم. 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

آیا واقعاً ساحلی‌بودن بوینس‌آیرس برای آرژانتین تهدیدزا است؟

پایگاه ایندیپندنت بر این باور است که این سخنان، تنها یک تبلیغ انتخاباتی است زیرا اولاً رقیب فرناندر یعنی جولیان دامینگز احتمالاً به عنوان برنامه اصلی خود در انتخابات آتی، طرح تغییر پایتخت را به تقلید از همسایه و رقیب آرژانیتن، یعنی برزیل مطرح خواهد کرد و فرناندز می خواهد این برگ برنده را از وی بگیرد؛ ثانیاً دولتی که در پرداخت بدهی‌های خود مانده و اخیراً اعتصابات گسترده را در برخی نقاط کشور تجربه کرده، چگونه می‌تواند این طرح را از نظر مالی توجیه کند؟! البته پیش از این نیز بارها طرح انتقال پایتخت به نقطه مرکزی‌تری در آرژانتین مطرح شده ولی هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده است.


 

تغییر پایتخت در ایران

ایران بارها دچار تغییر پایتخت شده است. ممالکی که به تعداد ایران، پایتخت خود را تغییر داده اند، به انگشتان یک دست نیز نمی‌رسند. دو علت اصلیِ این امر، یکی تاخت و تاز اقوام متعدد و تغییر پیاپی رژیم سیاسی ایران است و دیگری تاریخچه بلندِ این خطه از جهان در امر حکومت‌داری. اما به هر حال باید اذعان کرد که تغییر مکرر پایتخت در ایران، نشانه خوبی نیست.

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

تخت‌جمشید، مشهورترین نشانيِ بازمانده از پایتخت‌های باستانی ایران است

اَنشان نخستین پایتخت ایران در تاریخ مکتوب است. این شهر که در جنوب غرب ایران کنونی بوده و بعدها پاسارگاد و تخت‌جمشید در کنار آن بنا شده است، دست کم از بیش از پنج هزار سال پیش در تاریخ اکدی‌ها، سومری‌ها و ایلامی‌ها نقش محوری ایفا کرده است. پس از آن اکباتان به عنوان پایتخت مادها شناخته شد، پاسارگاد و شوش (در خوزستان کنونی) دو پایتخت مهم امپراتوری هخامنشی بوده و تیسفون (یا مدائن در عراق کنونی) و دامغان (یا صددروازه در استان سمنان کنونی) پایتختی سلسله‌های اشکانی و ساسانی از آن خود کردند. پس از فتح ایران توسط مسلمانان، این سرزمین تا حدود دو قرن در قالب چند استان، جزئی از خلافت اسلامی بود. تا اینکه طاهریان، صفاریان، علویان و سامانیان حکومت‌های مستقلی را به مرکزیت نیشابور، زرنج (در افغانستان کنونی)، آمل، بخارا و سمرقند (هر دو در ازبکستان کنونی) تشکیل دادند. 


تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

تهرانی‌ها بیش از سیگاری‌ها دود می‌خورند

پس از آن نوبت به ترک‌ها، مغولان و تیموریان رسید که به غزنین (در افغانستان کنونی)، ری، مراغه (در آذربایجان شرقی کنونی)، سلطانیه (در زنجان کنونی)، تبریز، سمرقند و هرات (در افغانستان کنونی) شانس پایتختی دادند. در بخش‌هایی از این دوره به ویژه پس از حمله مغول، ایران عملاً تحت سیطره حکومت‌های دیگر قرار داشت تا اینکه صفویان در ایران حکومتی ملی تشکیل دادند و امپراتوری ایران را احیا کردند. تبریز، قزوین و سپس اصفهان پایتخت صفویان شد. با سقوط صفویان به دست افغان‌ها، مشهد توسط نادر، شیراز توسط کریمخان و نهاتیاً تهران توسط آغامحمدخان قاجار به عنوان پایتخت ایران شناخته شد. می‌بینید که پایتخت ایران در سرتاسر این سرزمین (به جز کویر مرکزی فلات ایران) دور زده است اما ظاهراً این پایان ماجرا نیست.

 

 

تجربیات جهانی در تغییر پایتخت
تهران تا حدود صد سال پیش، ‌همین چند محله بود!

 

طرح انتقال پایتخت از تهران بارها پس از انقلاب اسلامی مطرح شده و در آخرین مورد، کمیته‌ای جهت بررسی این موضوع در وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم تشکیل شده است. از نگاه هوادارانِ این امر، دو دلیل اصلی برای تغییر پایتخت وجود دارد که در نگاه اول، هر کدام به تنهایی برای اقناع سیاستمداران کفایت می کند:

  • دلیل طبیعی یعنی قرارگرفتن روی گسل‌های متعدد: نقشه گسل‌های تهران نشان می‌دهد تهرانِ قدیم، امن‌ترین قسمت شهر است و هر چه بعدها در ارتفاعات، جنوب، شرق و غرب ساخته شده، عملاً روی گسل قرار دارد. مشکل اصلی بلیز پایتخت پیشین کشور بلیز،‌ توکیو پایتخت فعلی ژاپن و بانکوک پایتخت فعلی تایلند نیز همین بلایای طبیعی است.
  • دلیل اقتصادی-اجتماعی یعنی جمعیت و ازدحام غیرقابل‌کنترل: این امر نتیجه غیرقابل‌اجتنابِ مرکزیت تهران از لحظات سیاسی، صنعتی، آموزشی و خدماتی-درمانی است. از آنجا که در طول 200 سال اخیر،‌ منابع مالی کشور عمدتاً در تهران صرف می‌شده، بسیاری از ایرانیان خود را به تهران رسانده‌اند تا مورد تبعیض واقع نشوند. این جدا از اقوام و عشایری است که شاهان در اوایل قاجاریه به تهران آوردند تا از پایتخت جدید حفاظت شود. مشکل اصلی لاگوس پایتخت پیشین نیجریه یا جاکارتا پایتخت فعلی اندونزی نیز همین معضل اقتصادی-اجتماعی است.


تجربیات جهانی در تغییر پایتخت

برج بین‌الملل با بیش از 160 متر ارتفاع، بلندترین برج مسکونی در ایران است

ایجاد یک پایتخت پیش‌ساخته در وضعیت فعلی با وجود مشکلاتی که کشور در تنظیم بودجه دارد، قابل توجیه نیست. ضمن اینکه به احتمال زیاد، خیلی زود به بسیاری از مشکلات تهران دچار خواهد شد. از این رو سه گزینه به ترتیب اولویت وجود دارد: 

  • اول اینکه تهران پایتخت بماند ولی با یک مدیریت متمرکز از بار مشکلات آن کاسته شود و به تدریج به یک شهر مناسب و زیبا جهت پایتختی تبدیل شود. دراین مورد باید مرکزیت درمانی، صنعتی و دانشگاهی تهران کمرنگ شود، بافت فرسوده آن بازسازی شود و بر سرعت، سهولت دسترسی و ارزانی وسایل حمل و نقل عمومی تمرکز شود. طبیعتاً برنامه مشخص با زمان‌بندی دقیق، نیاز اصلی برای این کار است و مدیریت متمرکز شهر نیز باید در دست یک نهاد منتخب (شهرداری یا کمیته‌ای در دولت) قرار گیرد زیرا هم‌اکنون شهرداری، نیروهای نظامی و انتظامی، ارگان‌های حاکمیتی،‌ وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی و ... هر کدام تقریباً‌ به صورت موازی در تهران اقدام می‌کنند. گزینه نخست هم به نفع تهران و هم به نفع شهرهای دیگر در کشور است (زیرا توزیع متوازنِ امکانات و بودجه در کشور یکی از اجزای اصلی این برنامه است)، به شرط آنکه هدف اصلی را فراموش نکنیم و در خلال این برنامه میان-مدت،‌ منافع شخصی،‌ گروهی و قومی خود را دخالت ندهیم.

 

  • دوم اینکه مانند سران مالزی، ادارات دولتی و قضایی را به محلی در نزدیکی تهران منتقل کنیم که از گسل‌های زمین، فاصله داشته باشد. این طرح علاوه بر اینکه زلزله را از یک تهدید سیاسی خارج می‌کند، هزینه کمتری نسبت به انتقال کامل پایتخت دارد. زیرا نیاز نیست مسئولان کشور اثاث‌کشی کنند یا مسیرهای بین‌شهری برای دستیابی نقاط مختلف کشور به پایتخت جدید ایجاد شود. همچنین به دلیل نزدیکی به پایتخت جدید، امکان بازسازی تدریجی تهران برای جلوگیری از فاجعه انسانی را فراهم می‌سازد. دو شرط مهم برای این اقدام، ایجاد حمل و نقل صددرصد عمومی برای ارتباط میان شهر فعلی با منطقه حومه‌ای جدید و همچنین جلوگیری از ساخت و ساز و تملک اراضی در اطراف ارگان‌های انتقال‌یافته است. در غیر این صورت، به زودی منطقه جدید به یکی از محلات تهران،‌ با همان معضلات تبدیل می‌شود.
  • سوم اینکه به سراغ شهرهای دیگر برویم و پایتخت جدید را در مرکز آنان یا در حومه آن شهرها تأسیس کنیم. عمده نامزدهای مطرح‌‌شده برای پایتختی ایران در مناطق مرکزی قرار دارند یعنی در استان‌هایی چون قم، اصفهان و مرکزی. این مناطق دسترسی بیشتری به همه نقاط کشور و همچنین فضای بیشتری برای رشد در اطراف خود دارند، ضمن اینکه از دو خطر در ایمن هستند: بروز زلزله و نارضایتی قومی. مورد دوم از آن جهت است که اطراف ایران اقوام متعددی قرار دارند و قراردادن پایتخت در مسکن یک قوم موجب بدبین‌شدن سایر اقوام به آنان و رواج شایعاتی مبنی بر لابی آن قوم جهتِ تصاحب پایتختیِ ایران خواهد شد. البته انتخاب شهر جدید باید آن‌چنان علمی و مورد اجماع باشد که در مورد شهرهای مرکزی ایران نیز چنین شائبه‌ای به وجود نیاید زیرا مهمترین انگیزه این لابی‌گری می‌تواند این باشد که اولین تأثیر اعلام طرح تبدیل یک شهر به پایتخت جدید، گران‌شدن زمین‌های آن منطقه است. نکته دیگر اینکه برخی معتقدند تا مرکزیت سیاسی از تهران منتقل نشود،‌ توسعه واقعی در شهرهای دیگر رخ نخواهد داد و تنها راه این توسعه،‌ انتقال پایتخت به مناطق محروم و شهرهای دیگر است (مانند انتقال پایتخت قزاقستان و پاکستان به منطقه محروم شمالی). اگر چه بهره‌ای از حقیقت در این سخن نهفته است،‌ اما اگر بخواهیم به این شیوه تمام نقاط کشورمان را توسعه‌یافته کنیم، احتمالاً باید به تعداد استان‌های کشور، تغییر پایتخت داشته باشیم! 

 


جمع بندی

یکی از جریان‌های اثرگذار در انتقال پایتخت کشورها،‌ نوسازی و توسعه بوده است. در واقع تنش‌های مختلف در دوران گذار از وضعیت سنتی به وضعیت مدرن که نتیجه بی‌نظمی اقتصادی-اجتماعی ناشی از بروز اختلاف میان نخبگان سنتی و مدرن است، برخی سیاستمداران را به فکر تغییر پایتخت انداخته و گاهی نیز تغییر آن را غیرقابل‌اجتناب ساخته است. تهران نیز اگر چه سود بسیاری از توسعه برده، اما از اینگونه نتایج منفی دوران گذار نیز بی‌بهره نبوده است. نوشتار حاضر تلاش کرد تا برخی از مهمترین تجربیات جهانی در تغییر پایتخت را به صورت مختصر مرور کند و سرنخ‌هایی به دست پژوهشگران و مسئولان کشور بدهد تا به سه گونه از تجربیات یادشده بهره گیرند:

  • اول اینکه بدانیم پایتخت بسیاری از کشورها با مشکلاتی شبیه پایتخت ایران دست و پنجه نرم می‌کرده‌اند. در این میان برخی از آنان در حال مدیریت مشکل پایتخت خود هستند (مثل ژاپن و اندونزی) و برخی پایتخت را جابجا کردند. بنابراین برای کشور ما نیز هر دو گزینه وجود دارد و باید با توجه به شرایط ویژه تهران یکی را به درستی برگزینیم.
  • دوم اینکه اگر نیت تغییر پایتخت خود را داریم،‌ باید ابتدا به تجربیات کشورهای مختلف در انتقال کامل پایتخت (پایتخت جدید در کجا قرار گیرد،‌ چه امکاناتی برای آن ضروری است، چقدر هزینه و وقت و کار نیاز دارد، معماری و شهرسازی آن به چه صورتی باشد ...)‌ یا انتقال بخشی از آن (مانند مالزی) توجه کنیم. کشورهایی چون تانزانیا که تصمیم به انتقال پایتخت خود گرفتند به دلیل عدم توجه به همین مسائل، این پروژه را به صورت ناقص پیش بردند و در واقع بدون برنامه‌ای مشخص و مناسب،‌ناکام مانده‌اند. مبادا کشور ما نیز دچار همان ناکامی گردد! انتقال پایتخت باید چنان حرفه‌ای و هدفمند و بدون اغراض شخصی و منافع جناحی و گروهی صورت گیرد که دولت به اسراف بیت‌المال دچار نشود و به پرستیِِژ بین‌المللی ایران صدمه نخورد.

 

  • سوم اینکه با مرور تجربیاتی که چند دهه از آنها گذشته،‌خواهیم دانست چه باید کرد تا پس از انتقال پایتخت یا حل مشکلات پایتخت فعلی،‌ دوباره به معضلات گذشته یا معضلات جدید دچار نشویم. برازیلیا مانند سایر شهرهای برزیل دچار شکاف طبقاتی شد و آستانه با سرمای شدیدی در فصول سرد سال،‌ مواجه است.

آیا کشتی سلیمان، تهران را به سمت نقطه‌ای دیگر از ایرانِ پهناور ترک خواهد کرد؟

 

 

 


منابع:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_former_national_capitals

http://geography.about.com/library/weekly/aa101199.htm

http://geography.about.com/library/weekly/aa101199.htm

http://geography.about.com/od/politicalgeography/a/Capital-City-Relocation.htm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8569349.stm

http://superbeefy.com/why-did-brazil-move-its-capital-from-rio-de-janeiro-to-the-new-city-of-brasilia-in-1960/

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/12/iran-considers-changing-capital-city-20131228162648464879.html

http://www.britannica.com/EBchecked/topic/2397/Abuja

http://www.bultannews.com/fa/news

http://www.city.kyoto.jp/koho/eng/historical/1200.html

http://www.forbes.com/pictures/efik45fjigj/7-tokyo-japan/

http://www.historytoday.com/rosie-llewellyn-jones/delhi-short-lived-capital-raj

http://www.independent.co.uk/news/world/americas/argentina-may-change-its-capital-city-from-buenos-aires-says-president-9701266.html

http://www.iranicaonline.org/articles/anshan-elamite-region

http://www.japan-guide.com/e/e2132.html

http://www.localhistories.org/japan.html

http://www.nairaland.com/825318/why-abuja-capital-nigeria

http://www.onlinenigeria.com/links/abujaadv.asp?blurb=387

http://www.quora.com/Why-did-Emperor-Meiji-move-the-capital-of-Japan-from-Kyoto-to-Tokyo-in-1889

http://www.slate.com/articles/news_and_politics/foreigners/2004/03/trading_places.html

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/southamerica/argentina/11064008/Countries-which-have-moved-their-capital-city.html

http://www.theatlantic.com/international/archive/2011/11/should-thailand-give-up-on-bangkok-and-move-its-capital/248330/


 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 


مطالعه انجام شده در نیویورک نشان می دهد که خانواده دیگری از یک ویروس کشنده شبیه به ابولا در راه است.
به گزارش سپیدار خبر، از ایرنا این خانواده از ویروس ها henipaviruses نام دارند و محققان احتمال می دهند که از خفاش میوه در آفریقا به انسان منتقل می شود. این ویروس منجر به یک عفونت نادر می شود که گاهی بدون ضرر و گاهی مرگبار است.

برخی شواهد نشان می دهد که این ویروس به احتمال 90 درصد شبیه به ابولاست.

دو گونه متفاوت از این ویروس حدود 20 سال پیش در استرالیا و جنوب شرقی آسیا شناسایی شدند. تحقیقات کنونی نشان می دهد که چند گونه از خفاش میوه ساکن آمریکا نیز حامل چند ویروس مشابه هستند.

تراژدی هایی نظیر سارس، آنفلوآنزا، ایدز و ابولا از حیواناتی نظیر خفاش، میمون و خوک وارد جوامع انسانی شدند. حیوانات به راحتی با این ویروس ها زندگی می کنند ولی جهش آن از حیوان به انسان مرگبار است.

محققان هشدار می دهند که برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید اقدامات جدی اتخاذ شود تا مانند ابولا تمام جهان را درگیر نکند.

محققان در حال بررسی نمونه خون این حیوانات و تاثیر آن بر سرم انسانی هستند.

نتایج این گزارش در نشریه Nature Communications منتشر شده است. 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:ویروس , ابولا , کشنده,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

 
 
 
 
 
 
 
 
سیاست اعلامی اوباما در کاخ سفید؛
رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه «بارها در اظهاراتم گفته‌ام که ترجیح می‌دهم به توافقی نرسیم تا این‌که یک توافق "بد" داشته باشیم»، می‌گوید: «اگر توافق هسته‌ای با ایران امضا شود تازه آن زمان است که وارد مرحله بعدی یعنی مذاکره با کنگره درباره تحریم‌ها خواهیم شد.»

گروه بین‌الملل سپیدار خبر - از مشرق انتشار اخبار ضد و نقیض، متعدد، و غیرشفاف در خصوص پرونده هسته‌ای ایران تا حدودی باعث شده است تا حساسیت‌ها نسبت به اظهارنظر مقامات تعیین‌کننده در مذاکرات هسته‌ای بیشتر شود. 

یکی از اظهارنظرهایی که شاید کم‌اهمیت نباشد و در رسانه‌های کشور به آن پرداخته نشد و یا ساده از کنار گذشته شد، پاسخ‌های باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به سؤالات مطرح‌شده در کنفرانس مطبوعاتی خود در کاخ سفید بود. بخش کلیدی صحبت‌های اوباما درباره ایران مربوط می‌شود به این نکته که بعد از این‌که با ایران به توافق صددرصدی رسیدیم، درباره تحریم‌ها با کنگره وارد مذاکره می‌شویم.

کنفرانس مطبوعاتی اوباما درباره ایران

اوباما در تاریخ 5 نوامبر و طی کنفرانس مطبوعاتی در اتاق شرقی کاخ سفید به سؤالاتی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران، نتیجه احتمالی مذاکرات و محدوده اختیارات خود پاسخ داده است.

 

اولین سؤال درباره مذاکرات هسته‌ای 5+1 با ایران، این بود که با توجه به نزدیک شدن مهلت نهایی برای رسیدن به توافق با ایران یعنی 24 نوامبر (3 آذر)، دیدگاه کنونی اوباما راجع به مذاکرات و پیش‌بینی او درباره نتیجه مذاکرات چیست و همچنین آیا محدوده اختیارات رئیس‌جمهور در مقابل کنگره آن‌قدر هست که دولت بتواند به طور یک‌جانبه و مستقل از کنگره با ایران توافق هسته‌ای امضا کند یا خیر؟

 

اوباما که به تازگی خبر نگارش نامه وی خطاب به رهبر معظم انقلاب از طریق رسانه‌های آمریکایی فاش شده است، در پاسخ به این سؤال می‌گوید: "به دلیل وضع تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران، اقتصاد این کشور به معنای واقعی کلمه فلج شد. همین موضوع هم ایران را دور میز مذاکره کشاند و برای نخستین بار آن‌ها به صورت جدی به ما تضمین‌هایی مبنی بر عدم ساخت سلاح هسته‌ای دادند. همچنین به تعهدات موقتی که درپی مذاکرات پیشین مطرح شد، عمل کردند. از‌این‌رو توانسته‌ایم در برنامه هسته‌ای‌شان وقفه ایجاد کنیم و در برخی موارد توانستیم ذخیره مواد غنی‌شده‌شان را نیز کاهش دهیم."

 

وی پس از این مقدمه‌چینی به موضوع سؤال برمی‌گردد و توضیح می‌دهد: "سرجمع، مذاکرات و بحث‌ها را مفید و سازنده می‌دانم. جامعه بین‌الملل سر این موضوع متحد و یکپارچه عمل کرده است. البته، بین طرف‌های متحد ما شکاف‌های زیادی بوده است. از‌ طرفی باید خاطرنشان کنم که کشورهایی نظیر روسیه که با ما اختلاف‌نظر دارند نیز سر این موضوع با ما هماهنگ عمل کرده و در مسیر چاره‌جویی برای ساقط کردن برنامه تولید سلاح هسته‌ای ایران با ما همکاری کردند. برنامه هسته‌ای ایران می‌توانست نه‌تنها دوستانی نظیر اسرائیل را تهدید کند، بلکه در درازمدت ممکن بود به‌طور بالقوه برای آمریکا خط‌ و نشان بکشد."

کنفرانس مطبوعاتی اوباما درباره ایران

 

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه، همه چیز را به هفته‌های آتی واگذار و تصریح می‌کند: "این‌که آیا می‌توانیم به واقع پیمان و توافقی با ایران امضا کنیم را باید به سه، چهار هفته آینده سپرد. ما چارچوبی پیشنهادی طرح کرده‌ایم که آن‌ها به موجب آن می‌توانند نیازهای صلح‌آمیز هسته‌ای خود را برآورند. درصورتی‌که آن‌چه رهبرشان می‌گوید که ما به دنبال تولید جنگ‌افزار هسته‌ای نیستم، صحت داشته باشد، باید اطمینان داشته باشند که مسیر، باز است و طی یک روند قدم‌به‌قدم می‌توانند از زیر بار تحریم‌ها خارج شوند و به‌عنوان عضوی کامل و به‌تمام‌معنی دوباره در جامعه بین‌الملل حضور یابند."

 

اوباما که تلاش می‌کند همه مسؤولیت مذاکرات و در صورت شکست آن‌ها، تقصیر را به گردن تیم ایرانی بیندازد، خاطرنشان می‌کند: "بااین‌حال، باید دانست که آن‌ها خط مشی خاص خود را دارند و بین ایران و آمریکا یک‌جور "عدم اعتماد ریشه‌دار" به‌وجود آمده است. بخش قابل‌توجهی از نخبگان و خواص سیاسی ایران با سیاست ضدآمریکایی بزرگ می‌شوند و خیلی راحت آمریکا را مقصر بسیاری از مشکلات و مسائل موجود می‌دانند. از‌این‌رو، این‌که آیا مقامات ایران به صلاح کشورشان، منطقه و جهان رفتار می‌کنند یا نه، هنوز محل سؤال است. در چند هفته آینده موضوع روشن‌تر خواهد شد."

 

از آن‌جا که باراک اوباما به آخرین بخش سؤال قبل که تعیین‌کننده‌ترین بخش سؤال هم بود پاسخی نمی‌دهد، بار دیگر این سؤال مطرح می‌شود که "آیا شما این اختیار را دارید که به منظور رسیدن به یک توافق، یک‌سویه تحریم‌های ضدایرانی را بردارید؟"

 

پاسخ اوباما باز هم به جای دادن پاسخ صریح "بله" یا "خیر"، ارائه توضیحات جانبی در این‌باره است: "جنس تحریم‌ها با هم فرق می‌کند. از یک‌طرف، تحریم‌های چندجانبه داریم، و از سویی تحریم‌های سازمان ملل. به‌علاوه دولت ما نیز تحریم‌هایی را یک‌جانبه وضع کرده است. از‌این‌رو گمان می‌کنم در هر حوزه، قضیه فرق می‌کند."

 

اوباما همچنان پاسخی به این سؤال کلیدی نمی‌دهد و اظهارات تکراری گذشته را به زبان می‌آورد: "البته بنده نمی‌خواهم "سرنا را از سر گشادش بزنم" و کار را برعکس انجام دهم. چیزی که دنبالش هستیم این است که به یک توافق برسیم. چنانچه توافقی حاصل شود که من مطمئن شوم ایران دستش به سلاح هسته‌ای نمی‌رسد و جهان و افکار عمومی را نیز راضی کند، آن وقت نوبت به جلب نظر کنگره می‌رسد. در این زمینه گمان می‌کنم استدلال خوبی جهت ارائه به کنگره داشته باشیم. استدلال این است که این راه، بهترین راه برای ممانعت از هسته‌ای شدن ایران است. این راه، بی‌شک از هر گزینه جایگزینی که اقدام نظامی را نیز شامل می‌شود، مؤثرتر خواهد بود."

کنفرانس مطبوعاتی اوباما درباره ایران

 

رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین بخش سخنانش درباره ایران هم، موضع دیکته‌شده از سوی رژیم صهیونیستی را بازگو می‌کند: "لازمه این کار، رسیدن به یک توافق "خوب" است. بارها در اظهارنظرهایم گفته‌ام که ترجیح می‌دهم به توافقی نرسیم تا این‌که یک توافق "بد" داشته باشیم. چراکه نمی‌خواهیم تحریم‌ها را برداشته و به ایران مشروعیت دهیم و در عین‌حال ساز و کار درستی جهت اطمینان از عدم سر باز زدن ایران از آن توافق بد و تولید سلاح هسته‌ای در دست نداشته باشیم."

 

با نزدیک‌تر شدن پایان مهلت دو طرف برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای، باید دید آیا طی هفته‌های گذشته این روند حاشیه‌سازی و طفره رفتن از موضوع اصلی ادامه پیدا خواهد کرد و یا ایران و 5+1 و به خصوص آمریکا می‌توانند در فضایی سازنده مذاکرات را به پایان برسانند و به توافق برسند که از یک سو حقوق اساسی ملت ایران را به رسمیت بشناسد و از سوی دیگر، کنگره به بهانه‌های مختلف اقدام به وتوی آن نکند.

 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:اوباما , مصاحبه ,رئیس جمهور ,آمریکا ,ایران , گز سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 مهمترین‌ اخبار حوادث 27 آبان


تنبيه بدنی یک دانش‌آموز را راهی بيمارستان کرد، "جمشید جغجغه" با شلیک هوایی متوقف شد، دستگیری 3نفر بخاطر تظاهر به اسیدپاشی و ... از مهمترین اخبار حوادث امروز است.

   به گزارش گروه اجتماعی سپیدار خبر ، از مشرق مهمترین اخبار حوادث امروز به شرح زیر است:

ماجرای قتل نوعروس در مرداب سوءظن

«س-ح» متهم اين پرونده جنايي در حالي که توسط کارآگاهان پليس جنايي آگاهي خراسان رضوي هدايت مي شد وارد منزلي در بولوار عبدالمطلب (محل ارتکاب قتل) شد تا مقابل دوربين قوه قضاييه جزئيات جنايت خود را تشريح کند. دقايقي بعد قاضي سيدجواد حسيني با تفهيم موادي از قانون آيين دادرسي از وي خواست تا مواظب اظهارات خود باشد و حقيقت ماجرا را بيان کند.

متهم ۲۱ ساله پس از معرفي کامل خود گفت: من با يک زن آرايشگر ارتباط داشتم ولي او مدتي بعد يکي از شاگردانش را به من معرفي کرد و ما براي آشنايي با يکديگر در شانديز قرار گذاشتيم. آن روز وقتي «ف» را ديدم تصميم گرفتم تا با او ازدواج کنم.

ماجراي قتل نوعروس در مرداب سوءظن

او قبلا ازدواج ناموفق داشت و به همين خاطر ۳ روز بعد او را خواستگاري کردم که چند روز بعد هم زندگي مشترک ما آغاز شد. ولي نسبت به يکديگر سوءظن داشتيم او مدام با گوشي تلفن همراهش «پيامک بازي» مي کرد که همين امر موجب سوء ظن من شده بود و از سوي ديگر او هم فکر مي کرد من با زن ديگري ارتباط دارم. اختلافات ما از همان روزهاي اول زندگي شروع شده بود و مدام با هم درگير بوديم.

برای مطالعه متن کامل خبر اینجا کلیک کنید


تنبيه بدنی یک دانش‌آموز را راهی بيمارستان کرد

برای مطالعه متن کامل خبر اینجا کلیک کنیدمدیر آموزش و پرورش شيروان گفت: سرايدار مدرسه اي در شيروان يکي از دانش آموزان را مورد ضرب و جرح قرار داد.

خلیل چاره ساز افزود: دانش آموز مجروح به بيمارستان شيروان انتقال داده و براي انجام آزمايش هاي تکميلي به بجنورد منتقل شد.

او با بيان اين که در حال حاضر دانش آموز فوق از بيمارستان ترخيص شده و طي عيادتي که کارکنان آموزش و پرورش داشتند حال عمومي وي را خوب گزارش داده اند، خاطرنشان کرد: از مسئولان مي خواهم تا اشد مجازات براي خدمتکار مدرسه در نظر گرفته شود تا درس عبرتي براي ساير کارکنان آموزش و پرورش باشد و تحت هيچ شرايطي در مدرسه دانش آموزان را تنبيه بدني نکنند.

برای مطالعه متن کامل خبر اینجا کلیک کنید


"جمشید جغجغه" با شلیک هوایی متوقف شد

ساعت 3 بامداد، بیست و پنجم آبان ماه مأموران واحد کلانتری 157 مسعودیه هنگام گشت زنی در خیابان قائم متوجه راکب و ترک نشین یک دستگاه موتورسیکلت شدند که در حال تخریب درب خودروی پراید بودند.

بلافاصله واحد گشت جهت دستگیری متهمان وارد عمل شد که دو پسر سارق متواری می‌شوند و عملیات تعقیب و گریز پلیسی آغاز می‌شود.

سرانجام ماموران با شلیک یک تیر هوایی موفق می شوند متهمان را در آدرس شهرک والفجر دستگیر کنند.

برای مطالعه متن کامل خبر اینجا کلیک کنید


باند زورگیری King متلاشی شد

رابر اخبار و اطلاعات رسیده به کلانتری 130 نازی آباد مبنی بر اقدامات مجرمانه احدی از افراد سابقه‌دار منطقه نازی آباد در خصوص اقدام به شرارت و زورگیری، موضوع در دستور کار تیم تجسس کلانتری قرار گرفته و فردی بنام محسن . ن (20 ساله) در ساعت 23:00 مورخه ۶ آبان امسال در خیابان ناصری دستگیر شد.

پرونده در پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ:

با اعتراف صریح متهم به دهها فقره سرقت به شیوه زورگیری، پرونده مقدماتی با موضوع سرقت‌های به عنف تشکیل و به دستور شعبه دوم بازپرسی دادسرای ناحیه 34 تهران، پرونده به همراه متهم در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

شناسایی سایر اعضای گروه:

باند زورگیری King متلاشی شد+ عکس

با آغاز تحقیقات، محسن صراحتاً به دهها فقره زورگیری در مناطق مختلف تهران به ویژه در محدوده میدان آزادی، مناطق نازی آباد، یاغچی آباد، صالح آباد، جوادیه، اتوبان تندگویان و  اتوبان نواب اعتراف و عنوان داشت که سرقت‌های خود را به همراه چهار تن دیگر از دوستان و بچه محل‌هایش بنام های مرتضی .ط ، علی . الف ، علی . ی و محمدرضا . م انجام داده است.

با شناسایی اعضای گروه و برابر تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که این متهمان به اتهام ارتکاب جرایم مختلف شرارت، قدرت نمایی، استفاده از سلاح سرد و ضرب و جرح که در یک فقره منجر به کما رفتن یکی از اهالی منطقه نازی آباد شده، تحت تعقیب پایگاه هفتم و نهم پلیس امنیت قرار داشته و با آگاهی از این موضوع در حال حاضر به محل های سکونت خود تردد نداشته و بلامکان هستند.

باند زورگیری King متلاشی شد+ عکس

برای مطالعه متن کامل خبر اینجا کلیک کنید


دستگیری 3نفر بخاطر تظاهر به اسیدپاشی

برای مطالعه متن کامل خبر اینجا کلیک کنیدسردار 'بهمن امیری مقدم' روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: دو نفر از این افراد با خودرویی که توسط آن این اقدام را انجام می دادند دستگیر شدند و نفر سوم نیز فردی بود که آب را به به صورت بانوان می پاشید و همان روز دستگیر شد.

وی با تاکید بر اینکه در مشهد هیچگونه اسیدپاشی رخ نداده گفت: این افراد دوبار در سطح شهر به سوی خانمها آب پاشیده بودند و این اقدام را بگونه ای انجام می دادند که افراد گمان کنند بر روی آنها اسید پاشیده شده است.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی افزود: در یکی از این موارد خانمی که به صورتش آب پاشیده شده بود از شدت ترس بیهوش شد لذا این اقدام مصداق ایجاد رعب و وحشت برای مردم است و اگر همان خانمی که بیهوش شد فوت می کرد حادثه تلخی رخ می داد.

برای مطالعه متن کامل خبر اینجا کلیک کنید


زلزله 3.1 ریشتری بندرلافت را لرزاند

برای مطالعه متن کامل خبر اینجا کلیک کنیدزمین‌لرزه‌ای به بزرگی 3.1 ریشتر بندرلافت در جزیره قشم را لرزاند.

 این زمین‌لرزه 3.1 ریشتری راس ساعت 19:15 دقیقه و در عمق شش کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است.

مرکز این زمین‌لزره در 10 کیلومتری بندر لافت، 26 کیلومتری بندر خمیر و 27 کیلومتری شهر سوزا در جزیره قشم تخمین زده شده است.

طی هفته گذشته نیز در شهرهای شمالی هرمزگان از جمله فارغان و روستاهای سیرمند زمین‌لرزه‌های با قدرت 5.1 و 5.4 ریشتر به وقوع پیوست.

هرمزگان از استان‌های زمین‌لرزه خیز کشور به شمار می‌رود.

برای مطالعه متن کامل خبر اینجا کلیک کنید


5کشته و 8 زخمی در مهمانی مرگ

آوار مرگبار ساختمان قدیمی و گِلی در روستای سقز کرمانشاه ٥ میهمان را به کام مرگ برد و ٨ نفر را زخمی کرد.

وقتی ٩ زن و مرد میهمان وارد خانه روستایی یک خانواده ٤ نفره شدند هرگز تصور نمی‌کردند بافت فرسوده بر سرشان آوار شود.

در این حادثه هولناک ١١ زن و مرد زیر خروارها خاک گرفتار شدند که ابتدا با کمک‌رسانی امدادگران هلال‌احمر ٨ نفر بیرون کشیده شدند. تا این‌که نجات‌یافتگان از حبس شدن ٥ نفر دیگر در زیر آوار مرگبار ساختمان خبر دادند.

مهمانی مرگبار

ساعت  ١٨:٣٠ روز ٢٥ آبان‌ماه خانواده روستایی میزبان میهمانانشان بودند كه ناگهان حادثه‌ای عجیب رخ داد. در یک چشم بر هم زدن صدای مهیب و تکان‌های شدید ناشی از ریزش سقف و دیوارهای خانه‌ همه را به وحشت انداخت و ناگهان ساختمان ٢ طبقه بر سر ساکنان آوار شد. همسایه‌های این خانه که از صدای هولناک ریزش آوار تصور می‌کردند زلزله آمده است سراسیمه به کوچه دویدند و دیدند که در برابر دیدگانشان ساختمان٢طبقه فرو ریخته است.

5کشته و 8 زخمی در مهمانی مرگ+عکس

برای مطالعه متن کامل خبر اینجا کلیک کنید


مخاطبان محترم گروه اجتماعی سپیدار خبر می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس  m-r-r@mailfa.org   ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه سپیدار خبر منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی سپیدار خبر  در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب: حوادث, قتل,جنایت,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
این روزها کافی است، یک روز تعطیل سری به برخی خیابان‌های معروف شمال شهر بزنید، اولین نکته‌ای که توجه‌تان را جلب می‌کند رژه سگ‌هایی با موهای پریشان و به اصطلاح از آن اشمیتزهای مو بلند در خیابان است
گروه اجتماعی سپیدار خبر- از مشرق دین اسلام سگ را جزو نجاسات برشمرده که حتی ظرفی که سگ در آن غذا می‌خوردفقط با خاک مال کردنپاک می‌شود و نزدیک شدن به سگ و نگهداریآننهی شده است.

اما نکته‌ای را که باید جدای از اعتقادات دینی به این افرادی که زندگی با سگ و گربه جزیی جدایی ناپذیر از زندگی شان شده این است که زندگي با سگ و گربه و تماس مستقيم با اين دو حيوان، بدون ترديد خطراتي را هم براي افرادي كه با اين حيوانات به طور مستقيم تماس دارند وهم براي ساير افراد جامعه به دنبال خواهد داشت.

اما برخي از افراد به سادگي از كنار اين آسيب‌ها مي گذرند و نسبت به آنها بي توجه هستند و اين درحالي است كه بارها و بارها كارشناسان بهداشتي نسبت به انتقال بيماري‌هايي كه از راه حيوانات ممكن است به انسان سرايت كنند هشدار داده‌اند. بيماري‌هاي انگلي، ويروسي و باكتريايي تنها بخشي از خطراتي است كه از تماس مستقيم و غيرمستقيم با حيواناتي نظير سگ و گربه مي‌تواند عايد انسان شود.

پاتوق سگ بازها

اینجا پارکی در خیابان ولی عصر است پاتوقی شده برای زندگی و جولان حیوانات خانگی در آن خانمی برای گربه‌هایش غذا آورده می گوید که سه تا گربه‌ام را به خاطر اعتراض همسایه ها مجبور شدم به این پارک بیاورم ولی برایشان هر روز غذا می‌آورم.

رژه سگ‌های پاکوتاه در شمال‌شهر/ بی‌توجهی جامعه به عادی‌سازی عمل قبیح

سراغ پارک دیگری در خیابان ایرانشهر می روم. هر روز بعد از ظهر سر و کله آنهایی که سگ‌هایشان را برای هواخوریمی‌آورند پیدا می‌شود. یکی از قیمت گران پشمالویش می‌گوید. دیگری، از نحوه غذا خوردن سگ تپل اش گلایه می کند که هر غذایی را نمی خورد.

زن جوانی که به همراه شوهرش سگ را برای هواخوری آورده می‌گوید شش ماه پیش شوهرش این سگ را برایش هدیه خریده و در حال حاضر احساس می‌کند وابستگی زیادی به آن پیدا کرده است.

هدیه تولد

شوهر این زن در پاسخ به این سوال که چرا برای همسرش سگ هدیه خریده می‌گوید که برای تولد همسرم بدنبال هدیه‌ای می‌گشتم یکی از دوستان کتی را پیشنهاد کرد من هم که از علاقه همسرم به سگ ها خبر داشتم برایش آن را خریدم. به گفته او مبلغی نزدیک به یک میلیون تومان برای خرید کتی پرداخت کرده است.

جوان 30 ساله‌ای سگ سفید رنگ را در آغوش گرفته و مدام از نحوه غذا خوردنش صحبت می‌کند.

او ‌می‌گوید راننده آژانس است و 2 شیفت کار می‌کند و ماهانه حدود 3 میلیون تومان درآمد دارد.

کیارش تاکید می‌کند که «گرگی» فقط گوشت و فیله پخته می‌خورد و ماهانه بیش از یک میلیون و پانصد تومان برای این سگ هزینه می‌کند.

او در جواب به اینکه مشکلی نداری برای این حیوان این قدر هزینه می‌کنید، می‌گوید: گرگی ارزش بیش از اینها را دارد. این حیوان خیلی با وفاست و توی این دوره زمانه بهترین دوست، سگ است چون بی‌کلک است و همیشه به حرف‌هایم گوش می‌دهد.

مرد جوانی می‌گوید غروب برای برگشتن از محل کار به سراغ ماشینم می‌روم در میانه کوچه خانمی را می‌بینم که در بین ماشین‌ها بدنبال کوچولویش می‌گردد و با صدای تقریبا بلند می‌گوید عزیزم بیا وقت دکترت دارد می گذرد؛ کمی جلوتر می‌آیم می‌بینم سگی پا کوتاه را از بین ماشین‌های پارک شده بغل کرده و دارد می‌رود!

انتقال کچلی از طریق گربه

علي رضا فاتح نيا، دامپزشك، درباره بيماري‌هايي كه از سگ و گربه به انسان منتقل مي‌شود به رسانه‌ها می‌گوید: بيماري‌هايي كه از دام‌هاي كوچك به ويژه سگ و گربه به انسان منتقل مي‌شود، شامل بيماري‌هاي انگلي، ويروسي و باكتريايي است.

 

رژه سگ‌های پاکوتاه در شمال‌شهر/ بی‌توجهی جامعه به عادی‌سازی عمل قبیح

او افزود: خطرناك‌ترين بيماري كه احتمال انتقال آن از سگ به انسان وجود دارد بيماري كيست هيداتيك است كه از جمله بيماري‌هاي انگلي و چرخه‌اي است كه مي‌تواند برروي جگر و ريه انسان توليد كيست‌هاي متورم و خطرناك كند و راه درمان آن هزينه بر و معمولا جراحي‌هاي بسيار حساس است.

فاتح نيا گفت: كچلي نيز يك بيماري قارچي است كه مي‌تواند از راه پوست بدن گربه به انسان منتقل شود كه اغلب درمان آن بسيار طولاني مدت است.

علیرضا فیروز، متخصص پوست در مورد خطرات احتمالی نگهداری سگ و گربه در منزل نیز می‌گوید :نگهداری حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه می‌تواند منشایی برای انتقال انواع میکروب و قارچ به ویژه قارچ‌های پوستی به انسان شود.

وی اضافه می‌کند: افرادی که سابقه آلرژی، حساسیت پوستی و تنفسی دارند به دلیل ریزش مکرر موی سگ و گربه ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند.

حمید عمادی، متخصص عفونی هم در مورد بیماری‌هایی که ازسگ و گربه منتقل می‌شود، به رسانه‌هامی‌گوید: عفونت‌های پوستی زیادی از طریق نگهداری این حیوانات در منزل به انسان منتقل می‌شود که انواع ژیاردیا و عفونت‌های انگلی که بین سگ و گربه و انسان قابل انتقال است از جمله آن‌ها است.

وی تأکید می‌کند: بارها شاهدیم که این حیوانات دست صاحب خود را گاز می‌گیرند یا به روی صاحب خود ناخن می‌کشند که ممکن است به راحتی از این طریق بیماری را منتقل کنند.

توکسوپلاسموز بیماری دیگری است که معمولاً از گربه به انسان انتقال می‌یابد، عمادی تاکید می‌کند:الزاما با زدن واکسن یا دارو تمام بیماری‌های این حیوانات قابل پیشگیرینیست. حتی در کشورهای اروپایی که نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ و گربه مرسوم است بر این نکتهاذعان دارند که نگهداری این حیوانات مشکل‌ساز و عامل انتقال بیماری است.

اختلال شخصیتی

حمید یعقوبی، رئیس انجمن روانشناسیبالینی ایران هم معتقد است: کاهش تعاملات اجتماعی، افزایش زندگی در فضای مجازی و استفاده زیاد از اینترنت، تهاجم فرهنگی وتمایل به انزوا از دلایلی است که افراد به ویژه نسل جوان، سگ یا گربه را به عنوان همدم خود انتخاب می کنند.

رژه سگ‌های پاکوتاه در شمال‌شهر/ بی‌توجهی جامعه به عادی‌سازی عمل قبیح

وی نگهداری از سگ و گربه را یک نوع تب می‌داند و می‌افزاید: معمولاً تمایل به نگهداری از این حیوانات به ویژه به عنوان همدم ناشی از اختلالات شخصیتی، خلاء عاطفی و نداشتن هم‌صحبت است.

خرید و فروش سگ در حاشیه بزرگراه

در تهران خرید و فروش سگ در حاشیه بزرگراه .... جنب مرکز خرید و فروش انجام می شود و روزانه افراد زیادی برای خرید این حیوان به این قسمت شهر مراجعه می‌کنند.

مسئولان شهری با تاکید بر غیر قانونی بودن این کار معتقدند که خرید و فروش سگ در این قسمت از شهر ارتباطی به آنها ندارد.

خرید و فروش غیرقانونی سگ در تهران در حال انجام است و در برخی از موارد این حیوانات نیز در شهر رها می شوند و به شهروندان آسیب وارد می کنند.

سگ گردانی ممنوع

البته سردار احمدرضا رادان جانشین سایق فرمانده نیروی انتظامی سال 92 در حاشیه آغاز طرح امنیت اجتماعی در پایتخت با اعلام برخورد با سگ گردانی در خیابان‌ها و حمل حیوانات در خودروها گفته بود که برخورد با سگ گردانی در دستور کار پلیس قرار دارد و بنابر آیین نامه پلیس راهور حمل حیوانات در داخل خودرویی که انسان در آن حضور دارد ممنوع است. اجازه نمی‌دهیم عده‌ای در خیابان‌ها با سگ گردانی و حمل حیوان در خودرو، خودشان و سگ‌شان را به نمایش عمومی بگذارند.

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:سگ گردانی , سگ پاکوتاه ,شمال شهر,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 روز اول آخرین دور مذاکرات هسته ای در وین؛


به گزارش سپیدار خبر
، از مشرق شمارش معکوس آغاز شده است؛ 6 روز باقی مانده تا ضرب الاجل پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و کشوهای ۱+۵ آبستن اخباری است که شاید به مهم‌ترین اخبار سال‌های اخیر تبدیل شوند، اخباری که قطعا در تاریخ ثبت خواهند شد.

یم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان و در رأس آنها محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه پس از گذشت بیش از یک سال پر فراز و نشیب امروز برای آخرین دور مذاکرات وارد وین شد.

ظریف و کاترین اشتون، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا که این روزها تنها هماهنگ کننده اعضای ۱+۵ است در مذاکرات با ایران، امروز در وین در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ناهار کاری مشترک خواهند داشت. شاید این آخرین ناهار کاری برای شروع مذاکرات برای این دو دیپلمات باشد که قطعا از حساس‌ترین نشست‌ها نیز خواهد بود.

مذاکراتی که از امروز ۲۷ آبان ماه (۱۸ نوامبر) در وین آغاز می شود، پیشاپیش تحلیل‌های بسیاری را همراه خود داشته است. تیم مذاکراتی هفته گذشته(۱۸ آبان ماه) در مسقط نیز به امید توافق دور میز مذاکره نشستند.

مذاکرات مسقط که در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان ماه تنها محدود به وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور اشتون بود، از دید بسیاری از تحلیل گران می‌توانست امید بخش باشد و توافق را مبدل به امری در دسترس کند. هر چند مذاکرات در پشت درهای بسته و بسیار محرمانه برگزار شد، اما اخبار رسیده بعد از سه روز مذاکره که روز پایانی آن در سطح ۱+۵ بود، خبرهای مثبتی را به همراه نداشت. برخلاف تحلیل‌های پیشین دو طرف در پی نهمین دور مذاکرات همچنان اعلام کردند که موارد اختلافی پا برجاست و پیشرفتی حاصل نشده است.

اما موارد اختلافی باقی مانده در مذاکرات که همواره بر آن تأکید شده است، مسئله غنی سازی ایران، تاسیسات اراک و فردو، نطنز، مسئله تحقیق و توسعه ایران و همچنین موضوع تحریم‌ها بوده است.

ظریف:امیدوارم سوم آذر روز پیروزی ملی در رسیدن به اهداف مذاکره باشد/شرمن: وقت آن رسیده که کار را تمام کنیم/بی‌بی‌سی: امید زیادی به توافق نهایی تا سوم آذر وجود ندارد/چه تحریم‌هایی با توافق احتمالی هسته‌ای تعلیق یا لغو می‌شوند؟


از اولین دور مذاکرات وین پس از توافق ژنو در بهمن ماه سال گذشته که به منظور دست یابی به یک توافق جامع تحت عنوان برنامه مشترک اقدام آغاز شد، موارد اختلافی مذکور همچنان مد نظر بودند.

در حالی که دو طرف تاریخ ۲۰ جولای را برای رسیدن به این توافق در نظر گرفته بودند اما اختلافات پابر جا ماند و طرفین در وین ۶ تنها به تمدید ۴ ماهه توافق ژنو دست یافتند تا شاید ۲۴ نوامبر را به عنوان روز پایان اختلافات ببینند.

حاصل نشست مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در ماه های گذشته

بر اساس آنچه تاکنون از مذاکرات حاصل شده است طرفین در مورد کارخانه آب سنگین اراک به توافقی ضمنی برای بازطراحی رآکتور دست یافته اند. بر این اساس نگرانی طرف مقابل در مورد میزان پلوتونیوم تولیدی در رآکتور اراک که به ادعای طرف مقابل منجر به ساخت بمب هسته ای از سوی ایران می شود با بازطراحی قلب رآکتور ممکن خواهد شد. طرف غربی پیش از این خواهان تعطیل شدن این رآکتور و یا بازطراحی آن برای تولید پلوتونیوم کمتر از ۵ کیلوگرم شده بود و این در حالی است که به گفته کارشناسان هسته ای در شرایط کنونی اراک قادر خواهد بود سالانه ۱۰ کیلوگرم پلوتونیوم تولید کند. همچنین طرف مقابل خواهان تغییر رآکتور از آب سنگین به آب سبک بود . ایران در طول مذاکرات هسته ای اعلام کرد که حاضر به تعطیلی اراک و تغییر آب سنگین به آب سبک نخواهد بود اما با بازفرآوری این رآکتور میزان پلوتونیوم تولیدی را کاهش خواهد داد.

ظریف:امیدوارم سوم آذر روز پیروزی ملی در رسیدن به اهداف مذاکره باشد/شرمن: وقت آن رسیده که کار را تمام کنیم/بی‌بی‌سی: امید زیادی به توافق نهایی تا سوم آذر وجود ندارد/چه تحریم‌هایی با توافق احتمالی هسته‌ای تعلیق یا لغو می‌شوند؟

در مورد تآسیسات زیرزمینی فردو یکی از ادعاهای اصلی طرف مقابل این است که این تأسیسات به دلیل قرار گرفتن در عمق زمین و ناتوان بودن غرب در حمله نظامیبه این تأسیسات باعث نگرانی است. طرف مقابل معتقد است که ایران در دوره برک اوت (زمانی که اراده کند از معاهده منع تكثير تسليحات هسته ای خارج شود) در مدت کوتاهی قادرخواهد بود تأسیسات خود را به فردو منتقل کرده و به تولید بمب هسته ای دست بزند. به هر حال این ادعا در حالی مطرح می شود که کارشناسان ایرانی معتقد هستند، فردو تنها ظرفیت ۳هزار سانتریفیوژ دارد و این ادعا تنها یک بهانه است. به هر تقدیر اکنون طرف مقابل خواهان تغییر کابری فردو برای برخی اقدامات تحقیق و توسعه شده است.

از سوی دیگر یکی از موضوعات اصلی اختلاف بین ایران و ۱+۵ مسئله غنی سازی ایران و تعداد سانتریفیوژهای موجود در تأسیسات نطنز است. موضوعی که حتی در مذاکرات اخیر مسقط نیز به عنوان یکی از دو موضوع اصلی اختلافی مطرح شد.

ایران با پذیرش سقف غنی سازی ۵ درصد در توافق ژنو تآکید داشته است که میزان غنی سازی خود را بر اساس نیاز عملی مشخص خواهد کرد، موضوعی که اکنون بحث اصلی مذاکرات است .

ایران در حال حاضر دارای ۱۰ هزار و ۴۰ سانتریفیوژ است که ۹ هزار و ۴۰۰ سانتریفیوژ آن در نطنر هستند و مابقی در فردو. طرف مقابل معتقد است در صورت فعال بودن ۹۴۰۰ سانتریفیوژ، ایران قادر خواهد بود در مدت۶ ماه به بمب اتم دست پیدا کندبحث طرف مقابل برای کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران افزایش زمان مذکور به حداقل یک سال است و این در حالی است که ایران معتقد است برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر برای بعد از سال ۲۰۲۱ و به منظور غنی سازی صنعتی که هدف ایران از فعالیت های هسته ای اعلام شده است، به ۱۹۰ هزار سو غنی سازی نیاز دارد.

در ابتدای مذاکرات از رقم ۱۵۰۰ سانتریفیوژ به عنوان میزان مورد نظر آمریکایی ها نام برده می شد و در طول ماه های اخیر به شایعاتی مبنی بر توافق بر سر ۴ تا ۶ هزار سانتریفیوژ رسیده است.

اما به هر حال در حال حاضر همچنان مهم ترین بحث اختلافی بین طرفین موضوع رفع کامل تحریم ها است . مسئله تحریم ها در پایان مذاکرات هفته گذشته در مسقط نیز مهم ترین موضوعی اعلام شد که طرفین موفق به حصول هیچگونه توافقی درباره آن نشده اند.

در حالیکه آمریکا و سایر همپیمانان غربی اصرار بر تعلیق تحریم ها به صورت گام به گام دارند، ایران بر لغو و رفع کامل همه تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت به صورت کامل تآکید دارد

مسئله ای که در روزهای اخیر خصوصا بعد از مذاکرات مسقط، شایعات و تحلیل های زیادی را مبنی بر تمدید مذاکرات به دلیل عدم توافق در اینباره به همراه داشته است.

ظریف به وین رسید/ وزیر خارجه را چه کسانی همراهی می کنند؟

ظریف در فرودگاه بین المللی وین مورد استقبال مقامات وزارت خارجه اتریش ، حسن تاجیک سفیر ایران در این کشور و نیز رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

در این دور از مذاکرات، ظریف را اعضای تیم مذاکره شامل سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، داود محمد نیا مشاور وزیر امور خارجه، پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی و محمد امیری مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی همراهی می کنند.

تیم مشاوران حقوقی نیز به ریاست امیر حسین زمانی نیا و مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه در این دور از مذاکرات حضور دارند.

ظریف در جمع خبرنگاران: اگر بر اثر زیاده خواهی طرف مقابل، راه حل به دست نیاید، دنیا متوجه خواهد شد که ایران به دنبال راه حل، تفاهم و تعامل سازنده است و از حقوق و عزت و سربلندی کشور دست بر نمی دارد.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران پس از ورود به وین در فرودگاه این شهر در جمع خبرنگاران افزود: "ما وارد مرحله آخر مذاکرات شدیم. فکر می‌کنم همانطور که از ابتدا گفتیم در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی برای رسیدن به راه‌حل داشته باشد، پیشنهادهای متعددی برای اینکه اطمینان حاصل شود، برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است، وجود دارد و مطرح شده است." 

ظریف اضافه کرد: "این پیشنهادها می تواند یک راه‌حل و یا راه حل‌های متعدد بسیار مناسبی را ارائه دهد‌. لذا هنوز این امکان هست در صورتی که طرف مقابل، اراده سیاسی را برای اتخاذ تصمیم سخت داشته باشد به توافق دستی یافت، برای اینکه ارائه خط قرمزهای بی معنا که برای خوشامد گروه‌های فشار است، کمکی نه به حل مشکل می کند و نه کمکی به عدم اشاعه."

ظریف اضافه کرد: "این پیشنهادها می تواند یک راه‌حل و یا راه حل‌های متعدد بسیار مناسبی را ارائه دهد‌. لذا هنوز این امکان هست در صورتی که طرف مقابل، اراده سیاسی را برای اتخاذ تصمیم سخت داشته باشد به توافق دستی یافت، برای اینکه ارائه خط قرمزهای بی معنا که برای خوشامد گروه‌های فشار است، کمکی نه به حل مشکل می کند و نه کمکی به عدم اشاعه."

وزیر امور خارجه اظهار داشت: "آنچه برای این هفته لازم است این است که با اعتماد به نفس‌، همه گروه‌ها و افراد کاری کنند که با نشان دادن همدلی و وحدت ملی نتیجه هر چه باشد چه توافق باشد و چه ایستادگی در برابر زیاده خواهی، روز سوم آذر انشاالله پیروزی ملی در رسیدن به اهدافی باشد که از این مذاکرات به دنبال آن بودیم؛ توافق در صورتی که توافق امکان پذیر باشد و نشان دادن عزم ایران برای پیگیری حقوقش بر اساس اصول تعامل و همکاری و مقاومت در برابر زیاده خواهی." 

تیم مذاکره‌کننده آمریکا وارد وین شد 

تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، لحظاتی پیش به ریاست «وندی شرمن» وارد وین شدند.

لیست 16 نفره هیئت آمریکایی حاضر در مذاکرات گروه 1+5 با ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران منتشر شد که به شرح زیر است:

خانم «وندی شرمن» معاون موقت وزیر امور خارجه آمریکا

- «ویلیام برنز» معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا

- «جیک سالیوان» مشاور ارشد

- «بروک اندرسون» مشاور ارشد وزیر امور خارجه و معاون وزیر در امور سیاسی مذاکرات هسته‌ای با ایران

- «جیمز تیمبی» مشاور ارشد معاون وزیر امور خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی

- «رابرت مالی» مدیر ارشد امور ایران، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا

- «پل اروین» مدیر امور ان پی تی شورای امنیت ملی آمریکا

- «آدام زوبین» مدیر اداره کنترل اموال خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا

- «ریچارد نفیو» هماهنگ کننده اصلی سیاست تحریم‌ها در وزارت امور خارجه آمریکا

- «نول های‌اسمیت» معاون مشاور حقوقی از وزارت امور خارجه آمریکا

- «کوین ویل» مدیر اداره پادمان‌ها و امنیت هسته‌ای، اداره امنیت هسته‌ای ملی از وزارت انرژی آمریکا

- «خانم ماری» هارف معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

- «آلن ایر» سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا

خانم «لیندسی کافی» افسر امور عمومی ایران در وزارت خارجه آمریکا

خانم «جولیا جاکوبی» دستیار ویژه معاون موقت وزیر امور خارجه آمریکا

خانم «جنیفر ویلیامز» دستیار ویژه ویلیام برنز

شرمن: وقت آن رسیده که کار را تمام کنیم 

«وندی شرمن» رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تصریح کرد: «هم‌اکنون وقت آن رسیده است که کار را تمام کنیم».

وی در خصوص مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ تصریح کرد: «دیگر موضوعات دشوار، مدت توافق نهایی و سرعت لغو تحریم‌هایی است که علیه ایران قرار داده شده است، که این بخش موضوعی است که انتظارات ایران در آن بسیار زیاد است».

شرمن اضافه کرد: «ایران می‌خواهد که یکدفعه همه تحریم‌ها لغو شود که این واقع‌گرایانه نیست».

بی‌بی‌سی: امید زیادی به توافق نهایی تا سوم آذر وجود ندارد

رادیو بی بی سی گزارش داد: یک مقام آمریکایی که نمی خواهد نامش برده شود گفت که خیلی حیاتی است که همه کشورها، از جمله متحدان آمریکا، اسرائیل، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در جریان این مذاکرات باشند و گفت که در تماس دائم با این کشورهاست و این مذاکرات اهمیت حیاتی نه تنها برای ایران و آمریکا که برای همه کشورها دارد.

این مقام عالیرتبه آمریکایی با اشاره به این که تحریم ها طی چندین سال و به تدریج وضع شده بنابراین لغو آن هم وقت می برد و قدم به قدم و با توجه به قدم های عملی که ایران برخواهد داشت این تحریم ها برداشته خواهد شد.

خبرنگار بی بی سی درباره میزان امیدواری در رسیدن به توافق گفت: فاصله ها به قدری زیاد است که امید زیادی به توافق تا سوم آذر نیست. طرف آمریکایی می خواهد که یک نوع موفقیت در سیاست خارجی اش داشته باشد اما علی رغم اینکه فاصله ها زیاد است خیلی از ناظران می گویند بعید نیست که دو طرف تا سوم آذر به نوعی توافق برسند.

موانع حصول توافق هسته‌ای در وین ۱۰ از نگاه روزنامه دیلی تلگراف

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت هدف غرب از این مذاکرات رسیدن به توافقیست که بر سر راه برنامه‌ صلح آمیز هسته‌ای ایران مانع تراشی کند تا به ادعای خودشان ایران را از دستیابی به بمب هسته‌ای بازدارند. این گزارش هم‌چنین مدعی شده، هدف ایران از این مذاکرات تضمین لغو کامل تحریم‌ها و تضمین امکان ادامه فعالیت‌های هسته‌ای است.
 

گزارش دیلی تلگراف در ادامه موانع رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و 1+5 را بررسی کرده و می‌نویسد میزان غنی سازی اورانیوم ایران مانع اصلی بر توافق نهایی است.

این گزارش مدعی شد این میزان از غنی سازی برای ساخت سلاح هسته‌ای کافی است و بیش از نیاز مصارف غیر نظامی ایران است، بنابراین این مساله غرب را نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران می ترساند.

به ادعای این گزارش یکی دیگر از دلایل ترس غرب از صلح‌ آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود رآکتور آب سنگین اراک است. در ادامه نویسنده این گزارش مدعی شده، نگرانی‌ها از وجود رآکتور آب سنگین اراک در واقع به طراحی اولیه آن برمی‌گردد چراکه این رآکتور قابلیت ساخت و تولید مقادیر زیادی پلوتونیوم را داشته بنابراین به ادعای این نویسنده قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای را برای ایران مهیا می‌کند. هم چنین غرب از سوی دیگر نگران است ایران به طور مخفیانه اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای کند.

ایران خواستار برطرف شدن تحریم‌ها علیه ایران است اما این گزارش ادامه می‌دهد بر طرف کردن تحریم‌های آمریکا، سازمان ملل و اروپا علیه ایران فرآیند زمان‌بری است چرا که باید برای لغو تحریم‌ها علیه ایران قطعنامه‌هایی در شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا تصویب شود. از طرف دیگر بر طرف کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیازمند اقدام کنگره آمریکا برای نهایی شدن است.

نویسنده این گزارش در ادامه گفت از آن‌جایی که فضای دیپلماتیک حاضر مثبت است، بهترین فرصت برای طرفین در رسیدن به توافق نهایی فراهم است اما از آنجایی که فرصت کمی تا ضرب الاجل مذاکرات یعنی سوم آذر باقی است، بار دیگر احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

تیم مذاکره کننده کشورمان با سفر به وین آخرین دور مذاکرات هسته‌ای پیش از ضرب الاجل سوم آذر را با مقامات کشورهای 1+5 تجربه خواهد کرد و در صورت توافق طرفین، نگارش متن نهایی توافق نامه هسته‌ای آغاز خواهد شد.

نیوزویک:‌ ‌هر توافقی با ایران قبل از موفقیت در کنگره قربانی شده است

نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی تحلیلی به نقش لابی‌های صهیونیستی در کنگره آمریکا و موانعی که کنگره در راه توافق هسته‌ای با ایران ایجاد می‌کند، پرداخته است.

به گفته نیوزویک  نمایندگان حامی رژیم اسرائیل، بویژه نمایندگان کنگره جدید با برخورداری ایران از سانتریفیوژهای غنی‌سازی طی چند دهه آتی مخالفند و از طرف دیگر با تمدید مذاکرات نیز موافق نیستند. این نمایندگان اوباما و دولت آن را متهم به عدم واقع‌بینی می‌کنند.

بر اساس این گزارش مخالفت‌ها و انتقادات شدید کنگره از سیاست خارجی اوباما، به طور قطع با واکنش وی رو به رو خواهد شد و به احتمال زیاد رئیس جمهور به وتوی قوانینی خواهد پرداخت که کنگره در زمینه مذاکره و توافق با ایران به امضاء می‌رساند، اما ترکیب کنگره جدید این امکان را فراهم می‌آورد که کنگره وتوی رئیس جمهور را باطل کند. کنگره جمهوری‌خواه براحتی می‌تواند با کسب دو سوم اکثریت آراء در سنا و مجلس نمایندگان وتوی رئیس جمهور را بی‌اثر کند.

بنا بر این گزارش مخالفت بخش‌هایی از کنگره به نادیده گرفتن توافق با ایران به عنوان پیروزی بزرگ اوباما در سیاست خارجی محدود می‌شود، اما بخش‌های دیگری از کنگره به ویژه نمایندگان حامی اسرائیل در سنا از احتمال توافق بد با ایران اظهار نگرانی‌ کرده و هم صدا با نتانیاهو توافق بد را به عنوان تهدیدی وجودی خوانده‌اند.

نیوزویک در ادامه به بیانیه مشترک « مارک کرک» و « رابرت منندز» سناتورهای آمریکایی که در دوازدهم نوامبر منتشر شد، اشاره می‌کند. بر طبق این بیانیه تنها توافقی خوب توصیف شده بود که بتواند به کلی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند و احتمال هرگونه انحراف  آن به سوی تسلیحات را از میان ببرد. این دو سناتور هشدار داده بودند که در صورتی که توافق با ایران محدودیت‌های لازم را روی برنامه هسته‌ای ایران اعمال نکند و شفافیت مورد نظر در مورد برنامه هسته‌ای ایران حاصل نگردد، کنگره همانند گذشته به طور جدی وارد عمل خواهد شد.

منندز و کرک از مهم‌ترین چهره‌های طراح نظام تحریم‌ها علیه ایران هستند. در اویل سال جاری این دو سناتور لایحه‌ای را طراحی کردند که به موجب آن در صورت عدم توافق با ایران تا پایان مهلت مقرر و یا در صورت عدم توقف توانمندی غنی‌سازی ایران در توافق هسته‌ای، تحریم‌های بیشتری به طور خودکار بر ایران اعمال خواهد شد. اگر چه با وساطت «هری رید» رهبر اکثریت سنا این طرح در صحن علنی سنا برای رای‌گیری مطرح نشد،‌اما با تغییر ترکیب کنگره اوضاع به گونه دیگری پیش خواهد رفت و « میچ مک‌کونل» رهبر احتمالی اکثریت سنای جدید با به رای گذاشتن این لایحه موافقت خواهد کرد. لابی آیپک نیز با اعمال فشار بر قانونگذاران، شانس تصویب آن را بالا خواهد برد.

بدین ترتیب مشاهده می‌گردد که توافق با ایران از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است. این توافق تنها به نظر دولت‌هایی که سر میز مذاکرات حاضر می‌شوند، محدود نمی‌شود،‌به عبارتی هرگونه توافق با ایران قبل از امضاء در واشنگتن و کنگره قربانی شده است.

چه تحریم‌هایی با توافق احتمالی هسته‌ای تعلیق یا لغو می‌شوند؟

با نگاهی به فهرست تحریم‌های وضع شده از سوی ایالات متحده آمریکا علیه ایران ، می‌توان دریافت که به طور کلی این قوانین به دو دسته تقسیم می‌شوند، تحریم هایی که توسط کنگره وضع شده اند ؛ و تحریم هایی که صرفا توسط رئیس جمهور وضع شده اند و به "دستور اجرائی" مشهورند.

تحریم هایی که بر اساس دستور اجرایی رئیس جمهور وضع شده اند، بر حسب اختیاراتی هستند که قانون اختیارات اضطراری اقتصادی (IEEPA) به رئیس جمهور می دهند، لذا  براساس این قانون، رئیس جمهور آمریکا می تواند هر زمان که وضعیت اضطراری را در رابطه با یک کشور تشخیص دهد، محدودیت هایی را در رابطه با آن کشور اعمال کند. ایالات متحده آمریکا از مارس 1995 از این اختیار در رابطه با ایران استفاده کرده است و چنین وضعیتی را در خصوص ایران اعلام کرده است.

به طور طبیعی و بر اساس قوانین آمریکا، رئیس جمهور نمی تواند به تنهایی و بدون مجوز کنگره، مصوبان قانونی کنگره را لغو کند و یا حتی فرمان‌های اجرائی مبنی بر مصوبات کنگره را اصلاح نموده یا تغییر دهد.

اما بر حسب اختیارات تعریف شده در قانون اساسی آمریکا، هر رئیس جمهوری می‌تواند اجرای برخی مصوبات را به تاخیر بیاندازد.

از سویی دیگر برخی از تحریم های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی مربوط به مواردی به غیر از مسائل هسته ای هستند. چنانکه ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود به وضوح شرح داد که "در هر توافق جامعی، تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران بر روی میز مذاکره قرار دارد، اما واضح است که تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر و تروریسم، اینگونه تحریم‌ها سرجای خود باقی بمانند." از این رو می‌توان تصور کرد که برخی از تحریم‌هایی که دلیل وضع شدنشان، بهانه‌ای غیر از پرونده هسته‌ای ایران است حذف و یا لغو شدنی نخواهد بود.

 

تحریم هایی که بر اساس دستورهای اجرائی رئیس جمهور آمریکا علیه ایران وضع شده اند (تحریم‌هایی احتمالا که لغو شدنی هستند)

این تحریم‌ها که عمدتا به فرمان اجرائی رییس دولت ایالات متحده وضع شده‌اند، آسان‌ترین و محتمل‌ترین تحریم‌هایی هستند که "لغو" خواهند شد، چرا که رییس‌جمهور ایالات متحده می‌تواند به راحتی فرمان خود و یا روسای جمهور پیشین را فسخ کند.

الف: تحریم‌هایی که احتمالا بلافاصله پس از حصول توافق لغو خواهند شد

1. فرمان اجرائی 13382 که در سال 2005 و توسط جرج دبلیو بوش امضا شد یکی از معدود تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای است که احتمالا پس از حصول توافق لغو می‌شود. طبق این قانون، معامله با افراد و نهادهایی که در صنعت هسته‌ای ایران نقش و فعالیت دارند منع شده و اموال این افراد/نهادها در آمریکا مسدود می‌شود. در نتیجه گرچه شاید لغو این قانون به توسعه صنعت هسته‌ای ایران کمک می‌کند، اما به طور کلی بر اقتصاد ایران تاثیر شگرفی ندارد.

2. دومین فرمان اجرائی، شماره 13622 است که بر اساس آن، تحریم‌هایی علیه شرکت‌های مرتبط با صنعت پتروشیمی ایران اعمال شد. این تحریم‌ها به بهانه قطع منابع مالی بخش پتروشیمی ایران که دومین منبع درآمد ایران به شمار می‌رود، اجرائی شده و وزارت امور خارجه آمریکا هر از گاهی برخی شرکت‌های پتروشیمی را به دلیل وارد شدن آگاهانه در معاملات عمده به منظور خرید یا دریافت محصولات پتروشیمی از ایران بر اساس این قانون تحریم می‌کند.

طبیعی است که چون ایران هم‌چنان به منابع نفتی خود برای تامین سرمایه‌های اقتصادی خود نیازمند است، هر قانونی که صنایع پتروشیمی را هدف بگیرد، بر اقتصاد ایران بسیار تاثیرگذار است، این فرمان نیز در سال 2012 و از سوی باراک اوباما صادر شده و چون منبع حقوق بشری یا اتهام تروریسم ندارد، ‌احتمالا با حصول توافق لغو می‌شود.

3. یکی دیگر از تحریم‌های تاثیرگذار بر اقتصاد ایران، فرمان اجرائی 13599 است که به طور مشخص تحریم بانک مرکزی ایران را هدف گرفته و مقرر می‌دارد که دارایی‌های آن در قلمرو آمریکا باید توقیف شود. قانون مزبور به دولت آمریکا این اختیار را می‌دهد که اگر تایید کند که بانک مرکزی ایران به تامین مالی تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی نمی‌پردازد یا سپاه پاسداران یا سایر اشخاص تحریم‌شده در دستورهای اجرایی 13224 و 13382 را حمایت مالی نمی‌کند،‌ این تحریم را ملغی نماید. به‌عبارت دیگر، در این‌خصوص، دولت آمریکا نمی‌تواند تحریم را راسا ملغی نماید، اما این اختیار را دارد که در صورتی که امور مزبور را تایید کند، تحریم بانک مرکزی را لغو نماید.

4. فرمان اجرائی 13608، که بر حسب این دستور اوباما، افراد غیر آمریکایی که تحریم‌های ایران و سوریه را نقض کرده‌اند از ورود به خاک ایالات متحده محرومند و انجام برخی تراکنش‌ها با این گروه ممنوع است نیز جز قوانینی است که شاید دولت آمریکا پس از توافق هسته‌ای لغو نماید، گرچه بر اساس ارزیابی گروه بحران، این تحریم‌ها نتوانسته بر اقتصاد ایران تاثیر شگرفی داشته باشد اما علی الظاهر در تسهیل تعاملات بین‌المللی موثر خواهد بود.

ب: تحریم‌هایی که احتمالا علی‌رغم وجود توافق هسته‌ای لغو نمی‌شوند

این دسته از قوانین نیز گرچه به تصمیم رییس جمهور منوط هستند اما چون بهانه وضعشان موضوعات غیر هسته‌ای بوده و اهداف دیگری داشته‌اند، احتمال می‌رود حتی با حصول توافق جامع نیز حذف شدنی نباشند.

1. از آن جایی که مقامات آمریکایی در اظهار نظر‌های مکرر خود تاکید کرده‌اند که تحریم‌هایی که به بهانه حقوق بشر علیه ایران وضع شده‌اند لغو یا تعلیق نخواهند شد، احتمال می‌رود فرمان‌های 13572 و 13553 که به ترتیب شامل افرادی است که طبق شناخت نهادهای آمریکایی مسئول نقض حقوق بشر در سوریه و افرادی که متهم به نقض حقوق بشر در ایران هستند می‌باشد، لغو و یا تعلیق نخواهد شد. هرچند تاثیر منفی‌اشان بر اقتصاد ایران طبق بررسی‌ها درخورد توجه نیست اما فرمان‌های مذکور من جمله قوانینی است که دولت اوباما می‌تواند یک‌جانبه آن‌ها را لغو کند.

2. فرمان اجرائی 12190 که توسط جیمی کارتر صادر شد و تمام دارایی‌ها و منافع تحت مالکیت دولت ایران، تشکیلات وابسته و مجموعه‌های تحت کنترل آن و همین طور بانک مرکزی ایران که در قلمرو قضایی ایالات متحده قرار دارد یا در اختیار افراد تحت حوزه قضائی ایالات متحده هستند یا قرار می‌گیرند را مسدود کرد، من جمله قوانینی است که به خاطر تاریخچه قابل توجهی که دارد، حذف شدنی به نظر نمی‌رسد.

از سال 1979 تاکنون، تمام روسای‌جمهوری ایالات متحده همه ساله ایران را «تهدیدی خارق‌العاده و غیر عادی» برای «امنیت ملی، سیاست خارجی یا اقتصاد» آمریکا خوانده و به این بهانه قانون "وضعیت اضطراری علیه تهران" را تمدید کرده‌اند.

3. فرمان اجرائی 13224 که به موجب آن، تراکنش‌های مالی با افرادی که از تروریسم حمایت می‌کنند، یا به انجام اقدامات تروریستی تهدید می‌نمایند و یا مرتکب این اقدامات می‌شوند منع گردیده و دارایی‌های این افراد را نیز مسدود می‌کند نیز از قوانینی است که تصور می شود حذف شدنی نیست، چرا که تعریف تروریسم از دید تهران و نیویورک متفاوت و مصادیق آن نیز اختلافات بارزی دارد. این تحریم‌ هم از جمله مواردی است که گروه بحران معتقد است تاثیر شگرفی بر ایران ندارد.

 

 

تحریم هایی که بر اساس قوانین مصوب کنگره آمریکا وضع شده اند (تحریم‌هایی که به سادگی "لغو" شدنی نیستند)

طبق قوانین ایالات متحده، اوباما می‌تواند اجرای هر قانونی از کنگره را به مدت 6 ماه به تاخیر بیاندازد اما آن چه توسط کنگره تصویب شده و قانونی مدون است، برای فسخ نیازمند تایید مجدد کنگره می‌باشد که متاسفانه بیشتر قوانین تاثیرگذار بر اقتصاد ایران، از این دست قوانین است.

الف: قوانینی که احتمالا با توافق هسته‌ای "تعلیق" می‌شوند

1. قوانینی که تحت عنوان "اختیارات دفاع ملی در سال 2012 و 2013 به تصویب رسیده است، بر بخش‌های مالی ایران محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند من جمله این که بانک‌های خارجی را تهدید می‌کند که در صورت خرید یا فروش "نفت یا فرآورده‌های نفتی" از یا به ایران، از ارتباط با سیستم مالی آمریکا محروم خواهند شد و از این رو بر تراکنش‌های نفتی ایران و منبع درآمد جمهوری اسلامی بسیار تاثیر گذار است.

2. قانون "منع گسترش تسلیحات هسته‌ای توسط ایران" و قانون "منع دست‌یابی ایران، کره شمالی و سوریه به تسلیحات کشتار جمعی" از جمله مورادی هستند که به احتمال زیاد توسط دستور اوباما تعلیق می‌شوند چرا که تنها بهانه وضع این قوانین اتهامات هسته‌ای است،‌ هر چند تاثیر زیادی بر اقتصاد ایران ندارند.

ب: قوانینی که احتمالا حتی با توافق هسته‌ای نیز تعلیق نمی شوند

1. طبق بخش 311 قانون میهن‌دوستی آمریکا، کشورهایی که به پول‌شویی متهم هستند از تراکنش‌های مالی بین‌المللی محروم می‌شوند و ایران نیز جز کشورهایی است که در سال 2011 به پول شویی متهم شده است. این قانون به شدت ایران را در تراکنش‌های بین المللی محدود می‌کند و بعید به نظر می‌رسد که در صورت توافق هسته‌ای جز مواردی باشد که حتی تعلیق شامل آن شود.

2. قانون کاهش تهدیدات ایران (TRA) و قوانین حقوق بشری سوریه نیز یکی دیگر از قوانینی است که چون هدفش محدود کردن توانایی ایران در استفاده از درآمدهای نفتی حاضر در موسسات مالی خارجی و ممانعت از بازگرداندن آن درآمدها به ایران است، از سال 2012 تاثیر شگرفی بر اقتصاد ایران داشته است. اما بهانه این تحریم‌ها نیز موضوعات حقوق بشری هستند و حتی اگر کنگره نیز در توافق هسته‌ای با دولت اوباما همسو شود، حذف شدنی نخواهند بود.

3. کنگره آمریکا به دلیل وابستگی درآمدهای دولت ایران به درآمد فروش نفت و وابستگی اقتصاد ایران به واردات کالا و به‌طور خاص بنزین، در ادامه تصویب قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل، «قانون جامع تحریمها، مسئولیت پذیری و محرومیت ایران» (CISADA) را تصویب کرد که با امضای اوباما در 1 جولای 2010 اجرایی شد. بر اساس تنها بخشی از این قانون شرکتهایی که بیش از 20 میلیون دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند یا سالانه بیش از پنج میلیون دلار در سال بنزین به ایران بفروشند، ازکمک بانک آمریکا برای صادرات، دریافت وام بیش از 10 میلیون دلار در سال از موسسات امریکایی، فروش کالا یا خدمات به دولت امریکا، صادرات به امریکا، معامله در مبادلات خارجی با افراد امریکایی، ایجاد هرگونه حساب یا پرداخت با موسسات مالی امریکایی و تحصیل، نگهداری و تجارت اموال مستقر در امریکا محروم می‌شوند.

این قانون در راستای اعمال فشار به شرکتهای خارجی برای رعایت تحریمها و انزوای ایران در تعاملات بین‌المللی است و بر اقتصاد وابسته به نفت ایران، تاثیر بسیاری دارد. از سوی دیگر چون بهانه وضع این قانون، مسائل حقوق بشر، اتهامات تروریستی و هسته‌ای است، تنها با حصول توافق هسته‌ای لغو و یا تعلیق نمی‌شود.

4. طبق ادعای گروه بحران، مجموعه‌ای  از فرمان‌های اجرائی رییس جمهور نیز باید برای تعلیق یا لغو از کنگره مجوز بگیرد، این قوانین شامل فرمان اجرائی 12957، فرمان اجرائی 12957، فرمان اجرائی 12959، فرمان اجرائی 13059، فرمان اجرایی 13590 ، فرمان اجرایی 13628 و فرمان اجرائی 13574 است که عمدتا منع تراکنش اقتصادی بر ایران را دنبال می‌کنند و همگی بر اقتصاد ایران تاثیر گذار هستند.

سیاست هر کشور از عوامل متعددی تاثیرپذیر است، اما به نظر نمی‌رسد آنچه که دولت اوباما اختیار دارد به صورت یک‌جانبه لغو کند، قوانینی چندان موثر بر اقتصاد ایران باشد. از سوی دیگر، تعلیق هر قانونی توسط رئیس‌جمهور آمریکا به مدت معینی ( 6 ماه) ادامه دارد و تنها دو سال از دوران ریاست‌جمهوری اوباما باقیست.

آسوشیتدپرس: آمریکا 4500 سانتریفیوژ را می‌پذیرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که آمریکا تنها 4500 سانتریفیوژ ایران را می‌پذیرد.

لس آنجلس تایمز: توافق هسته‌ای غیرمنتظره ممکن است

 روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکا در گزارشی نوشت که اگرچه به پایان مهلت مذاکرات نزدیک شده ایم اما احتمال حصول توافق به صورت غیرمنتظره وجود دارد.



پایان ناهار کاری ظریف و اشتون در وین


ناهار کاری محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون هماهنگ کننده کشورهای گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با تهران در وین پایان یافت.



ظریف: صحبتهای خوبی با اشتون‌ داشتیم

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پایان ناهار کاری با کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه 1+5 در جمع خبرنگاران در خصوص گفت‌وگوهایش با اشتون گفت‌وگوها را خوب خواند و گفت: تصمیم گرفتیم که در روزهای آینده کار را چطور به پیش ببریم و دیگر بستگی دارد به اراده سیاسی برای رسیدن به نتیجه.

سید عباس عراقچی معاون ظریف نیز پس از صرف ناهار کاری در جمع خبرنگاران گفت: ایده‌ها و پیشنهادات زیادی را همواره ارائه کرده‌ایم که اگر بخواهد رفع نگرانی شود این ایده‌ها کفایت می‌کند.

اشتون نیز پس از ناهار کاری که حدود 2 ساعت به طول انجامید هیچ اظهار نظری نداشت.
 
 
 
برچسب ها: مذاکرات ، وین ، ظریف ، اشتون ، شرمن ، آمریکا ،

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب: مذاکرات, وین, ظریف ,اشتون, شرمن ,آمریکا ,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 آوانسیان شبه‌روشنفکران را ذوق‌زده کرد


آوانسیان حامی و رابط کثیف ترین نمایش در ایران بوده است که حتی صدای اعتراض روزنامه‌های زمان طاغوت را هم در آورد. حالا آوانسیان حالا در هیبت یک استاد به ایران می‌آید و مورد استقبال جماعتی که حتی بعضی از آنها از مدیران فرهنگی هستند قرار می‌گیرد.
گروه فرهنگی سپیدار خبر: از مشرق باور کردنش سخت است.وقتی یکی دوجا شنیدم که این اتفاق افتاده است آنقدر عجیب بود که باورم نشد. با خودم گفتم حتی اگر دیر هم بشود عیبی ندارد اما باید صحت این خبر کاملا برایم روشن شود.آخر اصلا به عقل جور در نمی آید. اصلا هنوز هم برایم هضم نشده است و نمی‌دانم چطور باید به خودم این را بقبولانم. اگر باور نمی کنید بیایید یکبار این ماجرا را باهم دوره کنیم.
در سال 56 و جشن هنر شیراز چند نمایش رکیک و فیلم جنسی پخش می‌شود که صدای مراجع،مردم و مطبوعات را درمی‌ آورد.یکی از این نمایش‌ها از همه بدتر است. نمایشی از کشور مجارستان با نام«خوک،بچه،آتش» .شخصی که حامی و رابط این نمایش است یک کارگردان ارمنی است با نام آربی هاوانسیان.

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت

«خوک، بچه، آتش» تئاتری بود که هم صدای مردم را درآورد، هم علما و از سویی ساواک را به تکاپو انداخت. شدت فضاحت به‌اندازه‌ای بود که شاید بتوان علت اصلی فوران حساسیت‌ها نسبت به جشن هنر و تعطیلی آن در سال آینده را زیر سر همین نمایش دانست.


آوانسیان در تهران

حالا فعلا دست نگاه داریم و برویم به چند روز قبل که یک‌باره خبرگزاری کتاب و چند خبرگزاری دیگر نوشتند: 
ظهر امروز(22 آبان 93) موزه سینما میزبان مراسم رونمایی از کتاب «تئاتر و سینمای آربی اُوانسیان» نوشته مجید لشکری بود. اُوانسیان از چهره‌های پیشکسوت تئاتر ایران است که بعد از انقلاب اسلامی در فرانسه روزگار می‌گذراند. امروز جمع کثیری از هنرمندان و دوستدارانش با او دیدار تازه کردند.

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت

گروه فیلم‌های هنر و تجربه هم با ذوق زدگی نوشت: 
آربی آوانسیان کارگردان مطرح سینمای ایران و کارگردان فیلم چشمه که پس از مدتها به ایران سفر کرده است مهمان ویژه برنامه دیدار با عوامل فیلمهای کوتاه گروه هنر و تجربه در موزه سینما بود.

 حالا دوباره برویم سراغ آوانسیانی که این چنین جماعتی را ذوق زده کرده‌است:
نمایش "خوک، بچه، آتش" که آوانسیان حامی و رابطش بود و حتی به خاطر آن به دادگاه رفت همان نمایشی است که خیلی‌ها معتقدند جرقه‌های اولیه نارضایتی مردم از حکومت شاه بود. این نمایش  به شکل غیرقابل باوری برهنگی را در معرض عمومی به نمایش گذاشت و احساسات عمومی را جریحه‌دار کرد.

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت

 این مساله به‌گونه‌ای بود که مطبوعات هم خشمگین شدند. مطبوعات با ذکر این نکته که قادر به درج تصاویر این تئاتر نیستند به توضیح و شرح فقرات آن پرداختند که موجی از حیرت را در میان مردم برانگیخت. کیهان در توضیح اتفاقات تئاتر نوشت:

«در صحنه‌ای از نمایش، مردی با پایین‌تنه برهنه، آشکارا هفت‌تیر را شخصا مورد «استعمال» قرار می‌دهد. در حالی که تماشاگران تمام جزئیات را دقیقا می‌بینند. در صحنه‌ای دیگر با استفاده از دوربین مداربسته... غفلتا خانم جوانی که بازیگر نقش اصلی نمایش است، پاهایش را ..... دوربین پخش مستقیم را ..... و تصویر تمام رنگی ..... بر پرده بیست و چهار اینچی تلویزیون نقش می‌بندد. آیا می‌توانید واکنش تماشاگران عادی و مردم کوچه و بازار را در مقابل چنین جلوه‌ای از هنر پیشرو اروپا حدس بزنید؟... حکایت از این دست فراوان است و چنین صحنه‌هایی به‌وفور در سراسر نمایشی که صحنه را به خوکدانی تبدیل کرده است دیده‌ می‌شود.

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت

مطبوعات که از یک سو برای شدت قضیه نمی‌توانستند به سانسور تن در نهند و از سویی هم واقعا از این بی‌اخلاقی ناراضی بودند دست به اعتراض زدند: «دلیل اساسی اعتراض مردم به اجرای این نمایشنامه، محتوای پوچ و بی‌معنی و نیز بازسازی کثیف اعمال جنسی –آن هم به وقیحانه‌ترین شکل ممکن- بر صحنه است. نکته جالب و در عین حال تاسف‌بار این است که این نمایشنامه بی‌بدیل، برخلاف غالب برنامه‌های جشن هنر که مختص خواص است، در پیاده‌روی خیابان فردوسی شیراز و در مقابل چشمان حیرت‌زده کودکان و زنان سالخورده و جوان اجرا می‌شود.... به دنبال نخستین اجرا و عرضه آن حرکات شنیع و تکان‌دهنده در مقابل چشمان مردمی که غافلگیر شده‌اند، انتظار می‌رفت که مسئولان از ادامه نمایش جلوگیری به عمل آورند.» 

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت

آوانسیان برای حمایت از نمایشی کثیف به دادگاه می رود

نکته جالب دیگری که در اطراف این تئاتر رخ داد، درگیری و تعرض آربی آوانسیان، یکی از کارگردانان تئاتر ایرانی به خبرنگار روزنامه کیهان بود. آوانسیان که همیشه در جشن‌ هنر حضور داشت، در اعتراض به انتقاد خبرنگار کیهان به تئاتر خوک، بچه، اتش به او حمله‌ور شد و به‌طرز موحشی دوبار او را آزار و اذیت کرد. 

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت
به گزارش کیهان، «آوانسیان برای نخستین بار یکشنبه شب در ملا عام به خانم خوارزمی توهین کرد و یک بطری نوشابه روی سر او ریخت. او دیروز در هتل کورش بار دیگر به خانم خوارزمی حمله برد و به گفته شاهدان عینی می‌خواست او را خفه کند. علت حملات آوانسیان به خبرنگار کیهان این است که خانم خوارزمی از یک نمایش مجارستانی به نام «آتش، خوک، بچه« انتقاد کرده است. آوانسیان عقیده دارد که نمایش مذکور یک اثر بزرگ هنری است و نباید مورد انتقاد قرار بگیرد.
هنوز باورم نمیشود.چند جمله را کنار هم میگذارم و مدام به تناقض میرسم:
یکی از مولفه های اصلی نامگذاری امسال« فرهنگ» بوده است
مقام معظم رهبری در یک سال گذشته چند بار به نابسامانی اوضاع فرهنگی اشاره کرده‌اند .
وزیر ارشاد به بیانات حضرت آقادر مورد نگرانی از وضعیت فرهنگی لبیک گفت و مدعی شد از این پس بیشتر برای رفع نگرانی مقام معظم رهبری خواهد کوشید.

استقبال از حامی کثیف ترین نمایش طاغوت

آوانسیان حامی و رابط کثیف ترین نمایش در ایران بوده است که حتی صدای اعتراض روزنامه‌های زمان طاغوت را هم در آورد.
آوانسیان حالا در هیبت یک استاد به ایران می‌آید و مورد استقبال جماعتی که حتی بعضی از آنها از مدیران فرهنگی هستند قرار می‌گیرد.
و یک سؤال:
با این نگاه عجیب مدیران فرهنگی به نظر شما آیا از این پس امکان بازگشت حتی پلیدترین و کثیف ترین عناصر طاغوت وجود نخواهد داشت؟
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب: جشن هنر شیراز , کیهان , طاغوت,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
 
متأسفانه دولت محترم در تحقق بخشی از وعده‌های خود، مخصوصا در عرصه اقتصاد و اشتغال ناکام بوده است. سایه‌نشینان با معرفی گزینه‌هایی که از رأی عدم اعتماد نمایندگان به آنها اطمینان دارند، تصویری دروغین از تقابل مجلس با دولت ارائه می‌کنند و از این طریق ناکامی‌ها و کم‌کاری‌های خود را به کارشکنی مجلس! نسبت می‌دهند.
به گزارش سپیدار خبر، از مشرق حسین شریعتمداری در یادداشتی به تحلیل چرایی عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی پرداخت و نوشت: شاید این برداشت بدبینانه تلقی شود که برخی از مشاوران سایه‌نشین رئیس‌جمهور محترم گزینه‌هایی را برای تصدی وزارت علوم به مجلس پیشنهاد می‌کنند که پیشاپیش از رأی عدم اعتماد نمایندگان مردم به آنها اطمینان کامل داشته باشند! ولی شواهد و دلایل غیرقابل انکار و فراوانی را می‌توان آدرس داد که از این واقعیت تلخ و مرموز حکایت می‌کنند. اما چرا؟!  و آنان از این بازی غیرمسئولانه چه مقصود و منظوری را دنبال می‌کنند؟! بخوانید؛
1- برخی از دولتمردان، روزنامه‌های زنجیره‌ای و اصحاب فتنه در هماهنگی با رسانه‌های بیگانه در این توهم می‌دمند که مجلس، سر ناسازگاری با دولت را دارد! و متأسفانه رئیس‌جمهور محترم نیز با اظهارنظرهایی نظیر اینکه؛ «نمایندگان سهم‌خواهی می‌کنند»! یا «اگر 10نفر دیگر را هم مجلس رد کند باز افرادی مشابه همان‌ها را معرفی می‌کنیم»! و... به این توهم  دامن می‌زنند.
این توهم‌پراکنی در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی علی‌رغم اختلاف سلیقه سیاسی اکثریت آنان با دولت، گزینه‌های معرفی شده برای وزارتخانه‌های مختلف را با رأی بالا به کابینه فرستاده‌اند. تا آنجا که به عنوان مثال، 274 رأی موافق آقای دکتر طیب‌نیا وزیر اقتصاد در طول حیات مجلس شورای اسلامی بی‌سابقه بوده است و یا جناب دکتر هاشمی وزیر بهداشت با 260 رأی موافق که در شمار کم‌سابقه‌ترین رأی‌اعتماد است به وزارت بهداشت رفت و همین مجلس با وجود تردیدهایی که درباره آقای فرجی‌دانا داشت، بعد از تعهد ایشان به حفظ مرزبندی با اصحاب فتنه آمریکایی اسرائیلی 88 - که متأسفانه به آن پایبند نماند- وی را با 159‌رأی موافق مورد اعتماد قرار داد. آقای علی جنتی با 234 رأی موافق، آقای علی‌اصغر فانی با 185 رأی موافق، آقای گودرزی با 199 رأی موافق و... به کابینه رفتند. آیا این برخورد نمایندگان مجلس نشانه تلاش و عزم جزم آنان برای همکاری و همراهی با دولت نیست؟! 
طی یکسال و چند ماه گذشته، بارها شاهد بوده‌ایم که نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد برخی از وزرا، پرسش‌ها و تردید‌های جدی داشته‌اند و در پاره‌ای از موارد این پرسش‌ها مطابق قانون «سوال ملی» تلقی می‌شده‌اند. ولی توضیحات وزیران در کمیسیون‌ها را بی‌آن که در مواردی واقعا قانع شده باشند، با تسامح پذیرفته و برای کمک به دولت از طرح آن در جلسه علنی خودداری کرده‌اند. اکنون باید پرسید؛ غیر از نمونه‌های یاد شده که تمامی آنها از همراهی و همدلی مجلس با دولت حکایت می‌کند، کدام نمونه را می‌توان آدرس داد که حاکی از سنگ‌اندازی نمایندگان مردم پیش‌پای دولت باشد؟!
البته نمونه‌هایی از نادیده گرفتن حق و جایگاه قانونی مجلس از سوی دولت را شاهد بوده‌ایم که از آن میان تنها به یک مورد اشاره می‌کنیم و باقی می‌گذاریم و می‌گذریم، آقای روحانی بعد از رأی عدم اعتماد نمایندگان مجلس به آقای نیلی احمد‌آبادی، در صفحه «توئیتر» خود نوشت «افکارعمومی قضاوت خواهد کرد، افکارعمومی ملت ما نه فاصله‌ را می‌پسندد و نه خدای نکرده لجبازی را»! و این پرسش منطقی و قانونی را بی‌پاسخ گذاشت که مگر نمایندگان مجلس برخاسته از رأی ملت نیستند؟ و یا مگر مطابق قانون‌اساسی، حضور وزراء در کابینه مشروط به رأی اعتماد آنان نیست؟ و مگر نه این که به قول حضرت امام(ره) «مجلس در رأس امور‌است» «مجلس عصاره فضائل ملت است» و...
2- به یقین جناب آقای دکتر روحانی به عنوان یک سیاستمدار حقوقدان و سرد و گرم چشیده می‌دانند که فتنه آمریکایی-اسرائیلی 88 «خط قرمز» نظام است و مطابق اسناد غیرقابل انکار موجود، اصحاب و عوامل فتنه یاد شده تحت حمایت بی‌پرده مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس در پی براندازی نظام بوده‌اند و ایشان، خود بارها بر این واقعیت نفرت‌انگیز تاکید ورزیده‌اند. از این روی بسیار بدیهی و به آسانی قابل پیش‌بینی بوده و هست که گزینه‌های دست‌اندرکار فتنه فقط هنگامی می‌توانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند که نمایندگان ملت به اسلام و انقلاب و نظام و خواست به صراحت اعلام شده مردم پشت کرده باشند. تعیین میزان و سطح وابستگی گزینه‌ها به فتنه 88 بر عهده مراجع قضایی است ولی همین اندازه که یک گزینه آلوده به فتنه باشد، نمی‌تواند برای تصدی جایگاه حساس و سرنوشت‌ساز وزارت علوم مورد اعتماد مردم و نمایندگان آنها قرار گیرد. می‌فرمایند؛ توبه کرده‌اند! خب! چرا باید از توبه‌کرده‌ها استفاده شود؟ می‌گویند؛ حضور و فعالیت آنها در فتنه 88 قابل تردید است! بر فرض قبول، کدام عقل‌سلیم حکم می‌کند که اداره یک وزارتخانه حساس به گزینه مورد تردید سپرده شود؟! وزارتخانه که آزمایشگاه نیست! هست؟! باید به نمایندگان مردم حق داد که روزه شک‌دار نگیرند! می‌فرمایند؛ از ماهیت واقعی فتنه بی‌خبر بوده و فریب خورده‌اند؟ خب! چگونه انتظار دارید وزارت علوم تحت مدیریت کسانی قرار بگیرد که درک آنان نسبت به ماهیت واقعی فتنه88 از درک مردم عادی کوچه و بازار پائین‌تر بوده است؟! و اساسا کسانی که به علت نداشتن بصیرت، فریب‌ خورده و - برخی از آنان- بی‌آن که بخواهند در خدمت دشمنان اسلام و انقلاب و مردم درآمده‌اند، از کجا معلوم که باز هم در موارد مشابه فریب نخورند؟! و... سایه‌نشینان دولت محترم از تمامی موارد فوق آگاهی کامل داشته و دارند، از این روی باید گفت اطمینان داشته‌اند که گزینه‌های معرفی شده آنها نمی‌توانند از نمایندگان مردم رأی اعتماد بگیرند، بنابراین جای این سوال است که با چه انگیزه‌ای و برای چه منظوری در پی رأی عدم اعتماد مجلس بوده‌اند؟!
همین جا باید به نمونه‌هایی از تلاش جانبی و حاشیه‌ای برخی از دولتمردان اشاره کرد که نشان می‌دهد با هدف ترغیب نمایندگان به رأی عدم اعتماد صورت پذیرفته است. نظیر، اظهارات اهانت‌آمیز آقای آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور علیه نمایندگان مجلس که دقیقا یک روز قبل از جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی مطرح شده بود و یا اظهارات آقای ترکان، مشاور دیگر رئیس‌جمهور محترم که توان رقابت صنعتی ایرانیان با بیگانگان را در حد و اندازه، پخت قرمه سبزی و آبگوشت بُزباش ارزیابی کرده بود! بدیهی است  وقتی مشاور رئیس‌جمهور درباره توانمندی صنعتی کشور اینگونه قضاوت می‌کند،  باید به  نمایندگان مردم حق داد که به برنامه‌های ارائه شده برای پیشرفت علمی کشور با تردید نگاه کنند! اگر مشاوران رئیس‌جمهور محترم نتیجه منطقی و طبیعی اظهارات خود را نمی‌دانند، در جایگاه مشاور رئیس‌جمهور چه می‌کنند؟! اگر می‌دانند، آیا نباید احتمال داد که منظور آنان پیشگیری از رأی اعتماد مجلس به گزینه‌های پیشنهادی است؟!
شواهد یاد شده - که فقط اندکی از بسیارهاست- تردیدی باقی نمی‌گذارد و یا دستکم، این احتمال را در مقیاس گسترده‌ای قوت می‌بخشد که گزینه‌های پیشنهادی با این انتظار و اطمینان معرفی شده بودند که نتوانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند، به بیان دیگر، سایه‌نشینان یاد شده در دولت با رأی عدم‌اعتماد مجلس به مطلوب خود رسیده‌اند! اما، چرا؟! 
3- پاسخ به این سوال که در صدر یادداشت پیش روی نیز به آن اشاره شده است، را در چند محور می‌توان پی‌گرفت.
الف: فتنه‌گران طی دو دهه گذشته نشان داده‌اند که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را «آشفته» و «در تب و تاب» می‌پسندند آنان از سال 78 تاکنون این خط دشمن‌پسند را با حمایت آشکار دشمنان بیرونی که بارها به اسناد مکتوب آن اشاره داشته‌ایم، دنبال کرده‌اند - این اسناد در آینده‌ای نزدیک به صورت کتاب منتشر خواهد شد- بنابراین، با معرفی گزینه‌های غیرقابل اعتماد و بی‌وزیر ماندن وزارت علوم، همراه با تبلیغات گسترده و هماهنگ داخلی و خارجی، همان مقصود را دنبال می‌کنند. مقصودی که سامان گرفتن وزارت علوم مانع آن خواهد بود.
ب:مدعیان اصلاحات بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که دولت آقای روحانی را «رحم اجاره‌ای»! می‌دانند، از این روی در پی‌گیری اهداف انحرافی خود کمترین دغدغه‌ای نسبت به تضعیف دولت محترم ندارند بلکه همزمان با تضعیف دولت آقای روحانی، دوران اصلاحات و سازندگی را بزک کرده و به زعم خویش با عنوان آلترناتیو مطلوب معرفی می‌کنند.
ج: متأسفانه دولت محترم در تحقق بخشی از وعده‌های خود، مخصوصا در عرصه اقتصاد و اشتغال ناکام بوده است. سایه‌نشینان با معرفی گزینه‌هایی که از رأی عدم اعتماد نمایندگان به آنها اطمینان دارند، تصویری دروغین از تقابل مجلس با دولت ارائه می‌کنند و از این طریق ناکامی‌ها و کم‌کاری‌های خود را به کارشکنی مجلس! نسبت می‌دهند و... موارد دیگری که به بعد موکول می‌کنیم
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:کیهان,حسین, شریعتمداری,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
هنرنمایی خلبانان ایرانی در نمایشگاه هوایی کیش
نمايشگاه صنايع هوايي كيش كه با هدف ارائه توانمندی های صنایع و خدمات هوایی کشورمان از 27 تا 30 آبان در كيش برگزار مي شود 85 شرکت داخلی و 15 نماینده شركت هاي خارجي از کشورهای امارات، چین، روسیه، آلمان، سوئد، فرانسه، اوکراین و جمهوری چک حضور دارند.
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب:خلبانان ،,هواپیما, نمایشگاه هوایی,کیش, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 


اگرچه زمانی رسانه‌های غربی بر دنیای اخبار مسلط بودند، اما اکنون شبکه‌های جایگزین در منطقه ما، روایت خبرگزاری‌های غربی را به چالش کشیده‌اند و دیدگاه غربی به دنیا اکنون با تهدیدی بزرگ مواجه شده است.
گروه جنگ نرم سپیدار خبر- از مشرق تهیه گزارش درباره خاورمیانه موضوعی است که هیچ یک از خبرنگاران غربی درباره آن تکلیف خود را نمی‌دانند و از طرف دیگر، اگرچه زمانی رسانه‌های غربی بر دنیای اخبار مسلط بودند، اما اکنون شبکه‌های چینی و روسی در خاورمیانه خبرگزاری‌های غربی را به چالش کشیده‌اند. به این ترتیب، دیدگاه غربی به دنیا اکنون با تهدیدی بزرگ مواجه شده است. در این‌جا به دو مسئله‌ای پرداخته می‌شود که غرب در گزارش رویدادهای خاورمیانه و برای تصاحب نفت این منطقه به آن‌ها توسل می‌جوید.

 

ابتدا باید به این نکته پی برد که توازن و بی‌طرفی در دنیای رسانه‌های جمعی تعریف مشخصی ندارد و رسانه‌های غربی نیز اغلب تصویری ناقص از منطقه خاورمیانه به دنیا مخابره می‌کنند. سپس باید به شبکه پیچیده‌ای اشاره کرد که دنیای مخفی "تحریف رسانه‌ای" را اداره می‌کند. باید دید چگونه اطلاعاتی که از آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی خارج شد، توانست جنگ آمریکا و انگلیس در عراق را توجیه کند و چگونه این "واقعیت‌های ناقص" ذهن خبرنگارانی را پر کرد که حاضر شدند با روایت غربی از جنگ عراق همراه شوند. این شبکه پیچیده نهایتاً به "انکارپذیری قابل‌باور" منجر می‌شود که مخاطب را به پذیرش هر آن‌چه که مقابل وی ارائه می‌شود، وادار می‌کند.

تحریف رسانه‌ای

 

"دی‌دی گوتن‌پلان" خبرنگار و نویسنده در این‌باره می‌گوید: "یکی از موضوعات اصلی که درباره خاورمیانه از همه پنهان می‌شود این است که غرب تا چه اندازه در این منطقه از دنیا نفوذ کرده، کشورهای خاورمیانه را تکه‌تکه می‌کند، آن‌چه ما می‌خواهد را برمی‌دارد، مرزهای کشورها را جابه‌جا می‌کند و در نهایت می‌گوید: شما نمی‌توانید بر خودتان حکومت کنید. نمی‌توانید با هم کنار بیایید."

 

لابی‌ها و آژانس‌های امنیتی نقشی اساسی در جلوگیری از انتشار گزارش‌های هدفمند از خاورمیانه ایفا می‌کنند. "آنی ماکن" مأمور سابق سازمان ام‌آی5 انگلیس تصریح می‌کند: "ام‌آی5 و ام‌آی6 در انگلیس رفتار خود با رسانه‌ها را تغییر داده‌اند و اغلب این رسانه‌ها را "احمق‌های به‌دردبخور" می‌دانند. می‌خواهند هر آن‌چه را در رسانه‌ها منتشر می‌شود تحت کنترل خود را داشته باشند."

 

"کن اوکیف" عضو "جنبش آزادی غزه" درباره تأثیر رسانه‌ها در جامعه آمریکا می‌گوید: "اگر آمریکایی‌ها می‌توانستند گزارش‌هایی را ببینند که در شبکه‌هایی مثل راشا تودی و یا پرس‌تی‌وی پخش می‌شود، اما در رسانه‌های دیگر بازتاب پیدا می‌کنند، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شد."

 

بسیاری از دولت‌های غربی خواستار بسته شدن شبکه‌هایی مثل پرس‌تی‌وی هستند. کارکنان دفتر این شبکه در لندن احساس می‌کنند تحت محاصره هستند. خبرنگاران یک روزنامه انگلیسی خانواده دو نفر از مدیران ارشد پرس‌تی‌وی را اواخر یک شب تعقیب کردند و از آن‌ها پرسیدند که آیا آنها اعضای سپاه پاسداران ایران هستند یا نه. در موردی دیگر، پلیس، یک کارمند دیگر را درباره ارتباط با گروه‌های افراط‌گرا سؤال پیچ کرده بود.

 

این نگرانی هم وجود دارد که تحریم های سازمان ملل علیه ایران، به اشتباه علیه این شبکه تلویزیونی نیز اعمال شود. "متیو ریچاردسون" مشاور قضایی شبکه می‌گوید: برخی از حساب‌های بانکی شبکه پرس‌تی‌وی را بسته‌اند، بدون آن‌که دلیل ارائه کنند. با هر شرکتی که کار می‌کنیم، باز هم مردمی هستند که از ما چیزی نمی‌خرند، به ما چیزی نمی‌فروشند، برخی گروه‌ها هم با ما کار نمی‌کنند."

تحریف رسانه‌ای
"کن اوکیف" فعال حقوق فلسطینیان و سرباز بازنشسته ارتش آمریکا

 

پرس‌تی‌وی مکرر مورد بررسی "اداره ارتباطات" (آف‌کام) قرار می‌گیرد که تنظیم‌کننده مقررات شبکه‌های تلویزیونی در انگلیس است. این شبکه دائماً به نقض دستورالعمل های آف‌کام درباره "بی‌طرفی" متهم می‌شود. طبق قانون انگلیس، آف‌کام می تواند از پخش برنامه توسط شبکه‌های مختلف در انگلیس جلوگیری کند. بخش 5 از قوانین آف‌کام شبکه‌ها را ملزم به "بی طرفی با در مورد مسائل مورد بحث سیاسی و صنعتی و مسائل مربوط به سیاست های عمومی" می‌کند.

 

این در حالی است که دی‌دی گوتن‌پلان می‌گوید: "این ایده بی طرفی از دنیایی می‌آید که در آن یک دیدگاه خاص، کنترل اوضاع را به دست دارد این دیدگاه را چه در شبکه‌هایی مثل بی بی سی و چه در روزنامه هایی مثل نیویورک تایمز می‌توانید ببینید. این دیدگاه قائل به تنها یک منبع اصلی برای اطلاعات است، اما دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم دیگر این دیدگاه را برنمی‌تابد."

 

با این حال، وقتی انگلیس وارد یک جنگ می‌شود، این بی‌طرفی هم رنگ می بازد. کسی در مقابل این کشور قرار می‌گیرد، هیچ‌گاه اجازه پیدا نمی‌کند تا حرف بزند و از خود دفاع کند. نه تنها دشمنان انگلیس، بلکه افرادی که با جنگ‌های این کشور مخالف هستند هم فرصتی برای اظهارنظر پیدا نمی‌کنند، حتی اگر ماهیت این جنگ‌ها هم زیر سؤال رفته باشد.

 

"دیوید میلر" کارشناس تاریخ رسانه می‌گوید: " بی بی سی به آن‌چه موازنه می‌نامد، بسیار افتخار می‌کند و خود را شبکه‌ای کاملا متعادل می‌داند. مشکل این جاست که باید بدانید بین کدام دو دیدگاه باید تعادل را برقرار کنید و این‌که بین کدام دو دیدگاه می‌‌توان این تعادل را برقرار کرد. رسالت تاریخی بی بی سی این است که بین دو جریان اصلی در سیاست‌‌های انگلیس توازن برقرار کند، اما در حال حاضر که سیاست های انگلیس منحصر به نئولیبرالیسم، حمایت از بازار و حمایت از جنگ شده است، مشکل جدیدی به وجود آمده است. بی بی سی یابد دیدگاهی را پیدا کند که مخالف با این سیاست‌ها باشد و بعد بین این دو توازن برقرار کند."

 

"تیم لوالین" خبرنگار سابق خاورمیانه بی‌بی‌سی از جمله افرادی است که معتقد است این شبکه در گزارش درگیری‌های اخیر بین غرب و شرق، جانب توازن را رعایت نکرده است. وی تصریح می‌کند: "بی بی سی، صدای انگلیس است و من فکر می کنم بسیاری از آنچه این شبکه گزارش می‌دهد، به خصوص در مورد خاورمیانه، کاملاً هدف‌دار است."

 

وقتی از او می‌پرسیم: آیا هنگامی که انگلیس در حال جنگ است، می‌‌توان به گزارش‌های بی‌بی‌سی اعتماد کرد یا نه، می‌گوید: "نه، البته که نمی‌توان اعتماد کرد. بی‌بی‌سی بخشی از یک سیستم است. من خودم برای مدت زمانی طولانی خاورمیانه را پوشش می‌دادم. باید کاملاً رک به شما بگویم، آن‌چه بی بی سی درباره خاورمیانه انجام می‌دهد، کاملاً یک سویه است.

تحریف رسانه‌ای

دفتر "اداره ارتباطات" موسوم به "آف‌کام"

 

"گرگ فیلو" عضو گروه رسانه ای دانشگاه گلاسکو خاطرنشان می‌کند: "افسانه‌ای با عنوان بی طرفی وجود دارد و می توانید آن را در گزارش‌هایی که خبرگزاری‌های انگلیسی از وقایعی مانند حمله به ناوگان کمک به مردم غزه ارائه می‌دهند، ببینید. در این‌جا با کمپین روابط عمومی اسرائیل مواجه هستید که نزدیک به یک هفته در تلویزیون انگلیس ادامه پیدا می‌کند." وی ادامه می‌دهد: "اسرائیلی ها می‌توانند نسخه‌ای کاملاً تغییریافته را از آنچه اتفاق افتاده به خورد مردم بدهند، تنها کافی است افرادی را که در کشتی بوده‌اند، از صحبت کردن بازدارند، فیلمی را منتشر کنند و طی آن مستقیماً به مردم بگویند که چگونه باید مسئله را باور کنند. یک برچسب بر روی فیلم نشان می‌دهند که نوشته است: سرباز اسرائیلی با میله های فلزی مورد ضرب و جرح واقع شده‌اند و همین برچسب بارها و بارها در تلویزیون انگلیس نمایش داده می‌شود و هیچ توجهی هم نمی‌شود که تعادل باید بین دو سوی ماجرا برقرار گردد."

 

"جورج گالووی" مجری پرس تی وی معتقد است: "اول تا آخر این کمپین، یک عملیات تبلیغاتی بود تا بینندگان را گمراه کنند، از سرقت همه فیلم های دیگری که گرفته شده بود، تا سرقت تلفن های همراه و دوربین های مردم، و در واقع سرقت روایتی که از زبان قربانیان ممکن بود مطرح شود."

 

در مورد این‌که در جریان درگیری، چه کسی اولین حمله را انجام داد، یکی از داغ‌ترین بحث‌هایی بود که تا ماه‌ها پس از درگیری ادامه داشت. در حالی که بی‌بی‌سی با ترتیب دادن برنامه‌ای که در آن از چندین نفر از هر دو طرف درگیری دعوت‌شده بود، در نهایت نتیجه می‌گیرد که سربازان اسرائیلی از خود دفاع کرده‌اند و سرنشینان کشتی ابتدا به سربازان اسرائیلی حمله کرده‌اند. اما "کن اوکیف" که به برنامه دعوت‌شده بود، اما فرصت صحبت درباره این موضوع را به او ندادند، می‌گوید: "من خودم اولین جسد را چند دقیقه پس از آغاز درگیری دیدم. عکاسی بود که دوربینش را به سمت هلیکوپتر هدف رفته بود. یک گلوله دقیقاً بین دو چشمش خورد. بنابراین در اولین لحظات حمله، قبل از آن‌که کماندوهای اسرائیلی پای خود را روی کشتی بگذارند، اولین جسد روی دست ما بود. شماری از مردم هم در به ضرب گلوله یا کشته شدند و یا در حال خونریزی بودند. موضوع این است که آیا این‌ها اصلاً به دفاع از خود اعتقادی دارند یا فقط حمله می‌کنند؟"

 

گزارشی که بعداً توسط سازمان ملل متحد منتشر شد و اسرائیل از پذیرش آن خودداری کرد، بر اساس مصاحبه با بیش از صد شاهد، نشان داد که کماندوهای اسرائیل قبل از فرود روی کشتی با استفاده از مهمات جنگی از هلیکوپتر به عرشه بالای کشتی شلیک کرده‌اند. این گزارش تأکید کرد که سربازان اسرائیلی از خشونت غیر ضروری، نامتناسب و بیش از حد استفاده کرده‌اند. همچنین از پزشکی قانونی و تحقیقات روی اسلحه ها این نتیجه حاصل شد که حداقل شش نفر از کشته‌شدگان به صورت غیرقانونی، خودسرانه و شتابزده کشته شده‌اند. البته هیچ یک از بینندگان تلویزیون انگلیس از این یافته ها آگاه نشدند.

تحریف رسانه‌ای

"جورج گالووی" مجری شبکه خبری پرس‌تی‌وی

 

گرگ فیلو می‌پرسد: "آیا این شگفت آور نیست که وقتی کمیته سازمان ملل متحد گزارشی را صادر می‌کند، هیچ‌کدام از بخش‌های اصلی خبری در بی‌بی‌سی در مورد آن صحبتی نمی‌کنند،آن هم پس از آن‌که یک هفته تمام دیدگاه اسرائیل و فیلم‌های اسرائیلی را درباره این موضوع نشان داده‌اند و گفته‌اند که سربازان اسرائیلی با میله های فلزی مورد حمله قرار گرفته‌اند و صرفاً در دفاع از خود عمل می‌کرده‌اند؟ شگفت‌آور نیست که وقتی روایت متفاوتی از این دیدگاه اسرائیلی مطرح می‌شود، چشم خود را به سادگی به روی آن می‌بندند؟"

 

بسیاری از برنامه های پرس‌تی‌وی، دنیا را از دیدگاهی غیر غربی می‌بینند. در خاورمیانه، اکثریت قریب به اتفاق مردم، درگیری اسرائیل و فلسطین را یک جنگ دو طرفه و برابر نمی بینند و بر این باورند که دیدگاه کسانی که تحت کنترل نظامی زندگی می‌کنند نباید با دیدگاه ستمگران در یک سطح و برابر با هم در نظر گرفته شود. با این حال، آف‌کام دیدگاه دیگری را از این جنگ منعکس می‌کند. این سازمان درباره برنامه "فلسطین را به خاطر بسپارید" شبکه پرس‌تی‌وی می‌گوید که این برنامه مقررات آف‌کام را نقض کرده است چون "فاقد هر گونه روایت‌های جایگزین است که بتوانند به شکلی منطقی و به اندازه کافی از اقدامات نظامی اسرائیل حمایت کرده و یا این اقدامات را توضیح دهد."

 

برنامه‌های جورج گالووی در شبکه پرس‌تی‌وی نیز تا کنون مورد شکایت آف‌کام قرار گرفته‌اند. برنامه "کامنت"، بعد از آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در سال 2008، سه بار به تخطی از دستورالعمل‌های آف‌کام و عدم رعایت "بی‌طرفی" متهم شد. گالووی در این‌باره می‌گوید: "این حمله، یک جنایت جنگی است، یک رسوایی در بزرگ‌ترین ابعاد ممکن است." و تأکید می‌کند که آمار فلسطینیان کشته شده 1400 نفر و تعداد کشته های اسرائیل 13 نفر بوده است. وقتی این آمار "توازن" ندارد، چرا در گزارش این جنگ باید "توازن" را حفظ کرد؟

 

گالووی ادامه می‌دهد: "شبکه پرس‌تی‌وی را تحت فشار می‌گذارند، آن هم به خاطر این‌که اتفاقی را با رعایت توازن گزارش نکرده است که خود سازمان ملل هم آن را مجموعه‌ای از جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی، و بدترین نوع کشتار دانسته است. این تحت فشار گذاشتن فقط باعث می‌شود که سازمان تعیین‌کننده مقررات مضحکه شود."

 

دیوید میلر تصریح می‌کند: "بسیار دشوار است که بخواهید حقایق را درباره آن‌چه در فلسطین اتفاق می‌افتد منتشر کنید، چون وقتی می‌فهمید که چه اتفاقاتی دارد بین دو طرف می‌افتد و می‌فهمید که مقامات و ارتش اسرائیل چگونه حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند، نمی‌توانید این‌ها را گزارش کنید، چون گزارش این‌گونه حقایق یعنی شما طرف یکی را گرفته‌اید و بی‌طرف نیستید. این یعنی شما هم چه بخواهید و چه نخواهید از همان فرمول رسانه‌های دسته‌جمعی پیروی می‌کنید که تبلیغات همیشگی به نفع غرب است. این فرمول بسیار ساده است: گفتن واقعیت درباره فلسطین و اسرائیل در رسانه‌های انگلیسی معادل است با تخطی از دستورالعمل‌های آف‌کام.

تحریف رسانه‌ای

 

"گرگ فیلو" معتقد است: قوانین مکتوبی که آف‌کام یا سازمان‌های دیگری مثل "بی‌بی‌سی تراست" دارند، اهمیتی ندارد، بلکه مهم شبکه‌های قدرتی است که درون شغل خبرنگاری وجود دارد. مهم این است که اگر از اسرائیل انتقاد کنید، سانسورتان می‌کنند و مشکلات زیادی برایتان می‌سازند، اما اگر از فلسطین انتقاد کنید، هیچ مشکلی نیست."

 

گروه‌های بی‌شماری برای نفوذ در سازمان‌های رسانه‌ای مثل بی‌بی‌سی تلاش می‌کنند، به ویژه اگر موضوع، اخبار خاورمیانه باشد. لابی اسرائیل در پارلمان و دولت انگلیس متحدان قدرتمندی دارد و گروه‌ها و کمپین‌های سازمان‌دهی‌شده‌ای را هم در انگلستان اداره می‌کند.

 

جورج گالووی از تجارب خود در این‌باره می‌گوید: "لابی اسرائیل در انگلیس و آمریکا طی چند دهه، عملیاتی تهدیدآمیز را علیه خبرنگاران و شبکه‌های خبری به راه انداخته است. من خودم بارها دیده‌ام که اگر در موضوع فلسطین و اسرائیل، طرف فلسطین را بگیرید، عملیاتی ویژه علیه شما آغاز می‌شود و در عرض چند لحظه، هزاران شکایت کتبی از شما خواهند شد." "گرگ فیلو" می‌گوید: "من در یکی از نشست های داخل بی‌بی‌سی شرکت داشتم به همراه همه خبرنگاران و فیلم‌سازان مهم کشور حضور داشتم. بعد از جلسه، سردبیر یکی از برنامه‌های مهم خبری می‌گفت: با ترس و لرز، منتظر تماس از طرف اسرائیلی‌ها هستیم."

 

در بخش دوم این نوشته، بررسی می‌کنیم که این بازی بزرگ سیاست‌‌های بین‌المللی که عامل محرکه آن، تشنگی برای نفت است، چگونه در گزارش‌های خبری از خاورمیانه نفوذ کرده و بر این پوشش خبری تأثیر گذاشته است. همین‌طور نگاهی خواهیم کرد به این موضوع که آژانس‌های اطلاعاتی چگونه خبرنگاران را به سوی گزارش اخبار تحریف شده سوق می‌دهند، اخباری که دخالت ارتش‌های غربی در منطقه خاورمیانه را توجیه می‌کنند.

 

آنی ماکن، افسر سابق ام‌آی5 انگلیس می‌گوید: "رسانه‌ها به راحتی دستکاری می‌شوند و آن‌چه را در خاورمیانه اتفاق می‌افتد، به شکلی تحریف شده گزارش می‌کنند، گزارش‌های دروغین می‌نویسند و زمینه‌های دروغین برای جنگ می‌سازند."

 

"گرگ فیلو" مثالی از این گزارش‌های تحریف شده می‌آورد: "وقتی اسرائیلی‌ها به غزه حمله می‌کنند، از مردم که می پرسید چه حسی نسبت به این اتفاق دارند، جواب می‌دهند: "خیلی دردناک است. من وقتی تصاویر این نوزادان مرده را می‌دیدم، گریه‌ام گرفت اما برای فلسطینی‌ها ناراحت نیستم، چون این‌ها خودشان هستند که مشکل را شروع می‌کنند، دائماً موشک شلیک می‌کنند." این‌گونه است که درک مردم از وقایع را کنترل می‌کنند."

 

وی در ادامه، دلیل این تحریف را نه "بی‌احساسی" خبرنگاران، بلکه فشار شدیدی است که باعث می‌شود وارد حوزه‌های "جنجالی" نشوند. این حوزه‌های جنجالی، شامل موضوع اشغالگری، محاصره، و حکومت نظامی گسترده اسرائیل بر فلسطینیان می‌شود." فیلو همچنین خاطرنشان می‌کند که در فضای اجتماعی انگلیس، مردم درک نمی‌کنند که مردم فلسطین، جنگ با اسرائیل را یک جنگ "مقاومتی" می‌دانند. آن‌چه در بی‌بی‌سی به آن نمی‌پردازند این است که ملت فلسطین در تلاش است تا اشغالگران را از سرزمین خود بیرون کنند، چرا که این مردم به وسیله یک ارتش خارجی کنترل می‌شوند وحتی مورد حمله قرار می‌گیرند.

 

تحریف رسانه‌ای
"جرمی براون" خبرنگار بی‌بی‌سی در خاورمیانه، به علت حمایت تلویحی از حماس، از غزه فراخوانده شد
 
کن اوکیف عضو جنبش آزادی غزه در مقایسه‌ای پرمعنا می‌گوید: "شما سرزمین هرکسی را که اشغال کنید، حقوق بشر هر ملتی را که زیر پا بگذارید، مردم هر کشوری را از کوچک و بزرگ و پیر که به زندان بیندازید، مسلماً با واکنش خشن آن مردم مواجه خواهید شد. اگر این اشغالگری در انگلیس یا آمریکا اتفاق می‌افتاد، خون در تمام خیابان‌ها به راه می‌افتاد."

 

 

اما دلیل این تحریف خبری چیست؟ چرا حملات اسرائیل تا این اندازه در غرب با زبان همدردی بیان می‌شود؟ کارشناسان بسیاری در زمینه تحریف رسانه‌ای معتقدند که یکی از مهم‌ترین عوامل، منافع اقتصادی غرب در خاورمیانه است. دیوید میلر یکی از همین کارشناسان است: "بخشی از ماجرا درباره دسترسی غربی‌ها به نفت است. بخش دیگری هم این است که قدرت‌های غربی می‌خواهند دنیا را کنترل کنند و آن را تکه‌تکه کنند. در همین راستاست که اسرائیل متحد آن‌ها می‌شود." میلر توضیح می‌دهد که تبلیغات رسانه‌ای، تنها از طریق صفحه اول روزنامه‌ها ایجاد نمی‌شود، بلکه اندیشکده‌ها و مؤسسات و سازمان‌های مختلفی در اسرائیل، انگلیس و آمریکا اختصاص یافته است به متقاعد کردن خواص به این‌که اسرائیل یک دارایی برای غرب محسوب می‌شود، ما باید از اسرائیل دفاع کنیم، اسرائیل تنها دموکراسی در خاورمیانه است، و این‌که هزاران هزار مسلمان پشت در ایستاده‌اند تا وارد اروپا شوند و اسرائیل است که جلوی این‌ها را گرفته است.

 

"ادوارد سد" منتقد فرهنگی فلسطینی، تحقیقی درباره این انجام داد که خبرنگاران و جامعه آکادمیک غرب چگونه منطقه خاورمیانه را گزارش می‌کنند، گزارشی که با مفاهیم "توازن" و "بی‌طرفی" فاصله زیادی دارد. آخرین مصاحبه با "سد" پیش مرگ وی، توسط دی‌دی گوتن‌پلان یکی از شاگردان او انجام شده است. گوتن‌پلان در این‌باره می‌گوید: "منظور "سد" از آن‌چه آن را شرق‌شناسی یا اورینتالیسم می‌نامید، تولید یک "مجموعه اطلاعات" بود که از آن برای اهداف امپریالیسم استفاده می‌شد. بنابراین موضوع این نبود که به خاورمیانه و پیش اعراب برویم و بپرسیم: شما چه هستید، به چه چیزی علاقه دارید، چه چیزی برایتان مهم است، چه ارزش‌هایی دارید؟ و بعد بخواهیم این‌ها را برای غربی‌ها توضیح بدهیم. موضوع شرق‌شناسی این بود که چه اطلاعاتی بسازیم که به ما کمک کند بر این افراد مسلط شویم. به علاوه، باید باید دلیلی بسازید که بگویید به خاطر آن به کشورهایشان می‌روید، نه این‌که بگویید به خاطر نفت یا زمین آن‌ها می‌روید." به این ترتیب، شرق‌شناسی به این مفهوم، عینکی شد که خبرنگاران از پشت آن خاورمیانه را می دیدند. همین عامل باعث شد تا آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی غرب به راحتی بتوانند دست به تحریف گزارش‌های خبرنگاران بزنند.

 

آنی ماکن درباره نقش همکاران سابقش در سرویس اطلاعات سری انگلیس ام‌آی‌6، می‌گوید: "اگر از اکثر جاسوسان سؤال کنید، حفاظت از امنیت ملی را با حفاظت از منافع ملی قاطی می‌کنند. منافع ملی در قالب قانونی قابل تعریف نیست و معمولاً معادل منافع افرادی است که ام‌آی6 یا شرکت‌های نفتی و نظامی را مدیریت می‌کنند و یا در صدر مقامات سیاسی و رسانه‌ای هستند." وی در ادامه تصریح می‌کند: "ام‌آی6، ام‌آی5 در آمریکا و نهادهای مشابه در کشورهای غربی از اواخر دهه 90 تا به امروز، رویکرد خود درباره رسانه را تغییر داده‌اند و گاهی اوقات، رسانه‌ها را "احمق‌های به‌دردبخور" می‌دانند. این‌ها می‌خواهند ورودی و خروجی رسانه‌ها را کنترل و دستکاری کنند. خبرنگارانی را که قابل اعتماد می‌دانند، دعوت می‌کنند و به آن‌ها می‌گویند اگر خبرهای عجیب و اختصاصی را می‌خواهید، باید آن‌چه را ما می‌خواهیم روایت کنید." و مسلماً برخی خبرنگاران نمی‌توانند این پیشنهاد را رد کنند.

تحریف رسانه‌ای
"آنی ماکن" مأمور سابق سازمان امنیت داخلی انگلیس

 

تبلیغات رسانه‌ای از آژانس‌های اطلاعاتی، بخش مهمی از بحث‌هایی را مدیریت کردند که منجر به ورود آمریکا و انگلیس به جنگ عراق شد. سیاستمداران از سرویس‌های اطلاعاتی برای تزریق واقعیت‌های ناقص به خبرنگاران هم‌جهت با خودشان استفاده کردند. این روش بسیار دقیق است و در آن از تحریف، ابهام و سپس "انکارپذیری قابل‌باور" استفاده می‌کنند. "استیون دوریل" تحلیلگر سرویس‌های امنیتی توضیح می‌دهد: "تکنیک استاندارد در این‌باره، "آوردن به سطح" نامیده می‌شود. در این تکنیک، وقتی می‌خواهید مطلبی را در رسانه‌ها منتشر کنید، با یکی از خبرنگاران هم‌جهت با خودتان تماس می‌گیرید و از او می‌خواهید به یک کتاب خارجی نگاهی بیندازد. خبرنگار آن کتاب را می‌خواند و از موضوع آن مطلع می‌شود، اما از آن‌جا که نمی‌داند آیا مطالب کتاب صحت دارد یا خیر، با منافع خود در ام‌آی6 تماس می‌گیرد. مأمور ام‌آی6 یا خودش این مطلب را تأیید می‌کند و یا خبرنگار را به سراغ منابع دیگری در سرویس اطلاعات دفاعی و یا اطلاعات نظامی می‌فرستد که مطلب را تأیید کنند. در نهایت به خبرنگار گفته می‌شود که بنویس: "از منابع خاص و متقن مطلع شده‌ایم که چنین خبری صحت دارد."

 

"دیوید رز" نویسنده و خبرنگار، در این‌باره مثالی مهم از تجربیات خود می‌زند: "من خودم مجبور شدم گزارش‌هایی بنویسم که زمینه را برای جنگ عراق آماده کرد. هم درباره رابط بین القاعده و عراق در زمان صدام نوشتم و هم درباره سلاح‌های کشتار جمعی که بسیاری معتقد بودند صدام در اختیار دارد." وی درباره رابطه میان سردبیران و مدیران سازمان‌های خبری انگلیسی با مقامات سرویس‌های امنیتی در این کشور هم می‌گوید: "سردبیران روزنامه‌های انگلیسی رابطه بسیار نزدیکی با سران هم ام‌آی5 و هم ام‌آی6 دارند. بارها به من گفته‌اند که چگونه با یک خودروی شیک آن‌ها را جلوی در ساختمان ام‌آی6 پیاده کرده‌اند، آن‌ها را بدون هیچ مزاحمتی از چک‌های امنیتی عبور داده‌اند و بعد برای صرف ناهار به سال‌های مجلل برده‌اند." "استیون دوریل" تحلیلگر سرویس‌های امنیتی تصریح می‌کند: "یکی از نقش‌های آژانس‌های اطلاعاتی، ایجاد ترس است. با این روش زندگی می‌گذرانند. بدون این ترس، خود آژانس‌ها، وجود نخواهند داشت."

 

اگرچه ایران در دوران معاصر به هیچ کشوری حمله نکرده است، اما رسانه‌های غربی دائماً این کشور را به عنوان یک حامی تروریسم معرفی می‌کنند، چون از حزب‌الله و حماس حمایت می‌کند، گروه‌هایی که علیه اشغالگری اسرائیل در لبنان و فلسطین مبارزه می‌کنند. این تبلیغات پدیده تازه‌ای هم نیست، بلکه به یک قرن پیش و زمان کشف نفت در ایران برمی‌گردد. استیون دوریل معتقد است: "ما کودتای سال 1953 را در ایران رهبری و اجرا کردیم، به خاطر نفت. از حکومت دیکتاتوری شاه حمایت کردیم، به خاطر نفت. الآن هم با ایران مخالف هستیم، باز هم به خاطر نفت.

 

یکی از موارد معرفی ایران به عنوان حامی "تروریسم" گزارشی در سال 2007 بود که در آن ادعا شده بود که ایران قرار است با القاعده همکاری کند. دی‌دی گوتن‌پلان می‌گوید: "القاعده و ایران هیچ‌گاه دست به دست هم ندادند و آن مقاله هم به وضوح دروغ بود. این‌که آیا گزارش یک دروغ بود یا نه، یک بحث است، اما یک روزنامه معتبر چرا باید خبری را چاپ کند که مشخصاً "افشاگری" محسوب می‌شود و افشاگران آن منابع جاسوسی غربی هستند؟ مسلماً آن چیزی را که این افراد می‌گویند همان چیزی است که دولت‌هایشان می‌خواهند منتشر شود."

تحریف رسانه‌ای
ساختمان "سرویس اطلاعات سری" انگلیس ام‌آی6 در لندن

 

ام‌آی6 بارها به خبرنگاران گفته است که ایران دارد سلاح هسته‌ای می‌سازد. این در حالی است که سال 2007،‌ گزارش سیا موسوم به "ارزیابی اطلاعاتی ملی" با قطعیت نتیجه گرفت که تهران در سال 2003 برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف کرده است. جورج گالووی خاطرنشان می‌کند: "این را که دیگر من یا پرس‌تی‌وی یا دوستان ایران ننوشته‌ایم، این را سازمان سیا نوشته است. اما چون این گزارش به معنای پایان درگیری با ایران است، واقعیتی تلخ محسوب می‌شود و باید آن را همان موقع، دفن کنند." چند هفته پس از انتشار این گزارش، سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس شروع کردند به انتشار گزارش‌هایی در روزنامه‌های این کشور که نشان می‌داد سیا درباره برنامه هسته‌ای ایران اشتباه کرده است.

 

روزنامه تایمز لندن ماه دسامبر سال 2009 اعلام کرد که اسنادی محرمانه درباره برنامه هسته‌ای ایران به دست آورده است که نشان می‌دهد این کشور برنامه دارد تا یک چاشنی انفجاری را که در بمب هسته‌ای کاربرد دارد، آزمایش کند. تحلیلگری از یک اندیشکده انگلیسی که اتفاقاً عضو سابق وزارت خارجه آمریکا نیز هست، پس از انتشار این گزارش گفته بود که "اکنون دیگر هیچ راه‌حل دیپلماتیکی وجود ندارد" که بتواند ایران را از ساختن سلاح هسته‌ای بازدارد. در این در حالی است که سندی که تایمز به عنوان کپی از سند اصلی منتشر کرد، نشانه‌های "محرمانه" را نداشت هیچ اطلاعاتی از دفتر صادرکننده آن هم وجود نداشت.

استیون دوریل تحلیلگر سرویس‌های امنیتی در این‌باره توضیح می‌دهد: "این اسناد، ابعاد مختلفی دارد. وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنید، می‌بینید که خیلی مشکوک است. این سند، کپی است، اما گفته می‌شود اصلی است، به منبعی در یک سرویس اطلاعاتی آسیایی اشاره می‌شود که معلوم نیست موساد است؟ اسرائیل است؟ منبع این سند بسیار مشکوک است. اعتبار آن‌چه اندازه است؟ بسیار بسیار اندک."

 

بعدها، تایمز مجبور می‌شود اعتراف کند که این سند، نسخه اصلی نبوده، بلکه نسخه‌ای دوباره تایپ‌شده و تغییریافته از آن بوده است. "آنی ماکن" عضو سابق ام‌آی5، می‌گوید: "ام‌آی6 بخشی دارد به نام "عملیات اطلاعات" که این‌گونه گزارش‌های ساختگی را می‌سازد و یا به خبرنگاران می‌دهد تا بر اساس آن، گزارشی بنویسند. بعدها همین تبدیل می‌شود به واقعیت تاریخی." وی ادامه می‌دهد: "رسانه‌ها را به راحتی وادار می‌کنند تا آن‌چه در خاورمیانه رخ می‌دهد را با تحریف گزارش کنند و مقالات دروغین و زمینه‌های دروغین برای جنگ‌هایشان بسازند. امیدوارم ما در غرب این‌قدر احمق نباشیم که دوباره فریب غرب را بخوریم و وارد یک جنگ اشتباه دیگر این‌بار با ایران بشویم."

 

تولد شبکه‌های جدیدی مثل پرس‌تی‌وی به این معناست که دولت‌های غربی و آژانس‌های آن‌ها توانایی کم‌تری در کنترل جریان اطلاعات دارند. دیدگاهی پیچیده‌تر اکنون در شرق تا غرب دنیا دارد شکل می‌گیرد. این توهم سنتی که رسانه‌های غربی دارای رویکردی بی‌طرف هستند، کنون به چالش کشیده شده است.

 

دی‌دی گوتن‌پلان معتقد است: "همه این مفاهیم درباره بی‌طرفی، صرفاً یک احساس دلتنگی برای گذشته است که هیچ‌گاه بازنخواهد گشت، زمانی که هر چیزی را به شما می‌گفتند باور می‌کردید و به آن منتقدانه فکر نمی‌کردید. به نظر من الآن وظیفه و مسئولیت خود شماست که ببینید منبعتان چه کسی است، خبر را از کجا آورده اید، دیدگاه این منبع درباره خبر چیست و منابع آن‌ها درباره خبری که نقل می‌کنند چه کسی است."

 

 

 

 

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 28 آبان 1393برچسب: رسانه,غرب , دروغ پردازی, تحریف , بی بی سی , انگلیس , آمریکا , ایران ,هسته ای,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 


یک متخصص مغز و اعصاب گفت: عطرهای تند و برخی مواد غذایی مانند پیاز خام، شکلات، غذاهای تند و پر ادویه، هات‌داگ، شیر، ماست و به ویژه پنیر، گوجه‌فرنگی، پرتقال، توت‌فرنگی، موز و مصرف سیگار می‌تواند موجب تشدید سردرهای میگرنی شود.
به گزارش سپیدار خبر، از فارس فاطمه خمسه میگرن را سردردی عنوان کرد که به ۲ صورت شایع و کلاسیک دیده می‌شود. در میگرن کلاسیک قبل از سردرد فرد علائمی مانند ایجاد خطوط زیگزاگ از یک طرف چشم و گسترش آن به تمام چشم تجربه می‌کند و پس از حدود ۱۵ دقیقه سر درد آغاز می‌شود.

میگرن آبشاری چیست؟
وی افزود: در میگرن شایع سردرد به شکل ناگهانی شروع می‌شود و از کم به زیاد می‌رسد. این نوع میگرن مانند آبشار است.

این نورولوژیست گفت: ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت عمومی دچار سردردهای میگرنی می‌شوند و این اختلال در زنان بیشتر از مردان است،‌همچنین سن شیوع میگرن حدود ۳۵ سالگی است هر چند انتظار می‌رود با افزایش سن از شدت و دفعات سردردهای میگرنی کم شود، اما مواردی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد شروع این سردردها در دوران یائسگی است.

شیوع سردرد در نوزادان
این نورولوژیست ادامه داد: سردرهای میگرنی در نوزادان و کودکان ۴ ساله نیز شایع است. وی افزود: سر درد میگرنی ضربان‌دار و معمولا یک طرفه است، اما همیشه نباید در یک سمت سر اتفاق بیفتد و چنانچه سردردی همیشه یک طرفه باشد باید بررسی شود.

برخی سردردهای میگرنی با استفراغ بهتر می‌شوند
خمسه گفت: سردردهای میگرنی معمولا با تهوع و استفراغ همراه است و مبتلایان نسبت به نور، صدا و برخی بوها حساسیت نشان می‌دهند. اکثر مبتلایان گزارش می‌دهند که موقع حملات میگرنی دستمالی به سر خود می‌بندند و در اتاقی تاریک می‌خوابند، برخی نیز می‌گویند که با استفراغ یا ماساژ شقیقه‌ها بهتر می‌شوند.

میگرن شکمی چیست؟
وی افزود: برخی مبتلایان به سردردهای میگرنی از تغییر اشتها و احساس خستگی قبل از بروز حملات میگرنی خبر می‌دهند. همچنین گاهی سرگیجه و دل درد نیز مشاهده می‌شود و به طور کلی نوعی میگرن وجود دارد که به شکمی موجود است و در آن فرد شکم درد را تجربه می‌کند. این میگرن می‌تواند بدون سر درد نیز ایجاد شود که در این موارد تشخیص افتراقی مهم است چرا که این نوع میگرن جزو موارد نادر است.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: سر درد میگرنی می‌تواند چند روز قبل تا چند روز بعد از زمان قاعدگی تشدید می‌شود. وی ادامه داد: در برخی مبتلایان سر درد با سرما بدتر می‌شود و برخی فکر می‌کنند این سردرد ناشی از سینوزیت است.

میگرنی که در فوتبالیست‌ها وجود دارد
این نورولوژیست تصریح کرد: یکی از عوامل تشدید‌کننده سر درد میگرنی در فوتبالیست‌ها دیده می‌شود؛ کسانی که با سر ضربه می‌زنند دچار این نوع سر درد می‌شوند.

چه مواد غذایی میگرن را تشدید می‌کند؟
وی ادامه داد: عطرهای تند و برخی مواد غذایی مانند پیاز خام، شکلات، غذاهای تند و پر ادویه، شیر، ماست و به ویژه پنیر، گوجه‌فرنگی، پرتقال، توت‌فرنگی و موز می‌تواند موجب تشدید سردرهای میگرنی شود. معمولا محدودیت غذایی برای مبتلایان وجود ندارد اما، توصیه می‌شود از غذاهایی که موجب ایجاد یا تشدید سردردهای میگرنی می‌شوند بپرهیزند.

میگرن هات داگی چیست؟
این نورولوژیست گفت: هات‌داگ، غذاهای کنسروی، رنگ غذا و غذای ماده نیز موجب ایجاد سردردهای میگرنی می‌شوند. همچنین نوعی سردرد به دلیل استفاده از هات‌داگ وجود دارد که به میگرن هات‌داگ معروف است.

مصرف سیگار میگرن را تشدید می‌کند
وی افزود: بی‌خوابی و به ویژه گرسنگی و مصرف سیگار سردردهای میگرنی را تشدید می‌کند. وی با اشاره به درمان مبتلایان به سردردهای میگرنی خاطر نشان کرد: درمان در ۲ فاز حاد و پیشگیری وجود دارد. چنانچه فرد مبتلا بیش از ۳ بار در ماه سردرد داشته باشد از درمان‌های پیشگیرانه استفاده می‌کنیم.

همچنین اگر فردی بگوید که الگوی سردردش تغییر کرده است باید مغز را بررسی کنیم. همچنین چنانچه سر درد یک طرفه یا پس از انجام فعالیت‌های خاصی باشد نیز باید بررسی شود.
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:میگرن ,متخصص ,مغز و اعصاب, غذا,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 


یک سازمان غیردولتی برزیلی با انتشار نتایج یک تحقیق اعلام کرد که پلیس این کشور برای مقابله با خشونت و جرم حدود 6 نفر را در روز می کشد.
به گزارش سپیدار خبر"  از ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، این سازمان در گزارش خود نوشت: پلیس برزیل بیش از 11 هزار نفر را در فاصله بین سال های 2009 تا 2013 کشته است که به حدود 6 نفر در روز می رسد.

'انجمن امنیت عمومی برزیل' در گزارش خود اعلام کرد: شواهد تجربی نشان می دهد پلیس برزیل در مقابله با خشونت و جرم از نیروی مرگبار خود سوءاستفاده می کند.

بر اساس این آمار، پلیس برزیل سال گذشته در ایالت ریودو ژانیرو 416 تن را کشته است که بیشترین آمار در سال 2013 است.

این آمار همچنین نشان می دهد، 50 هزار و 806 تن در سال گذشته در این کشور به قتل رسیده اند که حدودا یک نفر در 10 دقیقه است.

در گزارش این سازمان همچنین آمده است، پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا در 30 سال گذشته 11 هزار و 90 تن را کشته اند.
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب: پلیس ,برزیل ,کشتن ,آمار,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 بدرقه رسمی روحانی در سفر به آذربایجان


حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری روز چهارشنبه با بدرقه حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، عازم باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:بدرقه,حسن روحانی ,رئیس جمهور , آذربایجان,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

به گزارش سپیدار خبر:  آسمان تهران پس از مژده ابتکار


رئیس سازمان محیط زیست در واکنش به گزارش مجلس مبنی بر رد آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها گفته بود: «سازمان محیط زیست تنها مرجع تشخیص آلایندگی بنزین است». تنها مرجع قانونی تشخیص آلایندگی بنزین، بنزین پتروشیمی را عامل آلودگی هوا عنوان کرده بود که با حذف آن هوای تهران سالم شد. در ادامه عکسهای آسمان تهران در روز 1393/8/21 یعنی چند ماه پس از حذف این عامل آلایندگی را مشاهده می کنید.
 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب: آلودگی ,هوای آلوده , هوای تهران , محیط زیست,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 دایی پس از زندان رفتن مایلی کهن:


سرمربی سابق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: یکی به من بگوید در این همه سال چرا محمد مایلی‌کهن با من خصومت دارد؟!
به خدا نمی‌دانم مایلی کهن چه خصومتی با من داردیک بار به خاطر تیم ملی گذشت کردممن و خانواده ام از دست او خسته شده ایمهرچه موفق‌تر شدم مربی ام بدتر شدغیر از مایلی کهن با کدام مربی ام به مشکل خورده ام؟من کوتاه بیا نیستمبه گزارش سپیدار خبر، از فارس علی دایی درباره به زندان رفتن محمد مایلی‌کهن گفت: من بحثی دراین باره ندارم و قانون همه چیز را مشخص می‌کند. من پیش از این یکبار از شکایتم گذشت کردم آن هم زمانی بود که او به جای من سرمربی تیم ملی شد و او به همین دلیل نمی‌توانست فعالیت کند که من گذشت کردم دفعه بعدی محکوم شد که آن را به جزای نقدی تبدیل کردند و آن را خرید.

وی ادامه داد: مطمئنا مردم هم از این وضعیت خسته شدند و من و خانواده‌ام هم از این وضعیت خسته شده بودیم و دادگاه حقانیت را مشخص کرد و متاسفانه هنوز که هنوز است آقایان میگویند سر صحبت‌هایمان هستیم و برای من سوال است که در این مملکت صحت و سقم حرف‌ها را چه کسی مشخص می‌کند؟ البته دادگاه تجدیدنظر هم او را محکوم کرد و نتوانست یکی از حرف‌هایش را که در رسانه‌ها برعلیه من زده بود ثابت کند. سوالی که من دارم که برای خودم هم سوال است و دیروز از جلالی هم پرسیدم این بود که یک نفر به من بگوید او چه خصومتی با من دارد؟ چه چیزی است که در این چند سال به پای من می‌پیچد؟ شاید بدانم و بفهمم که منبع و منشا این مسائل کجاست و به پیر و پیغمبر نمی‌دانم چرا او با من مشکل دارد!

سرمربی سابق پرسپولیس درباره اینکه خیلی‌ها انتظار داشتند او از شرایط به وجود آمده گذشت کند تصریح  کرد: من احترام خاصی برای همه قائلم و این همه مصاحبه‌ای که ایشان علیه من کرده یکی را هم نتوانست ثابت کند. من از همه همکاران خوبم یک سوال دارم. موقعی که این همه ایشان علیه من صحبت کرد چرا یک نفر مصاحبه نکرد و از او نخواست که علیه من صحبت نکند؟ او این همه درباره خودم و خانواده‌ام حرف زد پس چرا آن زمان کسی صحبت نکرد؟ این در حالی است که متاسفانه هیچ کدام از همکاران من این کار را نکردند و شاید به ندرت کسی این حرف‌ها را زد اما الان این حق طبیعی من و خانواده‌ام است که کسی که هنوز اظهار ندامت نکرده براساس قانون با او رفتار شود.

دایی درباره اینکه مردم انتظار داشتند او بازهم گذشت کند خاطرنشان کرد: اگر کسی اظهار ندامت کند ما می‌توانیم گذشت کنیم اما وقتی آقایان هنوز روی حرف‌های بی‌پایه و اساسشان هستند چرا باید رضایت بدهم؟ که بیایند روی حرف‌های بی‌اساسشان باقی بمانند.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید پس از پایان این چهار ماه محکومیت مایلی‌کهن دیگر علیه شما مصاحبه نخواهد کرد افزود: آن زمان دیگر عالم و آدم و زمین و زمان می‌فهمند که او منافع دیگری را دنبال می‌کند و مطمئنا اگر دوباره صحبت‌هایش را تکرار کند قانون تصمیم دیگری درباره او خواهد گرفت.

سرمربی سابق پرسپولیس در خصوص اینکه عده ای از همبازیان سابق وی اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه روز سیاه فوتبال با زندان رفتن مایلی کهن رقم خورده تصریح کرد: نظر آنها محترم است و نظرشان را گفته‌اند اما به نظرم آنها نمی توانند خودشان را جای من بگذارند آنها باید خودشان را جای من بگذارند و این همه تهمت و توهین بشنوند. فکر می‌کنم بیشتر از 15 سال است که او چنین صحبت‌هایی مطرح می‌کند و از جام جهانی 2006 این صحبت‌ها شدت پیدا کرد و خدا را شاکرم که دراین سه بار که بحث ما به دادگاه کشیده او یکبار هم تبرئه نشده و اگر یکبار تبرئه می‌شد مردم می‌فهمیدند که حداقل یک درصد حق با اوست اما نمی‌شود که ما دهانمان را باز کنیم و هرچه دلمان خواست بگوییم. بگوییم کدام معلمین یا مربی را دیدید که چنین رفتاری کرده باشد؟ کدام مربی یا معلمی را دیدی که شاگردش موفق شده و پیشرفت کرده اما به آن افتخار نکرده باشد؟ یک مربی وقتی شاگردش موفق می‌شود به آن افتخار می‌کند اما من هرچقدر موفق‌تر شدم معلم من بدتر با من سر ناسازگاری گذاشت و هزار حرف و حدیث پیش آورد که خدا را شکر می‌کنم که حرف‌هایی که زد همه مردم دیدند که بی‌پایه و اساس بوده است.

وی ادامه داد: موقعی که او لباس رفتگران عزیزمان را پوشید و به انزلی رفت همین شما خبرنگاران کلی گزارش تهیه کردید اما او با نیت دیگری این کار را انجام داد و همه کار کرد تا من را مقابل رفتگران عزیز قرار دهد. او می  خواست من را پیش مردم خراب کند اما خود شما خبرنگاران به این مسائل نپرداختید اما چون سوژه خوبی برای شما خبرنگاران بود حتی به آن دامن هم زدید. متاسفانه من مجبورم تصمیمی که قانون گرفته تا زمانی که او اظهار پشیمانی نکند و از خانواده‌ام عذرخواهی نکند را بپذیرم و به آن عمل کنم.

دایی درباره اینکه ایا پیش از این با مربیان یا معلمان سابقش هم دچار چنین مشکلی شده بود یا نه گفت: این همه من معلم و مربی داشتم شما ببینید من کی و کجا با کسی به مشکل خوردم؟

وی در پاسخ به سوالی درباره شکایت وزارت ورزش از خودش و اینکه دیروز اعلام شد قصد انصراف از شکایت را دارند اما پس از مصاحبه دایی اعلام کردند که روی شکایتشان باقی می‌مانند ادامه داد: من دنبال این هستم که آنها شکایتشان را پیگیری کنند و متاسفم که می‌گویند درباره موضوع مایلی‌کهن شکایتم را پس بگیرم آنها هم شکایتشان را پس می‌گیرند هرچند که صحت و سقم این مسئله را نمی‌دانم اما من دنبال رضایت نیستم. علی دایی به دنبال این است که حقایق را به مردم نشان دهد. برنامه نود این هفته خیلی چیزها را نشان داد وخیلی از حقایق را روشن کرد. بیشتر از این نمی‌شد دست خیلی‌ها را رو کرد. من دیروز یک مصاحبه انجام دادم و گفتم موقعی که راجع به دستیار من جلسه می‌گذارند و درباره آن صحبت می‌کنند فکر می‌کنید راجع به من نظر ندادند؟! من در آن برنامه هم گفتم و دیروز هم در مصاحبه‌ام اعلام کردم که آقایان به جان هم افتاده‌اند و آنقدر مدارک به من داده‌اند که مطمئن باشید من دوست دارم آنها شکایتشان را پیگیری کنند و اگر آنها کوتاه بیایند من کوتاه‌بیا نیستم.

دایی خاطرنشان کرد: من خیلی چیزها شنیدم که یک صدم آن را هم نگفتم و قرار هم نیست خیلی از مسائل نیز باز شود اما اگر قرار باشد آقایان حرف‌های ناحقشان را ادامه دهند خیلی از حرف‌ها و مدارکی که دارم را در اختیار مردم قرار می‌دهم تا همه چیز را بدانند.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید چرا وزارت ورزش با شما دچار مشکل شده تصریح کرد: من کاری به این مسائل ندارم و این تصمیمات مدیریتی است و وزیر ورزش حق دارد که به عنوان رئیس مجمع تصمیم بگیرد اما صحبت‌هایی که من سال قبل انجام دادم به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد.
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب: دایی , مایلی کهن,شکایت,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 


رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به کنگره، قانون وضعیت اضطراری ایران را به مدت یکسال دیگر تمدید کرد.
به گزارش سپیدار خبر، از فارس رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به کنگره، قانون وضعیت اضطراری ایران را به مدت یکسال دیگر تمدید کرد.
 
وی در این نامه نوشته که روابط با ایران هنوز به حالت عادی بازنگشته است.
 
قانون وضعیت اضطراری در قبال ایران در ماه مارس 1995 وضع شد و طبق مفاد آن بعد از یک سال خود به خود منقضی می‌شود مگر اینکه 90 روز پیش از تاریخ انقضای یکساله، رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای به کنگره از تمدید آن خبر بدهد.
 
قانون وضعیت اضطراری در قبال ایران در 19 سال گذشته به طور متناوب تمدید شده است اما این اولین تمدید آن بعد از حصول توافق موقت هسته ای در ژنو است.
 
رییس جمهوری آمریکا در این نامه آورده اگر چه این اولین بار در یک دهه گذشته است که توافق ژنو عقب‌نشینی در بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران را ممکن کرده است اما از آنجایی که برخی اقدامات و سیاست‌های دولت ایران با منافع آمریکا در منطقه مخالف است و برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا تهدیدی غیر متعارف و جدی است، وضعیت اضطراری در قبال ایران و تحریم های جامع علیه این کشور ادامه خواهد یافت.
 
«قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین المللی» در سال ١٩٧٧ به تصویب کنگره و امضای رئیس جمهوری وقت آمریکا رسید و براساس آن، به رئیس جمهوری اجازه داده شده است تا با اعلام وضعیت اضطراری ملی در واکنش به تهدید غیرمتعارف و فوق العاده نسبت به امنیت ایالات متحده از سوی منبع خارجی روابط تجاری آمریکا با آن منبع را تنظیم کند و فرمان وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با ایران در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون صادر شد.
 
 
"منبع تهدید" مورد اشاره در این قانون می‌تواند کلا در خارج از خاک آمریکا، واقع شده باشد یا بخشی از آن داخل خاک آمریکا و بخشی دیگر خارج از آمریکا واقع شده باشد. اجازه "تنظیم" روابط تجاری از جمله شامل توقف معاملات، مسدود کردن دارایی‌ها و در صورت حمله نظامی به خاک آمریکا، ضبط اموال طرف متخاصم است.
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:اوباما , ایران , آمریکا,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
مدافع ارمنی استقلال بانی یک کار خیر؛
مدافع ارمنستانی استقلال قصد دارد در پایان بازی تیم ملی کشورش برابر پرتغال دست به اقدامی انسان دوستانه بزند.
حراج پیراهن کریس رونالدو در تهران
گروه ورزشی سپیدار خبر - از مشرق هرایر مگویان مدافع تیم ملی ارمنستان و باشگاه استقلال در دیدار روز جمعه تیم ملی کشورش مقابل پرتغال کار دشواری را دارد. با این حال این بازیکن در گفتگو با مشرق خبر از نقشه‌ای می دهد که برای پیراهن کریستیانو رونالدو کشیده است.

مگویان به خبرنگار ما گفت: اکنون در لیسبون به سر می بریم. پرتغال برای رسیدن به بالای جدول گروه در مسابقات مقدماتی جام ملت های اروپا نیاز به 3 امتیاز بازی دارد. ما هم نا امید نیستیم و پس از بازگشت مصدومانمان می خواهیم توانایی هایمان را به آنها نشان دهیم. راستش من تصمیم گرفته ام تا در ابتدای بازی با رونالدو در مورد تعویض پیراهن‌هایمان صحبت کنم. من می‌دانم که خیلی از ایرانی‌ها عاشق بازی او هستند. به همین دلیل قصد دارم با گرفتن پیراهنش آن را به تهران بیاورم تا طی مراسمی آن را برای امور خیریه به حراج برسانیم.

حراج پیراهن کریس رونالدو در تهران

مگویان اضافه می کند: امیدوارم شرایط به نحوی پیش برود که این اتفاق بیفتد. قطعا هیچ چیز لذت بخش‌تر از آن نیست که با این کار در منفعت یک کار خیر شریک شوم.

هرای که در اردوی تیم ملی کشورش حضور دارد در پایان به مشرق می‌گوید: لطفا بنویسید تمام تمرکزم روی بازی با پرتغال است خصوصا که دو بازی تیم ملی را به دلیل مصدومیت از دست داه بودم اما این دلیل نمی شود که به استقلال و هواداران خونگرمش فکر نکنم.
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب: مگویان , رونالدو ,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 


پس از رویداد 28 مرداد او مدتی مخفی بود که پس از دستگیری، طی محاکمه ای سریع به اعدام محکوم و در چنین روزی این حکم درباره وی اجرا گشت.
گروه تاریخ سپیدار خبر- دکتر سیدحسین فاطمی از اعضای اولیه جبهه ملی ایران بود که در کابینه دکتر محمد مصدق، سمت وزیر خارجه را برعهده داشت. وی همچنین روزنامه «باختر امروز» را منتشر می کرد که از مطبوعات حامی دولت به شمار می رفت. در دوره دوم نخست وزیری دکتر مصدق و به ویژه روزهای پایانی آن، از جمله همکارانی بود که همچنان به او وفادار مانده و در تمامی موارد بر تصمیمات وی مهر تائید می زد. پس از فرار شاه در 25 مردادماه 32، فاطمی در سرمقاله باختر امروز، شدیدا وی را مورد حمله قرارداد که این عتاب تند، بعدها از مستندات اعدام وی گشت.
پس از رویداد 28 مرداد او مدتی مخفی بود که پس از دستگیری، طی محاکمه ای سریع به اعدام محکوم و در چنین روزی این حکم درباره وی اجرا گشت. تصاویر پیش روی، فرازهایی از تاریخ زندگی وی را نشان می دهد.

 
 
 

 
 
 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:سیدحسین فاطمی,دکتر مصدق , وزیر خارجه,نفت,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

آيزنمن در نامه به تادائو آندو ،معمار ژاپني ضرورت نو کردن تعاريف کهن شرقي از انسان را مطرح کرد و گفت: «تنها به شرطي انسانيت در معماري محقق مي‌شود كه معماري دوباره منبع واقعيت شود. آن هم نه واقعيت كهنه، بلكه واقعيت‌هاي جديد ... به نظر من واقعيت‌هاي مذكور پيچيده‌اند و نياز به معماري پيچيده و متراكمي هم دارند.» اين که آيزنمن ما را به پيچيدگي دعوت مي‌کند را بايد واکنشي به دعوت نوگرايي به سادگي دانست.

گروه جنگ نرم سپیدار- از در ماههاي اخير تبليغاتي در ايران مبني بر دعوت از پيتر آيزنمن شايع شد که موجب هيجان و علاقه برخي و تعجب و حيرت برخي ديگر بود. اين تبليغ بدون ارائه هر گونه برنامه علمي - تحليلي و با اعلام برنامههايي صرفا آموزشي و يک طرفه بيشتر حالتي بازاري براي جذب بسياري از دانشجويان علاقهمند و کنجکاو توسط يک شرکت خصوصي و نوعي تبليغ يک سويه از يک معمار هيجانساز و مشهور به مخالفت با سنت بود. به طورطبيعي اعتراضاتي از گوشه و کنار دانشگاههاي ايران به صدا در آمد و از اين ميان صداي عبدالحميد نقرهکار (مدير قطب علمي معماري اسلامي دانشگاه علم و صنعت ايران) بلندتر از همه به گوش آيزنمن رسيد. به طوري که در مصاحبه با BBC نقرهکار را يک تندرو سياسي و يکي از عاملان اصلي ممانعت از ورودش به ايران دانست.

ارزش‌‌شکني، ساختارزدايي و ديگر ارمغان‌هاي آيزنمن

اينجانب که سالها شاگرد و دستيار علمي استاد نقرهکار در کلاسهاي معماري بودهام و نقدهاي متعدد از نظريهها و کارهاي معماري آيزنمن را بارها در کلاسها شنيده بودم، منتظر چنين مقابلهاي بودم و چنين تقابل سياسي با علم بر تقابلهاي متراکم معنوي و علمي قبل از آن اصلا برايم عجيب نبود. نقرهکار نه تنها آموزههاي آيزنمن را سخنان سودمندي براي حوزه علمي يا اجرايي معماري در کشور نميداند، بلکه با توجه به اصالت هاي تاريخي و فرهنگي ديرپا و عميق ايران ورود غلط و تبليغگونه چنين معماراني را عامل دامن زدن به بحران معماري معاصر دانسته و منفي ارزيابي ميکند. به همين جهت علاوه بر آيزنمن، در درسها و جزواتش نقدهاي گستردهاي به بسياري از معماران بياعتقاد به سنتهاي گذشته طرح کرد و آيزنمن را يکي از بينسبتترين معماران معاصر به فرهنگ ايراني معرفي کرد که
آموزه هاي او فوايد اندک و مضرات فراوان براي معماري معاصر ما به ارمغان خواهد داشت. به همين جهت لازم ديدم برخي از مهم
ترين نقدهايي را که به طور پراکنده در کتب و جزوههايي که در خلال اين سالها به طور مشترک با ايشان و تحت راهنماييهاي ايشان آماده کردهام گردآوري و ارائه کنم.آيزنمن در مصاحبه مذکور گفته بود قصد داشته ايرانيان را به هويت گذشته خود توجه دهد. کاش او دريغ نميکرد و پيش نوشتههاي خود را براي صحبت در ايران منتشر مينمود تا تکليف اين ادعا روشن ميشد که آيا ارزششکناني چون آيزنمن ميتوانند ما را به هويتمان توجه دهند؟ به هرحال متن زير شايد پاسخي علمي در نقد آثار آيزنمن باشد و در خلال آن، تکليف اين ادعا را هم روشن کند.

 

تفاوت مباني انسان شناسي معماري جديد و معماري سنتي

تقريبا هيچ معماري نيست كه ويژگي انساني بودن را در معماري نفي كند و همه بر اين ويژگي صحه ميگذارند.حتي آموزههاي سامان شکناني مثل آيزنمن هم که به روشني نا انسانگرايي و ضدانساني بودن معماري را توصيه ميکنند قطعا مخالفت و ضديت خود را با وضع موجود انسان مد نظر دارند و در بينش خود شرايطي مطلوبتر براي انسان را توصيه ميکنند، البته سامان شکنان از تعبير آرمانخواهي براي انسان پرهيز دارند به همين جهت عامترين بررسي محتواي معماري در هر مکتب، بررسي مباني انسانشناسي آن است.

نميتوان انکار کرد که بيشتر توجه معماران معاصر به انسان، پسيني(posteriori) بوده است. به اين گونه که تنها گزارشي از وضع موجود انسانها ميدهند و هرگز خود را گرفتار ارزشهاي پيشيني نميكنند. آيزنمن در واکنش به چنين نگرش شايعي ديدگاه پيشيني خود را مطرح کرده است و اگر بر غير انسانگرايي با مظاهري همچون زشتگرايي،ضد لذتگرايي و... سخن ميگويد، به خاطر همين تقابل با رويکردهاي پسيني است. در رويکرد پسيني تمامي فرهنگ ، تاريخ و سنت به کار گرفته ميشود تا آسايش و رفاه و لذت و معنايي براي انسان امروز فراهم کند و چنين انساني در دايره محدود ارزشهاي تکراري شده و کم معناي تاريخي محبوس است.

آيزنمن تلاش دارد اين محبوسيت را بشکند و به همين جهت ارزش شکني،مهمترين ارزش پيشيني انسان شناسي اوست ولي او نيز نظام ارزشي پيشيني ديگري در مورد تعريف انسان ندارد. هر دو نگاه پسيني و پيشيني فوق مفهوم انسانيت را مفهومي سيال و آزاد ميدانند كه در يك تكامل تاريخي يا آزاد رشد ميكند. (نظريه تكامل داروين) در اين ديدگاه ويژگي خاص انسان نسبت به ديگر حيوانات، اغلب چيزي از مقوله «بازي» و يا «مسابقه» و «رقابت» است و اين تعريف کاملا در دوره نوگرايي پذيرفته شد و مبناي معماري و هنر نوگرا قرار گرفت.

 

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب: معماری ,آیزنمن , معماری معاصر , پیتر آیزنمن , دانشگاه , علم و صنعت , معماری سنتی, معماری مدرن,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

گروه بین‌الملل سپیدار خبر- از مشرق بعد از آن‌که در اسکاتلند رفراندوم استقلال از انگلیس برگزار شد و در نهایت منجر به استقلال اسکاتلند نشد، استقلال‌طلبان در اروپا، این بار در کاتالونیای اسپانیا اعلام کردند که شکست اسکاتلند به هیچ عنوان به معنای ناامیدی کاتالان‌ها نخواهد بود. اگرچه دولت اسپانیا بارها برگزاری رفراندوم برای استقلال کاتالونیا را مخالف قانون اساسی این کشور دانسته است، آن‌ها تا زمانی که از اسپانیا مستقل نشوند، دست از تلاش برنمی‌دارند. در همین راستا، روز یک‌شنبه 18 آبان یک همه‌پرسی غیررسمی در منطقه کاتالونیا برگزار شد و نتایج بسیار جالب توجهی داشت.

رفراندوم کاتالونیا
نقش پرچم "استقلال کاتالونیا" موسوم به "استلادا" روی صورت یکی از حامیان استقلال از اسپانیا

 

در حالی که آخرین نظرسنجی‌ها در اسکاتلند، نتایجی بسیار نزدیک به هم را در میان موافقان و مخالفان استقلال از انگلیس نشان می‌دهد و در نهایت، نتیجه رفراندوم هم همین‌گونه شد، اما این آمار در کاتالونیا کاملاً متفاوت است. به گزارش شبکه خبری "دویچه وله" آلمان، بیش از 80 درصد از رأی‌دهندگان در همه‌پرسی روز یک‌شنبه، به استقلال کاتالونیا از اسپانیا رأی مثبت دادند. دویچه وله می‌نویسد: "اگرچه نتیجه این انتخابات از نظر قانونی لازم‌الاجرا نخواهد بود، اما نشانی است از خواست مردم این منطقه برای جدایی از دولت مرکزی... این انتخابات از طرف دادگاه قانون اساسی اسپانیا ممنوع اعلام شده بود، زیرا دادگاه قانون اساسی اسپانیا در ماه سپتامبر سال جاری با درخواست دولت مرکزی این کشور درباره غیرقانونی اعلام کردن برگزاری همه‌پرسی استقلال در منطقه کاتالونیا موافقت کرده بود و به این ترتیب این همه‌پرسی از نظر قانونی نباید برگزار می‌شد."

 

 

دانلود

 

 

بحث استقلال کاتالونیا از اسپانیا پیشینه تاریخی بسیار گسترده‌ای دارد و این همه‌پرسی تنها نشان می‌دهد که با گذشت سال‌ها از آغاز تلاش‌های استقلال‌طلبان در این زمینه، عزم مردم این منطقه هنوز هم تا چه اندازه جدی است. برگزاری همه‌پرسی اخیر بهانه‌ای شد تا به پیشینه تاریخی منطقه کاتالونیا و موضوع استقلال آن، نگاه دوباره‌ای داشته باشیم.

رفراندوم کاتالونیا
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:رفراندوم , همه پرسی ,کاتالونیا,اسپانیا , اسکاتلند,آرتور ماس,گز ,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 روحانی در جلسه هیات دولت:

رییس‌جمهور با اشاره به پایان مذاکرات ایران با ۱+۵ در مسقط عمان گفت: اگر یکی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ مشکلاتی در داخل دارد و در انتخاباتی برنده یا بازنده شده است، به ما ربطی ندارد و هر کشوری باید مشکلاتش داخلی‌اش را در درون خود حل کند.
5+1 و دیگران بدانند امکان ندارد از توسعه بازبمانیم/ نفع یکجانبه هیچ توافقی را پایدار نمی‌کند
به گزارش سپیدار خبر، از ایسنا حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه مذاکرات تا تاریخ سوم آذر در سطوح دیگر ادامه خواهد یافت، گفت: به ملت شریف ایران عرض می‌کنم که تیم مذاکره‌کننده کشورمان همانند گذشته بر مبنای مصالح و حقوق مردم بر سر میز مذاکرات حاضر شده و البته نگرانی‌های منطقی را نیز مد نظر قرار داده و با آژانس همکاری شفاف داشته است.

رییس جمهوری اظهارداشت: اگر ۱+۵ و برخی کشورها، هدفشان این است که ایران از توسعه بازبماند و به دنبال بهانه‌جویی هستند، این امر امکان‌پذیر نیست و ملت ما از مسیر توسعه و حقوق خود دست برنخواهد داشت. ما حق داریم در چارچوب معاهدات آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و پادمان‌های نظارتی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شویم.

روحانی در عین حال تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه پایبند به همه مقررات بین‌المللی است، ملزم به اجرای فتوای رهبر معظم انقلاب است که بالاترین تضمین‌ برای حرکت ایران در مسیر صلح‌آمیز خواهد بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه کشورها نباید مشکلات داخلی خود را در مذاکرات وارد کنند، گفت: این موضوع قانونی و منطقی نیست و همه اعضای ۱+۵ باید به مصالح بلندمدت کشورها و منطقه توجه کنند.

روحانی افزود: توافق ۱+۵ به نفع ایران و همه کشورها و به نفع اقتصاد، توسعه، علم و جهان خواهد بود. این توافق می‌تواند، معاهدات بین‌المللی را مستحکم‌تر کند و باعث اتکاء کشورها به معاهدات بین‌المللی شود و درست نیست اگر کشوری به همه تعهدات بین‌المللی پایبند است، پاسخگوی شکاک بودن برخی کشورها باشد.

رییس جمهوری با اعلام آمادگی ایران برای ادامه حرکت شفاف‌تر در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی، اظهار امیدواری کرد که توافق برد – برد برای طرفین مذاکره‌کننده ایجاد شود، چرا که نفع یکجانبه هیچ توافقی را مستحکم‌ و پایدار نمی‌کند.

روحانی ادامه داد: ایران تمامی مساعی خود را در این زمینه بکار بسته است و تعدیل‌های لازم را در درخواست‌هایش انجام داده و امیدواریم همه کشورهای ۱+۵ بویژه آمریکا که گاهی در مذاکرات به دنبال زیاده‌خواهی‌ است، متوجه شرایط باشند. 

 

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب نهایی آیین‌نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در جلسه دولت، گفت: این موضوع وعده دولت یازدهم در انتخابات ریاست جمهوری بوده که محقق شده و خبر خوشی برای مردم عزیز و بزرگوار است.

روحانی با یادآوری سابقه تصویب این قانون در سال ۸۸ گفت: ۵ سال از تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، می‌گذرد اما اجرا نشده است. دولت یازدهم یکی از قول‌هایش به مردم این بوده که آنها بتوانند به اطلاعات همه دستگاه‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند دسترسی آزاد داشته باشند که این امکان از امروز محقق خواهد شد.

رییس شورای عالی اداری تأکید کرد: مردم باید بدانند که دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت چه اموری را بر عهده دارند، توسط چه مدیری اداره می‌شوند، چگونه می‌توانند با آنها تماس بگیرند و حتی بتوانند نظرات خود، اطلاعات و انتقاداتشان را به آن دستگاه از طرق مختلف منتقل کنند.

رییس جمهوری قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را از لوازم مردم‌سالاری دانست و گفت: مردم در یک نظام مردمسالار باید بتوانند از عملکرد همه امور دستگاه‌های دولتی که از بیت‌المال استفاده می‌کنند، مطلع شوند. ضمن اینکه این دسترسی آزاد به اطلاعات، یک روش مبارزه با فساد و احقاق حقوق شهروندی است.

روحانی گفت: باید هر مقدار که می‌توانیم به سمت دولت الکترونیک و دور شدن از دولت کاغذی حرکت کنیم تا مردم راحت‌تر به اطلاعات دسترسی داشته باشند و قضاوت درست انجام دهند. حرکت در این مسیر می‌تواند مانع شایعه‌سازی و شایعه‌تراشی شود.

رییس جمهوری لزوم پاسخگویی دولت در برابر حرف و نقد مردم را خاطر نشان ساخت و گفت: مردم باید از همه امور آگاه باشند و انتقادات سازنده خود را بدون دغدغه بیان کنند تا مطمئن شویم مردم‌سالاری ما دینی و در چارچوب قانون اساسی است.

روحانی سپس از تحقق یکی دیگر از قول‌های داده شده به مردم در انتخابات ریاست جمهوری یعنی احیاء سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خبر داد و گفت: پیش از پیروزی در انتخابات خواسته کارشناسان، اساتید و مردم، احیای این سازمان بود که می‌تواند نقش هماهنگ‌کننده‌ای در انجام کار دقیق و برنامه‌های توسعه داشته باشد..

رییس جمهوری با اشاره به اینکه بخشی‌نگری و تزاحم منافع دستگاه‌ها می‌تواند منجر به کند شدن برنامه‌های اجرایی شود، اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند با جامع ‌نگری مجموعه نیازهای دولت، ‌اهداف توسعه و برنامه‌های بلند مدت را مد نظر قرار دهد.

رییس شورای عالی اقتصاد افزود: تصمیم‌گیری و ابلاغ برنامه‌های توسعه کشور در اختیار رییس جمهور است، اما این کار بسیار بزرگ و سنگین است و رییس‌ جمهوری به تنهایی نمی‌تواند آن را انجام دهد و نیاز است تا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی او را یاری دهد.

روحانی گفت: اصل و چارچوب کلی احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب شده و جزئیات آن به زودی ابلاغ خواهد شد که منافع کشور را در بر خواهد داشت. 

رییس جمهوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت در آستانه تدوین بودجه سال ۱۳۹۴ است، گفت: دولت و دستگاه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا بودجه سال آینده به موقع تنظیم شود و تا زمان مقرر قانون بودجه تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

روحانی ادامه داد: مشکل امروز تنزل قیمت نفت است که این کاهش خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌های ما بوده است. سال گذشته در هنگام تدوین بودجه، قیمت نفت بشکه‌ای ۱۱۰ تا ۱۱۲ دلار بود و امروز به پایین‌تر از ۸۰ دلار رسیده است.

رییس جمهوری با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی درآمد کشور از محل فروش نفت گفت: دولت بر مبنای شرایط جدید، بودجه را تهیه خواهد کرد و به موقع آن را تحویل مجلس می دهد.

 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:روحانی , فتوا ,رهبر ,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

« ورژن 14.0.195.0 به پست اضافه شد »

امروزه به قطع یقین می توان گفت تنها داشتن یک آنتی ویروس برای امنیت رایانه های شخصی کافی نیست و ابزار های جاسوسی به خصوصی وجود دارند که آنتی ویروس ها قادر به کنترل آن ها نیستند. امروز در وب سایت اف دی ال با معرفی نرم افزار NETGATE Spy Emergency در خدمت شما عزیزان هستیم که از سری نرم افزار ضد جاسوسی، ضد تروجان و ضد اسپم بسیار قوی می باشد که امنیت شما در مقابل هکر ها و بد افزار های جاسوسی تضمین خواهد نمود. از روش های مختلف جاسوسی می توان به فرستادن تروجان و هرزنامه ها به شخص قربانی نامبرد که می تواند در ایمیل، تبلیغات یا عکس هایی که در اینترنت مشاهده می کنید موجود باشد؛ این نرم افزار با داشتن بانک اطلاعاتی قوی قادر به تشخیص بیش از 985,000 نوع بد افزار جاسوسی می باشد و همچنین این نرم افزار همه روزه در حال بروز رسانی بانک اطلاعاتی خود است و شما می توانید به راحتی و با سرعت بالا اطلاعات بد افزار های جدید را دریافت کنید تا امنیت کامل را برای خود تضمین نمایید.
این نرم افزار ضد جاسوسی قابلیت مقابله با سایر بد افزار های رایانه ای از جمله بد افزار های جاسوسی، ابزار های تبلیغاتی مزاحم و خطرناک، اسپم ها، ویروس ها، تروجان ها، کرم ها (worms)، هکر های صفحه ی خانگی، بد افزار های مدیریت از راه دور، کی لاگر ها، activex components, dialers, scumware, keyloggers, data mining software, toolbars, browser, hijackers/BHO's را دارد که دلیل اصلی محبوبیت این نرم افزار گشته است. این نرم افزار رابط کاربری جالب، ساده و گرافیکی فوق العاده ای دارد که برای هر کاربر حتی کاربران مبتدی قابل استفاده است. شما هم اینک می توانید آخرین ویرایش این نرم افزار که نسخه NETGATE Spy Emergency می باشد را از وب سایت دانلود رایگان دریافت و از امنیت رایانه مطمئن باشید.

نرم افزار ضد جاسوسی ضد تروجان و اسپم - NETGATE Spy Emergency 14.0.195.0

قابلیت ها و ویژگی های اصلی نرم افزار ضد جاسوسی

  • پشتیبانی از اکثر مرورگر ها از جمله Internet Explorer, Mozilla Firefox و Opera
  • اسکن فوق العاده سریع و قوی حافظه ی رایانه ی شما
  • اسکن کامل رجیستری ویندوز شما برای بررسی ثبت اطلاعات مخرب
  • ماژول ویژه برای بررسی ایمیل ها و از بین بردی هرزنامه ها
  • اسکن فوق العاده قوی هارد دیسک و دایرکتوری های خاص
  • امکان ردیابی کوکی هایی که توسط مرورگر ذخیره می شوند و بررسی و از بین بردن بد افزار های جاسوسی
  • تشخیص بد افزار های Polymorphic یا به عبارتی بد افزار هایی که واکنش های جاسوسی از خود نشان می دهند و شناخته نشده اند
  • جلوگیری از نصب نرم افزار هایی که به صورت مخرب شناسایی می شوند
  • آپدیت اتوماتیک، سریع و کامل نرم افزار از اینترنت
  • پوسته های جالب و زیبای نرم افزار
 
رمز عبور فایل : www.fdl.ir
لینک دانلود حجم
دانلود رایگان از لینک (http://dl.fdlserver.com/dl163/NETGATE-Spy-Emergency-14.0.195.0-www.fdl.ir.exe)دانـلود ورژن 14.0.195.0 25.1 MB
دانلود رایگان از لینک (http://dl.fdlserver.com/dl125/NETGATE-Spy-Emergency-12.0.805.0-www.fdl.ir.exe)دانلود ورژن 12.0.805.0 23.7 MB
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 آبان 1393برچسب:نرم افزار ,ضد جاسوسی, ضد تروجان و اسپم ,NETGATE, Spy, Emergency 14,0,195,0,سپیدار خبر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 خبار ویژه روزنامه‌ها؛

 
گروه سیاسی لوکسترین ها - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

****

*کیهان 


حداقل 70 درصد نمایندگان به بدل فرجی‌دانا رأی نمی‌دهند

نمایندگان به اعتبار فقدان صلاحیت‌های مدیریتی و سیاسی نیلی احمدآبادی معتقدند وی اعتماد مجلس برای تصدی وزارت علوم را کسب نمی‌کند.

شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در این زمینه رأی‌آوری نیلی را بعید دانست و گفت:  آقای نیلی در کارنامه کاری خود مسئولیتی در حد معاونت وزیر نیز ندارد و اگر ما از بحث فتنه هم بگذریم توانمندی ایشان برای ریاست بر وزارت علوم مورد بحث است از این رو خیلی سخت است که آقای نیلی بتواند در مجلس رأی بیاورد.

وی تصریح کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت آقای نیلی 70 درصد مخالف و 30 درصد موافق دارد.

همچنین امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد در مصاحبه با آریا خاطرنشان کرد: مشکل ما با آقای فرجی دانا و نیلی نیست، مسئله بر سر حلقه‌ افراطی‌ای است که وزارت علوم را اداره می‌کند و اطراف فرجی‌دانا بودند. وی اظهار داشت: معرفی شخصی که برای ریاست بر دانشگاه تهران نتوانسته است نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی را جلب کند دو تحلیل به دنبال دارد اول اینکه این کار آقای روحانی یا از سر لجبازی بوده و یا اینکه ایشان خواسته‌اند زهر مجلس را بگیرند تا بعد فرد اصلی را معرفی کنند و مجلس تن به آن انتخاب دهد. وی تأکید کرد: بنده نسبت به وزیر پیشنهادی علوم نظر منفی دارم و معتقدم معرفی فردی که شرایط ریاست بر یک دانشگاه را نداشته نمی‌تواند به عنوان وزیر علوم انتخاب شود.

اما علیرضا محجوب از نمایندگان حامی دولت، استدلال جالبی را در مصاحبه با «آفتاب» مطرح کرده است. او می‌گوید: من معتقد هستم که هیچ کدام از ما چیز خاصی درباره آقای احمدآبادی نمی‌دانیم. من به حسب اعتمادی که به شخص آقای رئیس جمهوری دارم و معتقد هستم کسی را که ایشان معرفی می‌کنند به صلاح کشور و وزارت علوم است؛ به ایشان رأی می‌دهم.

وی ادامه داد: هر چند که ایشان سابقه اجرایی بالایی ندارند ولی این یکی از بهترین اقدام‌های دولت برای میدان دادن و آوردن مدیران میانی برای بالاترین مدیریت‌ها است.

برخلاف اظهارات محجوب، نیلی احمدآبادی مدیر میانی نبوده است.

اما عابد فتاحی دیگر نماینده حامی دولت گفت: مشکل آقای نیلی این است که دیر به مجلس معرفی شد و ایشان نتوانستند با فراکسیون‌های مختلف مجلس ملاقات داشته باشند.

وی در عین حال می‌گوید: کسانی که مستقل یا اصلاح‌طلب هستند همه به دکتر نیلی رأی مثبت می‌دهند. اما کسانی که در این دو گروه نیستند سعی دارند تا مسئله را سیاسی کنند و احتمال اینکه به ایشان رأی دهند کم است.

فتاحی در واکنش به صحبت‌های برخی از نمایندگان که خواسته بودند تا نیلی احمدآبادی از حوادث 88 اعلام برائت کند، می‌گوید: اگر قرار بود کسی توبه کند آقای کروبی و آقای موسوی توبه می‌کردند. این شرط و شروط‌ها پیش پا افتاده است. اگر واقعاً برادران اصولگرا فکر می‌کنند که آقای نیلی در «فتنه» دست داشته باتوبه هم این فرد نباید برای آنها قابل قبول باشد. او در ادامه خطاب به نیلی احمدآبادی وزیر علوم پیشنهادی دولت یازدهم می‌گوید: آقای نیلی اگر قرار باشد که چنین کاری (توبه) کنند و دست به اعلام برائت بزنند ما به ایشان رأی نخواهیم داد.(!)

در این میان احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مصاحبه با سایت نماینده تأکید کرد: به نظر می‌رسد معرفی چنین گزینه‌هایی در راستای ایجاد تعامل بیشتر با مجلس نیست زیرا دولت می‌داند اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس با موضوع فتنه و فتنه‌گران زاویه دارند و به آنها رأی نمی‌دهند و وزارت علوم باید بدست فردی عادل و معتدل که بیشتر دنبال رشد علمی کشور باشد، داده شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت: بنظر می‌رسد آقای روحانی به این زودی‌ها نمی‌خواهد گزینه اصلی وزارت علوم را معرفی کنند. در مجموعه وزارت علوم و در سطح دانشگاه‌های کشور افراد قوی، فرهیخته و توانمندی داریم که ایشان می‌توانستند معرفی کنند.

نماینده مردم قم یادآور شد: با صحبت‌ها و واکنش‌های هفته قبل رئیس جمهور و برخی اعضای مجموعه اصلاح‌طلبان در ارتباط با طرح آمران به معروف و ناهیان منکر که مراحل قانونی خود را طی می‌کند، آنها بنوعی می‌خواهند بین مجلس و دولت تقابل ایجاد کنند.

امیرآبادی تصریح کرد: در معرفی وزیر علوم از ابتدا که می‌نگریم بنظر می‌رسد وزارت علوم از ابتدا سهمیه اصلاح‌طلبان افراطی است و این روند در حال ادامه است و امروز مردم مشکلات اساسی بسیاری دارند و لذا دولت و مجلس بایستی با تعامل، همدلی و وحدت بیشتری براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای حل این مشکلات گام بردارند.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان نیز معتقد است: این رفتار دولت با شعار اعتدال مغایر است. یکی از جاهایی که می‌تواند اعتدال را نشان دهد در عرصه آموزش عالی است. آقای فرجی‌دانا  مستقل عمل نمی‌کردند و در نتیجه استیضاح پیش آمد. وی با اشاره به سوابق اجرایی اندک آقای نیلی احمدآبادی تأکید کرد: اگر بنا باشد که وزیر بعدی نیز در مسائل سیاسی مستقل عمل نکند مزیتی نسبت به آقای فرجی‌دانا نخواهد داشت حتی می‌توان گفت که به لحاظ سوابق و رزومه آقای فرجی دانا بهتر از وزیر پیشنهادی بودند.

وی در خصوص احتمال رأی‌آوری وزیر پیشنهادی تصریح کرد: برآورد اولیه ما نشان می‌دهد که مزیت‌هایی که باید لحاظ می‌شد در نظر گرفته نشده است. مگر اینکه به مجلس اثبات شود که وزیر پیشنهادی ویژگی‌های بالاتری دارند و در مسائل سیاسی مستقل عمل خواهند کرد.
رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی در ادامه تصریح کرد: سؤالی که مطرح است اینست که چرا ریاست ایشان برای دانشگاه تهران در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشده بود و چند ماهی ایشان سرپرست بودند. یکی از جاهایی که به هیچ وجه در آن قحط‌الرجال نداریم دانشگاه است و اعضای بسیار قوی در هیأت علمی دانشگاه‌ها داریم که می‌توانستند معرفی شوند.

یادآور می‌شود فراکسیون رهروان و اصولگرایان در بررسی‌های خود به رأی مثبت درباره نیلی احمدآبادی دست نیافتند. ترکیبی از نمایندگان دو فراکسیون باعث سلب رأی اعتماد از فرجی دانا شد که به عنوان گماشته افراطیون عمل می‌کرد. اکنون روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در تیتر صفحه اول خود خاطر همه را آسوده می‌کند و می‌نویسد «نیلی ادامه (فرجی) داناست.»

جانشین آیت‌الله مهدوی‌کنی باید حامی رهبر و ضد فتنه باشد

شرایطی که موجب انصراف هاشمی رفسنجانی از نامزدی ریاست مجلس خبرگان شد، همچنان سر جای خود باقی است و تغییر نکرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داد که هاشمی در پاسخ به سؤالی در این باره گفته است «در صورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری اعلام خواهم کرد».

آقای هاشمی شبیه این ادبیات دوپهلو را در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم و یازدهم نیز به کار برد و با وجود حضور چهره‌های همسو با وی، سرانجام شخصا وارد گود شد حال آن که مثلا در انتخابات سال 92 روحانی نیز قصد نامزدی داشت.

اما فراتر از معادلات انتخابات ریاست‌جمهوری، درباره ترکیب مجلس خبرگان بیان این نکته حائز اهمیت است که اکثریت قریب به اتفاق اعضای آن مرزبندی صریح و قاطعی نسبت به فتنه‌گران، ساختارشکنان و ائتلاف نفاق قدیم و جدید دارد؛ موضوع بنیادینی که متاسفانه آقای هاشمی درباره آن کوتاهی کرده است. دقیقا به همین دلیل بود که آیت‌الله مهدوی‌کنی(ره) با وجود گریز از پست‌ها و ریاست‌ها و مسئولیت‌های مشابه، درباره ریاست مجلس خبرگان- به اصرار سایر اعضا- احساس مسئولیت کرد و صیانت از انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی را بر دوستی 50 ساله با هاشمی ترجیح داد. به همین اعتبار اکنون نیز همان روحیه انقلابی با تمام جاذبه‌ها و دافعه‌های استوار در میان قاطبه اعضای مجلس خبرگان حاکم است.

آیت‌الله حائری شیرازی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان درباره موضوع جانشینی آیت‌الله مهدوی‌کنی به شبکه خبر دانشجو می‌گوید: ریاست مجلس خبرگان رهبری، از نظر شرایط فعلی جامعه آبروی خبرگان محسوب می‌شود. این جانشین باید کسی باشد که همانند آیت‌الله مهدوی‌کنی حامی و کمک حال رهبر بزرگوارمان باشد.

آیت‌الله حائری شیرازی در پاسخ به سؤالی مبنی بر واکنش برخی افراد نسبت به ریاست مجلس خبرگان گفت: نمایندگان خبرگان توجه دارند که فرق است بین کسانی که خواستار مهار کردن فتنه 88 بودند و از پراکندگی‌ها جلوگیری کردند و کسانی که خواهان قدرت‌طلبی بودند لذا میان این دو تفاوت وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: عده‌ای از وجود انقلاب رنجیده می‌شوند اما اگر به حال خود گذاشته شوند ضدانقلاب می‌شوند و میان این افراد و نظام پراکندگی ایجاد می‌شود.

یادآور می‌شود طی چند روز اخیر برخی افراطیون ورشکسته و حامی فتنه در رفتاری منافقانه و در حالی که آقای هاشمی را عالیجناب سرخپوش قتل‌های زنجیره‌ای می‌خواندند، خواستار نامزدی وی برای ریاست مجلس خبرگان شده‌اند.

توافقی در کار نیست فقط تمدید مذاکرات در ازای امتیاز!

مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا گفت احتمال دستیابی به توافق دائم با ایران نزدیک به صفر است.

المانیتور افزود: تیم هسته‌ای ایران به رهبری محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز دوشنبه بیست و هفتم اکتبر دیداری غیرمنتظره از تاسیسات غنی‌سازی در نطنز و فردو داشتند. در حالی که هدف از این بازدید تقدیر از دستاوردهای دانشمندان ایرانی در این دو نیروگاه عنوان شد، اما ظریف گفت که هدف از تکنولوژی هسته‌ای ما استفاده‌های غیرنظامی است.

این رسانه آمریکایی می‌افزاید: مسئله‌ میزان توانایی غنی‌سازی ایران مانع بزرگ توافق نهایی است. ایران به دنبال حفظ تعداد سانتریفیوژ فعلی خود است، با این حال 5+1 در ابتدا درخواست کرد که تهران توانایی غنی‌سازی خود را تا 1500 سانتریفیوژ پایین بیاورد. رسانه‌ها هفته گذشته خبر دادند که 5+1 پیشنهادی جدید به ایران داده که بر اساس آن، تهران می‌تواند 4 هزار سانتریفیوژ را در ازای انتقال ذخایر اورانیوم با غنای پایین به کشور دیگر نگه دارد. (و 5400 سانتریفیوژ خود را تعلیق کند!)

رابرت اینهورن مشاور تیم مذاکره‌کننده آمریکا و عضو سابق این تیم گفت: در رابطه با دستیابی به توافق دائم تا 24 نوامبر، باید گفت که احتمال آن واقعا به صفر نزدیک است.

وی افزود: یکی از گزینه‌های موجود آن است که بر سر تعدادی از مسائل کلیدی از جمله ظرفیت غنی‌سازی و تغییرات در رآکتور اراک تا 24 نوامبر توافقی بدست آید که تمدید چندین ماهه برای نهایی کردن توافق را توجیه کند.

اینهورن تصریح کرد: اگر طرفین بر سر مسائل کلیدی به توافق برسند، دلیل خوبی برای تمدید چندین ماهه خواهند داشت.

در همین حال وین مدیسن خبرنگار معروف آمریکایی در مصاحبه با فارس اعلام کرد وندی شرمن در آستانه دور جدید مذاکرات به تل‌آویو خواهد رفت تا طبق معمول مقامات اسرائیل را در جریان مذاکرات قرار دهد.

همزمان العربیه از شور و شوق خاص جان کری برای مذاکره با محمدجواد ظریف خبر داد. به گزارش تیک به نقل از العربیه «دقیقه‌های سفرهای کری به کشورهای جهان برنامه‌ریزی شده است، حتی کسانی که قرار است با وزیر سلام و احوالپرسی کوتاهی داشته باشند، در دستور کار قرار می‌گیرند، اما کری شش ساعت با وزیر امور خارجه ایران در وین می‌نشیند و برای ایجاد راه حلی برای پرونده اتمی تلاش می‌کنند.»

دانشگاه آزاد است یا تجارتخانه و بنگاه آزاد؟!

دانشگاه آزاد در حالی تصمیم بر افزایش 7 هزار نفری ظرفیت دانشجویان دکترا دارد که هم‌‌اکنون برخی مدیران آن چند شغله محسوب می‌شوند و کادر کافی اداری و علمی وجود ندارد.

درباره همین معضل وبسایت الف نوشت: در سال تحصیلی جاری به دنبال افزایش ظرفیت در پذیرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و ایجاد برخی رشته‌های جدید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در بسیاری از واحدهای دانشگاه‌های آزاد کشور و به منظور جلوگیری از افت سطح کیفیت تحصیلی و تضییع حقوق ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی لازم است برخی از نارسائی‌ها و مشکلات جدی که واحدهای این دانشگاه را تهدید می نماید به رئيس دانشگاه آزاد اسلامی گوشزد شود تا مجموعه مدیریتی ایشان در جهت رفع این معضل تدابیری جدی بیاندیشند.

الف از قول یک دانشجوی دانشگاه افزود: اطلاع دارید که در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد تهران یک مدیر تجاری چند شغله، توسط رئيس این واحد همزمان در 5 پست مدیر گروهی شامل؛ 1- گروه دکتری مدیریت فرهنگی 2- گروه دکتری مدیریت رسانه 3- گروه کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی 4- گروه کارشناسی ارشد گردشگری 5- گروه کارشناسی مدیریت فرهنگی منصوب شده است؟!

آیا به نظر شما یک مدیر گروه در دانشگاه آزاد طبق مقررات آموزش عالی کشور می‌تواند علاوه بر هیئت علمی تمام وقت، در یک ارگان دیگر حتی خصوصی، بطور تمام وقت در سمت کلیدی معاون بازاریابی و فروش یکی از بیمه‌های معروف کشور نیز مسئولیت داشته باشد؟ البته مدیر 5 گروه مذکور، علاوه بر این، ریاست یا عضو هیئت مدیره چند شرکت دیگر را نیز در رزومه خود دارد.

الف ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد این چیز جدیدی در دانشگاه آزاد نیست چرا که در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران نیز چنین شرایط و روابطی حاکم است. به‌عنوان مثال معاون رئیس‌جمهور و رئيس کتابخانه ملی همزمان به‌عنوان مدیر 2 گروه مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری مدیریت فرهنگی منصوب شده است.

در ادامه این یادداشت آمده است: آیا برای مدیران گروه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری استاندارد ساعت کار اجرایی موظف تعریف نشده است؟ لذا مدیران چندشغله مذکور در روز چه میزان وقت گرانبهای خود را در شغل تمام وقت اول، و چند ساعت وقت مرده باقی مانده را به صورت ظاهری در گروه‌های تشریفاتی انتصابی صرف می‌کنند؟ چگونه این مدیران می‌توانند به مطالعات علمی، تحقیق، تدریس و برنامه‌ریزی گروه‌های مذکور برسند؟

نویسنده با طرح این سؤال که چرا با رؤسای ناکارآمد واحدهای نمونه فوق‌الذکر که به خاطر بی‌تدبیری و حاکم نمودن روابط بر ضوابط نام دانشگاه آزاد را این چنین خدشه‌دار می‌نمایند برخورد قاطع صورت نمی‌گیرد؟

وی افزود:‌ آیا واحد بازرسی دانشگاه آزاد که چشم و گوش رئيس دانشگاه آزاد است از این معضل خبر دارد و چشم بر واقعیت بسته است؟ آیا دانشگاه آزاد به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌های خود مجبور به انتصاب همزمان یک مدیر گروه در 5 پست مهم علمی است یا دلیل دیگری دارد؟ لطفا برای ما دانشجویان توضیح دهید.

الف در پایان می‌پرسد: استاندارد اساتید دارای رتبه علمی و مجاز تدریس در گروه‌های دکتری و فوق‌لیسانس دانشگاه آزاد چیست؟ مدیر 5 گروه فوق‌الذکر برای ارتقای سطح علمی گروه‌های مذکور چه برنامه‌ریزی انجام داده است و چه تعداد استاد تمام، دانشیار و استادیار دارد و آنها دارای چه سوابق دانشگاهی هستند؟ و خود ایشان چند سال سابقه دانشگاهی و چه سوابق علمی- پژوهشی درخشانی دارد؟ 

کافی است نام ایشان را در اینترنت جستجو کنید. آنگاه این ادعا ثابت خواهد شد که جز رزومه‌ای تجاری و بازرگانی، خبری از سوابق پژوهشی و تحقیقات دانشگاهی ایشان نیست. آیا واحدهای دانشگاهی تهران که خود سرآمد سایر واحدهای دانشگاه آزاد شهرستان‌ها هستند با این برنامه‌ریزی قصد توسعه تحصیلات تکمیلی را دارند؟ 

*خراسان 

هشدار دولت درباره تغییر اجباری محل خدمت کارمندان 

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر دولت به دستگاه های اجرایی، تاکید شده است که با توجه به اینکه در قانون رسیدگی به تخلفات اداری، تغییر محل جغرافیایی خدمت در زمره مجازات  های اداری پیش  بینی و اعمال مجازات  های مذکور از اختیارات هیأت  های رسیدگی به تخلفات اداری است، لذا تغییر محل جغرافیایی خدمت کارمندان توسط دستگاه های اجرایی «در مقام اعمال مجازات» امکان  پذیر نیست.

مجوز به زنگنه برای تهاتر فرآورده های نفتی 

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول مهم اجرایی به وزیر نفت، اعلام شده است که وزارت نفت مجاز است از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، از محل صادرات فرآورده های نفتی در سال ۱۳۹۲ تا سقف یک میلیارد و 239 میلیون دلار، معادل ارزش میزان واردات بنزین سوپر و نفت و گاز از خارج کشور، نسبت به واردات فرآورده های نفتی از طریق تهاتر اقدام کند.

*وطن امروز

شوخی روحانی با مجلس!

اکثریت نمایندگان مجلس معتقدند احمد نیلی احمدآبادی گزینه اصلی دولت برای وزارت علوم نیست. نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته هم نسبت به معرفی نیلی‌احمدآبادی برای تصدی وزارت علوم انتقاد کردند. به اعتقاد نمایندگان، نیلی‌احمدآبادی نه برنامه‌ای دارد و نه نسبت به این ماجرا جدی است. موضوع آنقدر آشکار و اصطلاحا تابلو است که نمایندگان معتقدند معرفی نیلی‌احمدآبادی یک شوخی با مجلس بوده است. به گزارش «وطن امروز»، از همان ابتدای معرفی نیلی‌احمدآبادی توسط روحانی به مجلس برای تصدی وزارتخانه پرحاشیه دولت یازدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان سیاسی و تشکل‌های دانشجویی به این موضوع انتقاد کردند. محور اصلی انتقادات، نبودن تجربه و توان کافی در وزیر پیشنهادی علوم، عدم مرزبندی شفاف وی با فتنه و توضیح نامناسب برای اقدام به امضای نامه حمایت از فتنه‌گران، عدم ارائه برنامه مناسب و بی‌انگیزه بودن نیلی برای تصدی چنین مسؤولیت مهمی را شامل می‌شود. نیلی با برگزاری 2 جلسه با نمایندگان به حدی ضعیف ظاهر شده است که مجلسی‌ها در اظهاراتی تاکید کردند به نظر می‌رسد نیلی‌احمد‌آبادی گزینه‌ای برای رای نیاوردن است. نمایندگان مجلس همچنین صراحتا گفته‌اند با شرایط فعلی، وزیر پیشنهادی علوم قطعا نمی‌تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد. روز گذشته الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آقای روحانی خواسته با مجلس شوخی کند. نادران تصریح کرد: منتظر معرفی گزینه اصلی هستیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از فضای پارلمان پیرامون رأی به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری چیست، به فارس گفت: آقای روحانی خواسته با مجلس شوخی کند، شما خیلی جدی می‌گیرید! وی اضافه کرد: آخر یک رزرو تیم دسته دوم را برای وزارت به مجلس معرفی نمی‌کنند. بدون بحث، به نظر می‌آید.

چهارشنبه-امروز- این موضوع توسط نمایندگان رد شده (اشاره به عدم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم) و از آن عبور خواهیم کرد. نماینده تهران با بیان اینکه ما منتظر نامزد اصلی برای وزارت علوم هستیم، تصریح کرد: آقای روحانی گزینه اصلی خود برای وزارت علوم را معرفی نکرده و خود نیز از این موضوع آگاه است. وی شیوه معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد: این شکل معرفی گزینه اصلی برای وزارت نیست که بگذارند آخر وقت گزینه را معرفی کنند، البته در آن زمان هم نام وزیر پیشنهادی را به رسانه‌ها بدهند و در انتها مجلس نیز در 3 روز آخر وزیر را مورد ارزیابی قرار دهد. نادران همچنین این پرسش را مطرح کرد که تاکنون در 35 سال گذشته چه زمانی سابقه داشته ابتدا رسانه‌ها از وزیر پیشنهادی مطلع شده و سپس (نامه‌معرفی) را در مجلس قرائت کنند. در اندازه دانشگاه تهران هم نیست!

قربانیان اسیدپاشی متدین و باحجاب بودند

به دنبال وقوع قضایای مربوط به اسیدپاشی در شهر اصفهان عده کثیری از طلاب و مردم شهر اصفهان با امضای توماری حمایت خود از امر به معروف و نهی از منکر را اعلام و اسیدپاشی صورت گرفته و انتساب آن به جریان متدین و مذهبی شهر اصفهان را محکوم کردند. این تومار که در اختیار «وطن امروز» قرار گرفته، محضر آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان نیز رسیده است. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در کنار امضای خود نوشت: «امیدوارم اطلاع‌رسانی دقیق و خوب توسط رسانه‌ها و بویژه رسانه ملی انجام گیرد».  در بخش‌های دیگر این تومار امضای برخی اعضای شورای شهر اصفهان نیز به چشم می‌خورد. از دیگر نکات قابل توجه در این تومار، اظهارنظر یک خانم توریست نیوزیلندی است که در متن نوشته‌شده توسط وی، شهر اصفهان بر خلاف تبلیغات صورت گرفته، شهری با آرامش و امنیت بالا معرفی می‌شود. امضاکنندگان در بخشی از این تومار اعلام کرده‌اند که چگونه این قضیه را می‌توان به امت حزب‌الله نسبت داد در حالی که برخی آسیب‌دیدگان، خود از مردم متدین و دارای حجاب اسلامی بوده‌اند و از خانواده‌های جانباز و انقلابی هستند؟! 

 در بخشی از بیانیه طلاب و مردم اصفهان آمده است: هفته گذشته وقوع اتفاقاتی در شهر اصفهان دل‌های مردم را مکدر نمود. سربرآوردن اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در مدت زمانی کوتاه دل‌های مردم را به درد آورد. خشونتی که دختران جوان، چادری و غیرچادری را طعمه خود کرده و در رسانه‌ها نیز بازتاب‌های فراوانی پیدا کرد. به واقع این خبر خنده را از لب‌ها ربود و ترنج دل‌ها را به رنج بدل کرد. اما در این بین رسانه‌های بیگانه، شروع به انتشار این خبر به‌گونه‌ای خاص نمودند؛ میاندار این جریان، شبکه سلطنتی خبرپراکنی انگلستان BBC بود. جان کلام آنها این بود: «مذهبی‌ها مقصرند، آنان از بی‌حجابی ناراضی‌اند».

*ایران 

تکذیب بستری شدن آیت الله واعظ طبسی

خبر بستری شدن آیت‌الله واعظ طبسی تکذیب شد. مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی به تسنیم گفت: آیت‌الله واعظ طبسی در ویژه‌برنامه‌های دهه محرم و روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در حرم مطهر رضوی شرکت می‌کنند.

انتشار روزنامه اینترنتی بدون مجوز

روزنامه حامی احمدی‌نژاد مجوز ندارد. یک منبع آگاه درهیأت نظارت برمطبوعات به ایرنا گفت: روزنامه اینترنتی هما که از روز سه‌شنبه کار خود را به صورت اینترنتی آغاز کرده فاقد مجوز است.

فوت یک کاندیدا در جلسه انتخابات

یکی از 26 کاندیدای ریاست انتخابات اتاق اصناف ایران پیش از ظهر دیروز پس از انجام سخنرانی‌اش دچار ایست قلبی شده و درگذشت. به گزارش فارس وی از مشهد کاندیدا شده بود.

واریز میلیاردی  به حساب یکی از اعضای شورای شهر

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به حساب خود چند میلیارد تومان واریز کرد.به گزارش  خبرگزاری ها «عبدالحسین مختاباد» روز گذشته در صحن علنی شورا گفت: معمولاً مبالغی برای کمک به بنگاه‌های خیریه و تکایا در اختیار اعضا قرار داده می‌شود اما این بار چند میلیارد تومان پول در حساب یکی از نمایندگان شورا واریز شده که بهره بانکی آن  درماه  100 میلیون تومان است.وی از شورا خواست به این موضوع رسیدگی کند در غیر این صورت از سازمان بازرسی کل کشور استمداد می‌کند.

مرتضوی تعیین تکلیف شود

یکی از وکلای شاکی پرونده دادستان سابق تهران گفت: با توجه به پرونده سوءاستفاده مالی مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی و شکایت سازمان بازرسی کل کشور، امیدواریم هر چه زودتر بازپرس، مرتضوی را احضار و به او تفهیم اتهام کند. وی افزود: متأسفانه هیچ یک از پرونده‌های متعدد سعید مرتضوی تا  امروز به طور کامل تعیین تکلیف نشده است.

انتقاد شدید «الف» از مصباح یزدی در همایش اصولگرایان

سایت الف وابسته به «احمد توکلی» نماینده مجلس در گزارشی از همایش اخیر اصولگرایان با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی انتقاد کرد. این گزارش با ابراز تردید جدی درباره وحدت اصولگرایان تأکید کرد:« امروز طیف‌هایی به این نام شهرت یافته‌اند که اصولگراها نمی‌توانند سفره خود را به سادگی از آنها جدا کنند. مهمترین این گروه‌های منتسب به اصولگرایی، جریان احمدی‌نژاد و دوستان او است. اصولگرایان بخواهند یا نخواهند، احمدی‌نژاد به پای آنها نوشته شده است. نه می‌توانند با او به وحدت برسند و نه می‌توانند حساب‌شان را به راحتی از احمدی‌نژادی‌ها جدا کنند.»

این گزارش ادامه می‌دهد: «آیت‌الله مصباح استاد فرزانه و عالم مبرز و زحمت کشیده در جرگه روحانیت صاحب‌نظر است. اما به یاد داریم جریانی که در انتخابات‌های اخیر وحدت در میان اصولگرایان را سخت، پرهزینه و حتی ناممکن ساخت، تحت پشتیبانی ایشان بوده است. بنابراین وحدت امروز ذیل این استاد معزز سؤال برانگیز است و قابل فهم نیست. هنوز چند ماهی بیشتر از رقابت‌های انتخابات اخیر نگذشته است که آیت‌الله مصباح با استناد به روایات و تاریخ انبیا تأکید داشتند که وحدت‌هایی از این دست، غیرضروری و بی‌معنا است. این برداشت آیت‌الله مصباح درست یا نادرست، برای جریان اصولگرایی هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است. چطور ممکن است امروز رأس جریان ضد وحدت در میان اصولگرایان محور وحدت شود؟»

*آرمان 

 فوت يك كانديدا در زمان انتخابات

شنیده شد که انتخابات براي رياست اتاق اصناف ايران، از ساعات اوليه صبح دیروز با حضور ۱۴۰ نفر از نمايندگان اتاق اصناف ايران كه از شهرهاي مختلف براي انتخاب هيات‌رئيسه جديد اتاق اصناف ايران در هتل لاله تهران گردهم آمدند، برگزار شد. آفتاب نوشت؛ يكي از نكات قابل توجه اين انتخابات فوت يكي از ۲۶ كانديدا در حين برگزاري انتخابات بود. آقاي معماري، فردي بود كه براي رياست اتاق اصناف از مشهد كانديدا شده بود و به گفته مديران اصناف كشور، سابقه دو بار جراحي قلب را داشته و حتي به وي پيشنهاد شده بود، چون هيجان براي وي مضر است، لطفا كانديدا نشود. وي پس از آنكه به‌عنوان سيزدهمين نفر سخنراني خود را به پايان رساند، بطور ناگهاني دچار ايست قلبي شده و‌دار فاني را در جلسه رسمي انتخابات اتاق اصناف وداع گفت و به ديدار معبود شتافت. 
 
فدراسيون فوتبال شبكه تلویزيوني راه مي‌اندازد؟

شنیده شد که رئيس فدراسيون فوتبال براي راه‌اندازي شبكه تلويزيوني فوتبال زيرنظر صدا و سيما اعلام آمادگي كرد. «علي كفاشيان» در پاسخ به اين سوال كه آيا شبكه‌هاي ورزشي الجزيره و دبي اسپرت براي پخش مستقيم فوتبال ايران اعلام آمادگي كرده‌اند، افزود: اين دو شبكه ورزشي خارجي براي پخش فوتبال ايران اعلام آمادگي كرده‌اند. اما سازمان صدا و سيما حضور اين شبكه‌ها را غيرقانوني اعلام كرده‌است. كفاشيان يادآور شد: فدراسيون فوتبال به صدا وسيما اعلام كرده است حاضر است شبكه فوتبال راه‌اندازي كند و خودش هزينه‌هاي اين شبكه را پرداخت كند و هزينه‌هاي صدا و سيما و بودجه اين سازمان را نيز بدهد. وي گفت: فدراسيون فوتبال تاكيد دارد، درآمدهاي ناشي از پخش مسابقات بايد در يك سبد قرار گيرد و بين اين فدراسيون و صدا و سيما تقسيم شود و در اين رابطه نيز براي پخش مستقيم، پيشنهادهاي مختلفي داده شده است. 
 
به زندان مي‌روم

شنیده شد که سرمربي اسبق تيم‌ملي فوتبال ايران بعد از قطعي شدن حكم دادگاه تاكيد كرد حتي درصورت گذشت شاكي پرونده باز هم به زندان خواهد رفت. محمد مايلي‌كهن كه از سال‌ها پيش با علي دايي بر سر مسائل فني و غيرفني دچار اختلاف شده است اين‌بار با شكايت دايي از سوي دادگاه انقلاب به چهار ماه حبس تعزيري محكوم شد، البته در گذشته نيز دايي يك بار حكم جلب وي را از دادگاه گرفته بود كه در آن دوره با وساطت پيشكسوتان فوتبال همه چیز ختم به خير شد و سرمربي سابق پرسپوليس از شكايت خود صرف‌نظر كرد اما اين‌بار موضوع كاملا متفاوت است و دوطرف قصد ندارند تا از مواضع خود عقب‌نشيني كنند. 
 
درگيري لفظي 2 نماينده مجلس

شنیده شد که پس از پايان بررسي سوال ملي موسوي‌لارگاني از وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي برخي نمايندگان مجلس با يكديگر درگيري لفظي داشتند. چند نماينده مجلس نسبت به راي‌گيري نكردن سوال ملي موسوي‌لارگاني از ربيعي اعتراض كردند و حتي گاهي صداي بهروز نعمتي، سخنگوي هيات‌رئيسه مجلس به جايگاه خبرنگاران مي‌رسيد. در دقايق پاياني جلسه پورابراهيمي نماينده كرمان خواستار تذكر شفاهي شد و گفت: وظيفه هيات‌رئيسه حفظ شأن و جايگاه مجلس است. وی ادامه داد: بنده صبح از موسوي لارگاني پرسيدم كه از سخنان آقاي وزير در كميسيون قانع نشده‌ايد و آيا مي‌خواهيد اين سوال را به راي بگذاريد ايشان پاسخ دادند كه بستگي به توضيحات آقاي ربيعي دارد و اين در حالي است كه سوال و جواب مطرح شده در صحن علني مجلس هيچ ارتباطي با يكديگر نداشتند و آقاي ربيعي توضيحات جديدي نسبت به كميسيون ارائه نكرد. او ادامه داد: بنده 9 ماه است كه از آقاي وزير سوال دارم آيا بهتر نيست كه به جاي اينكه وقت مجلس را بگيريد سوالات منطقي را در دستور كار قرار دهيد. 
 
50 نماينده: خباز به مجلس نيايد 

شنیده شد که پنجاه نفر از نمايندگان مجلس در نامه‌اي به هيات رئيسه مجلس خواستار ممانعت از حضور محمدرضا خباز معاون تقنيني معاونت پارلماني رئيس‌جمهور در مجلس شدند. ايسنانوشت؛ اين نمايندگان علت درخواست خود از هيات رئيسه را مرتبط دانستن حوادث اسيدپاشي اصفهان با موضوع امر به معروف و نهي از منكر عنوان كردند. اميرحسين قاضي‌زاده يكي از نمايندگان اصولگراي مجلس نيز در اين زمينه گفت: تعدادي از نمايندگان به دنبال اين هستند كه در قالب نامه‌اي به نماينده دولت تذكر دهند كه نبايد در پشت تريبون مجلس، خط جريان دشمن را بيان كند. وي اظهار كرد: با توجه به صحبت‌هايي كه آقاي خباز اخيرا در رابطه با موضوع امر به معروف و نهي از منكر و ارتباط آن با اسيدپاشي مطرح كرد، تعدادي از نمايندگان شاكي شده و معتقدند اين جريان رسانه‌اي دشمن است. وي خاطرنشان كرد: اين نوع بيان توسط نماينده دولت در صحن علني كار غلطي است. گفتني است هنوز هيات رئيسه مجلس پاسخي به اين درخواست نمايندگان نداده است. 
 
اختيارات ويژه به استانداران بدهيد 

شنیده شد که نمايندگان مجلس در نامه‌هاي جداگانه‌اي از رئيس‌جمهور درخواست كردند اختيارات ويژه‌اي به استانداران تفويض كند و همچنين از وزير بهداشت به دليل برچيده شدن دست نامبارك دريافت‌هاي زيرميزي تقدير كردند. ضرغام صادقي عضو هيات رئيسه مجلس در نشست علني ديروز خانه ملت، نامه 166 نفر از وكلاي ملت به رئيس‌جمهور را قرائت كرد. نمايندگان مجلس در اين نامه از روحاني درخواست كردند نسبت به تفويض اختيارات ويژه به استانداران در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي در استان‌هاي كشور اقدام كند. 
 
واكنش به احتمال استيضاح وزير ارشاد 

شنیده شد که حجت ا... ايوبي درباره مطالب مطرح پيرامون احتمال استضاح وزير ارشاد با تاكيد بر تعامل با مجلس گفت: ما ثابت كرده‌ايم دلمان مي‌خواهد اگر فيلمي اكران مي‌شود بدون حاشيه باشد. ايسنا‌نوشت؛ رئيس سازمان سينمايي درباره اخبار منتشر شده پيرامون درخواست استيضاح وزير ارشاد توسط كميسيون اصل 90 مجلس با هشت محور كه گفته مي‌شود سينما و برخي فيلم‌ها هم يكي از آنهاست، بيان كرد: چنين چيزي هنوز رسما اعلام نشده و تنها گفته‌اند موارد متعددي در ذهن بعضي از نمايندگان وجود دارد كه نمي‌دانم آيا سينما هم جزو اين موارد هست يا نه و هنوز متن آن را نديده‌ام. به هر حال سوال حق مجلس و نمايندگان است و ما نيز خود را موظف به پاسخگويي مي‌دانيم. ضمن آنكه جناب آقاي وزير قطعا خودشان در اين باره سخن خواهند گفت. 

*جمهوری اسلامی

* مفتی اعظم عربستان از یزید حمایت كرد. شیخ عبدالعزیز آل الشیخ،‌ در یك مصاحبه تلویزیونی به مناسبت محرم در پاسخ به این سؤال كه درباره قیام امام حسین علیه السلام علیه یزید و واقعه كربلا چه نظری دارد، گفت: یزید به صورت مشروع در جایگاه حاكم مسلمانان قرار داشت و اطاعت از او واجب بود و قیام حسین بن علی در برابر او، خروج بر حاكم اسلامی بود كه حرام است. این مفتی وهابی بدون اینكه به انحراف یزید از مسیر اسلام و زیر پا گذاشتن احكام دینی و ارتكاب محرمات و تبدیل شدنش به یكی از بارزترین مصادیق طاغوت اشاره‌ای بكند در جواب این خواسته مجری برنامه كه از وی خواست كتابی درباره امام حسین علیه السلام به او معرفی كند گفت: شما بهتر است در این زمینه كتابی نخوانید و در جستجوی چنین كتابی هم نباشید. 

* یك منبع در سازمان اطلاعات آمریكا اعلام كرد سركرده داعش دچار انحراف جنسی است. به گزارش پایگاه اینترنتی ارم نیوز، گزارش‌های آمریكایی‌ها حاكی از این است كه ابوبكر البغدادی، كه خود را "خلیفه" نامیده، این انحراف را در زندان نشان داده است. ادوارد اسنودن، كارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریكا نیز اعلام كرده بود، رهبر داعش زمانی كه در زندان بوكا در جنوب عراق در حبس به سر می‌برد با دیگر زندانیان مرد رابطه جنسی داشت. وی تصریح كرد: نگهبانان زندان بوكا در گزارش هایشان به آژانس اطلاعات مركزی امریكا تایید كرده بودند كه بغدادی را چندین بار به دلیل رابطه جنسی با زندانیان دیگر بازداشت كردند كه این مسأله باعث شد او را از سایر زندانیان جدا كنند. 

* ضاحی خلفان جانشین رئیس پلیس دبی در تازه‌ترین اظهارات خود، بشار اسد را انسانی خوب توصیف كرد كه می‌كوشد اوضاع كشورش را بهبود بخشد. جانشین رئیس پلیس دبی می‌افزاید: بشار اسد درحال انجام اصلاحات و بهبود اوضاع در سوریه بود كه رویدادهای كشورش مانع تلاش‌های او شد. خلفان همچنین گفت بشار اسد، انسان خوبی است كه اخلاق نیكویی دارد.

*قدس 

 افزایش سرطان در میان جوانان

مهر: احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نسبت به افزایش سرطان در میان نوجوانان و جوانان کلانشهرها مانند اهواز، اراک، تهران که آلودگی‌های صنعتی بیداد می کند، هشدار داد و گفت: سرطان در میان کودکان افزایش یافته است.

قتل دانشجوی ایرانی در ایتالیا

قدس آنلاین: دادستان دادگاه میلان خواستار اشد مجازات برای متهمان به قتل مهتاب ساوجی دانشجوی ایرانی در ایتالیا شد.

ادعای عجیب

فارس: وبگاه خبری – تحلیلی ورلد تریبیون مدعی شد: ایران و روسیه در حال اداره یک مرکز عملیاتی مشترک در عراق هستند.

تعطیلی مشاوران املاک

تسنیم: رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران از انصراف شماری از مشاوران املاک از شغل خود به دلیل رکود بازار مسکن خبر داد.
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 9 آبان 1393برچسب: روایت , شوخی, قربانیان,اسیدپاشی, مطبوعات,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

مشاور رئیس‌جمهور گفت: گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال معرفی بنده به عنوان گزینه بعدی وزارت علوم صحت ندارد.
به گزارش لوکسترین ها" از مشرق حجت‌الاسلام حسام‌الدین آشنا، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مشرق، در خصوص اینکه آیا دکتر محمود نیلی احمدآبادی گزینه اصلی دولت است یا خیر؛ عنوان کرد: دولت از ابتدا تا کنون بنا نداشته گزینه ای را معرفی کند که برای وزارت مورد نظرش نیست.

وی با تأکید بر اینکه دولت در کار خود جدی است و مجلس را نیز جدی می گیرد، گفت: گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال معرفی بنده به عنوان گزینه بعدی وزارت علوم صحت ندارد و همان‌طور که عرض کردم رئیس‌جمهور گزینه اصلی خود را معرفی کرده است و همه امید داریم که مجلس محترم با درک شرایط  فضاهای دانشگاهی به این گزینه، یعنی آقای نیلی احمدآبادی رأی اعتماد دهد.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: آقای نیلی احمدآبادی فاقد حواشی سیاسی و همچنین واجد احترام و توانایی مدیریتی کافی برای تصدی وزرات علوم است.

وی در مورد اینکه آیا دولت گزینه دیگری در صورت عدم رأی اعتماد و مجلس به نیلی احمدآبادی در نظر دارد یا خیر؛ گفت: دولت مایل نیست به هیچ وجه شبهه‌ای در مورد گزینه پیشنهادی مطرح شود.
 
 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 9 آبان 1393برچسب: مشرق ,اشنا , دولت,گزینه ,پیشنهادی,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 جلال‌الدین فارسی در گفتگو با مشرق:


گروه تاریخلوکسترین ها-
 جلال الدین فارسی از مجاهدان نهضت اسلامی است که پیش از انقلاب، از جنبه علمی و عملی در تبیین ایدئولوژی مبارزه گام‌های بلندی برداشته است. وجود همین گرایش و سابقه، زمینه ساز آشنایی او با شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شد و نیز، ایجاد روابطی نزدیک که بخشی از خاطرات آن، در این گفت و شنود آمده است. فارسی در سخنان خویش و برای آغازین بار، نکاتی را درباره اندیشه‌های مبارزاتی فرزند امام بیان داشته که برای آغازین بار منتشر می‌شود.


*عده‌ای بر این باورند و اخیرا در برخی کتب خاطرات نیز ادعا کرده اند که شهیدآیت الله حاج‌آقا مصطفی خمینی، چندان اهل مبارزه نبوده اند. به عنوان یک مبارز پرسابقه، چه تحلیلی از این ادعا دارید؟


این‌طور نیست. کسانی که این حرف را می‌زنند یا مغرض هستند یا به احتمال قریب به یقین اطلاعات کافی ندارند. تلاش می‌کنم پاسخ این سئوال را با چند خاطره بدهم. پس از اولین دستگیری حضرت امام، دوستان ما در مؤتلفه تصمیم گرفتند با حضرت امام ملاقات کنند و آخرین دیدگاه‌های ایشان را راجع به مسائل مختلف جویا شوند. به منزل امام رفتیم و برای اولین بار حاج‌آقا مصطفی را دیدم. ایشان حرف زیادی نزد، ولی از فحوای کلامش معلوم بود دقیقاً به راه امام اعتقاد دارد و با آن همراه است.
این دیدار در ذهنم بود تا سال 49 که به لبنان رفتم و از سفارت عراق در بیروت ویزا گرفتم و به نجف رفتم. در آنجا از نزدیک با حاج‌آقا مصطفی آشنا شدم و با هم صحبت کردیم. ایشان مرا از روی آثارم و فعالیت‌هایی که در ایران کرده بودم می‌شناخت. پس از آن، ده- دوازده باری در منزل محقر ایشان و در اتاق کوچکی در طبقه پایین آن منزل، به شکل محرمانه، مذاکراتی را انجام دادیم. 
موضوع این مذاکرات، درباره مبارزات در خارج از کشور، مخصوصاً در سوریه و لبنان و مطرح کردن مرجعیت امام، به‌ویژه در لبنان بود. آنجا بود که به عمق نفرت فرزند امام از رژیم شاه و اعتقاد عمیق ایشان به مبارزه با آن، پی بردم و دیدم هر چند ظاهر امر نشان نمی‌دهد، اما در واقع هر کاری از دستش برمی‌آید، برای مبارزه با رژیم شاه انجام می‌دهد و حتی از بذل جان هم دریغ ندارد! حاج‌آقا مصطفی مکنونات قلبی خود را با هر کسی در میان نمی‌گذاشت. کسانی که این شبهات را مطرح می‌کنند، احتمالاً جزو این دسته هستند که طرف گفت وگو و مشورت ایشان نبوده اند، والا حاج‌آقا مصطفی، نه از کسی هراسی داشت و نه در راه مبارزه، ملاحظه کسی را می‌کرد.

*به مذاکرات محرمانه خود با ایشان اشاره کردید. آیا هنوز هم محرمانه هستند؟


بسیاری از آنها بله، هنوز هم محرمانه هستند. البته در کتاب «زوایای تاریک» بدون این‌ که از حاج‌ آقا مصطفی نام ببرم به برخی از آن مذاکرات اشاره کردم. از جمله مواردی که شاید بشود به آن اشاره کرد، ایجاد شبکه نفوذی در ارتش بود. ایشان بعضی از افسران ارتش شاهنشاهی را که ظاهراً یکی از آنها از اقوام دور امام بود، شناسایی کرده بود. البته این شبکه تا حدودی لو رفت و ساواک آن را قلع و قمع کرد، اما ایشان توسط طلبه‌هایی که به عراق رفت و آمد داشتند، از نظر فکری و گاهی هم تدارکاتی تجهیز می‌کرد تا رفتارهای این شبکه را در ایران تبیین کنند. این به دوره‌ای برمی‌گردد که روابط رژیم ایران و عراق وخیم شده و حزب بعث به مبارزان در عراق کمی آزادی داده بود.
نکته دیگر این بود که ایشان می‌گفت: باید از امکاناتی که رژیم بعث در اختیار ما گذاشته است، حداکثر استفاده را علیه رژیم شاه ببریم! البته با این نظر موافق نبودم و نگرانی خود را با امام هم در میان گذاشتم و عرض کردم: در مجموع به صلاح نهضت نیست که از امکانات حزب بعث عراق استفاده کند. خود امام هم همین نظر را داشتند و لذا هیچ‌گاه از این امکانات استفاده نکردند. البته جایگاه امام به عنوان رهبر نهضت، با جایگاه حاج‌آقا مصطفی بسیار تفاوت داشت و لذا ایشان می‌توانست در این زمینه رفتار متفاوتی داشته باشد. بعدها حاج‌آقا مصطفی به قطب‌زاده یا آقای دعایی شک کرده بود که این خبر را برای امام برده‌اند و ابداً به من شک نکرده بود!

ایجاد شبکه نفوذی در ارتش توسط حاج آقا مصطفی/ با تمام قدرت برای جا انداختن مرجعیت امام در لبنان تلاش کردم/ آخرین دیدار فارسی با شهید سید مصطفی خمینی
*نظر خود حزب بعث در این زمینه چه بود؟

آنها قطعاً دلشان می‌خواست امام یا اطرافیان ایشان چنین درخواستی بکنند. به امام عرض کردم: اگر بعثی‌ها بفهمند من مانع همکاری مبارزین ایرانی با آنها بودم، قطعاً جلوی خروجم را از عراق می‌گیرند و کسی نمی‌داند چه بلایی بر سرم خواهد آمد، کما این‌ که ناچار شدم با گذرنامه و روادید جعلی از عراق بروم! به حاج‌آقا مصطفی هم گفتم: اگر یک وقت شنیدی که لب مرز مرا کشته‌اند، به دوستانمان در عراق و سوریه خبر بده! شرایط بسیار دشواری بود و این نگرانی که صحبت‌های من و حاج‌آقا مصطفی توسط فردی که در اوایل عضو تیم ترور حسنعلی منصور بود و یکی دو جلسه‌ای حضور داشت، لو رفته باشد، وجود داشت. او بعدها به بیروت رفت و در سفارت ایران در بیروت با ساواک همکاری می‌کرد. احتمالاً حزب بعث از طریق این فرد از مذاکرات ما مطلع شده بود.

*آیا در نجف کسی از فعالیت‌های ایشان مطلع بود؟

حاج‌ آقا مصطفی مسائل امنیتی را خوب رعایت می‌کرد و با کمتر کسی درباره این موارد حرف می‌زد. شایعات عجیب و غریبی هم علیه او می‌ساختند و حتی به امام هم می‌گفتند، که امام به خاطر علاقه به حاج‌آقا مصطفی اعتنا نمی‌کرد.

*این شایعات را چه کسانی می‌ساختند؟

کسانی که پشت پرده با شاه و دربار ارتباط داشتند و عملاً عامل دربار در نجف بودند. تک‌تک اینها را می‌شناختم و بعضی‌هایشان حتی در حوزه، برای خودشان وجاهت علمی هم ایجاد کرده بودند.

*شهید حاج‌آقا مصطفی چند بار هم به سوریه و لبنان سفر کردند. از این سفرها چه خاطراتی دارید؟


ایشان اکثراً در راه حج عمره به ما سر می‌زدند. در دو سه سفر آخر به اتفاق آسید محمد موسوی بجنوردی ـ عضو شورای عالی قضائی در اوایل انقلاب ـ به منزل بنده در دمشق آمدند. آخرین بار هم با حاج احمد آقا و آقای بجنوردی آمدند و ناهار مهمان ما بودند. بنده اگر نگویم تنها فرد، جزو معدود کسانی بودم که درلبنان، با تمام قدرت و امکانات برای جا انداختن مرجعیت امام تلاش می‌کرد. حاج‌آقا مصطفی این موضوع را می‌دانست و به همین دلیل به من علاقه زیادی داشت. حاج‌آقا مصطفی در دفاع از حریم مرجعیت امام مطلقاً با کسی تعارف نداشت و حرفش را با قاطعیت و جدیت می‌زد.

*در مورد فوت ناگهانی ایشان مطالب گوناگون و گاه متناقضی مطرح می‌شود. نظر شما در این باره چیست؟

بار آخر که به منزل بنده آمدند، دیدم خیلی لاغر شده است و گفتم: خیلی خوب است دارید وزن کم می‌کنید، البته وزن کم کردن خیلی سریع گاهی حتی به سکته قلبی هم منجر می‌شود، اما باور ندارم ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشد، چون در سفر آخری که ایشان به منزل ما آمد، او را بسیار سالم و سرحال دیدم و وقتی دو سه ماه بعد خبر شهادتش را شنیدم، حقیقتاً بهتم زد.

ایجاد شبکه نفوذی در ارتش توسط حاج آقا مصطفی/ با تمام قدرت برای جا انداختن مرجعیت امام در لبنان تلاش کردم/ آخرین دیدار فارسی با شهید سید مصطفی خمینی

*ویژگی‌های برجسته اخلاقی ایشان از نظر شما کدامند؟

فوق‌العاده بانشاط و بذله‌گو بود. بر اساس عرف روحانیون حوزه‌ها رفتار نمی‌کرد. مطلقاً تکبر، تکلف و تظاهر در وجودش راه نداشت و با آن‌که فرزند ارشد امام بود، با دوستان بسیار صمیمانه، بی‌تکلف و بامهربانی رفتار می‌کرد. حتی هنگامی که به مقامات بالای علمی و حوزوی هم رسید، ذره‌ای تکبر و تفاخر نداشت. به مال دنیا بسیار بی‌اعتنا بود و حتی تصورش را هم نمی‌شد کرد ایشان پشیزی از وجوهات شرعی را خرج خود و خانواده‌اش کند. زندگی‌اش در حد پایین‌ترین طلبه و بسیار محقر بود.

*آخرین خاطره شما از ایشان چیست؟

آخرین بار که با مرحوم احمدآقا و آقای بجنوردی به خانه من آمدند، وقتی خداحافظی کردند و رفتند دیدم دوباره در می‌زنند. رفتم و در را باز کردم و دیدم حاج‌آقا مصطفی آمد و هرچه را که در جیب داشت، حتی پول خردهایش را به من داد. گفتم: من پول دارم و حتی دسته‌های دلار و پوند را به او نشان دادم و گفتم: به اندازه کافی کمک‌های مالی از ایران می‌رسد. بعد هم به شوخی گفتم: نیازی به پول خردهای شما نیست، ولی ایشان اصرار کرد که قابل شما را ندارد و محبتش را به من نشان داد. بعد هم خداحافظی گرمی کرد و رفت. حلاوت این خاطره دلپذیر همواره در ذهن ما باقی مانده است.    
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 9 آبان 1393برچسب:شهید آیت الله مصطفی خمینی, جلال الدین فارسی,نجف,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 گزارشی از یک میراث شوم غربی؛


ماجرای اسید پاشی در اصفهان چندوقتی است به نُقل رسانه‌های بیگانه و سوژه جدید پروژه‌های ضدایرانی آنها تبدیل شده و سعی دارند با ارائه اطلاعات نادرست و برجسته کردن ماجرا، بهره‌برداری‌های مدنظر خود را داشته باشند؛ این درحالی است که این پدیده ضداجتماعی مانند بسیاری دیگر، ساخته و پرداخته همین جوامع است.
به گزارش لوکسترین ها m-r-r.tk، از باشگاه خبرنگاران دو هفته‌ای است که از 4 مورد مشکوک اسیدپاشی سریالی به روی هموطنان اصفهانی می گذرد، نهادها و دستگاه های قضایی و امنیتی کشور بر دستگیری و مجازات عاملان این جنایت تاکید دارند، و شخص رئیس جمهور هم قول داده با عاملان این جنایت برخورد شدید شود.


هیچ شک و تردیدی در غیرانسانی بودن و جنایت آمیز بودن این پدیده شوم وجود ندارد و همگان آن را محکوم می کنند، اما آنچه که در این روزها شاهد آنیم سوءاستفاده دشمنان خارجی نظام جمهوری اسلامی و اذناب و دنباله های داخلی آنها از این ماجرا است.

پس از انتشار خبر اسیدپاشی در اصفهان، بوق های تبلیغاتی بیگانه به صدا در آمدند، رسانه های معاند و تحلیلگران آنها دایه مهربانتر از مادر شدند و از جفایی که در حق بانوان ایران می شود دم زدند و "قلمفرسایی" کردند.


در همان ابتدا گروهی از رسانه ها مانند بی‌بی‌سی و صدای امریکا و خبرگزاری فرانسه با هدفی خاص یک قشر معین( یعنی زنان بد حجاب) را قربانی اسیدپاشی معرفی کردند و تلاش کردند مسئولیت این اقدام غیرانسانی را متوجه گروه های مذهبی کنند و در راستای مبارزه با بی حجابی نشان دهند.

حتی "سامانتا پاور" نماینده امریکا در سازمان ملل هم وارد گود شد و با ژستی انسان‌دوستانه که فتنه گری در آن موج می‌زد در محکومیت اسیدپاشی پیامی منتشر کرد. وی در این پیام نوشته است: "ایالات متحده حملات غیرانسانی اسیدی را که بنا بر گزارش‌ها به دلیل عدم داشتن حجاب علیه زنان در ایران صورت گرفته، به شدت محکوم می‌کند. از دولت می‌خواهیم عاملان را شناسایی و تحت تعقیب قرار دهد". اما وجود یک بانوی محجبه از خانواده معظم شهدا در بین قربانیان اسیدپاشی نقشه آنها را نقش بر آب کرد.

"بوق‌های تبلیغاتی" که تیرشان به سنگ خورده بود این بار کوشیدند تا فضای ایران بخصوص شهر اصفهان را ملتهب و پر از وحشت نشان دهند که در آن کسی جرات حضور در خیابان را ندارند و متاسفانه در این میان کاربران شبکه های اجتماعی نیز آب به آسیاب دشمنان این مرز و بوم ریختند.

روزنامه‌ها و نشریات بیگانه از عربی گرفته تا غربی هریک سعی کردند از دید خود به ماجرا نگاه کنند و آن را تفسیر نمایند. روزنامه و نشریه هایی مانند گاردین، الجزیره، العربیه، نیویورک تایمز، تایم و دیلی میل ... به پوشش جانبدارانه اسیدپاشی در ایران پرداختند، به عنوان نمونه العربیه مقاله ای با عنوان" هفته سیاه برای ایران"(!) منتشر کرد و در آن با گره زدن اعدام اراذل و اوباش و قاتلان با ماجرای اخیر اسید پاشی سعی کرد ایران را از منظر عدم رعایت حقوق بشر به چالش بکشد.


الجزیره نیز تیتر "پیامی برای روحانی" را برای گزارش اسیدپاشی خود برگزید و سعی کرد مخالفان دکتر روحانی را عامل اسید پاشی معرفی کند.

"دیلی بیست" هم با شیطنت خاصی  تیتر زد: "اسید پاشی روی زنان رعب و وحشت را در ایران  گسترد"(!). این در حالی است که منشاء پیدایش این پدیده ضداجتماعی خود اروپا و آمریکا بوده است و بنابر اعلام آمارهای غربی پدیده شوم اسید پاشی یا آنطور که غربی‌ها می گویند "حمله با اسید" پدیده ای جهانی است که متاسفانه در تمامی قاره ها اتفاق می افتد و مختص قاره یا کشور خاصی نیست.

این پدیده در کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان از جمله امریکا، انگلیس، کانادا و بلژیک و استرالیا رایج است و همین موضوع منظوردار بودن رسانه های غربی از بهره برداری سیاسی و ضد ایرانی از اسیدپاشی در ایران ثابت می کند. درواقع دوربین های رسانه‌های بیگانه روی ایران زوم شده تا از این ماجرای غیرانسانی اجتماعی بهره برداری‌های سیاسی کنند.


وقتی برای جستجو در مورد "اسید پاشی" به سراغ ویکی پدیا می روید در بخش انگلیسی اطلاعات زیادی در این خصوص می توان پیدا کرد اما وقتی به بخش فارسی آن مراجعه می کنید و انتظار دارید ترجمه اطلاعاتی که به انگلیسی داده شده را ببینید در کمال ناباوری می بینید که فقط در مورد اسیدپاشی در ایران(!) به شما اطلاعات می دهد و حتی فقط به معرفی قربانیان ایرانی این حادثه وحشتناک می پردازد.

 
قضاوت در مورد غرض دست اندرکاران ویکی پدیا را به خود خوانندگان واگذار می‌کنیم. اکنون نگاهی داریم به آمارهای موجود از اسید پاشی در جهان.

*** تاریخچه:
در قرن ١٨ ميلادى اسيد سولفوريك، كه در طول تاريخ با نام ويتريول شناخته شده، براى نخستين بار در ابعاد صنعتى در دهه ١٧٤٠ ميلادى و در انگلستان توليد شد، و به محض اينكه دسترسى به آن آسان شد، در اروپا و آمريكا براى مقاصد خشونت آميز از مورد استفاده قرار گرفت. در دهه ١٨٣٠ ميلادى، يك روزنامه چاپ گلاسگو اسكاتلند در يكى از شماره هاى خود نوشت كه اسيدپاشى به امرى رايج در بخش هايى از كشور تبديل شده، لكه ننگى براى شخصيت ملى مردم اسكاتلند به شمار مى رود. 

افزون بر استفاده از اين سلاح در نزاع هاى كارى، اسيد سولفوريك در اختلافات خانوادگى نيز به سلاحى شيطانى مبدل شده بود. براى مثال، در سال ١٨٦٥، نيويورك تايمز گزارش داد كه مردى حسود پس از چند بار تهديد صورت همسر خود را با اسيد سوزانده است. در مواردى ديگر در سده ١٩ و ٢٠ ميلادى، برخی زنان بر صورت مردان اسيد پاشيده اند. اسيدپاشى نه تنها به عنوان راهى براى وارد آوردن دردى جسمانى بر افراد استفاده شده بلكه جذابيت ظاهرى فرد را نيز از بين مى برد.  
 
در ميانه سده بيستم ميلادى، در آمريكا و در پى سخت تر شدن قوانين فروش اسيد و افزايش اختيارات زنان، استفاده از اسيد به عنوان سلاح خشونت هاى خانگى رفته رفته كمرنگ شد. اما در اواخر سده بيستم و اوايل سده ٢١ ميلادى اسيدپاشى در نقاط ديگر جهان رونق گرفت.

شاید کمتر کسی باشد که بداند مبدا اسید پاشی به روایتی اروپا و به روایتی دیگر امریکا بوده است.

گروهی از مورخین معتقدند پدیده اسید پاشی اولین بار در سال 1879 در فرانسه گزارش شد که در آن سال 16 مورد اسید پاشی  که به آن vitriol" " اطلاق می شد از سوی زنانی به صورت زنان دیگر ثبت شده است. 

اما مورخی به نام "رابرت استف" اولین اسیدپاشی را به سال 1865 و توسط زنی به نام "مارگارت بویل" در فیلادلفیا، ایالت پنسیلوانیا، می‌داند.این جرمی رایج در امریکا بود و در اروپا نیز اتفاق می افتاد.

طبق اعلام " اتحادیه نجات یافتگان اسید" ASTI سالانه 1500 مورد اسید پاشی در جهان رخ می دهد و بین 75 تا 80درصد قربانیان زنان هستند که 30 درصد آنها زیر 18 سال سن دارند.جف شاه مدیر اجرایی این نهاد معتقد است موارد بسیاری هم گزارش نمی شود.او می گوید:" بیشتر قربانیان به دلیل ترس از انتقام موارد را به پلیس گزارش نمی کنند"

علت اسید پاشی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است  ولی دلایل اصلی آن انتقام،شکست عشقی، اختلافات خانوادگی و حسادت ذکر شده است.

در میان کشورهای اروپایی بیشترین آمار اسید پاشی در بلغارستان، یونان و انگلیس گزارش شده است. همچنین گزارش ها نشان می دهد در ایتالیا هم اسید پاشی رو به افزایش است.

 
اما رسانه‌های غربی بیشتر از این که موارد اروپایی اسیدپاشی را گزارش کنند روی مناطق دیگر مانند جنوب آسیا و کلمبیا متمرکز شده اند.

***  اسیدپاشی در انگلیس
طی شش سال آمار اسیدپاشی و حمله با دیگر مواد سوزاننده در انگلیس سه برابر شده است.

 
آمارهای سازمان  ملی بهداشت انگلیس نشان می دهد که در سال های 2011 و 2012 میلادی 105 مورد "حمله با مواد سوزاننده" در این کشور رخ داده، اما این مقوله مواردی دیگری جز اسید را هم پوشش می دهد.

طبق اذعان مقاله‌ای در روزنامه گاردین، اسید پاشی در انگلیس رو به افزایش است.

کتی پایپر مدل انگلیسی که در سال 2008 توسط نامزد سابقش مورد اسیدپاشی قرار گرفت

آمارهای به دست آمده توسط گاردین نشان می دهد که سال گذشته میلادی 21 مورد "پاشیدن مواد خطرناک" در دادگاه عالی انگلیس مورد بررسی قرار گرفته که این رقم 4برابر آمار سال 2012 میلادی است که در آن فقط 5 مورد گزارش شده بود.

وین اینگولد مرد 56 ساله انگلیسی که در تابستان سال 2014 مورد اسیدپاشی قرار گرفت

طی سال های 2008 تا 2013 نهاد پیگرد سلطنتی 63 مورد اسیدپاشی را مورد تحقیق و بررسی قرارداد که در 20 مورد منجر به صدور حکم شد.

سال گذشته در مجموع 130 نفر قربانی اسیدپاشی در انگلیس در بیمارستان درمان شدند.

 
نکته جالب این که در بیشتر موارد قربانیان مرد بوده اند. سال گذشته 81 مرد قربانی حمله با مواد سوزاننده در بیمارستان مداوا شدند در حالی که تعداد زنان تحت درمان 49 نفر بود.

*** اسیدپاشی در  آمریکا
اسید پاشی در امریکا هم قربانی می گیرد،ظاهرا علت اصلی اسید پاشی در این کشور "حسادت"، به زیر کشیدن رقبا  و مسائل خانوادگی است.

تانیا آرنولد زن 29 ساله امریکایی که در سال 2014 هدف اسیدپاشی قرارگرفت و دچار سوختگی 70 درصدی شد

"کیسی جوردن" جرم شناس امریکایی در مورد وقوع اسیدپاشی در امریکا در گفتگو با شبکه خبری  ان بی سی با اشاره به این که  "حسادت" یکی از عوامل ارتکاب این بزه است، گفت اگرچه ما در سال های گذشته مواردی از اسیدپاشی را در امریکا داشتیم اما موارد بسیار معدودی رسانه ای شده اند. باید توجه کافی به این موضوع شود تا نشان داده شود این موضوع در حال تبدیل شدن به معضل است."

بتانی استورو 28ساله از واشنگتن که در سال 2010 مورد اسیدپاشی قرار گرفت اما بعد مدعی شد که خودزنی کرده است.

دری ولارد زن 21 ساله امریکایی تابستان سال 2010 مورد اسیدپاشی قرار گرفت.

در امریکا موارد عجیبی مانند حمله پدر خانواده به دختر خود با اسید هم گزارش شده است. به عنوان نمونه در سال  2012 در نیویورک پدری به صورت و بدن دختر خود اسید پاشید. 

*** اسيدپاشى ها در ايتاليا نشان از فرهنگ كهن خشونت عليه زنان در اروپا دارد
 
در سال ٢٠١٣، "وانيا دل كول" ٣١ ساله، در آپارتمان خود در ويچنزا را گشود، دو مرد وى را به داخل ساختمان هل داده و بر روى بدن وى اسيد ريختند. اين زن در سال ٢٠٠٢ توسط يكى از دوستانش مورد تجاوز جنسى قرار گرفته بود. مجرم كه تنها كمتر از چهار سال را به جرم اين عمل در زندان گذرانده بود پس از آزادى دست به تكرار جنايات خود زد.  

 

تراژدى بزرگتر اين است كه اين حمله سومين مورد از نوع خود در طول يك ماه بوده است. چند روز پيش از حادثه قبلى، يك زن باردار در پاركينگ كلينيك زنان در ميلان ايتاليا هدف حمله اسيدپاشى قرار گرفت و بينايى چشم چپ خود را از دست داد. 
 
درست در همان ماه، سه مرد به زور وارد منزل "لوچيا آنيبالى"، وكيل ٣٦ ساله شدند و بر روى صورتش اسيد پاشيدند. اين مردان توسط پليس ايتاليا دستگير شدند و پس از يك هفته مشخص شد كه نامزد سابق وى كه خود نيز وكيل بوده، افرادى را براى انجام حمله استخدام كرده است. 

اسيدپاشى در ايتاليا بخشى از فرهنگ خشونت خانگى عليه زنان در ايتاليا به شمار مى رود. بيش از ٦ ميليون ٧٤٣ هزار زن، يعنى از هر سه زن يك نفر در اين كشور قربانى خشونت خانگى بوده است. 

عليرغم اينكه جنايات عليه زنان توجه مرد ايتاليا را به خود جلب كرده اما به نظر مى رسد اين دست حوادث همچنان رو به افزايش خواهد بود. بحران هاى سياسى پى در پى در اين كشور بدين معنى است كه برنامه هايى مانند مبارزه عليه خشونت خانگى به سرانجامى نخواهد رسيد.

*** بلژیک
سال 2009 خبر وحشتناکی در روزنامه‌‌های بلژیکی منتشر شد؛ خبر اسیدپاشی به یک زن 45 ساله؛ در این حادثه دلخراش فرد مهاجم چندین بار روی صورت این زن اسید پاشید. نام این زن پاتریشیا لوفرانس است. او که زمانی مادری زیبا و مهربان برای سه فرزندش بود حالا می‌گوید که هر کسی که برای اولین بار او را می‌بیند فکر می‌کند که​ او یک هیولاست!  


سه سال پیش از آن، ریچارد ریمز، ​مردی که به پاتریشیا علاقه داشت جلوی در خانه​اش اسیدی را که از قبل تهیه کرده بود به صورت او پاشید. حالا سه سال از آن روزها گذشته و پاتریشیا بعد از گذراندن این روزهای سخت، برای نخستین بار در گفت​وگو با روزنامه​‌ها از آن حادثه وحشتناک صحبت می‌کند. او می‌گوید که اسید نه تنها صورت پاتریشیا را در خود حل کرد بلکه احساسات او را هم برای ادامه زندگی متلاشی کرد و حالا او از زندگی هراس دارد.سال 2009 بود که صدای فریادهای زنی از خانه‌ای در حومه شهر سنت جان مولنبیک بلژیک به گوش می‌رسید: «سوختم، سوختم».  


ریمز نه یک بار بلکه چندین بار به صورت پاتریشیا اسید پاشید و در نتیجه این حادثه بافت بینی و پلک چشمان پاتریشیا به طور کلی از بین رفت. همچنین او یک انگشت و بینایی یکی از چشمان خود را از دست داد و یکی از گوش‌‌هایش هم برای همیشه ناشنوا شد. اما این فقط بخشی از آسیب‌‌های جدی وارد شده به پاتریشیا بود.

پاتریشیا در خطر مرگ قرار داشت زیرا اسید تا قلب و شش‌‌های این زن نیز نفوذ کرده و ​آنها  را سوزانده بود.  او پس از انتقال به بیمارستان در بخش مراقبت‌‌های ویژه بستری شد و پزشکان درمان وی را آغاز کردند.

ریچارد ریمز
پاتریشیا در این مدت تحت 86 عمل جراحی قرار گرفت و همچنین 30 پیوند پوست به او زده شد.

حالا چند سال از آن ماجرا می‌گذرد و پاتریشیا همچنان با دردهای مزمن خود سر می‌کند.

*** کانادا
"کارمن بلاندین ترلتون" زن 44 ساله کانادایی و مادر دو کودک، به صورت عمومی برای اولین بار پس از پیوند صورت خود سخنرانی کرد، این امر درست شش سال پس از آن صورت گرفت (در سال 2013) که همسر سابقش با اسید به وی حمله کرد که در نتیجه این زن نابینا شد و صورتش از شکل افتاد.


پیش از آن نیز 55 عمل جراحی بر روی وی انجام شده بود.

*** بنگلادش و هند
در بنگلادش پس از سال 1999 سه هزار مورد اسیدپاشی گزارش شده که اوج آن در سال 2002 بود که 262 مورد به ثبت رسید.از سال 2002 آمارها کاهش یافت ودر سال 2011 میلادی به 91 مورد رسید.در این کشور 82درصد قربانیان زنان هستند.
 
در بنگلادش در سال 2002 میلادی 492 مورد اسیدپاشی گزارش شده بود اما با اعمال قوانین سفت وسخت و تشدید مجازات ها این تعداد سال گذشته به  75 مورد رسید.
 
در هند نیز 72درصد قربانیان اسیدپاشی زنان هستند. هند یکی از بالاترین میزان اسیدپاشی ها را در جهان دارد.اتحادیه مذکور تخمین می زند سالانه 1000 مورد اسید پاشی در این کشور اتفاق می افتد.


اسیدپاشی در جنوب آسیا رواج بیشتری دارد.علاوه بر هند در افغانستان هم اسیدپاشی زیادی وجود دارد اما آمارهای رسمی موجود نیست.در پاکستان هم موارد زیادی از اسیدپاشی وجود دارد.

در پاکستان هم سالانه 250 تا 300 مورد اسید پاشی گزارش می شود.پاکستان هم قوانین سفت و سختی اعمال کرده است و در سال 2011 تعداد گزارش ها 300 درصد افزایش داشت.

این مسئله فقط در جنوب آسیا نیست، در کلمبیا هم سال 2012 میلادی 150مورد اسیدپاشی به ثبت رسید.

*** سخن پایانی
همانطور که می‌بینیم در آمارهایی که نهادها و سازمانهای خارجی از آسیا ارائه کرده اند نامی از ایران به عنوان کشوری که دارای موارد اسیدپاشی چشمگیری باشد دیده نمی شود، اما از کشوری مانند انگلیس نام برده می شود اما حالا چه می شود که نام ایران از سوی رسانه های معاند با آب و تاب مرتبا اعلام می‌شود و هیچ اشاره‌ای به تعداد اسیدپاشی در انگلیس و اروپا نمی‌شود؟

پاسخ این سئوال کاملا ساده است. پاسخ را باید در اهداف و مقاصد سیاسی رسانه های خودفروخته جستجو کرد. آنها تلاش دارند جمهوری اسلامی را خشن(!) معرفی کنند و از "نمد اسیدپاشی  کلاهی برای خود ببافند" !

همین تبلیغات منفی  علیه جمهوری اسلامی ایران و همنوایی برخی وابسته های غربی در داخل باعث شده تا تصور شود اسیدپاشی فقط در ایران اتفاق می افتد و کسی از ده ها مورد اسید پاشی در انگلیس و اروپا چیزی نداند. جستجو در اینترنت برای یافتن آمارهای دقیقی از قربانیان اسیدپاشی در غرب هم نتیجه ای ندارد زیرا رسانه های غربی تمایلی به گزارش آنها ندارند و ترجیح می دهند موارد داخلی را گزارش نکنند.
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 9 آبان 1393برچسب:اسیدپاشی ,میراث , شوم,خارج,لوکسترین ها M-R-R,TK, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 جهاد یا یافتن نیمه گمشده؛


واقعیت آن است که داعش نه تنها برای مردان جوان بلکه برای زنان جوان اروپایی نیز جذابیت دارد. صدها نفر از این زنان به سوریه و عراق رفته‌اند تا با جنگجویان داعش ازدواج و در آنچه که در این گروه با عنوان جهاد نکاح رواج دارد، شرکت کنند.

گروه جنگ نرم لوکسترین ها - از مشرق یک پایگاه خبری تحلیلی نزدیک به یهودیان اروپا درباره دلایل گرایش دختران اروپایی به گروهک تروریستی داعش می‌نویسد: دختران نوجوان مرکز ثقل جامعه غرب به شمار می‌روند: عملاً کلیت فرهنگ غرب که از اجزای کلیدی قدرت نرم غربی‌ها قلمداد می‌گردد بر اساس سلیقه دختران نوجوان شکل می‌گیرد. تلفن همراه با بهره‌گیری از شگفتی‌های فناوری اطلاعات آداب و عادات دختران نوجوانی را شکل داد که مجذوب تلفن‌های همراه شده و پای از اتاق خویش بیرون نمی‌گذارند. در واقع موفقیت تمدن غرب بدان خاطر است که دنیا را به مکانی امن برای دختران نوجوان تبدیل کرده است ـ این دختران به مدرسه می‌روند، کار پیدا می‌کنند، و می‌توانند تصمیم بگیرند که چه زمان و با چه کسی ازدواج کنند یا اینکه اصلاً می‌خواهند ازدواج کنند یا نه. هنگامی که دختران نوجوان راه خود را عوض کرده و به داعش می‌گروند این بدان معناست که غرب شکست خورده است.

نتایج یک نظرسنجی که هفته پیش توسط اندیشکده واشنگتن انجام گرفت نشان می‌دهند که گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی (داعش) در اروپا در مقایسه با خاورمیانه از حمایت بیشتری برخوردار است. این نظرسنجی نشان داد که تنها 3 درصد مصری‌ها، 5 درصد سعودی‌ها، و کمتر از 1 درصد لبنانی‌ها نظر مثبتی درباره داعش دارند. از سوی دیگر اما 7 درصد انگلیسی‌ها و 16 درصد فرانسوی‌ها نظر مساعدی نسبت به داعش داشتند ـ و 27 درصد شهروندان فرانسوی 18 تا 24 ساله نیز دیدگاهشان نسبت به داعش مثبت بود.

این اعداد و ارقام نباید چندان هم تعجب‌برانگیز باشند. هزاران نفر از جوانان مسلمان اروپایی پیشاپیش موطن خود را به قصد خاورمیانه ترک کرده‌اند تا ابوبکر البغدادی رهبر داعش را در ایجاد یک خلافت اسلامی یاری دهند. بی‌شک هزاران نفر دیگر هم در راهند تا در راه اعتقاداتشان بکشند و کشته شوند.

واقعیت آن است که داعش نه تنها برای مردان جوان بلکه برای زنان جوان اروپایی نیز جذابیت دارد. صدها نفر از این زنان به سوریه و عراق رفته‌اند تا با جنگجویان داعش ازدواج و در آنچه که در این گروه با عنوان جهاد نکاح رواج دارد، شرکت کنند. مطمئناً برخی از آنها مانند نورا الباثی دختر 15 ساله و یهودی فرانسوی از این کار خود پشیمان شده‌اند. اما مسئله اصلی همچنان پابرجاست: دلیل گرایش این دختران به سمت جنگجویان داعش آن است که از نظر این دختران، غرب ضعیف و فاقد خصوصیات مردانه به نظر می‌رسد و این دختران خواهان مردانی واقعی هستند که به خاطر اعتقاداتشان می‌کشند و کشته می‌شوند.

اما چرا؟ اروپا از بهداشت و رفاه عالی و همچنین مردان جوان و جذاب و زنان جوان و جذاب برخوردار است، زنانی که برخلاف اکثر زنان خاورمیانه و خارج از اسرائیل از لحاظ جنسی در دسترس هستند. پس چرا هزاران مسلمان اروپایی جنگیدن و کشته شدن در بیابان را به زندگی راحت و یا هرچند تا حدودی ملال‌آور در اروپا ترجیح می‌دهند؟

دلیلش آن است که اروپا علی‌رغم اینکه خدمات اجتماعی و کالاهای مصرفی فراوانی را می‌تواند به مردمش عرضه کند اما قادر نیست به زندگی آنها، چه مسلمان و چه غیرمسلمان، معنا بخشد. نسلی از جوانان مسلمان اروپایی رندگی نسبتاً آسان خود را در مالمو، مارسی، و منچستر رها کرده و به میادین نبرد در سوریه و عراق رفته‌اند، زیرا اروپا از ارزش‌هایی که به خاطر آنها بتوان زندگی کرد ـ یا کشته شد ـ خالی شده است. این جوانان مسلمان به همان دلیل به سوریه و عراق می‌روند که یهودیان به اسرائیل می‌روند:مقصود را جای دیگر می‌توان یافت، چه در نزد داعش یا در نزد «ولادیمیر پوتین»، رهبران ایران یا ارتش اسرائیل.

سرویس‌های امنیتی اروپا نگران آن هستند که شمار زیادی از جنگجویان جهادی که دارای گذرنامه کشورهای غربی هستند در بازگشت به اروپا باعث ایجاد دردسر شوند. آنها می‌گویند از این نگرانند که جنگجویان مذکور در خارج از کشور مهارت‌های ویژه‌ای را فرا گرفته و هنگام بازگشت به کشور بکار گیرند ـ همانگونه که «مهدی نموشه» شهروند فرانسوی در ماه می چهار نفر را در موزه بروکسل کشت.

مقامات اروپایی اما یک نکته آشکار و بارز را نادیده گرفته‌اند. «نموشه» شاید برای جنگیدن در کنار گروه‌های افراط‌گرا به سوریه رفته باشد، اما شلیک با یک سلاح اتوماتیک مهارتی نیست که تنها در میدان نبرد جهادی‌ها قابل فراگیری باشد. مسئله این نیست که مسلمانان اروپایی با چه مهارت‌هایی ممکن است از خاورمیانه بازگردند، مسئله این است که چرا همان اول اروپا را ترک کردند. از نظر مهم‌ترین هسته‌های نظامی داعش ـ یعنی قبایل عرب و بعثی‌های سابق بازمانده از دوران حکومت صدام حسین ـ خلافت خودخوانده البغدادی بیشتر شبیه یک جوک است. اما در نزد جنگجویان خارجی داعش، به ویژه جنگجویانی که از غرب قاره اروپا به این گروه پیوسته‌اند، ایده خلافت که برگرفته از تاریخ مسلمانان است از نوعی اصالت و اعتبار برخوردار است که در میان جوانان مسلمان اروپایی مشاهده نمی‌شود.

دقیقاً همین خشونت داعش است که برای اروپایی‌ها از جذابیت برخوردار است. هرچه باشد علی‌رغم اینکه ایمن الظواهری رهبر القاعده ادعا کرده است داعش «بیش از حد خشن» است اما در خاورمیانه جنگ و خونریزی چیز غریبی نیست. سطح خشونت‌ها ـ سربریدن‌ها، به صلیب کشیدن‌ها، و غیره ـ با توجه به صحنه سیاسی منطقه قابل‌انتظار است. عربستان که متحد نزدیک آمریکا محسوب می‌شود جانیان را در مرکز ریاض سر می‌برد و دوست جدید «باراک اوباما» در منطقه ـ یعنی حکومت ایران که از نظر «اوباما» یک حکومت معقول و منطقی است ـ جانیان را با جرثقیل دار می‌زند. اما از نظر جنگجویان اروپایی خشونت بیش از هر چیزی نشان‌دهنده اصالت و اعتبار است.

آنچه داعش نماد آن است بسیار احمقانه و شرارت‌بار است ـ درست مانند یکی از شخصیت‌های شرور فیلم «ترانسفرمرز» که هر چیزی را بر سر راه خود نابود می‌کند. اما این همان چیزی است که هنگام وجود خلأ اتفاق می‌افتد: ایده‌های زشت و پلید فضای خالی را پر می‌کنند. اگر نگاهی به دور و بر خود بیندازیم می‌توانیم ببینیم مفاهیم زشت، پلید و احمقانه این روزها دست بالا را دارند و مدافعان خوبی نیز مقاومت چندانی نشان نمی‌دهند.

«ولادیمیر پوتین» همچون یک اسطوره موسیقی سبک «هیپ‌هاپ» عمل می‌کند، زیرا اروپا را بر روی انگشتانش می‌چرخاند ـ او می‌تواند هرگاه که اراده کند چراغ اروپا را خاموش کند. او می‌تواند هر کاری که می‌خواهد در اوکراین انجام دهد، زیرا می‌داند که آمریکا مانعش نخواهد شد. «اوباما» گفته بود که نمی‌گذارد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، اما اکنون کاخ سفید حق غنی‌سازی حکومت ایران را به رسمیت شناخته است و شاید به ایران اجازه دهد حتی از سانتریفیوژهای بیشتری برخوردار گردد. اسرائیل شاید در طول عملیات 40 روزه موسوم به «تیغه حفاظتی» حماس را در هم شکسته باشد، اما اکنون کشورهای غربی به رهبری آمریکا کنفرانسی را در راستای کمک به بازسازی غزه برگزار کرده‌اند، کنفرانسی که حماس را از زیر بار مسئولیت ویرانی و کشتار غزه رها می‌سازد. آخر چرا؟ زیرا دیگر از قدرت لازم جهت از میان برداشتن یک مشت تروریست ریشوی مسلح به آر. پی.جی برخوردار نیستند و در عوض امیدوارند آنها را با پول بخرند.

آنچه جوانان ناراضی اروپا به چشم می‌بینند این است که قدرت‌های غربی تنها به دور خود می‌چرخند. مسئله این نیست که ما از تحقیر شدن لذت می‌بریم. مسئله این است که فکر می‌کنیم هیچ چیزی ارزش جنگیدن ندارد. به همین خاطر است که هزاران جوان مسلمان اروپایی رو در روی ما قرار گرفته‌اند ـ و به همین خاطر است که دختران 15 ساله تحقیرمان می‌کنند.

منبع:

http://tabletmag.com/jewish-news-and-politics/186397/teenage-girls-europe-isis

مطالب مرتبط
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 گزارش ویژه؛


چرا حکومت اسلام‌گرای مرسی که با آن همه امید و فداکاری بر سر کار آمد، به ناگاه واژگون شد و همه چیز دوباره به دست ارتش افتاد؟ علت سیاست‌های غیرمنتظره مرسی به ویژه نسبت به دول خارجی چه بود؟ سیسی چه در سر دارد و چگونه توانست بر موج مخالفت علیه مرسی سوار شود؟ با گزارش ویژه مشرق همراه شوید.

گروه گزارش ویژه لوکسترین ها - پس از معرفی مجتمع دینی الازهر و نقش آن در سیاست مصر، در گزارش‌ ویژه پیشین به شرح ویژگی‌های کشور مصر، روند قدرت‌یابی اخوان‌المسلمین از 1928 تا 1952، آغاز حکومت نظامی سازمان افسران آزاد به رهبری جمال عبدالناصر و تعامل اخوان با ارتش حاکم تا سال 2011 میلادی و آغاز بیداری اسلامی پرداختیم. آشنایی با این تاریخچه مختصر، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای تحلیل صحیح و کارآمد از وقایع دو سال اخیر در مصر است. اکنون در دو بخش به تحلیل رویدادهای حکومت مرسی و حکومت کودتا می‌پردازیم تا به این سؤال پاسخ دهیم که چه شد حکومت اسلام‌گرای مرسی که با آن همه امید و فداکاری بر سر کار آمد، به ناگاه واژگون شد و همه چیز دوباره به دست ارتش افتاد؟ علت سیاست‌های غیرمنتظره مرسی به ویژه نسبت به دول خارجی چه بود؟ سیسی چه در سر دارد و چگونه توانست بر موج مخالفت علیه مرسی سوار شود؟ تحولات مصر به چه سمتی در حرکت است؟

ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر

 

3- مرسی چگونه شخصیتی است؟

«محمد محمد مرسي عيسى العياط» متولد 1951 در استان شرقی مصر و روستای العدوه است که تحصیلات ابتدایی را در زقازیق گذرانده، سپس در قاهره مدرک کارشناسی و ارشد خود را در رشته مهندسی فلزات دریافت کرده است. وی برای تحصیل در دوره دکتری محافظت از موتورهای هواپیما به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی رفته در همانجا تا استادیاری دانشگاه ایالتی کالیفرنیا پیش رفته است. سپس دوباره به زقازیق برگشته تا در دانشکده مهندسی به تدریس بپردازد. مردم مصر وی را ابتدا به عنوان نماینده فعال شهر زقازیق در مجلس شورا شناختند پس از اینکه در سال 2000 میلادی توانست رأی آن شهر را بدست آورد. وی بعلت مواضعش، چند بار توسط مبارک به زندان انداخته شد که یکی از آنها 7 ماه به طول انجامید.

ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر

 

 

 

در انتخابات مجلس شورا پس از تغییر قانون اساسی، حزب اخوان‌المسلمین و اسلام‌گرایان توانستند بیش از 40% کرسی‌های مجلس را از آن خود کنند و در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز، محمد مرسی به عنوان نامزد حزب آزادی و عدالت با اختلاف کمی از احمد شفیق به پیروزی رسید.

 

 

 

مرسی دوره‌ کوتاهی از ثبات نسبی را برای مصر فراهم کرد که البته به دلیل شرایط انقلابی، متلاطم‌تر از دوره مبارک بود. از همان ابتدا سخن از 70 میلیارد دلار خروج سرمایه کشور توسط خانواده مبارک شد. از آن بدتر، سرمایه‌داران مصری سرمایه خود را از مصر خارج کردند و سرمایه‌داران خارجی نیز منتظر ایجاد شرایط سیاسی شفاف‌تر ماندند. توریست‌ها فعلاً به کشورهای دیگر سفر کردند تا تفریح‌شان به عزا تبدیل نشود. پلیس شاید به اشاره ارتش چندان دلیلی برای ایجاد امنیت سخت‌گیرانه نمی‌بیند. اعتصاب در مراکز مختلف، خبری است که هر روز مصری‌ها می‌شنوند. جایگزینی کمک‌های چندمیلیاردی دولت‌های خارجی همچون آمریکا که قطع شده، حل مشکلات میلیون‌ها فقیر و از همه بدتر، تعمیر اقتصاد بیمار مصر که ضربه انقلاب نیز آن را به‌هم‌ریخته‌تر کرد، به سالیان درازی نیاز داشت که همه تحمل آن را ندارند. مشکلات اقتصادی روزبه‌روز بیشتر می‌‌شد.

ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر

از طرف دیگر تصور مردم مصر از اخوان‌المسلمین، یک تشکل قدرتمند و سازمان‌یافته بود که توانسته بود در طول 60 سال حکومت ارتشیان، دوام بیاورد. مهارت سازمانی و انضباط تشکیلاتی آنها بی‌نظیر تلقی می‌شد. اما در عمل، مردم مصر با حکومتی روبرو شدند که قدرت مدیریت کشور را نداشت. شاید برخی از مشکلات دولت از عدم همراهی ارتش برمی‌آمد، اما برخی دیگر به ضعف قدرت مدیریت مرسی و اطرافیانش برمی‌گشت. مرسی پیش از ریاست‌جمهوری وعده‌های زیادی در مورد 100 روز نخست زمامداری‌‌اش داده بود، اما تنها 15% از آن به طور کامل تحقق یافت. مدیران تازه‌کار دائماً دچار خطاهای روشن می‌شدند و مدیران باتجربه نیز نگران آینده شخصی خود بودند.

ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر

در همین اوضاع، اقتصاد همچنان بیمار بود و دولت در برقراری ارتباط با صندوق بین‌المللی پول که برای بازسازی اقتصادی مصر ضروری بود، دچار مشکل شد. کار بجایی رسید که 70% از احتیاجات غذایی مردم مصر از واردات تأمین می‌شود. 25 تا 40% اقتصاد مصر نیز در اختیار کامل ارتش است که طبیعتاً همکاری لازم را با مرسی نمی‌کردند. تورم شدید به ویژه در محصولات غذایی بوجود آمد و قطعی‌های مکرر برق و صف‌های طولانی در مراکز توزیع سوخت، مردم را کلافه کرده بود.

دعوا بر سر قانون اساسی همچنان ادامه داشت و تیترهای ریز‌و‌درشت رسانه‌ها دائماً موجی از عدم‌ اطمینان را به جامعه تلقین می‌کرد. مردم نمی‌دانستند بالاخره مجلس مؤسسان قانون اساسی پیش‌نویس خود را نهایی می‌کند یا کمیته انتصابی رئیس‌جمهور مانع آن خواهد شد. نهایتاً پس از برگزاری رفراندوم قانون اساسی و رأی 60 درصدی به آن، گروه‌های لیبرال و مسیحی اعلام کردند آنها از فرآیند تدوین پیش‌نویس حذف شده بودند. دیدبان حقوق بشر نیز نارضایتی خود را از برخی ضعف‌های قانون اساسی از جمله تداوم محاکمه شهروندان توسط دادگاه‌های نظامی و عدم وجود آزادی کامل بیان و مذهب اعلام کرد.

ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر

مردم مصر زندگی شخصی و دغدغه‌های کوتاه‌مدت خود را دارند و بسیاری‌شان چندان تفاوتی میان مبارک و مرسی نمی‌بینند. اگر شرایط سخت باشد خیلی‌ها دوباره رنگ عوض می‌کنند، و کردند، به ویژه اینکه از روی‌کارآمدن ارتش بیم کمی داشتند، زیرا دیده بودند مبارک نسبتاً به راحتی و پس از 18 روز اعتراض مردمی از قدرت کناره‌گیری کرد.

 

 

 

خبر خوب اینکه وضعیت سیاسی کشور به گونه‌ای شد که هیچ گروهی نمی‌توانست به تنهایی اقتدارگرایی را پیش‌گیرد. اخوان مجبور به ائتلاف با سایر گروه‌ها بود و جالب اینکه گروه‌های لیبرال و مستقل استعداد بیشتری برای ائتلاف با اخوان داشتند تا گروه‌های دینی که از نظر دینی هم مخالف اخوان بودند. این سازوکار در پارلمان و سپس در نگارش قانون اساسی نشان داد گروه‌های اسلام‌گرا به هیچ‌وجه اکثریت مطلق ندارند. اخوان نیز با روحیه دموکراتیک خود تلاش نکرد تا قانون مد نظر خود را تحمیل کند، در نتیجه خشونتی در این زمینه درنگرفت. مرسی در سیاست داخلی و مدیریت ادارات دولتی نیز از اِعمال قدرت ناتوان بود، هم به دلیل حضور بازمانده‌های رژیم مبارک، هم ساز مخالف ارتش و هم داشتن نوعی روحیه دموکراتیک. در نوشتار گذشته گفتیم که حزب عدالت و آزادی به شدت بر دموکراسی و ارزش اخلاق تأکید دارد. مرسی تلاش می‌کرد بدون تنبیه‌هایی که مبارک برای متخلفین از دستورات خود تعیین می‌کرد، کار خود را به پیش ببرد. گویا مصریان زبان زور مبارک را بهتر می‌فهمیدند.

ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر

 

 

 

این طرف در ارتش تغییراتی رخ داد، یعنی حسین طنطاوی (10 سال وزیر دفاع مبارک و 16 ماه ریاست شورای نظامی در اداره مصر پس از استعفای مبارک تا ریاست‌جمهوری مرسی)، سامی عنان و مراد موفی کنار رفتند، اما ناظران هر چه تحولات به پیش می‌رفت، درمی‌یافتند که ارتش نه تنها شکست نخورده بلکه برای بازیابی نقش گذشته خود آماده می‌شود. حتی رویکرد دولت مرسی در ارتباط با متحدان ارتش و مبارک یعنی آمریکا و اسرائیل چندان تغییری با گذشته نداشت. این اتفاقات البته از دید ناظران خارجی جزء خبرهای خوش بود اما برای اخوان‌المسلمین خیر. چرا که دائماً بسیاری از حامیان داخلی خود را از دست می‌داد.

ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر

دولت به دنبال دوستانی در خارج می‌گشت اما هر چه بیشتر می‌گشت، کمتر می‌یافت. کسی دل خوشی از دول اسلام‌گرا نداشت، آن هم اسلام اخوان‌المسلمین که افتخارش به سیدقطب، مراد سران القاعده است. ایران نیز که ظاهراً به همکاری با مرسی متمایل بود، نه وجهه خوبی در میان سران اخوان داشت (پیش‌تر گفتیم که اخوانی‌ها خاطره بدی از حکومت سوریه در سرکوب نیروهای‌شان و عدم حمایت ایران از آنها دارند، جدا از اینکه گرایش‌های ضدشیعی در برخی نیروهای اخوان وجود دارد) و نه خود در سیاست خارجی با وی اشتراک نظر داشت، زیرا مرسی پیمان کمپ‌دیوید را لغو نکرد، روابط مصر را با اسرائیل قطع و با ایران وصل نکرد ضمن اینکه به جای جهاد علیه اسرائیل بر "به اصطلاح جهاد" علیه بشار اسد تأکید داشت و برای آن اشک می‌ریخت. مرسی حتی در جایگاه رئیس اجلاس عدم تعهد در تهران اعلام کرد حکومت اسد مشروعیت خود را از دست داده و همه باید همبستگی خود با مردم سوریه و آمادگی خود را برای حمایت از سوریه جدید و آزاد اعلام کنند. مرسی همچنین در برابر قتل حسن شحاته از علمای شیعه مصر به دست گروه‌های سلفی که کمی پیش از کودتا رخ داد، سکوت کرد.

ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر

مرسی حتی در جایگاه رئیس اجلاس عدم تعهد در تهران اعلام کرد حکومت اسد مشروعیت خود را از دست داده و همه باید همبستگی خود با مردم سوریه و آمادگی خود را برای حمایت از سوریه جدید و آزاد اعلام کنند

 

 

 

روی‌هم‌رفته علاوه بر مشکلات مختلف اقتصادی که گفته شد، در عرصه اجتماعی-سیاسی نیز مردمی که از روی‌کارآمدن اخوان حمایت کرده بودند، به تدریج دریافتند که نه گروه‌های دیگر (به ویژه ارتش) اجازه اِعمال سیاست‌های مدنظر اسلام‌گرایان را می‌دهد و نه خودِ اخوان (شاید به دلیل پایبندی به دین) تمایلی به اقتدارگرایی و تحمیل نظرات خود دارد. در عرصه سیاست خارجی نیز نه تنها رابطه مصر با متحدان مبارک عوض نشده است، بلکه هر روز از متحدان مصر کاسته می‌شود و مصرِ منزوی هر چه کمتر امکان دستیابی به اهداف مختلف خود را دارد. بسیاری از مردم دریافتند که دستاوردهای انقلاب بسیار کمتر از ناآرامی‌ها و نگرانی‌های آن بوده است در نتیجه وقتی فعالان اجتماعی (احتمالاً به اشاره ارتش) از چند هفته پیش از سرنگونی مرسی، آغاز به جمع‌آوری امضا علیه وی کردند، با آنها همراهی کردند.

ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر

سیسی در بیانی هشداردهنده از لزوم جلوگیری از «ناآرامی و جنجال سیاسی» سخن گفت و تأکید کرد «شایسته ارتش نیست که بار دیگر به سیاست باز گردد». کم‌کم ناآرامی شهرهای بزرگ را فراگرفت، گروه‌های سیاسی معترض، بازمانده‌های رژیم مبارک و حتی گروه‌های متشکل از جوانان انقلابی که مبارک را به زیر کشیده بودند، اکنون در میدان التحریر علیه مرسی شعار می‌دادند. 7 تن از وزرای مرسی استعفا کردند. سیسی در آن زمان با لحنی بیطرفانه اما تهدیدآمیز به عنوان فرمانده ارتش در بیانیه‌ای خطاب به گروه‌های سیاسی اعلام کرد ارتش بر میزان قدرت خود آگاهی دارد، بنابر این «بهتر است در میان خود به تفاهم برسید. این ارتش، آتش است. با آتش بازی نکنید و نخواهید که وارد بازی شما شود، البته نه اینکه آتشی علیه اهل خود و کشورش باشد. از این رو چاره‌ای جز تفاهم میان ما وجود ندارد... و این گزینه‌ای است که از نهایت اهمیت برخوردار است.». اینها همه ظاهرسازی بود، و البته بهانه برای عدم مقابله جدی نیروهای انتظامی و نظامی با شورش‌گران علیه مرسی.

ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر

 سیسی به رئیس‌جمهوری پیشین اجازه داد تا پیامش را برای شوراندن مردم علیه ارتش منتشر کند تا مدرکی علیه وی در دادگاه داشته باشد

 

 

 

نهایتاً ارتش با یک مهلت صوری 48 ساعته به مرسی برای آرام‌ساختن اوضاع و جلوگیری از جنگ مدنی، کنترل را در دست گرفت، مرسی را بازداشت کرد و برای حفظ ظاهر، عدلی منصور را به ریاست‌جمهوری موقت گماشت (کسی که در ژانویه 2014 سیسی را به درجه ارتشبدی ارتقا داد). سیسی به رئیس‌جمهوری پیشین اجازه داد تا پیامش را برای شوراندن مردم علیه ارتش منتشر کند تا مدرکی علیه وی در دادگاه داشته باشد. کمی بعد، اخوان‌المسلمین در مصر و عربستان سعودی به عنوان یک گروه تروریستی اعلام شد و حتی دیوید کامرون اعلام کرد فعالیت‌های این جمعیت در انگلیس را زیر نظر خواهد گرفت. آل‌سعود که بیش از همه از بیداری اسلامی به تنگ آمده بود، مهمترین حامی سیسی در منطقه محسوب می‌شود. پیش‌تر گفتیم سیسی نماینده ارتش مصر در عربستان نیز بوده است. در مقابل ترکیه به شدت برآشفت زیرا مرسی همکار وی علیه حکومت بشار اسد در سوریه و همراه وی در تضعیف ایران و عربستان به عنوان دو رقیب قدرتمند بود.مرسی و اردوغان یک وجه اشتراک دیگر نیز داشتند: هر دو با رویکردی اسلام‌گرا در پی حاکمیت دموکراسی پس از یک دوره حکومت ارتش در کشورشان بودند.

ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر

ارتش با یک مهلت صوری 48 ساعته به مرسی برای آرام‌ساختن اوضاع و جلوگیری از جنگ مدنی، کنترل را در دست گرفت

در نهایت مرسی حتی نتوانست حمایت حزب «نور» را که گرایش‌های اسلام سلفی دارد و همرزم اخوان علیه مبارک بود، با خود حفظ کند. این حزب در انتخابات اخیر از سیسی حمایت کرد.

 

 

 

روایت سیسی از علل سقوط مرسی جالب است و البته جانبدارانه. وی معتقد است مرسی نه تنها در داخل تنها با گروه‌های اسلامی کار می‌کرد و در میان همه نهادهای حکومت، دشمن می‌تراشید بلکه زمینه ورود گروه‌های جهادی و سلفی را از افغانستان به مصر فراهم کرد، چرا که هدفش بازسازی امپراتوری اسلامی بود. مرسی با تحمیل ارزش‌های اخوانی بر مردم متکثر مصر، 51% حمایت اولیه را به 5 تا 10% کاهش داد. سیسی مدعی است از حمایت و مشورت آمریکا در اقداماتش برخوردار بوده است اما مرسی مشورت هیچ‌کس را نمی‌پذیرفت و تنها تابع جمعیت اخوان بود. سیسی ادعای مضحک دیگری را نیز مطرح ساخته: «من از آمریکاییان خواستم تا به رئیس‌جمهوری پیشین (=مرسی) کمک کنند تا بر مشکلاتش فائق آید اما آنها کمک‌های مالی گذشته را نیز قطع کردند»!

ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر

ژنرال سیسی: «من از آمریکاییان خواستم تا به رئیس‌جمهوری پیشین (=مرسی) کمک کنند تا بر مشکلاتش فائق آید اما آنها کمک‌های مالی گذشته را نیز قطع کردند»

 

4- ژنرال سیسی چه در سر دارد؟

 

«عبدالفتاح سعید حسین خلیل سیسی» متولد 1954، پیش از برعهده‌گرفتن وزارت دفاع دولت مرسی فرد شناخته‌شده‌ای نبود، البته در داخل مصر. آمریکایی‌ها وی را در دوره آموزش اطلاعاتی و همچنین سفرش به دانشکده عالی دفاع شناخته بودند و عربستان هم میزبان وی به عنوان نماینده نظامی حکومت مصر بوده است. وی تحصیلاتش را در دانشگاه ارتش در قاهره شروع کرد و کارشناسی ارشد علوم نظامی را در انگلیس دریافت کرد. وی پیش‌تر مدیر حفاظت اطلاعات نظامی بود که با برکناری طنطاوی از ریاست شورای نظامی مصر، به عنوان وزیر دفاع از مرسی حکم گرفت. با این حال رخدادی که در جشن آغاز ریاست‌جمهوری سیسی در 8 ژوئن 2014 در میدان التحریر رخ داد، مشخص کرد بخشی از هواداران سیسی چه در سر دارند و برای چه از رفتن اخوان حمایت کرده‌اند.
 
ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر
 
در آن یکشنبه، چندین مورد تجاوز جنسی به زنان و دختران حاضر صورت گرفت که از آن جمله، 7 پسر جوان در ملأ عام به دختر نوزده‌ساله‌ای تجاوز کردند و تا پلیس سر برسد، دخترک در خون خود می‌غلتید، گر چه زنده ماند و چند روز بعد از دست سیسی و همسرش که به عیادت وی آمده بودند، دسته گل سرخی دریافت کرد. گر چه این اتفاق در میدان التحریر چیز جدیدی نبود و کمی پیش‌تر عدلی منصور رئیس‌جمهوری دولت انتقالی، مجازات آن را به 6 ماه تا 5 سال زندان افزایش داد، اما تبعات این ماجرا چندان برای دولت سیسی سنگین بوده است که علاوه بر عیادت سیسی و عذرخواهی وی از همه زنان مصر به خاطر این ماجرا، بداوی سخنگوی وی از ارسال درخواست کتبی دولت از طریق سفارت مصر در واشنگتن برای گوگل جهت حذف فیلم تجاوز یادشده از سایت you tube شده است. مدیران سایت اعلام کردند فیلم‌هایی که چهره دختر در آن مشخص است را حذف کرده‌اند و برای سایر فیلم‌های مربوطه هم شرط 18 سال گذاشته‌اند. کمی بعد 13 نفر در مصر در ارتباط با رخداد شرم‌آور میدان التحریر دست‌گیر شدند تا بلکه آبروی رفته به جوی بازگردد.
 
ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر
 
کمی به عقب برگردیم. گر چه سیسی کار ارتش در سرنگونی مرسی را «انقلاب» نامید که از «پشتیبانی مردمی» و «مشروعیت انقلابی» برخوردار است (در برابر مشروعیت قانونی)، و گر چه هوادارانش بارها شعار «سیسی خواست مردم» را مطرح کرده و کار وی را «قیام برای اراده ملت» نامیدند، اما روشن است که کار وی یک کودتا بود. این اولین بار نیست که ارتش هدایت امور کشور را به صورت انحصاری بدست می‌گیرد و ادعای «خواست مردم» و «اراده ملی» خود را با یک انتخابات فرمایشی تلقین می‌کند. اگر واقعاً یک انقلاب مردمی صورت گرفته، پس برخورد شدید با مردم معترض با استفاده از تجهیزات نظامی چیست؟ آیا اینها همان‌گونه که دولت اعلام می‌کند، اقلیتی اسلام‌گرا و طرفدار اخوان در برابر «اکثریت ملت» هستند؟ اراده مردم را مردم تعیین می‌کنند یا برخورد گزینشی ارتش؟ دولت جدید تا آنجا پیش رفته که اعلام کرده اساساً مردم از ارتش خواسته‌اند تا «رژیم اخوان» را سرنگون کند. نهادهای کودتایی حتی به تخمین افراد حاضر در تظاهرات حمایت از سیسی می‌پردازند تا بلکه نشان دهند کار دست اکثریت مردم است و ارتش انگیزه خاصی از این به اصطلاح «انقلاب» نداشته است. بگذریم که گفته شده این تظاهرات با حمایت مالی ارتش و حتی با شرکت سربازان البته با لباس شخصی صورت می‌گیرد. سیسی شاید ادعا کند تظاهرات پیشین در حمایت از مرسی نیز سازمان‌یافته بوده است از آن رو که تشکیلات وسیع و سازمان‌های متعدد خیریه و خدمات اجتماعی زیر نظر اخوان در خدمت حزب عدالت و آزادی قرار گرفته است. اما این چیزی را عوض نمی‌کند. زیرا این سازمان‌ها در هر صورت مردمی بوده‌اند و سازمان یافته‌بودن آنها یک امتیاز است. حتی اگر واقعاً مردم از سیسی حمایت کرده باشند، در هیچ تظاهراتی خواهان تغییر قانون اساسی و انحلال مجلس شورا نشدند بلکه خواهان برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری و رسیدگی به وضع اقتصادی خود بودند.
 
ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر
 
وقتی کار ارتش، یک انقلاب مردمی است، طبیعتاً مخالفت اخوان با آن جرم تلقی می‌‌شود. خشونت‌هایی که پس از کودتای ارتش رخ داد که به ادعای ارتش به کشته‌شدن 500 نظامی و پلیس انجامیده است، بهانه سیسی برای صدور احکام سنگین علیه اخوا‌ن‌المسلمین و اعضای آن شده است. طبیعتاً رسانه‌های غیراخوانی از ترس پلمب دفترشان چون رسانه‌های اخوانی، چنان خبر درگیری‌ها را منعکس می‌کردند که گویی اخوان علیه حکومت قانونی ارتش شوریده است و به جای ده‌ها کشته از معترضان بر یک کشته از پلیس تمرکز می‌کردند! محمد بدیع مرشد عام اخوان و چند صد نفر از اعضا و طرفداران آن به اعدام محکوم شده‌اند که هر روز نیز بر تعدادشان افزوده می‌شود. این جدا از چندصد نفری است که توسط نیروهای نظامی در تظاهرات علیه کودتای ارتش کشته شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل این حکم را «آخرین نمونه از احکام دادگاه‌های مصر برای حذف مخالفان سیاسی» نامید. امریکا و اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده‌اند از صدور این احکام شوکه شده‌اند. البته آنها هیچ‌گاه از کودتای سیسی شوکه نشدند چون اتاق‌فکرهایی چون CSIS معتقدند ناآرامی‌های 2011 و 2013 هر دو انقلابی مردمی بود که یک‌بار مبارک و بار دیگر مرسی را به زیر کشید.
 
ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر

خشونت‌هایی که پس از کودتای ارتش رخ داد که به ادعای ارتش به کشته‌شدن 500 نظامی و پلیس انجامیده است، بهانه سیسی برای صدور احکام سنگین علیه اخوا‌ن‌المسلمین و اعضای آن شده است

گفته بودیم که قدرت اجتماعی اخوان بیش از هر چیز مدیون تأسیس مراکز خیریه و خدمات اجتماعی همچون بیمارستان است. از این رو سیسی به ممنوعیت فعالیت اخوان قانع نشد و تمام اموال اخوان را مصادره کرد. این مطلب نشان می‌دهد ارتشی که یک‌بار از اخوان زخم خورده و در کوران بیداری اسلامی در برابر آن کوتاه آمده، اکنون با تغییر شرایط و ابهام ایجادشده در مورد چشم‌انداز این بیداری در کشورهای عربی، می‌خواهد این دندان لق را که از 1952 تا کنون مزاحم ارتش است، برای همیشه از جای برکند و خود یگانه قدرت بی رقیب در مصر شود. قانون اساسی جدید که در واقع توسط سران ارتش تدوین شده، فعالیت هر حزب سیاسی با انگیزه دینی را نیز ممنوع ساخته است تا علاوه بر رفع خطر اخوان، مبادا همچون ارتش ترکیه گرفتار حزبی چون عدالت و توسعه شود.
 
حمایت شیخ الازهر، نماینده مخالفان مرسی یعنی محمد البرادعی و پاپ مسیحیان قبطی مصر برای سیسی کافی نبود و آخرین حربه سیسی برای ادعای مشروعیت کودتا، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بود، گر چه سیسی به عنوان یک کاندیدا حتی زحمت ارائه یک برنامه پیشنهادی برای جلب آرای مردم و تظاهر به آزادی انتخابات را به خود نداد. مبارک و احمد شفیق از وی حمایت کردند. وی در 25 مارس 2014 در یک نطق تلویزیونی با لحنی طلبکارانه اعلام نامزدی کرد: «هیچ‌کس نمی‌تواند بدون اراده ملت رئیس‌جمهور این کشور شود... و به زودی حمایت شما این مسئولیت را به من می‌دهد.». یوسف قرضاوی از مصریان خواست به کسی که «آمدنش صهیونیست‌ها را خوشحال می‌کند و از فرق سر تا نوک پایش آغشته به خون بی‌گناهان است، رأی ندهند.» این انتخابات که ابتدا قرار بود به مدت دو روز برگزار شود، برای روز سوم نیز تمدید شد، بانکها و ادارات دولتی نیز تعطیل اعلام شد اما خبری از رأی‌دهنده نبود گر چه آمار رسمی حکایت از حضور حدود 24 میلیون رأی‌دهنده داشت. ناظران گفتند این شرکت اندک (که به گفته برخی کارشناسان 15 تا نهایتاً 35 درصد بوده است) شاید ناشی از گرمی هوا و یا بی‌اعتنایی سیاسی باشد، اما همه می‌دانند سرنگونی دولت مردمی، تحریم انتخابات توسط اخوان و صوری‌بودن انتخابات عوامل اصلی واگرایی مردم نسبت به ارتش است.
 
ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر
ژنرال سیسی در نطقی طلبکارانه پس از اعلام کاندیداتوری خود گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند بدون اراده ملت رئیس‌جمهور این کشور شود... و به زودی حمایت شما این مسئولیت را به من می‌دهد.»
 
جاش استاکر پرفسور مسائل خاورمیانه در دانشگاه کِنت، معتقد است مردم مصر احساس می‌کنند هیچ نقشی در روند انتخابات جز «تأیید» ندارند. چرا سیسی وقتی علیه اخوان و سپس علیه همه خطوط سیاسی به سرکوب رو می‌آورد، با مردم مشورت نمی‌کند؟ حتی کسانی که سیسی را به خاطر ایجاد ثبات در کشور پس از یک دوره ناآرامی ترجیح می‌دهند، بخاطر این سرکوب شدید علیه وی موضع‌گیری کرده‌اند، گر چه خود در مراکز رأی‌دهی حتی به توهین و اخراج طرفداران حمدین صباحی رقیب سیسی اقدام کرده‌اند. البته طرفداران رئیس‌جمهور پیشین مرسی نیز از آنجا که کودتا و حرکت به اصطلاح مردمیِ «تمرد» را غیرقانونی می‌دانند، به اعمال خشونت و حتی قتل دست زدند.
 
سیسی حتی نتوانست حمایت حزب «دموکراتیک ملی» (NDP) را به دست آورد. این حزب در دوره مبارک به عنوان حزب حاکم شناخته می‌شد و گر چه در دوره انقلاب مردمی مضمحل شد اما هنوز حقوق‌دانان و اعضای آن در مصر صاحب نفوذ هستند و بسیاری از قبایل از آنها حرف شنوی دارند. این را عبدالفتاح علی حسن نماینده منطقه سیده زینب (س) در قاهره در پارلمان اسبق می‌گوید که نامزد حزب یادشده بوده است.
 
ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر
 
مرسی پس از قرارگرفتن سیسی در جایگاه ریاست‌جمهوری گفت:«سیسی به زودی به شما خیانت می‌کند، کما اینکه به من خیانت کرد.»
 
سران عربستان و آمریکا نخستین دیدارهای رسمی از قاهره را انجام دادند. کری در دیدار خود با رئیس‌جمهور سیسی از حمایت قدرتمند آمریکا نسبت به دولت جدید و آغاز دوباره کمک‌های مالی به ارتش خبر داد. 575 میلیون دلار و 10 بالگرد آپاچی نخستین هدیه وی به دولت نظامی مصر بود.
 
در یک سال اخیر که رسانه‌های مختلف به انتشار وقایع مصر پرداختند، الجزیره اقدام ارتش را «کودتا» نامید و تاوان کار خود را با بازداشت سه تن از خبرنگارانش توسط دستگاه‌های امنیتی مصر به جرم همکاری با گروه‌های تروریستی (که احتمالاً منظورشان همان اخوان المسلمین است) پس داد. کار بدانجا رسیده که کاخ سفید از سیسی درخواست عفو این سه تن و سایر زندانیان سیاسی را مطرح کرد، اما سیسی باز هم در لحنی ظاهراً بیطرفانه که گویی با کودکان طرف است، گفت:«ما در احکام قضایی دخالت نمی‌کنیم، بدان احترام می‌گذاریم و با آن مخالفت نمی‌کنیم، حتی اگر بقیه این را نفهمند.»
 
ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر
 
جمع‌بندی
 
بخش مهمی از بودجه مصر و درآمد مردمانش از ورود جهانگردان و فروش نفت تأمین می‌شود (جهت گیری سر عقاب به سمت راست در پرچم مصر نیز نشان از توجه آنها به مفهوم برکت است که عملاً اشاره به نیل، نفت و گردشگری است). از این رو ثبات و امنیت از اهمیت زیادی برای مصریان برخوردار است. مردم نیز یا هنوز چون پدران خود که در دهه 1920 اعتراض حسن‌البنا را برانگیختند، در زندگی شخصی خود فروغلتیده‌اند و یا عمدتاً گرایش فرهنگی در مسائل اجتماعی دارند. مشارکت سیاسی برای‌شان از چندان اهمیتی برخوردار نیست که بخاطر آن، ثبات کشور دستخوش ناآرامی گردد. نمونه آن مشارکت اندک در نخستین انتخابات آزاد در شرایط انقلابی مصر بود که در آن مرسی به ریاست رسید. یکی از بزرگترین ادعاهای سیسی، پایان‌دادن به تلاطم‌ها، جدال‌ها و ناآرامی‌هایی بود که در یک‌سال دولت‌مداری مرسی عمده مراکز دولتی و خیابان‌های مصر را دستخوش خود کرده بود. لازم به ذکر نیست که عمده این تلاطم‌ها به دلیل ساز مخالفی بود که خود ارتش و بازماندگان رژیم مبارک می‌نواختند چون مطمئن بودند اگر موفقیت سیاسی اخوان به پایگاه اجتماعی وسیعی که با فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی بدست‌ آورده است، ضمیمه شود، احتمالاً باید فاتحه جریانات سیاسی خود و نفوذی که در گذشته داشته‌اند، بخوانند. ارتش با مرسی همکاری نکرد و پیش از آنکه مرسی بتواند مشکلات کشور بزرگ، هزارفرقه و عقب‌افتاده‌ای چون مصر را با همکاری ارگان‌های حاکم و سایر گروه‌های سیاسی رفع کند، ادعای ناکارآمدی مرسی و درخواست مردم برای بازگشت ارتش به صحنه سیاست را مطرح کرد.
 
ظهور و سقوط اخوان؛ رمزگشایی از وقایع دو‌سال اخیر در مصر+تصاویر
 
اخوان‌المسلمین بار دیگر در همکاری با شورای نظامی ارتش پس از خلع مبارک، اشتباه تاریخی خود در حمایت از کودتای جمال عبدالناصر علیه ملک فاروق را تکرار کرد. سیسی به مرسی قول داده بود که با تغییر سران شورای نظامی و تدوین قانون اساسی جدید، از ورود ارتش به سیاست جلوگیری کند اما نکرد. ظاهراً حتی اگر اخوان در 1952 ملک فاروق را خود سرنگون می‌کرد و سازمان افسران آزاد را به خدمت می‌گرفت، باز هم با یک کودتا روبرو می شد. چون مرسی همین کار را کرد (آن هم در دوره فرماندهی سیسی بر ارتش که کاریزمای آن قابل مقایسه با جمال‌عبدالناصر نیست) و با سرنوشت تلخی روبرو شد.
 
البته اخوان هم بی‌تجربه بود و تلاش‌های مبارک و سران پیشین ارتش در کنترل فعالیت سیاسی آن و همچنین گرایش اخوان به مسائل نظامی-امنیتی اجازه چندانی به سران اخوان برای تجربه‌اندوزی در عرصه سیاسی نداده بود. مرسی وعده‌های زیادی در دوره مبارزات انتخاباتی داد اما بدان دست نیافت. گرایش‌های ضدشیعی اخوان که از زمان سرکوب این حرکت در سوریه و انتشار افکار سیدقطب شدت گرفت، در سیاست خارجی نیز برای مرسی مشکل‌آفرین شد و اجازه نداد از ظرفیت نیرومند اسلام‌گرایی در دولت‌هایی چون ایران استفاده کند. ضمن اینکه مرسی حمایت اعضای دولت خود را نیز از دست داد تا جایی که معاونت امنیت وزارت کشور علیه وی موضع‌گیری کرد. البته حمایت اولیه از مرسی، 51% نبود، زیرا بسیاری نه بخاطر خودش بلکه برای «نه» گفتن به نخست‌وزیر سابق مبارک (احمد شفیق) به وی رأی دادند.
 
در یک جمله: رویکردهای غیر قاطع و غیراسلامی مرسی در سیاست داخلی و خارجی، گروه‌های اسلام‌گرا را از وی راند و مشکلات اقتصادی و ناامنی، سایر گروه‌ها و مردم بی‌تفاوت را نیز به خیابان‌ها کشاند.
 

 

سیسی البته روایت خود را دارد. وی، هوادارنش و گروه‌های سیاسی حامی‌اش معتقدند مرسی سیاستی متعصبانه و تحمیلی را در داخل به اجرا گذاشت و در خارج نیز با گروه‌های سلفی هم‌پیمان بود. آنها می‌گویند مرسی مصر را به اندازه اخوان کوچک کرده بود. سیسی آمده است تا دموکراسی واقعی را به اجرا گذارد، از جدال‌های بیهوده مذهبی در عرصه سیاست جلوگیری کند، مصر را برای همه گروه‌ها بخواهد، به امنیت و اقتصاد مصر رونق بخشد و خواست‌های انقلاب 2011 میلادی را تحقق بخشد.

اما هشام قاسم فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی در قاهره معتقد است در صورت تداوم سرکوب در عین عدم حمایت مردمی که خود را به وضوح در انتخابات اخیر نشان داد، احتمالاً باید منتظر شورش سوم باشیم. بگذاریم تا زمان همه چیز را روشن کند. فعلاً کار سیسی با سرکوب در سیاست داخلی، کسب حمایت آمریکا و عربستان و سازش با ایران در سیاست خارجی به پیش می‌رود. سیسی عبرت‌های زیادی از حکومت مرسی گرفته است.

 

منابع و مآخذ:

http://www.nbcnews.com/news/world/egypt-asks-youtube-remove-tahrir-square-sex-assault-video-n130296

 

· http://www.washingtonpost.com/world/africa/in-egypt-election-low-turnout-undercuts-sissis-goal-of-sweeping-mandate/2014/05/28/6e581660-e688-11e3-afc6-a1dd9407abcf_story.html

· http://www.reuters.com/article/2014/06/21/us-egypt-brotherhood-ruling-idUSKBN0EW0B520140621

· http://www.usnews.com/news/world/articles/2014/06/14/egypt-sends-13-to-trial-for-sexual-violence

· http://csis.org/publication/middle-east-notes-and-comment-covering-coup

· http://csis.org/publication/cautious-optimism-egypt

·http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/washington-post-interviews-egyptian-gen-abdel-fatah-al-gen-sissi/2013/08/03/6409e0a2-fbc0-11e2-a369-d1954abcb7e3_story.html

·http://www.ar.shafaqna.com/egypt/item/25893

·http://www.france24.com/ar/20140525

· http://www.theguardian.com/media/2014/jun/24/al-jazeera-journalists-sisi-egypt-denied-celemency

· http://edition.cnn.com/2013/07/02/world/meast/egypt-morsy-profile/

·http://www.alarabiya24.com/ar/news/14870

· http://archive.arabic.cnn.com/2012/egypt.elections/4/18/Mohammad-Mursi-Egypt/

·http://www.islahweb.org/ar/content/2012/9/6974/

·http://www.alarabiya24.com/ar/news/14957/

·http://lhvnews.com/ar/news/3118/

·http://www.wijhatnadar.com

 

 

 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


 تازه‌ترین تحولات سوریه؛


یک ضرب المثل جالب ایرانی است که می گوید: "اسبهای بارکش وقتی به سربالایی می رسند یکدیگر را گاز می گیرند". حال این مثل مصداق واقعی وضعیت این روزهای گروههای مسلح تکفیری در استان ادلب است که اصلا حال و روز خوشی ندارند.
تازه‌ترین تحولات سوریهگروه بین الملل لوکسترین ها- از مشرق برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از شش زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «ادلب»، تحولات میدانی جبهه «عین عرب»، تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن»، تحولات میدانی «القلمون» و تحولات میدانی جبهه «عین العرب» و تحولات میدانی جبهه «حمص» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه ادلب


شکست هجوم تروریستها به شهر ادلب با اوج گیری درگیریهای داخلی میان تروریستها

استان ادلب واقع در شمال غرب کشور سوریه ( با عدد جمعیتی یک میلیون و پانصد هزار نفر سکنه در نزدیک مرز این کشور با ترکیه) از جمله مناطقی است که از ابتدای وقوع شورشهای تروریستی بین المللی در این کشور به تصرف گروههای تروریستی – تکفیری از جمله "داعش ، جبهه النصره ، ارتش آزاد و جبهه اسلامی" در آمده است و لیکن تلاشهای مکرر این گروهها برای تصرف شهر ادلب مرکز اداری و جمعیتی اسن استان با شکستهای مکرر همراه بوده است.

در دو سال ابتدایی وقوع شورشها در سوریه (2011 و 2012 ) مناطق بسیار مهم و حساس این استان از سیطره دولت سوریه خارج شده و به اشغال تروریستهای تکفیری در آمد که از آن جمله می توان به شهر معره النعمان و فرودگاه نظامی تفتناز اشاره کرد.

از ابتدای سال 2013 نیروهای ارتش سوریه با درک خطر احتمال سقوط ادلب بدست تروریستها ،سلسله عملیاتهای نظامی را با دو هدف ایجاد مسیر امدادی در داخل و خارج از این استان به مرحله اجرا گذاشتند. در اولین اقدام راهی ارتباطی میان شهر ادلب با دو شهر شیعه نشین "فوعه" و "کفریا" ایجاد شد . این دو منطقه شیعه نشین از حامیان جدی دولت سوریه بوده و هستند که در میان مناطق حامی تروریستهای تکفیری در محاصره قرار داشتند با شکست حصر این دو شهر کوچک امکان نقل و انتقال نیروی نظامی از این دو شهر به شهر ادلب در صورت حمله گروههای مسلح ایجاد شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

دومین اقدام ارتش سوریه ایجاد خط امدادی از ادلب به استان همجوار آن یعنی بندر لاذقیه واقع در حاشیه دریای مدیترانه و یکی از بزرگترین مرکز تجمع شیعیان و علویان حامی نظام سوریه بود. با این اقدام امکان نقل و انتقال نیرو و تسلیحات از لاذقیه به ادلب فراهم گشته و در عین حال از محاصره آن نیز جلوگیری می شد. با توجه به اینکه شهر "جسر الشغور" واقع در 48 کیلومتری شهر ادلب و در میانه مسیر راه ارتباطی ادلب – لاذقیه قرار داشت،نیروهای ارتش سوریه طی عملیاتی این شهر و روستاهای اطراف آن را نیز بطور کامل تحت سیطره خود درآورده و پاکسازی کردند. 

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
راه امدادی ادلب – لاذقیه در نقشه با رنگ قرمز مشخص شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
در نقشه مناطق تحت سیطره ارتش و دولت سوریه در استان ادلب به دایره برنگ سبز و مناطق تحت سیطره تروریستها برنگ قرمز مشخص شده است.
 
در حال حاضر نقشه پراکندگی نیروهای گروههای مختلف تروریستی در مناطق حاشیه ای استان بدین شکل است که حاشیه غربی ادلب به مرکزیت منطقه "جبل الزاویه" تحت کنترل گروه جبهه ثوار سوریه و داعش است. در حاشیه شرقی به مرکزیت شهر سراقب نیز داعش و گروههای وابسته به آن حکمرانی می کنند. و در نهایت در حاشیه شمالی این استان و بطور مشخص روستاهای "الدانا ، حارم ، سلقین ، عزمارین و درکوش" که همگی در طول نوار مرزی ادلب با کشور ترکیه (بزرگترین حامی تروریسم تکفیری در سوریه) نیز گروه تروریست داعش و هم پیمانانش حاکمیت دارند.اما در شهرها و روستاهای حاشیه جنوبی ادلب گروههای جبهه النصره ، ارتش آزاد ، جبهه اسلامی ، جبهه الثوار سوریه و ... در بخشهای مختلف آن حضور و حاکمیت دارند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

استان ادلب دارای مرز و گذرگاه مرزی مشترک بنام "باب الهوی" با کشور ترکیه می باشد که در حال حاضر تحت کنترل گروه تروریستی "جبهه اسلامی قرار دارد. اگر چه در ماههای اخیر و پس از عملیات های هدفمند گروه تروریستی داعش برای تصرف همه گذرگاههای مرزی سوریه در مناطق شمالی این کشور با ترکیه که به تسلط آن بر اکثر روستاها و دروازه های مرزی مشترک دوکشور انجامیده ، تلاشهای فراوانی نیز برای تصرف گذرگاه باب الهوی انجام داده است اما تاکنون موفق به کنترل آن نشده است در عین حال تاکنون دهها عملیات ترروریستی در قالب انفجار خودروهای بمبگذاری شده انتحاری علیه این گذرگاه انجام داده که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر از مردم عادی و تروریستهای گروه رقیب یعنی جبهه اسلامی شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
نقشه گذرگاههای مرزی سوریه با کشورهای همجوار ، موقعیت گذرگاه مرزی باب الهوی واقع در ادلب با دایره برنگ قرمز مشخص شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
دو تصویر از گذرگاه مرزی باب الهوی در مرز استان ادلب سوریه با ترکیه که در کنترل گروه تروریستی جبهه اسلامی قرار دارد.

حمله جبهه النصره به شهر ادلب


در ساعات ابتدایی صبح روز دوشنبه گذشته  عناصر گروه تروریستی جبهه النصره و جند الاقصی (از گروههای هم پیمان جبهه النصره) حمله سنگینی را برای تصرف شهر ادلب آغاز کردند. در این حمله که از ساعت 3 بامداد دوشنبه تا 5 عصر همان روز به طول انجامید این دو گروه تروریستی تلاش کردند تا با کمک تروریستهای نفوذی خود در داخل این شهر آن را به کنترل خود در آورند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

حمله تروریستها از سه محور شمالی (شهر بنش) ، جنوب غربی (محور فیلون و بکفلون) و جنوب شرقی (روستای قمینا و دنیت) به پاسگاههای نیروهای ارتش  ودفاع وطنی سوریه (پاسگاه محله الصناعه،پاسگاه العبود،پاسگاه مسطومه،پاسگاه الرام) در این بخشها صورت پذیرفت که کانون درگیریها در محور فیلون و منطقه مسطومه در جنوب ادلب قرار داشت. با هدف قطع راه امدادی – پشتیبانی زمین ادلب با لاذقیه تروریستها حملاتی را به پاسگاه ارتش سوریه در منطقه "مسطومه" (مابین دو شهر ادلب و اریحا) و تپه مجاور آن که محل استقرار یگانهای توپخانه و خمپاره ارتش سوریه است ، انجام دادند و تلاش کردند تا بر آن مسلط شوند اما با مقاومت شدید نیروهای ارتش و بمباران سنگین هوایی جنگنده های نیروی هوایی موفق به این کار نشدند. 

نکته خنده دار عملیات اخیر تروریستهای جند الاقصی و جبهه النصره به شهر ادلب جو سازیهای رسانه ای آنها مبنی بر تصرف بخشهای حساس شهر همچون ساختمان استانداری ادلب و ربایش استاندار این استان و اکاذیبی از این دست بود که با پیگیری رسانه ها کذب ادعاهای تروریستها و تلاش آنها برای کسب پیروزیهای مجازی را نشان داد. دوربینهای شبکه های خبری بین المللی با دعوت شخص استاندار و فرمانده نیروهای امنیتی ادلب در مقابل ساختمان استانداری ادلب در محل ساختمان استانداری گزارش تصویری پخش کردند. در این ادامه این گزارش رسانه ها از محل پاسگاه ارتش سوریه در منطقه تل مسطومه نیز که تروریستهای النصره مدعی تصرف آن نیز بودند گزارش مستندی پخش کردند.

گزارش تصویری از مقابل درب ساختمان استانداری استان ادلب که تروریستهای تکفیری بدروغ مدعی تصرف آن بودند را از اینجا ببینید.

تازه‌ترین تحولات سوریه
 
در پی هجوم تروریستها به ادلب ، نیروهای ارتش و امنیتی و پلیس شهر  با استقرار در سطح شهر و جستجوی محله به محله موفق به نابودی گروههای نفوذی وابسته به جبهه النصره در داخل شهر شدند. همچنین تپه و پاسگاه المسطومه در جنوب شهر نیز همچنان تحت کنترل نیروهای ارتش باقی مانده است. به گفته یک مسئول امنیتی در داخل شهر ادلب ، حداقل 8 نفر از تروریستهای جبهه النصره که همزمان به هجوم تروریستها از بیرون شهر قصد خرابکاری در داخل این شهر داشتند بدست نیروهای امنیتی به هلاکت رسیده اند. همچنین در درگیریها شدید نظامی در منطقه "المسطومه" ابوولید اللیبی (تروریست تکفیری اهل و ساکن کشور آفریقایی لیبی) که فرماندهی عناصر جبهه النصره در حمله به شهر ادلب را برعهده داشت توسط ارتش سوریه به هلاکت رسید.

تازه‌ترین تحولات سوریه
ابوولید اللیبی فرمانده میدانی گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره در عملیات تروریستی حمله به شهر ادلب

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
جسد برخی تروریستهای النصره به هلاکت رسیده در درگیری با نیروهای امنیتی سوریه در شهر ادلب

در تحلیل حملات اخیر جبهه النصره به شهر ادلب باید گفت که از سال گذشته که نیروهای ارتش سوریه به لحاظ عملیاتی از پدافندی (تدافعی) به آفندی (هجومی) تغییر استراتژی داده اند و موفق به بازپس گیری مناطق مهمی در استانهای مختلف این کشور شده اند ، گروههای تروریستی نیز تاکتیک دفاع متحرک را انتخاب کرده اند به این شکل که با از دست دادن هر منطقه با تجمیع و تجهیز نیروها در بخش دیگری از این کشور اقدام به حملات متمرکز برای تصرف منطقه جدیدی می کنند. این تاکتیک دو خاصیت دارد اول اینکه نیرو و توان نظامی ارتش سوریه را بدلیل جنگهای مکرر در مناطق مختلف دچار تحلیل می کند. دوم اینکه تمرکز ارتش سوریه بر روی منطقه مشخصی از جغرافیای این کشور را از بین می برد .

بطور مثال در هفته های گذشته شاهد عملیاتهای موفق ارتش سوریه در مناطق حاشیه شمالی استان "حماه" که در مجاورت استان "ادلب" قرار دارد بودیم. در این حملات شهرها و روستاهای بسیار مهم و استراتژیک(محرده،مورک،طیبه الامام،خطاب،حلفایا) که تا ماه گذشته جزو مناطق مهم تحت استقرار و کنترل تروریستها قرار داشت یکی پس از دیگری و دومینو وار بدست ارتش سوریه ساقط و پاکسازی شده و امنیت به آنها بازگشته  و این در حالی است که منابع نظامی ارتش سوریه از تداوم عملیات نظامی ارتش برای پاکسازی کامل مناطق باقیمانده حاشیه شمالی حماه مانند شهرهای "کفرزیتا و لطامنه و برخی روستاهای اطراف آنها" خبر داده و در عین حال از تصمیم جدی ارتش سوریه برای گسترش دامنه حملاتش به شهرها و روستاهای بخش جنوبی استان ادلب و بطور مشخص دو منطقه "خان شیخون" و "معره النعمان" که از بزرگترین مقرهای استقرار تروریستها از گروههای مختلف تکفیری مانند جبهه النصره و داعش و ارتش آزاد و حرکت حزم و جبهه اسلامی هستند خبر داده اند.

به موازات اعلام تصمیم ارتش سوریه گروههای مسلح به تکاپو افتاده و تلاش کردند تا شهر ادلب را که از معدود مناطق تحت سیطره دولت و ارتش در این استان بوده است ، اشغال کنند تا به نوعی آلام از دست دادن مراکزشان در حاشیه شمالی حماه را مرهمی نهاده باشند و در عین حال تمرکز نیروهای عمل کننده ارتش و دفاع وطنی و حزب الله را برای حملات متمرکز به کفرزیتا و لطامنه و خان شیخون و معره النعمان بر هم بزنند و ارتش را مجبور کنند تا برای بازپس گیری شهر ادلب ، نیروهایش در این دو جبهه شمالی حماه و جنوبی ادلب را به سمت شهر ادلب منتقل کند که نه موفق به تصرف و حتی نفوذ قابل توجه به داخل شهر ادلب شدند و نه توان جلوگیری از سقوط باقیمانده مقرات خود در مناطق حاشیه شمالی شهر حماه را خواهند داشت.

تازه‌ترین تحولات سوریه
نقشه حاشیه شمالی استان حماه و جنوبی استان ادلب ، مناطق تحت سیطره ارتش سوریه با دایره های برنگ سبز و مناطق استقرار تروریستها که هدف عملیات آینده ارتش سوریه برای پاکسازی خواهند بود به دایره هایی برنگ قرمز مشخص شده اند.

آغاز دور جدید از درگیریهای خونین میان تروریستهای تکفیری در ادلب

یک ضرب المثل جالب ایرانی است که می گوید: "اسبهای بارکش وقتی به سربالایی می رسند یکدیگر را گاز می گیرند". حال این مثل مصداق واقعی وضعیت این روزهای گروههای مسلح تکفیری در استان ادلب است که اصلا حال و روز خوشی ندارند.

تازه‌ترین تحولات سوریه
 
همزمان با شکستهای مفتضحانه تروریستهای جبهه النصره در مناطق حاشیه شمالی استان حماه و شکست خفت بار جدید آنها در حمله دو روز پیش به شهر ادلب که با برجای گذاشتن تلفات سنگین مجبور به فرار از اطراف این شهر شدند ، دور جدیدی از اختلافات و درگیریهای خونین نظامی داخلی میان گروههای تروریستی جبهه النصره و جبهه الثوار سوریه در مناطق اطراف جبل الزاویه و بطور مشخص روستای "الباره" در گرفته است. شدت درگیریها و گلوله باران مواضع جبهه ثوار در روستای الباره به حدی است که یک منبع رسانه ای وابسه به مخالفان دولت گفته که در عرض 3 ساعت بیش از یکصد گلوله خمپاره شلیک شده توسط جبهه النصره به داخل این روستا اصابت کرده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
 
درگیریهای داخلی میان تروریستها در ماههای گذشته نیز در قالب ترورهای فرماندهان و کادرهای این گروهها و انفجار خودروهای بمبگذاری شده در مناطق تحت سیطره هر کدام در جریان بوده است که میتوان به دوبار ترور ناکام جمال معروف فرمانده جبهه ثوار و ترور دسته جمعی 60 تن از فرماندهان ارشد گروه احرار الشام در مقر اصلی این گروه اشاره کرد.

اما از دوروز پیش و با حمله جبهه النصره به مقرهای گروه تروریستی "جبهه ثوار سوریه" بفرماندهی "جمال معروف" که از جمله گروههای تروریستی به اصطلاح خوب و میانه روی مورد حمایت مالی و تسلیحاتی آمریکا و غرب محسوب می شوند وارد فاز جدیدی شده است. برخی منابع خبری وابسته به جبهه النصره از انتقال نیروهای این گروه از منطقه خان شیخون به مناطق درگیری در ادلب و تصرف 7 روستای "بلیون ، کنصفره ، ابلین ، ابدیتا ، مشون ، مغاره و شنان" که تا پیش از این تحت سیطره گروه جبهه ثوار سوریه بوده خبر داده اند.برخی خبرهای تایید نشده هم از دستگیری جمال معروف فرمانده گروه تروریستی جبهه الثوار سوریه بدست عناصر النصره حکایت دارد. 

تازه‌ترین تحولات سوریه
جمال معروف فرمانده گروه تروریستی "جبهه الثوار سوریه"
 
در تحولی دیگر درگیریها میان جبهه ثوار و جبهه النصره محدود به عناصر این دو گروه باقی نمانده است به نحوی که پای گروههای تروریستی دیگر فعال در منطقه را نیز به درگیریها کشیده و موجب جنگی فراگیر میان آنها شده است که دهها کشته و صدها مجروح بر جای گذاشته است. در همین راستا منابع خبری از درگیریها شدید میان گروه تروریستی "جنبش حزم" (از دیگر گروههای تروریستی به اصطلاح معتدل) با عناصر جبهه النصره و جبهه اسلامی که در درگیریهای اخیر به حمایت از النصره پرداخته خبر داده اند. هچنین گزارشهایی از کشیده گسترش درگیریها میان این گروههای مسلح به شهر حلب نیز منتشر شده است.

آتش شدید اختلافات و بیم تاثیر آن بر روی روند فعالیتهای تروریستها در ادلب و خطر جدی عملیاتهای اخیر ارتش سوریه ، برخی از این گروه ها را به چاره جویی و تلاش برای رفع اختلافات داخلی انداخته است.در همین زمینه گروه تروریستی احرار الشام که از گروههای مرتبط با شبکه تروریستی القاعده محسوب می شود صبح امروز با صدور بیانیه ای درگیریهای اخیر میان گروههای تروریستی را محکوم کرده و آنها را به نشستن پای میز مذاکره و مصالحه دعوت کرده است. 

در همین رابطه فرماندهان احرار الشام تماسها و جلسات مسترکی را با سران گروههای درگیر برای خاموشی آتش جنگ میان انها برقرار کرده و در برخی از شهرهای ادلب موافقتنامه هایی میان طرفین به امضاء رسیده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
متن بیانیه گروه تروریستی احرار الشام وابسته به القاعده در محکومیت درگیری داخلی و دعوت به کنار گذاشتن اختلافات برای جنگ با دولت سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
متن بیانیه گروههای تروریستی درگیر برای کنار گذاشتن جنگ داخلی

آنچه مسلم است اینکه درگیریهای داخلی میان این گروهها عوامل و ریشه های گوناگونی همچون منافع بعضا متضاد کشورهای حامی و موسس این گروهها (عربستان،ترکیه،قطر) ، اعمال حاکمیت هرکدام از گروههای مذکور بر جغرافیای مشخص ، اختلاف بر سر میزان بهره مندی گروههای مختلف تروریستی از تسلیحات و اموال اهدایی کشورهای غربی و عربی و ... داشته و هر از گاهی موجبات تشدید اختلافات و تبدیل آن به جنگ خونین میان آنها می گردد.

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه دمشق

عملیات نظامی ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن (حزب الله،تیپ فاطمیون و دفاع وطنی سوریه) در دو محور شرق (منطقه جوبر) و شمال شرق (محور تل کردی – دوما در عمق غوطه شرقیه) هر روز با پیشروی ها و موفقیتهای محسوسی همراه است. عملیات ارتش سوریه در این محور از حدود یک ماه پیش با فتح شهرک عدرای صنعتی،شهرک مسکونی-کارگری عدرا،عدرای جدید،تل صوان،مزارع و کارخانجات شرق و غرب تل کردی آغاز شده بود همچنان شکفتی ساز و موفقیت آمیز است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

روز گذشته نیروهای ارتش سوریه طی دو عملیات سریع به پشتیبانی یگان توپخانه و نیروی هوایی موفق به تصرف روستای "حوش فارح" و محاصره کامل شهر میدعا واقع در مرکز و غرب غوطه شرقیه شهر دمشق شده اند.یک منبع میدانی نزدیک به ارتش سوریه در گفتگو با خبرنگار مشرق گفت:نیروهای ارتش سوریه از شهر عدرا و البحاریه به سمت میدعا (دوکیلومتری عدرا) که مقر اصلی فعالیتهای گروههای تروریستی "جبهه النصره و جیش الاسلام" است هجوم برده و موفق به محاصره آن شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

وی افزود: تصرف شهر میدعا از این نظر دارای اهمیت است که این حلقه ارتباطی میان شهر دوما (پایتخت تروریستهای جیش الاسلام در حاشیه دمشق) و مقرهای تروریستهای مستقر در بخش غربی غوطه شرقیه است. وی با بیان اینکه در عملیات آزاد سازی حوش فارح از کمک نیروهای مردمی مستقر در این روستا علیه تروریستهای تکفیری النصره و جیش الاسلام استفاده شد ، تاکید کرد که تصرف روستای حوش فارح و مزارع اطراف آن باهدف محاصره میدعا و قطع مسیر امدادی – پشتیبانی میان میدعا و دوما و جلوگیری از امدادرسانی و نقل و انتقال تروریستها و تسلیحات از بخشهای غربی غوطه به شهر دوما صورت گرفته است .

گزارش تصویری تصرف منطقه حوش فاره در غوطه دمشق را از اینجا در یافت کنید.

تحولات میدانی جبهه القلمون

آغاز فصل شکار تروریستها برای حزب الله

درگیریهای روزانه میان گروههای تروریستی "داعش،جبهه النصره و ارتش آزاد" با رزمندگان حزب الله و ارتش سوریه و ارتش لبنان همچنان بصورت پراکنده ادامه داشته و تبدیل به امری روتین و روزمره شده است. شدید ترین موج حملات تروریستها حدود دو هفته پیش و با حمله سراسری آنها به چندین پایگاه رزمندگان حزب الله و ارتش لبنان در طول نوار مرزی بخش لبنانی منطقه القلمون و بطور مشخص ارتفاعات مشرف بر عرسال و بریتال و در بخش سوری القلمون با شبیخون ناگهانی آنها به مقرهای ارتش و دفاع وطنی سوریه در ارتفاعات مشرف بر شهر عسال الورد اتفاق افتاد که منجر به شهادت 14 رزمنده حزب الله و حدود 20 سرباز ارتش سوریه و هلاکت بیش از 150 تروریست تکفیری و مجروحیت دهها نفر دیگر از آنان و اسارت حدود 40 تروریست دیگر شد که جنازه حدود 50 تروریست در دست حزب الله قرار دارد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

جدیدترین دور از درگیریهای نظامی میان طرفین از عصر روز 5 شنبه گذشته با حملات دقیق موشکی رزمندگان حزب الله در منطقه "تل موسی" واقع در ارتفاعات مقابل شهرک لبنانی عرسال نزدیک مرز لبنان با سوریه آغاز شده و هنوز بطور پراکنده ادامه دارد. 

یگان موشکی حزب الله بر اساس اطلاعات و تصاویر دریافتی از شبکه پهبادهای این گروه در آسمان منطقه ، یک کاروان خودروهای باری متعلق به گروه تروریستی "جبهه النصره" را در مسیر "جرود جبه - راس المعره – فلیطه شناسایی و هدف موشکباران پرحجم خود قرار دادند که به انهدام کامل این کاروان و هلاکت کلیه عناصر حاضر در آن منجر شد.

در همین رابطه یک منبع میدانی در حزب الله به خبرنگار مشرق گفت که طی تحقیقات مشخص شد که این کاروان حامل محموله موشک و خمپاره و گلوله های توپهای ضد هوایی و انواع فشنگ و نارنجک برای عناصر گروه تروریستی جبهه النصره بوده است.

گفتنی است که "تل موسی" بلند ترین ارتفاعات منطقه القلمون است که حدود 2800 متر ارتفاع داشته و بر مناطق بسیار وسیعی از هر دو سوی بخش لبنانی و سوری کوهها و دشتهای اطراف منطقه القلمون علی الخصوص فلیطه، یونین،نحله و عرسال اشراف کامل داشته و در حال حاضر نیز کنترل آن در اختیار نیروهای مشترک ارتش سوریه و گروهی از رزمندگان یگان نخبه حزب الله موسوم به "یگان ویژه رضوان" قرار دارد.

اما این پایان حملات حزب الله به تروریستهای تکفیری آواره در کوههای سخت و سرد منطقه القلمون نبوده و نیست و نخواهد بود چنانکه تنها سه روز بعد کاروان بزرگتر خودروهای باری حامل تسلیحات و تروریستهای تازه نفس که در حال عبور از منطقه "الخشع" بودند به شیوه مشابه حمله قبلی هدف موشک باران و کمین نیروهای حزب الله قرار گرفتند.بنابر اظهارات منابع نظامی حزب الله در این حمله رزمندگان حزب الله طی شناسایی های قبلی مسیر تردد این کاروان را کشف و چند بمب کنار جاده ای کنترل از راه دور بر سر راه آن نصب و بمحض قرار گرفتن بخش اعظم کاروان در محدوده انفجاری بمبها آنها را منفجر کردند.

همزمان با انفجار بمبها چند موشک زلزال حزب الله به موقعیت کمین اصابت کرده و منجر به افزایش تلفات تروریستها شده است.اما این پایان کار نبود. چرا که پس از دقایقی که خودروهای تامین جاده تروریستهای النصره که معمولا به فاصله حدود یک تا دو کیلومتر از کاروان حرکت می کنند خود را به محل کمین رسانده و بمحض شروع امداد رسانی به هم قطارانشان هدف چندین فروند موشک کاتیوشا و گلوله باران سنگین توپخانه حزب الله قرار گرفته و همین موضوع سبب افزایش تلفات آنها شده است.

لازم به ذکر است که ترددها و حملات فزاینده و پراکنده تروریستهای داعش و النصره و ارتش آزاد مستقر در بخش غربی القلمون (عموما در دشتها و تپه های اطراف شهرک لبنانی عرسال) بدلیل نگرانی های شدید آنها از رسیدن فصل سرمای بسیار سخت القلمون و تداوم آوارگی عناصر آنها و با هدف یافتن مکان استقرار دائم و امن و ایحاد خطوط ارتباطی و جاده های تدارکاتی – پشتیبانی – امدادی برای مجموعه های پراکنده این گروهها در کوههای منطقه مذکور صورت می پذیرد. 

تحولات میدانی جبهه حلب– عین عرب


درگیریها پراکنده میان داعش و عناصر مدافع شهر عین عرب در بخشهای جنوبی و شرقی همچنان در جریان است.کانون درگیریها در اطراف مرکز فرهنگی شهر عین عرب و شمال غربی مربع امنیتی این شهر قرار دارد.روز گذشته عناصر گروه تروریستی گردانهای شمس الشمال وابسته به گروه تروریستی "الویه فجر الحریه" (تیپ طلوع آزادی)وابسته به گروه تروریستی ارتش آزاد اعلام کرد که در منطقه الصناعه واقع در شرق شهر عین عرب بر سر راه گروهی از عناصر داعش کمین اجرا کرده و تعدادی از آنها را کشته و زخمی کرد که جنازه دو تن از کشته های این درگیری بدست آنها افتاده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
 
همچنین عناصر یگانهای مدافع شهر عین عرب اعلام کردند که در روستای شیران واقع در شرق شهر اقدام به اجرای کمینی علیه یک کاروان خودروهای حامل اعضای داعش کردند که به هلاکت حداقل 9 تن از عناصر این گروه تروریستی منجر شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

درگیریهای پراکنده میان داعش و کردها در محور شمالی شهر و نزدیک دروازه مرزی "مرشد پینار" وارد پنجمین روز خود شده است. به گفته یک منبع رسانه ای نزدیک به واحد های مدافع عین عرب در طی درگیریهای چند روز اخیر هیچگونه تحول و تغییر خاصی در نقشه مناطق استقرار نیروهای دوطرف بوجود نیامده است .

تازه‌ترین تحولات سوریه
 
هلاکت فرمانده سعودی عضو داعش

روز گذشته رسانه های عربی خبر از هلاکت یکی از فرماندهان سعودی گروه تروریستی داعش در درگیریهای اخیر در شهر عین عرب سوریه دادند. بنابر این اخبرا "اسماعیل زهرانی" معروف به ابوابراهیم جزراوی اهل و ساکن کشور عربستان سعودی و فرمانده میدانی و یکی از خبره ترین متخصصین مواد منفجره گروه تروریستی داعش در درگیریهای اطراف عین عرب به هلاکت رسید. وی تا پیش از سفر یکسال قبل خود به سوریه کارمند یکی از بیمارستانهای شهر ریاض و پدر 6 دختر بوده است. بنابر اطلاعات منتشر شده از وی ، تا لحظه مرگ وی هیچکدام از فرماندهان داعش از هویت و سابقه وی هیچگونه اطلاعاتی نداشته اند و تنها پس از مرگ وی و انتشار تصاویرش در فضای مجازی خانواده اش متوجه هلاکت وی شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

گفتنی است از ابتدای وقوع شورشهای بین المللی تروریستی علیه مردم و دولت قانونی سوریه ، دهها هزار نفر از اتباع خارجی از 82 کشور جهان با هزینه مالی و تسلیحاتی عربستان و قطر و ترکیه و حمایت کامل سیاسی کشورهای آمریکا وفرانسه وانگلستان برای کشتار مردم این کشور عضو محور مقاومت وارد آن شده اند و بسیاری از آنها طی درگیری با ارتش سوریه به هلاکت رسیده اند.

ورود پیشمرگه های کرد عراقی به شهر عین عرب سوریه

روز گذشته یک گروه 80 نفره از پیشمرگه های کرد عراقی برای کمک به واحدهای مدافع شهر عین عرب سوریه با اجازه دولت و ارتش ترکیه از مرز ترکیه و سوریه عبور کرده و وارد عین عرب شدند.این گروه با خود تسلیحاتی مانند خمپاره انداز،توپهای ضدهوایی،تیربار و محموله های مهمات مورد نیاز برای نبرد با عناصر داعش را بهمراه داشتند.حین عبور کاروان پیشمرگه های کرد عراقی گروهی از مردم کرد ترکیه به استقبال آنها رفته و به شادمانی پرداختند. همچنین گروهی از مردم ساکن در شهر عین عرب به هنگام ورود پیشمرگه های عراقی از آنها بشدت استقبال کرده و به ابراز خوشحالی پرداختند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

یک منبع نظامی در ارتش ترکیه گفت که این گروه از پیشمرگه های عراقی پس از رایزنی ترکیه با آمریکا از فرودگاه اربیل عراق وارد فرودگاه "شانلی اورفا" در جنوب ترکیه شده و پس از رسیدن کاروان خودروهای نظامی و زرهی و نفربرها که از مرز زمینی عراق – ترکیه به سمت مرزهای مشترک ترکیه با سوریه در حرکت بودند ، وارد روستای سروج در نقطه صفر مرزی شده و سپس به عین عرب وارد شدند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

ورود 50 تروریست تکفیری گروه ارتش آزاد به عین عرب


در حالیکه کردهای شهر عین عرب تلاش میکنند تا خود را قربانی تروریسم تکفیری نشان دهند و در این زمینه دست به تبلیغات رسانه ای سنگینی زده اند ، با کمال تاسف خبرها از همدستی آنها با سایر گروههای تروریستی فعال در کشور سوریه که در سه سال گذشته فجیع ترین چنایات را در حق مردم این کشور مرتکب شده اند حکایت دارد. به گزارش منابع رسانه ای ، روز گذشته تصاویری از حضور میدانی عناصر گروه تروریستی "ارتش آزاد" که در جنایت و کشتار مردم و بیگناهان در سوریه به مراتب بدتر از داعش بوده است در شهر عین عرب منتشر شده است.

در همین راستا "عبدالجبار العکیدی" سرهنگ فراری ارتش سوریه طی مصاحبه ای با خبرگزاری آناتولی ترکیه اخبر از ورود 200 نفر تروریست از گروه تروریستی ارتش آزاد به شهرعین عرب برای جنگ با داعش خبر داد. وی افزود که این 200 نفر تنها بخشی از 1300 تروریست این گروه برای نبرد با داعش در اطراف این شهر هستند و بزودی نیروهای باقیمانده نیز وارد عین عرب خواهند شد. وی در ادامه با تشکر فراوان از حسن نیت دولت و ارتش ترکیه برای صدور مجوز حضور این تروریستها در عین عرب آرزو کرد که پس از شکست داعش به اتفاق کردها علیه دولت قانونی سوریه بجنگند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

گفتنی است عبدالجبار العکیدی از فرماندهان ارشد گروه تروریستی ارتش آزاد بوده که پیشتر تصاویری از همکاری و حضور وی در کنار فرماندهان و اعضای ارشد داعش در منطقه شمال حلب منتشر شده بود. گوه تروریستی ارتش آزاد اولین گروه مسلح تروریستی فعال در سوریه پس از وقوع شورشهای تروریستی بین المللی در این کشور از سال 2011 بوده که در دو سال ابتدایی درگیریها نقش محوری در انهدام زیرساختها و کشتار مردم و نظامیان ارتش سوریه و ترورها و بمبگذاریها در اماکن مسکونی و دولتی داشته است. 

تازه‌ترین تحولات سوریه
تصویر منتشر شده از حضور عناصر گروه تروریستی ارتش به اصطلاح آزاد در شهر عین عرب سوریه

انتشار تصاویر تعامل ارتش ترکیه با تروریستهای داعش

روز گذشته رسانه های بین المللی تصاویری از تعامل نیروهای ارتش ترکیه با عناصر گروه داعش در مرز این کشور با سوریه منتشر کردند. در این تصاویر چند تن از نیروهای ارتش ترکیه به خوش و بش با تروریستهای داعش می پردازند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تحولات میدانی جبهه حمص


انفجار انتحاری در محله "الزهراء" شهر حمص

عصر روز گذشته محله علوی و شیعه نشین "الزهراء" در شهر حمص برای چندمین بار در ماههای اخیر هدف حمله تروریستی با خودروی بمبگذاری شده قرار گرفت. به گزارش منابع رسانه ای در اثر انفجار یک دستگاه خودروی "مزدا 929" بمبگذاری شده که در یکی از خیابانهای فرعی محله الزهرا در مقابل یک مهد کودک پارک شده بود حداقل 12 نفر شهید و دهها نفر دیگر بشدت مجروح شده اند. به گفته این منابع برخی از شهدا و مجروحان از اطفال خردسال بوده اند. همچنین در این انفجار خسارات بسیار سنگینی به منازل و اماکن تجاری محل انفجار وارد آمده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

گفتنی است ، این دومین حمله انفجاری در یک ماه گذشته پس از حمله انتحاری با خودروی بمبگذاری شده یکی از عناصر گروه تروریستی داعش به دبستان عکرمه المخرومی در محله العکرمه شهر حمص است. در انفجار این مدرسه نیز دهها کودک بی گناه مظلومانه به شهادت رسیده بودند. عامل انتحاری در لحظه تعویض دو شیفت مدرسه مذکور ابتدا با ریموت کنترل خودروی بمبگذاری شده خود را منفجر کرد که منجر به شهادت تعداد زیادی کودک و والدین آنها شد. وی بلافاصله خود را به خیابان پشت مدرسه که تعداد زیادی کودک دیگر با راهنمایی معلمین مدرسه در حال خروج از آن بودند دویده و خود را میان کودکان بی گناه منفجر کرد که منجر به شهادت تعداد بیشتری از آنها شده بود.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
تصاویر شهدای انفجار انتحاری یکی از عناصر داعش در مقابل مدرسه عکرمه مخزومی شهر حمص
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 9 آبان 1393برچسب:تحولات سوریه ،, مشرق , ادلب,حمص,عین العرب, کوبانی ,القلمون , حلب, بشار اسد,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 تازه‌ترین تحولات سوریه؛


یک ضرب المثل جالب ایرانی است که می گوید: "اسبهای بارکش وقتی به سربالایی می رسند یکدیگر را گاز می گیرند". حال این مثل مصداق واقعی وضعیت این روزهای گروههای مسلح تکفیری در استان ادلب است که اصلا حال و روز خوشی ندارند.
تازه‌ترین تحولات سوریهگروه بین الملل لوکسترین ها- از مشرق برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از شش زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «ادلب»، تحولات میدانی جبهه «عین عرب»، تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن»، تحولات میدانی «القلمون» و تحولات میدانی جبهه «عین العرب» و تحولات میدانی جبهه «حمص» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه ادلب


شکست هجوم تروریستها به شهر ادلب با اوج گیری درگیریهای داخلی میان تروریستها

استان ادلب واقع در شمال غرب کشور سوریه ( با عدد جمعیتی یک میلیون و پانصد هزار نفر سکنه در نزدیک مرز این کشور با ترکیه) از جمله مناطقی است که از ابتدای وقوع شورشهای تروریستی بین المللی در این کشور به تصرف گروههای تروریستی – تکفیری از جمله "داعش ، جبهه النصره ، ارتش آزاد و جبهه اسلامی" در آمده است و لیکن تلاشهای مکرر این گروهها برای تصرف شهر ادلب مرکز اداری و جمعیتی اسن استان با شکستهای مکرر همراه بوده است.

در دو سال ابتدایی وقوع شورشها در سوریه (2011 و 2012 ) مناطق بسیار مهم و حساس این استان از سیطره دولت سوریه خارج شده و به اشغال تروریستهای تکفیری در آمد که از آن جمله می توان به شهر معره النعمان و فرودگاه نظامی تفتناز اشاره کرد.

از ابتدای سال 2013 نیروهای ارتش سوریه با درک خطر احتمال سقوط ادلب بدست تروریستها ،سلسله عملیاتهای نظامی را با دو هدف ایجاد مسیر امدادی در داخل و خارج از این استان به مرحله اجرا گذاشتند. در اولین اقدام راهی ارتباطی میان شهر ادلب با دو شهر شیعه نشین "فوعه" و "کفریا" ایجاد شد . این دو منطقه شیعه نشین از حامیان جدی دولت سوریه بوده و هستند که در میان مناطق حامی تروریستهای تکفیری در محاصره قرار داشتند با شکست حصر این دو شهر کوچک امکان نقل و انتقال نیروی نظامی از این دو شهر به شهر ادلب در صورت حمله گروههای مسلح ایجاد شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

دومین اقدام ارتش سوریه ایجاد خط امدادی از ادلب به استان همجوار آن یعنی بندر لاذقیه واقع در حاشیه دریای مدیترانه و یکی از بزرگترین مرکز تجمع شیعیان و علویان حامی نظام سوریه بود. با این اقدام امکان نقل و انتقال نیرو و تسلیحات از لاذقیه به ادلب فراهم گشته و در عین حال از محاصره آن نیز جلوگیری می شد. با توجه به اینکه شهر "جسر الشغور" واقع در 48 کیلومتری شهر ادلب و در میانه مسیر راه ارتباطی ادلب – لاذقیه قرار داشت،نیروهای ارتش سوریه طی عملیاتی این شهر و روستاهای اطراف آن را نیز بطور کامل تحت سیطره خود درآورده و پاکسازی کردند. 

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
راه امدادی ادلب – لاذقیه در نقشه با رنگ قرمز مشخص شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
در نقشه مناطق تحت سیطره ارتش و دولت سوریه در استان ادلب به دایره برنگ سبز و مناطق تحت سیطره تروریستها برنگ قرمز مشخص شده است.
 
در حال حاضر نقشه پراکندگی نیروهای گروههای مختلف تروریستی در مناطق حاشیه ای استان بدین شکل است که حاشیه غربی ادلب به مرکزیت منطقه "جبل الزاویه" تحت کنترل گروه جبهه ثوار سوریه و داعش است. در حاشیه شرقی به مرکزیت شهر سراقب نیز داعش و گروههای وابسته به آن حکمرانی می کنند. و در نهایت در حاشیه شمالی این استان و بطور مشخص روستاهای "الدانا ، حارم ، سلقین ، عزمارین و درکوش" که همگی در طول نوار مرزی ادلب با کشور ترکیه (بزرگترین حامی تروریسم تکفیری در سوریه) نیز گروه تروریست داعش و هم پیمانانش حاکمیت دارند.اما در شهرها و روستاهای حاشیه جنوبی ادلب گروههای جبهه النصره ، ارتش آزاد ، جبهه اسلامی ، جبهه الثوار سوریه و ... در بخشهای مختلف آن حضور و حاکمیت دارند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

استان ادلب دارای مرز و گذرگاه مرزی مشترک بنام "باب الهوی" با کشور ترکیه می باشد که در حال حاضر تحت کنترل گروه تروریستی "جبهه اسلامی قرار دارد. اگر چه در ماههای اخیر و پس از عملیات های هدفمند گروه تروریستی داعش برای تصرف همه گذرگاههای مرزی سوریه در مناطق شمالی این کشور با ترکیه که به تسلط آن بر اکثر روستاها و دروازه های مرزی مشترک دوکشور انجامیده ، تلاشهای فراوانی نیز برای تصرف گذرگاه باب الهوی انجام داده است اما تاکنون موفق به کنترل آن نشده است در عین حال تاکنون دهها عملیات ترروریستی در قالب انفجار خودروهای بمبگذاری شده انتحاری علیه این گذرگاه انجام داده که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر از مردم عادی و تروریستهای گروه رقیب یعنی جبهه اسلامی شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
نقشه گذرگاههای مرزی سوریه با کشورهای همجوار ، موقعیت گذرگاه مرزی باب الهوی واقع در ادلب با دایره برنگ قرمز مشخص شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
دو تصویر از گذرگاه مرزی باب الهوی در مرز استان ادلب سوریه با ترکیه که در کنترل گروه تروریستی جبهه اسلامی قرار دارد.

حمله جبهه النصره به شهر ادلب


در ساعات ابتدایی صبح روز دوشنبه گذشته  عناصر گروه تروریستی جبهه النصره و جند الاقصی (از گروههای هم پیمان جبهه النصره) حمله سنگینی را برای تصرف شهر ادلب آغاز کردند. در این حمله که از ساعت 3 بامداد دوشنبه تا 5 عصر همان روز به طول انجامید این دو گروه تروریستی تلاش کردند تا با کمک تروریستهای نفوذی خود در داخل این شهر آن را به کنترل خود در آورند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

حمله تروریستها از سه محور شمالی (شهر بنش) ، جنوب غربی (محور فیلون و بکفلون) و جنوب شرقی (روستای قمینا و دنیت) به پاسگاههای نیروهای ارتش  ودفاع وطنی سوریه (پاسگاه محله الصناعه،پاسگاه العبود،پاسگاه مسطومه،پاسگاه الرام) در این بخشها صورت پذیرفت که کانون درگیریها در محور فیلون و منطقه مسطومه در جنوب ادلب قرار داشت. با هدف قطع راه امدادی – پشتیبانی زمین ادلب با لاذقیه تروریستها حملاتی را به پاسگاه ارتش سوریه در منطقه "مسطومه" (مابین دو شهر ادلب و اریحا) و تپه مجاور آن که محل استقرار یگانهای توپخانه و خمپاره ارتش سوریه است ، انجام دادند و تلاش کردند تا بر آن مسلط شوند اما با مقاومت شدید نیروهای ارتش و بمباران سنگین هوایی جنگنده های نیروی هوایی موفق به این کار نشدند. 

نکته خنده دار عملیات اخیر تروریستهای جند الاقصی و جبهه النصره به شهر ادلب جو سازیهای رسانه ای آنها مبنی بر تصرف بخشهای حساس شهر همچون ساختمان استانداری ادلب و ربایش استاندار این استان و اکاذیبی از این دست بود که با پیگیری رسانه ها کذب ادعاهای تروریستها و تلاش آنها برای کسب پیروزیهای مجازی را نشان داد. دوربینهای شبکه های خبری بین المللی با دعوت شخص استاندار و فرمانده نیروهای امنیتی ادلب در مقابل ساختمان استانداری ادلب در محل ساختمان استانداری گزارش تصویری پخش کردند. در این ادامه این گزارش رسانه ها از محل پاسگاه ارتش سوریه در منطقه تل مسطومه نیز که تروریستهای النصره مدعی تصرف آن نیز بودند گزارش مستندی پخش کردند.

گزارش تصویری از مقابل درب ساختمان استانداری استان ادلب که تروریستهای تکفیری بدروغ مدعی تصرف آن بودند را از اینجا ببینید.

تازه‌ترین تحولات سوریه
 
در پی هجوم تروریستها به ادلب ، نیروهای ارتش و امنیتی و پلیس شهر  با استقرار در سطح شهر و جستجوی محله به محله موفق به نابودی گروههای نفوذی وابسته به جبهه النصره در داخل شهر شدند. همچنین تپه و پاسگاه المسطومه در جنوب شهر نیز همچنان تحت کنترل نیروهای ارتش باقی مانده است. به گفته یک مسئول امنیتی در داخل شهر ادلب ، حداقل 8 نفر از تروریستهای جبهه النصره که همزمان به هجوم تروریستها از بیرون شهر قصد خرابکاری در داخل این شهر داشتند بدست نیروهای امنیتی به هلاکت رسیده اند. همچنین در درگیریها شدید نظامی در منطقه "المسطومه" ابوولید اللیبی (تروریست تکفیری اهل و ساکن کشور آفریقایی لیبی) که فرماندهی عناصر جبهه النصره در حمله به شهر ادلب را برعهده داشت توسط ارتش سوریه به هلاکت رسید.

تازه‌ترین تحولات سوریه
ابوولید اللیبی فرمانده میدانی گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره در عملیات تروریستی حمله به شهر ادلب

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
جسد برخی تروریستهای النصره به هلاکت رسیده در درگیری با نیروهای امنیتی سوریه در شهر ادلب

در تحلیل حملات اخیر جبهه النصره به شهر ادلب باید گفت که از سال گذشته که نیروهای ارتش سوریه به لحاظ عملیاتی از پدافندی (تدافعی) به آفندی (هجومی) تغییر استراتژی داده اند و موفق به بازپس گیری مناطق مهمی در استانهای مختلف این کشور شده اند ، گروههای تروریستی نیز تاکتیک دفاع متحرک را انتخاب کرده اند به این شکل که با از دست دادن هر منطقه با تجمیع و تجهیز نیروها در بخش دیگری از این کشور اقدام به حملات متمرکز برای تصرف منطقه جدیدی می کنند. این تاکتیک دو خاصیت دارد اول اینکه نیرو و توان نظامی ارتش سوریه را بدلیل جنگهای مکرر در مناطق مختلف دچار تحلیل می کند. دوم اینکه تمرکز ارتش سوریه بر روی منطقه مشخصی از جغرافیای این کشور را از بین می برد .

بطور مثال در هفته های گذشته شاهد عملیاتهای موفق ارتش سوریه در مناطق حاشیه شمالی استان "حماه" که در مجاورت استان "ادلب" قرار دارد بودیم. در این حملات شهرها و روستاهای بسیار مهم و استراتژیک(محرده،مورک،طیبه الامام،خطاب،حلفایا) که تا ماه گذشته جزو مناطق مهم تحت استقرار و کنترل تروریستها قرار داشت یکی پس از دیگری و دومینو وار بدست ارتش سوریه ساقط و پاکسازی شده و امنیت به آنها بازگشته  و این در حالی است که منابع نظامی ارتش سوریه از تداوم عملیات نظامی ارتش برای پاکسازی کامل مناطق باقیمانده حاشیه شمالی حماه مانند شهرهای "کفرزیتا و لطامنه و برخی روستاهای اطراف آنها" خبر داده و در عین حال از تصمیم جدی ارتش سوریه برای گسترش دامنه حملاتش به شهرها و روستاهای بخش جنوبی استان ادلب و بطور مشخص دو منطقه "خان شیخون" و "معره النعمان" که از بزرگترین مقرهای استقرار تروریستها از گروههای مختلف تکفیری مانند جبهه النصره و داعش و ارتش آزاد و حرکت حزم و جبهه اسلامی هستند خبر داده اند.

به موازات اعلام تصمیم ارتش سوریه گروههای مسلح به تکاپو افتاده و تلاش کردند تا شهر ادلب را که از معدود مناطق تحت سیطره دولت و ارتش در این استان بوده است ، اشغال کنند تا به نوعی آلام از دست دادن مراکزشان در حاشیه شمالی حماه را مرهمی نهاده باشند و در عین حال تمرکز نیروهای عمل کننده ارتش و دفاع وطنی و حزب الله را برای حملات متمرکز به کفرزیتا و لطامنه و خان شیخون و معره النعمان بر هم بزنند و ارتش را مجبور کنند تا برای بازپس گیری شهر ادلب ، نیروهایش در این دو جبهه شمالی حماه و جنوبی ادلب را به سمت شهر ادلب منتقل کند که نه موفق به تصرف و حتی نفوذ قابل توجه به داخل شهر ادلب شدند و نه توان جلوگیری از سقوط باقیمانده مقرات خود در مناطق حاشیه شمالی شهر حماه را خواهند داشت.

تازه‌ترین تحولات سوریه
نقشه حاشیه شمالی استان حماه و جنوبی استان ادلب ، مناطق تحت سیطره ارتش سوریه با دایره های برنگ سبز و مناطق استقرار تروریستها که هدف عملیات آینده ارتش سوریه برای پاکسازی خواهند بود به دایره هایی برنگ قرمز مشخص شده اند.

آغاز دور جدید از درگیریهای خونین میان تروریستهای تکفیری در ادلب

یک ضرب المثل جالب ایرانی است که می گوید: "اسبهای بارکش وقتی به سربالایی می رسند یکدیگر را گاز می گیرند". حال این مثل مصداق واقعی وضعیت این روزهای گروههای مسلح تکفیری در استان ادلب است که اصلا حال و روز خوشی ندارند.

تازه‌ترین تحولات سوریه
 
همزمان با شکستهای مفتضحانه تروریستهای جبهه النصره در مناطق حاشیه شمالی استان حماه و شکست خفت بار جدید آنها در حمله دو روز پیش به شهر ادلب که با برجای گذاشتن تلفات سنگین مجبور به فرار از اطراف این شهر شدند ، دور جدیدی از اختلافات و درگیریهای خونین نظامی داخلی میان گروههای تروریستی جبهه النصره و جبهه الثوار سوریه در مناطق اطراف جبل الزاویه و بطور مشخص روستای "الباره" در گرفته است. شدت درگیریها و گلوله باران مواضع جبهه ثوار در روستای الباره به حدی است که یک منبع رسانه ای وابسه به مخالفان دولت گفته که در عرض 3 ساعت بیش از یکصد گلوله خمپاره شلیک شده توسط جبهه النصره به داخل این روستا اصابت کرده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
 
درگیریهای داخلی میان تروریستها در ماههای گذشته نیز در قالب ترورهای فرماندهان و کادرهای این گروهها و انفجار خودروهای بمبگذاری شده در مناطق تحت سیطره هر کدام در جریان بوده است که میتوان به دوبار ترور ناکام جمال معروف فرمانده جبهه ثوار و ترور دسته جمعی 60 تن از فرماندهان ارشد گروه احرار الشام در مقر اصلی این گروه اشاره کرد.

اما از دوروز پیش و با حمله جبهه النصره به مقرهای گروه تروریستی "جبهه ثوار سوریه" بفرماندهی "جمال معروف" که از جمله گروههای تروریستی به اصطلاح خوب و میانه روی مورد حمایت مالی و تسلیحاتی آمریکا و غرب محسوب می شوند وارد فاز جدیدی شده است. برخی منابع خبری وابسته به جبهه النصره از انتقال نیروهای این گروه از منطقه خان شیخون به مناطق درگیری در ادلب و تصرف 7 روستای "بلیون ، کنصفره ، ابلین ، ابدیتا ، مشون ، مغاره و شنان" که تا پیش از این تحت سیطره گروه جبهه ثوار سوریه بوده خبر داده اند.برخی خبرهای تایید نشده هم از دستگیری جمال معروف فرمانده گروه تروریستی جبهه الثوار سوریه بدست عناصر النصره حکایت دارد. 

تازه‌ترین تحولات سوریه
جمال معروف فرمانده گروه تروریستی "جبهه الثوار سوریه"
 
در تحولی دیگر درگیریها میان جبهه ثوار و جبهه النصره محدود به عناصر این دو گروه باقی نمانده است به نحوی که پای گروههای تروریستی دیگر فعال در منطقه را نیز به درگیریها کشیده و موجب جنگی فراگیر میان آنها شده است که دهها کشته و صدها مجروح بر جای گذاشته است. در همین راستا منابع خبری از درگیریها شدید میان گروه تروریستی "جنبش حزم" (از دیگر گروههای تروریستی به اصطلاح معتدل) با عناصر جبهه النصره و جبهه اسلامی که در درگیریهای اخیر به حمایت از النصره پرداخته خبر داده اند. هچنین گزارشهایی از کشیده گسترش درگیریها میان این گروههای مسلح به شهر حلب نیز منتشر شده است.

آتش شدید اختلافات و بیم تاثیر آن بر روی روند فعالیتهای تروریستها در ادلب و خطر جدی عملیاتهای اخیر ارتش سوریه ، برخی از این گروه ها را به چاره جویی و تلاش برای رفع اختلافات داخلی انداخته است.در همین زمینه گروه تروریستی احرار الشام که از گروههای مرتبط با شبکه تروریستی القاعده محسوب می شود صبح امروز با صدور بیانیه ای درگیریهای اخیر میان گروههای تروریستی را محکوم کرده و آنها را به نشستن پای میز مذاکره و مصالحه دعوت کرده است. 

در همین رابطه فرماندهان احرار الشام تماسها و جلسات مسترکی را با سران گروههای درگیر برای خاموشی آتش جنگ میان انها برقرار کرده و در برخی از شهرهای ادلب موافقتنامه هایی میان طرفین به امضاء رسیده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
متن بیانیه گروه تروریستی احرار الشام وابسته به القاعده در محکومیت درگیری داخلی و دعوت به کنار گذاشتن اختلافات برای جنگ با دولت سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
متن بیانیه گروههای تروریستی درگیر برای کنار گذاشتن جنگ داخلی

آنچه مسلم است اینکه درگیریهای داخلی میان این گروهها عوامل و ریشه های گوناگونی همچون منافع بعضا متضاد کشورهای حامی و موسس این گروهها (عربستان،ترکیه،قطر) ، اعمال حاکمیت هرکدام از گروههای مذکور بر جغرافیای مشخص ، اختلاف بر سر میزان بهره مندی گروههای مختلف تروریستی از تسلیحات و اموال اهدایی کشورهای غربی و عربی و ... داشته و هر از گاهی موجبات تشدید اختلافات و تبدیل آن به جنگ خونین میان آنها می گردد.

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه دمشق

عملیات نظامی ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن (حزب الله،تیپ فاطمیون و دفاع وطنی سوریه) در دو محور شرق (منطقه جوبر) و شمال شرق (محور تل کردی – دوما در عمق غوطه شرقیه) هر روز با پیشروی ها و موفقیتهای محسوسی همراه است. عملیات ارتش سوریه در این محور از حدود یک ماه پیش با فتح شهرک عدرای صنعتی،شهرک مسکونی-کارگری عدرا،عدرای جدید،تل صوان،مزارع و کارخانجات شرق و غرب تل کردی آغاز شده بود همچنان شکفتی ساز و موفقیت آمیز است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

روز گذشته نیروهای ارتش سوریه طی دو عملیات سریع به پشتیبانی یگان توپخانه و نیروی هوایی موفق به تصرف روستای "حوش فارح" و محاصره کامل شهر میدعا واقع در مرکز و غرب غوطه شرقیه شهر دمشق شده اند.یک منبع میدانی نزدیک به ارتش سوریه در گفتگو با خبرنگار مشرق گفت:نیروهای ارتش سوریه از شهر عدرا و البحاریه به سمت میدعا (دوکیلومتری عدرا) که مقر اصلی فعالیتهای گروههای تروریستی "جبهه النصره و جیش الاسلام" است هجوم برده و موفق به محاصره آن شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

وی افزود: تصرف شهر میدعا از این نظر دارای اهمیت است که این حلقه ارتباطی میان شهر دوما (پایتخت تروریستهای جیش الاسلام در حاشیه دمشق) و مقرهای تروریستهای مستقر در بخش غربی غوطه شرقیه است. وی با بیان اینکه در عملیات آزاد سازی حوش فارح از کمک نیروهای مردمی مستقر در این روستا علیه تروریستهای تکفیری النصره و جیش الاسلام استفاده شد ، تاکید کرد که تصرف روستای حوش فارح و مزارع اطراف آن باهدف محاصره میدعا و قطع مسیر امدادی – پشتیبانی میان میدعا و دوما و جلوگیری از امدادرسانی و نقل و انتقال تروریستها و تسلیحات از بخشهای غربی غوطه به شهر دوما صورت گرفته است .

گزارش تصویری تصرف منطقه حوش فاره در غوطه دمشق را از اینجا در یافت کنید.

تحولات میدانی جبهه القلمون

آغاز فصل شکار تروریستها برای حزب الله

درگیریهای روزانه میان گروههای تروریستی "داعش،جبهه النصره و ارتش آزاد" با رزمندگان حزب الله و ارتش سوریه و ارتش لبنان همچنان بصورت پراکنده ادامه داشته و تبدیل به امری روتین و روزمره شده است. شدید ترین موج حملات تروریستها حدود دو هفته پیش و با حمله سراسری آنها به چندین پایگاه رزمندگان حزب الله و ارتش لبنان در طول نوار مرزی بخش لبنانی منطقه القلمون و بطور مشخص ارتفاعات مشرف بر عرسال و بریتال و در بخش سوری القلمون با شبیخون ناگهانی آنها به مقرهای ارتش و دفاع وطنی سوریه در ارتفاعات مشرف بر شهر عسال الورد اتفاق افتاد که منجر به شهادت 14 رزمنده حزب الله و حدود 20 سرباز ارتش سوریه و هلاکت بیش از 150 تروریست تکفیری و مجروحیت دهها نفر دیگر از آنان و اسارت حدود 40 تروریست دیگر شد که جنازه حدود 50 تروریست در دست حزب الله قرار دارد.

تازه‌ترین تحولات سوریه

جدیدترین دور از درگیریهای نظامی میان طرفین از عصر روز 5 شنبه گذشته با حملات دقیق موشکی رزمندگان حزب الله در منطقه "تل موسی" واقع در ارتفاعات مقابل شهرک لبنانی عرسال نزدیک مرز لبنان با سوریه آغاز شده و هنوز بطور پراکنده ادامه دارد. 

یگان موشکی حزب الله بر اساس اطلاعات و تصاویر دریافتی از شبکه پهبادهای این گروه در آسمان منطقه ، یک کاروان خودروهای باری متعلق به گروه تروریستی "جبهه النصره" را در مسیر "جرود جبه - راس المعره – فلیطه شناسایی و هدف موشکباران پرحجم خود قرار دادند که به انهدام کامل این کاروان و هلاکت کلیه عناصر حاضر در آن منجر شد.

در همین رابطه یک منبع میدانی در حزب الله به خبرنگار مشرق گفت که طی تحقیقات مشخص شد که این کاروان حامل محموله موشک و خمپاره و گلوله های توپهای ضد هوایی و انواع فشنگ و نارنجک برای عناصر گروه تروریستی جبهه النصره بوده است.

گفتنی است که "تل موسی" بلند ترین ارتفاعات منطقه القلمون است که حدود 2800 متر ارتفاع داشته و بر مناطق بسیار وسیعی از هر دو سوی بخش لبنانی و سوری کوهها و دشتهای اطراف منطقه القلمون علی الخصوص فلیطه، یونین،نحله و عرسال اشراف کامل داشته و در حال حاضر نیز کنترل آن در اختیار نیروهای مشترک ارتش سوریه و گروهی از رزمندگان یگان نخبه حزب الله موسوم به "یگان ویژه رضوان" قرار دارد.

اما این پایان حملات حزب الله به تروریستهای تکفیری آواره در کوههای سخت و سرد منطقه القلمون نبوده و نیست و نخواهد بود چنانکه تنها سه روز بعد کاروان بزرگتر خودروهای باری حامل تسلیحات و تروریستهای تازه نفس که در حال عبور از منطقه "الخشع" بودند به شیوه مشابه حمله قبلی هدف موشک باران و کمین نیروهای حزب الله قرار گرفتند.بنابر اظهارات منابع نظامی حزب الله در این حمله رزمندگان حزب الله طی شناسایی های قبلی مسیر تردد این کاروان را کشف و چند بمب کنار جاده ای کنترل از راه دور بر سر راه آن نصب و بمحض قرار گرفتن بخش اعظم کاروان در محدوده انفجاری بمبها آنها را منفجر کردند.

همزمان با انفجار بمبها چند موشک زلزال حزب الله به موقعیت کمین اصابت کرده و منجر به افزایش تلفات تروریستها شده است.اما این پایان کار نبود. چرا که پس از دقایقی که خودروهای تامین جاده تروریستهای النصره که معمولا به فاصله حدود یک تا دو کیلومتر از کاروان حرکت می کنند خود را به محل کمین رسانده و بمحض شروع امداد رسانی به هم قطارانشان هدف چندین فروند موشک کاتیوشا و گلوله باران سنگین توپخانه حزب الله قرار گرفته و همین موضوع سبب افزایش تلفات آنها شده است.

لازم به ذکر است که ترددها و حملات فزاینده و پراکنده تروریستهای داعش و النصره و ارتش آزاد مستقر در بخش غربی القلمون (عموما در دشتها و تپه های اطراف شهرک لبنانی عرسال) بدلیل نگرانی های شدید آنها از رسیدن فصل سرمای بسیار سخت القلمون و تداوم آوارگی عناصر آنها و با هدف یافتن مکان استقرار دائم و امن و ایحاد خطوط ارتباطی و جاده های تدارکاتی – پشتیبانی – امدادی برای مجموعه های پراکنده این گروهها در کوههای منطقه مذکور صورت می پذیرد. 

تحولات میدانی جبهه حلب– عین عرب


درگیریها پراکنده میان داعش و عناصر مدافع شهر عین عرب در بخشهای جنوبی و شرقی همچنان در جریان است.کانون درگیریها در اطراف مرکز فرهنگی شهر عین عرب و شمال غربی مربع امنیتی این شهر قرار دارد.روز گذشته عناصر گروه تروریستی گردانهای شمس الشمال وابسته به گروه تروریستی "الویه فجر الحریه" (تیپ طلوع آزادی)وابسته به گروه تروریستی ارتش آزاد اعلام کرد که در منطقه الصناعه واقع در شرق شهر عین عرب بر سر راه گروهی از عناصر داعش کمین اجرا کرده و تعدادی از آنها را کشته و زخمی کرد که جنازه دو تن از کشته های این درگیری بدست آنها افتاده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه
 
همچنین عناصر یگانهای مدافع شهر عین عرب اعلام کردند که در روستای شیران واقع در شرق شهر اقدام به اجرای کمینی علیه یک کاروان خودروهای حامل اعضای داعش کردند که به هلاکت حداقل 9 تن از عناصر این گروه تروریستی منجر شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

درگیریهای پراکنده میان داعش و کردها در محور شمالی شهر و نزدیک دروازه مرزی "مرشد پینار" وارد پنجمین روز خود شده است. به گفته یک منبع رسانه ای نزدیک به واحد های مدافع عین عرب در طی درگیریهای چند روز اخیر هیچگونه تحول و تغییر خاصی در نقشه مناطق استقرار نیروهای دوطرف بوجود نیامده است .

تازه‌ترین تحولات سوریه
 
هلاکت فرمانده سعودی عضو داعش

روز گذشته رسانه های عربی خبر از هلاکت یکی از فرماندهان سعودی گروه تروریستی داعش در درگیریهای اخیر در شهر عین عرب سوریه دادند. بنابر این اخبرا "اسماعیل زهرانی" معروف به ابوابراهیم جزراوی اهل و ساکن کشور عربستان سعودی و فرمانده میدانی و یکی از خبره ترین متخصصین مواد منفجره گروه تروریستی داعش در درگیریهای اطراف عین عرب به هلاکت رسید. وی تا پیش از سفر یکسال قبل خود به سوریه کارمند یکی از بیمارستانهای شهر ریاض و پدر 6 دختر بوده است. بنابر اطلاعات منتشر شده از وی ، تا لحظه مرگ وی هیچکدام از فرماندهان داعش از هویت و سابقه وی هیچگونه اطلاعاتی نداشته اند و تنها پس از مرگ وی و انتشار تصاویرش در فضای مجازی خانواده اش متوجه هلاکت وی شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

گفتنی است از ابتدای وقوع شورشهای بین المللی تروریستی علیه مردم و دولت قانونی سوریه ، دهها هزار نفر از اتباع خارجی از 82 کشور جهان با هزینه مالی و تسلیحاتی عربستان و قطر و ترکیه و حمایت کامل سیاسی کشورهای آمریکا وفرانسه وانگلستان برای کشتار مردم این کشور عضو محور مقاومت وارد آن شده اند و بسیاری از آنها طی درگیری با ارتش سوریه به هلاکت رسیده اند.

ورود پیشمرگه های کرد عراقی به شهر عین عرب سوریه

روز گذشته یک گروه 80 نفره از پیشمرگه های کرد عراقی برای کمک به واحدهای مدافع شهر عین عرب سوریه با اجازه دولت و ارتش ترکیه از مرز ترکیه و سوریه عبور کرده و وارد عین عرب شدند.این گروه با خود تسلیحاتی مانند خمپاره انداز،توپهای ضدهوایی،تیربار و محموله های مهمات مورد نیاز برای نبرد با عناصر داعش را بهمراه داشتند.حین عبور کاروان پیشمرگه های کرد عراقی گروهی از مردم کرد ترکیه به استقبال آنها رفته و به شادمانی پرداختند. همچنین گروهی از مردم ساکن در شهر عین عرب به هنگام ورود پیشمرگه های عراقی از آنها بشدت استقبال کرده و به ابراز خوشحالی پرداختند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

یک منبع نظامی در ارتش ترکیه گفت که این گروه از پیشمرگه های عراقی پس از رایزنی ترکیه با آمریکا از فرودگاه اربیل عراق وارد فرودگاه "شانلی اورفا" در جنوب ترکیه شده و پس از رسیدن کاروان خودروهای نظامی و زرهی و نفربرها که از مرز زمینی عراق – ترکیه به سمت مرزهای مشترک ترکیه با سوریه در حرکت بودند ، وارد روستای سروج در نقطه صفر مرزی شده و سپس به عین عرب وارد شدند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

ورود 50 تروریست تکفیری گروه ارتش آزاد به عین عرب


در حالیکه کردهای شهر عین عرب تلاش میکنند تا خود را قربانی تروریسم تکفیری نشان دهند و در این زمینه دست به تبلیغات رسانه ای سنگینی زده اند ، با کمال تاسف خبرها از همدستی آنها با سایر گروههای تروریستی فعال در کشور سوریه که در سه سال گذشته فجیع ترین چنایات را در حق مردم این کشور مرتکب شده اند حکایت دارد. به گزارش منابع رسانه ای ، روز گذشته تصاویری از حضور میدانی عناصر گروه تروریستی "ارتش آزاد" که در جنایت و کشتار مردم و بیگناهان در سوریه به مراتب بدتر از داعش بوده است در شهر عین عرب منتشر شده است.

در همین راستا "عبدالجبار العکیدی" سرهنگ فراری ارتش سوریه طی مصاحبه ای با خبرگزاری آناتولی ترکیه اخبر از ورود 200 نفر تروریست از گروه تروریستی ارتش آزاد به شهرعین عرب برای جنگ با داعش خبر داد. وی افزود که این 200 نفر تنها بخشی از 1300 تروریست این گروه برای نبرد با داعش در اطراف این شهر هستند و بزودی نیروهای باقیمانده نیز وارد عین عرب خواهند شد. وی در ادامه با تشکر فراوان از حسن نیت دولت و ارتش ترکیه برای صدور مجوز حضور این تروریستها در عین عرب آرزو کرد که پس از شکست داعش به اتفاق کردها علیه دولت قانونی سوریه بجنگند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

گفتنی است عبدالجبار العکیدی از فرماندهان ارشد گروه تروریستی ارتش آزاد بوده که پیشتر تصاویری از همکاری و حضور وی در کنار فرماندهان و اعضای ارشد داعش در منطقه شمال حلب منتشر شده بود. گوه تروریستی ارتش آزاد اولین گروه مسلح تروریستی فعال در سوریه پس از وقوع شورشهای تروریستی بین المللی در این کشور از سال 2011 بوده که در دو سال ابتدایی درگیریها نقش محوری در انهدام زیرساختها و کشتار مردم و نظامیان ارتش سوریه و ترورها و بمبگذاریها در اماکن مسکونی و دولتی داشته است. 

تازه‌ترین تحولات سوریه
تصویر منتشر شده از حضور عناصر گروه تروریستی ارتش به اصطلاح آزاد در شهر عین عرب سوریه

انتشار تصاویر تعامل ارتش ترکیه با تروریستهای داعش

روز گذشته رسانه های بین المللی تصاویری از تعامل نیروهای ارتش ترکیه با عناصر گروه داعش در مرز این کشور با سوریه منتشر کردند. در این تصاویر چند تن از نیروهای ارتش ترکیه به خوش و بش با تروریستهای داعش می پردازند.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تحولات میدانی جبهه حمص


انفجار انتحاری در محله "الزهراء" شهر حمص

عصر روز گذشته محله علوی و شیعه نشین "الزهراء" در شهر حمص برای چندمین بار در ماههای اخیر هدف حمله تروریستی با خودروی بمبگذاری شده قرار گرفت. به گزارش منابع رسانه ای در اثر انفجار یک دستگاه خودروی "مزدا 929" بمبگذاری شده که در یکی از خیابانهای فرعی محله الزهرا در مقابل یک مهد کودک پارک شده بود حداقل 12 نفر شهید و دهها نفر دیگر بشدت مجروح شده اند. به گفته این منابع برخی از شهدا و مجروحان از اطفال خردسال بوده اند. همچنین در این انفجار خسارات بسیار سنگینی به منازل و اماکن تجاری محل انفجار وارد آمده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

گفتنی است ، این دومین حمله انفجاری در یک ماه گذشته پس از حمله انتحاری با خودروی بمبگذاری شده یکی از عناصر گروه تروریستی داعش به دبستان عکرمه المخرومی در محله العکرمه شهر حمص است. در انفجار این مدرسه نیز دهها کودک بی گناه مظلومانه به شهادت رسیده بودند. عامل انتحاری در لحظه تعویض دو شیفت مدرسه مذکور ابتدا با ریموت کنترل خودروی بمبگذاری شده خود را منفجر کرد که منجر به شهادت تعداد زیادی کودک و والدین آنها شد. وی بلافاصله خود را به خیابان پشت مدرسه که تعداد زیادی کودک دیگر با راهنمایی معلمین مدرسه در حال خروج از آن بودند دویده و خود را میان کودکان بی گناه منفجر کرد که منجر به شهادت تعداد بیشتری از آنها شده بود.

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه

تازه‌ترین تحولات سوریه
تصاویر شهدای انفجار انتحاری یکی از عناصر داعش در مقابل مدرسه عکرمه مخزومی شهر حمص
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 9 آبان 1393برچسب:تحولات سوریه ،, مشرق , ادلب,حمص,عین العرب, کوبانی ,القلمون , حلب, بشار اسد,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 به گزارش لوکسترین ها " جمع آمران به معروف در میدان امام حسین (ع)

 
 
 
 

 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 9 آبان 1393برچسب: تجمع,میدان امام حسین,امر به معروف ,تجدید میثاق,تهران,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 ورود 45 شهید گمنام تازه تفحص شده به ایران اسلامی


به گزارش لوکسترین ها " پیکر پاک و مطهر 45 شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس پس از سالها دوری از وطن، از طریق مرز تمرچین پیرانشهر با استقبال رسمی مسوولان وارد میهن اسلامی شدند.
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 9 آبان 1393برچسب:شهید گمنام, مرز تمرچین,45 شهید تازه تفحص شده,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

پایگاه خبری سرگرمی سپیدار خبر ( لوکسترین های قدیم ) غرق در ماتم است

با ارسال نظرات در شان حضرت در مرجع حسینیه لوکسترین ها به انتشار خواهد رسید

 

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 9 آبان 1393برچسب:پایگاه ,خبری ,تحلیلی ,لوکسترین ها, غرق در ماتم ,لوکسترین ها , این روزها , امام حسین , حضرت علی اکبر,, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 آشنایی با دو سامانه رزمی جدید ایرانی/


سلاح‌های نصب‌شده بر روی این سامانه‌ها کاملاً کنترل‌شده بوده و از حرکت‌های اضافه و تکان‌های معمول جلوگیری می‌شود؛ در نتیجه این امر و در کنار سامانه‌های اپتیکی، دقت این سلاح‌ها بسیار افزایش یافته و به‌راحتی می‌توان به برد نهایی این سلاح‌ها دست يافت.
گروه دفاع و امنیت لوکسترین ها - از مشرق درگیری با دشمن به وسیله سلاح های پیاده نظام و در عین حال در میدان دید و تیر دشمن نبودن، تا سالها قبل یک تصویر رویایی به حساب می آمد اما به مدد تکنولوژی روز، اکنون این امکان فراهم شده است و سامانه های موسوم به "Weapon Remote Station" یا "جایگاه کنترل از راه دور سلاح" به کمک ارتش های مختلف جهان آمده و این سامانه ها که قابلیت نصب انواع سلاح روی خود را دارند، با کنترل از فاصله دور اهداف را شناسایی و نابود می کنند.

جمهوری اسلامی ایران نیز طی سالهای اخیر به جمع دارندگان این سامانه تسلیحاتی پیوسته است اما اینکه این سامانه چه مزیتهایی را برای نیروهای مسلح ایران به همراه دارد موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

تاسیسات دفاعی ثابت مثل برجکهای دیده بانی، سلاح های سنگین نصب شده بر روی خودروهای زرهی و تانکها و همچنین خودروهای و شناورهای بدون سرنشین، مکان هایی به حساب می آیند که می توان در آنها از سامانه های کنترل از راه دور سلاح استفاده کرد. به زبان ساده یک "جایگاه کنترل سلاح از راه دور" شامل یک پایه ثابت شده به همراه سامانه های اپتیکی است و سلاح مورد نظر بر روی آن نصب شده و از راه دور کنترل می شود.

برای بهتر متوجه شدن اهمیت این سامانه به این توضیحات توجه کنید. معمولا در زمانی که نیروی متخاصمی قصد حمله به یک موضع را داشته باشد، از بین بردن سلاح های سنگین مثل تیربارها از اولویتها خواهد بود. تجربه سالهای اخیر در مرزهای جنوب شرقی و غرب کشور در درگیری با اشرار و نیروهای تروریستی بخش دیگری است که لزوم استفاده از این گونه سامانه را پیش از پیش مهم می کند.

سربازان ایرانی بدون دیده شدند دشمن را نابود می کنند+عکس
کاربر سلاح درون نفربر آمریکایی Stryker
 
این سناریو را تصور کنید. در جریان یک شب طوفانی در پاسگاهی مرزی، اشرار قصد حمله به این منطقه مهم را دارند. تصور کنیم که در پاسگاه مزبور چند سرباز در حال نگهبانی هستند. مسلما در هنگام شب و در موقع طوفان، دید این افراد شدیدا محدود خواهد شد و در عین حال شرایط سخت محیطی نیز بر کیفیت و سطح هوشیاری فرد مورد نظر اثر گذار است.

در بحث جنگهای شهری و نفوذ به درون نقاط در اشغال دشمن نیز این سامانه ها می توانند کمک بزرگی برای نیروهای خودی باشند. وقتی یک ستون از نیروهای خودی در حال پیشروی در یک محیط بسته شهری یا جاده های کوهستانی باشند قاعدتا خودروهای فرماندهی و یا تیربارچی های روی زره پوش ها اهداف اولیه برای تیم های ضد زره و تک تیراندازهای دشمن به حساب می آیند.

حال در هر کدام از سناریوهای مورد تصور کنید که از سامانه های کنترل از راه دور استفاده شود. 

در یک پاسگاه مرزی در نقاط مختلف سامانه های کنترل از راه دور نصب شده و همگی توسط یک کاربر که در فاصله ای بسیار دورتر در درون یک سنگر امن و راحت نشسته است کنترل می شود. سامانه های دیده بانی اپتیکی و حرارتی در روز و شب و یا هر شرایط جوی از فاصله چندین کیلومتری هر گونه تحرک را رصد کرده و در صورت تشخیص اقدام خصمانه از طرف آن افراد به راحتی از یک یا چند زاویه می توان اجرای آتش دقیق و سنگینی را بر روی هدف داشت. 

در حقیقت کاربر این سامانه ها کاری شبیه به یک بازی رایانه ای را انجام داده و به سرعت می تواند با حجم گسترده ای از تهدیدات گوناگون درگیر شود. 

در بحث کاروان های متحرک نظامی نیز همین بحث وجود دارد. انواع خودروهای نظامی سبک و سنگین از زره پوش الی تانکهای سنگین می توانند به این سامانه مجهز شده و به جستجوی فضای مقابل بپردازند . به محض رویت هر گونه تهدید، سلاح مورد نظر که از درون یکی از همین خودروها کنترل شده به سمت تهدید مورد نظر چرخش کرده و اجرای آتش می کند. 

در هر کدام از سناریوهای مطرح شده و به فرض هدف قرار گرفتن سامانه مورد نظر کاربر انسانی خودی در سلامت کامل بوده و عملیات را با سایر سامانه های مورد نظر ادامه خواهد داد. 

نکته مهم دیگر در مورد این سامانه ها این است که سلاح های نصب شده بر روی این سامانه ها کاملا کنترل شده بوده و از هرگونه حرکت اضافه و تکان های معمول جلوگیری می شود. در نتیجه این امر و درکنار سامانه های اپتیکی دقت این سلاح ها بسیار افزایش یافته و به راحتی می توان به برد نهایی این سلاح ها دست پیدا کرد.

امروزه در دنیا کشورهای پیشرفته در امور نظامی مثل آمریکا، انگلستان، چین، ترکیه، استرالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، بلژیک و سوئد مدل های مختلفی از این سامانه را طراحی کرده و ساخته اند. در دو جنگ اخیر در عراق و افغانستان نیروهای اشغالگر، تاکید خاصی بر استفاده از این سامانه ها داشتند و اکثر زره پوش نیروهای فرامنطقه ای در این دو کشور به این گونه سامانه ها مجهز شده است.

برای نمونه می توان به سیستم CROWS ساخت ایالات متحده اشاره کرد که امروزه بر روی بسیاری از زره پوشهای آمریکایی از هامر تا تانک آبرامز نصب شده است. بر روی این سامانه تیربارهای 7.62 میلی متری، تیربار کالیبر 50 و نارنجک انداز 40 میلی متری نیز قابل نصب است.

سربازان ایرانی بدون دیده شدند دشمن را نابود می کنند+عکس
سامانه CROWS بر روی زره‌پوش‌های RG-33 در عراق

سامانه Protector نیز از دیگر نمونه های موفق در این زمینه است که به صورت مشترک بین نروژ و فرانسه ساخت شده است و می تواند انواع مختلفی از تیربازها، نارجک اندازها و حتی موشک ضد زره جاولین را نیز حمل و پرتاب کند. این سامانه نیز به صورت گسترده به کشورهایی مثل پرتغال، آمریکا، سوئد، هلند، جمهوری چک، نروژ و کرواسی نیز صادر شده است.

سربازان ایرانی بدون دیده شدند دشمن را نابود می کنند+عکس
سامانه Protector بر روی زره‌پوش stryker


سامانه‌های کنترل از راه دور در ایران 

در ایران نیز دو حداقل دو سامانه شناخته شده در این کلاس رسما رونمایی شده است. یکی سامانه "دیده بانی برد بلند هوشمند مسلح" ساخت شرکت صاایران و دیگری سامانه حامی 12 است که توسط متخصصان دفاعی کشور طراحی و ساخته شده است. 

سامانه ساخت شرکت صاایران در روز قابلیت بزرگنمایی تا 110 بار را داشته و می تواند اهداف را در شب و روز شناسایی کرده و برای دیده بانی در شب نیز به دوربین های حرارتی مجهز شده است. این سامانه قابلیت پایدارسازی تصویر و از بین بردن لرزش ها را نیز دارد. 

برای نمونه عدد بزرگ نمایی در روز برای سیستم اپتیک سامانه Protector 30 می باشد. این سامانه از دو گونه مسلح و دیده بانی غیر مسلح تشکیل شده است که می توانند به صورت مشترک با هم کار کنند. نکته جالب در مورد این سامانه این است که می تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت سامانه های الکترونیکی خود را از طریق باتری های خورشیدی فراهم کند.

چنین قابلیت هایی با توجه به وضعیت جغرافیایی و شرایط مناطق مورد احتیاج مانند جنوب شرق کشورمان، می تواند موجب ارتقاء بسیار زیاد و قابل توجه توان رزمی و مراقبتی نیروهای مرزبانی کشورمان شود.

 
 
 


سامانه بعدی "حامی 12 " نام دارد که برد کشف هدف آن با استفاده از سامانه های لیزری بین 5 تا 10 کیلومتر می باشد. این سامانه قابلیت چرخش 360 درجه در سمت و زاویه چرخش بین منفی ده تا مثبت چهل و پنج درجه در برد را دارد. اخیرا در نمایشگاه مربوط به تجهیزات نیروی زمینی سپاه پاسداران این سامانه مشاهده شده است.

سربازان ایرانی بدون دیده شدند دشمن را نابود می کنند+عکس
سامانه حامی 12

مشخص است که هر دو سامانه فوق به صورت ماژول طراحی شده و می توانند به انواع سلاح ها مثل تیربارها و یا نارنجک اندازها در کالیبرهای مختلف با توجه ماموریت مورد نظر مسلح شوند. تجهیز یگان های نظامی و انتظامی کشور به این دو سامانه می تواند نقش بسیار مهمی هم در افزایش توان رزمی ، افزایش امنیت مرزها و همچنین کاهش تلفات در صورت بروز درگیری با نیروهای متخاصم را داشته باشد.

البته باید توجه داشت که تجهیز مرزها به چنین سامانه هایی علاوه بر هزینه قابل توجه، نیاز به تست ها و آزمایشات مخلتفی دارد و نباید انتظار داشت در مدت زمان کوتاهی تمامی نقاط مورد نیاز، به چنین سامانه هایی مجهز شوند و از سوی دیگر، هنوز هم نیروی انسانی کارآمد و استفاده از پتانسیل های بومی برای تامین امنیت مرزهای کشورمان، حرف اول را خواهد زد.

 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 آبان 1393برچسب:کنترل , دوشکا , اپتیک,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 داعشی‌های چینی


بیش از20 تبعه چین به همراه تروریست های 'داعش' در جنوب غربی 'کرکوک' می جنگند.
به گزارش لوکسترین ها" یک منبع آگاه امنیتی عراقی روز سه شنبه گفت: سه تروریست چینی پیش از این در حملات هوایی به پایگاه های تروریست ها به هلاکت رسیده و در گورستانی در منطقه 'الرشاد' دفن شده اند. 

عکس/ داعشی های نامرغوب
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 آبان 1393برچسب:عکس ,داعش , چینی ,نامرغوب,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم


به گزارش لوکسترین ها" این گزارش در حال تکمیل است ...
 
 
 

 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 آبان 1393برچسب: رای اعتماد,وزارت علوم, حسن روحانی, مجلس شورای اسلامی,نیلی احمد‌آبادی,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند